idail Skrevet 15. juni 2015 #1 Skrevet 15. juni 2015 Hei! Jeg har nylig flyttet og skal henge opp klessativene mine i veggene på soverommet. Det har seg sånn at jeg har gipsvegger, og derfor er jeg litt skeptisk til hva jeg fester i veggene. Denne veggen er også bygget ut og rundt ventilasjonsrørene i leiligheten, og derfor er jeg usikker på om det er noen stendere bak å feste i annet enn i hjørnene. Jeg har prøvd å søke litt rundt på nettet, uten hell, så derfor prøver jeg meg i stedet her: Vet noen her om jeg kan feste stativene direkte i veggen med gipsskruer, eller om jeg må skru de fast på en "planke" først også feste denne i veggen? Eller om det er et annet smart triks som funker? Det er et opphengsstativ fra IKEA som stikker litt ut fra veggen (slike som er klesbutikker), og vekten vil jo dermed flytte seg ca 30 cm ut fra veggen. Håper noen flinke, handy folk kan hjelpe meg!
Rotemor Skrevet 15. juni 2015 #2 Skrevet 15. juni 2015 Prøv om du kan finne stenderne i veggen bak gipsplatene. ideelt sett skal du høre det på lyden når du banker i veggen. Deretter kan du forsøke å slå inn en tynn spiker for å se om den fester seg i treverket bak Stenderne skal være i alle rom med 60 cm mellomrom. Et klesstativ kan bli ganske tungt, så jeg ville nok vurdert en smal planke fra stender til stender. Det vil iallefall hjelpe med stender på en side og gipsplugg på andre siden. Bruk rett type plugg (spør på Jernia e.l). Plastplugger med kant rundt sitter bedre enn de uten. Skal se om jeg kan finne bilde... (hilsen en som hater gipsvegger, men har overvunnet frykten for borring og plugging )
Rotemor Skrevet 15. juni 2015 #3 Skrevet 15. juni 2015 http://www.dagbladet.no/2011/08/30/tema/klikk/bolig/17884248/ Den oransje pluggen sitter bedre enn den rød pga kanten rundt.. Den stopper i veggen om du skjønner meg..
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2015 #4 Skrevet 15. juni 2015 Stenderne står med 60 cm mellomrom. Men uansett, jeg ville aldri hengt opp noe som er litt tyngre enn et stort bilde på en gipsolatevegg. I beste fall detter hele veggplaten ut, i verstefall knekker bare deler av veggen rundt der du har skruddopp ut. Uansett, jeg ser problemer jeg har sett før!Anonymous poster hash: 75891...87e 1
Lulilelu Skrevet 15. juni 2015 #5 Skrevet 15. juni 2015 Du bør bruke gipsanker http://avforum.no/forum/attachment.php?attachmentid=94999&d=1346531917 Regner med det er algotsystemet du skal feste og da ville jeg absolutt ikke brukt noe annet, da det er viktig at det sitter støpt til veggen.
idail Skrevet 15. juni 2015 Forfatter #6 Skrevet 15. juni 2015 http://www.dagbladet.no/2011/08/30/tema/klikk/bolig/17884248/ Den oransje pluggen sitter bedre enn den rød pga kanten rundt.. Den stopper i veggen om du skjønner meg.. Takk for svar! Ja, disse har jeg brukt rundt om i leiligheten på andre diverse ting. Har også brukt en annen form for gipsanker som skulle holde tven min oppe, og det fuker supert. Hørte bare noe snakk om at situasjonen er litt annerledes når vekten flyttes ut fra veggen, noe det vil gjøre på et klesstativ, men ikke på en tv feks. Vet du noe om det?
idail Skrevet 15. juni 2015 Forfatter #7 Skrevet 15. juni 2015 Du bør bruke gipsanker http://avforum.no/forum/attachment.php?attachmentid=94999&d=1346531917 Regner med det er algotsystemet du skal feste og da ville jeg absolutt ikke brukt noe annet, da det er viktig at det sitter støpt til veggen. Takk for svar Samme som jeg spurte Rotemor om: tror du disse vil funke når vekten flyttes ut fra veggen, dersom jeg ikke bruker en planke under?
Rotemor Skrevet 15. juni 2015 #8 Skrevet 15. juni 2015 Takk for svar Samme som jeg spurte Rotemor om: tror du disse vil funke når vekten flyttes ut fra veggen, dersom jeg ikke bruker en planke under? Det er ikke godt å si... Jeg tror jeg ville sikret med planke, men det funker jo bare om du treffer stenderne. Hvis du velger planke, så fest denne først og så skrur du stativet fast med treskruer, og ikke gipsanker etterpå
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå