Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Han studerer, så tid til jobb er ikke så mye desverre..

Anonymous poster hash: afe93...150

Studielån og studenthybel!

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jam men ditt tilfelle er vel ikke så ekstrem at du blir hentet og kjørt og kl 10. Blir ringt opp og får ikke overnatte osv

Anonymous poster hash: 88895...14a

Hmm, joda, det hørtes utrolig dritt ut. Synes det er teit av moren min å være så nazi, men så streng har hun ikke vært siden jeg var 16...

Nåja, jeg tror det eneste som hjelper for denne gutten er å flytte ut. Når de faktisk er såpass bestemt på det, så har han tydeligvis gitt opp å kjempe i mot siden du sier han har blitt "hjernevasket". Hvis han er student, så har han all rett til studentbolig + lån og stipend, så han har faktisk råd til å overleve alene. Det er uansett ingenting unormalt ved å flytte ut når han er 20 år, men er det ekstremt unormalt å ha så kontrollerende foreldre. 

Endret av sweg
Gjest gjestvest
Skrevet (endret)

Ja, veldig redde og alt for strenge. De skjønner ikke at han har lov og bestemme selv og har hjernevasket han til og tro dette er riktig. Hvordan skal jeg få han til og snakke med foreldrene sine når han ikke forstår hva han har krav til og bestemme ? Er redd for han, fordi han roter seg inn i mere trøbbel og tull når han må holde ting skjult

Jeg leser fra ditt innlegg at gutten har rotet seg inn i trøbbel og tull tidligere. Og at dette kan være grunnen til at foreldrene er så strenge. De er redd for gutten: Vil beskytte ham. 

Jeg tenker at han må overbevise dem om at de ikke trenger å være så redd, om det ikke lenger er grunnlag for å være bekymret. Dette kan han gjøre ved å vise ansvar. Som eksemplet jeg ga i et tidligere innlegg: Ved å selv ringe enn at de ringer ham. Ta initiativ.

Eller at han eksempelvis viser initiativ til å komme hjem tidligere enn avtalt. Han kommer hjem på egenhånd, blir ikke hentet. Han viser ansvar samtidig som han kommer seg ut av deres kontrollerende rammer.

Disse var kun noen eksempler. Men du ser tegningen.    :)

Etterhvert vil de ikke se noe poeng i å ringe, eller hente: De vil vise tillit.

Edit: Skrivefeil

Endret av gjestvest
Skrevet

Ja, veldig redde og alt for strenge. De skjønner ikke at han har lov og bestemme selv og har hjernevasket han til og tro dette er riktig. Hvordan skal jeg få han til og snakke med foreldrene sine når han ikke forstår hva han har krav til og bestemme ? Er redd for han, fordi han roter seg inn i mere trøbbel og tull når han må holde ting skjult

Vis han denne du: http://barneombudet.no/dine-rettigheter/rettighetsplakaten/18-ar/

Når han er 18 år, så er han myndig og bestemmer 100% selv om alt mulig. Greit nok, foreldrenes hus og deres regler, men herlighet, de må innse at sønnen deres er en voksen mann og ikke en liten baby lenger. Fortsetter de på denne måten, så vil de ødelegge sønnen sin til slutt....

Skrevet

Har foreldrene planer om å ha han boende hjemme resten av livet? Han blir ikke akkurat selvstendig av slikt!

AnonymBruker
Skrevet

Hmm, joda, det hørtes utrolig dritt ut. Synes det er teit av moren min å være så nazi, men så streng har hun ikke vært siden jeg var 16...

Nåja, jeg tror det eneste som hjelper for denne gutten er å flytte ut. Når de faktisk er såpass bestemt på det, så har han tydeligvis gitt opp å kjempe i mot siden du sier han har blitt "hjernevasket". Hvis han er student, så har han all rett til studentbolig + lån og stipend, så han har faktisk råd til å overleve alene. Det er uansett ingenting unormalt ved å flytte ut når han er 20 år, men er det ekstremt unormalt å ha så kontrollerende foreldre. 

Man har vel ikke rett til studentbolig? Man kan søke, og krysse fingrene for at man får, men en rettighet er det vel ikke? :klo: 

Anonymous poster hash: 722d4...a84

Skrevet

Man har vel ikke rett til studentbolig? Man kan søke, og krysse fingrene for at man får, men en rettighet er det vel ikke? :klo:

Anonymous poster hash: 722d4...a84

Neinei, du har rett der. Jeg ordla meg feil der ja. Han har rett til å søke* var vel mer riktig, selv om folk som ikke studerer også har rett til det? Idk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...