AnonymBruker Skrevet 13. juni 2015 #1 Skrevet 13. juni 2015 Barnet er snart 4 år og bruker oppmot 1,5 time på å sovne hver eneste kveld. Skal bare tulle ved å dra opp rullgardinen, dra av sengetøyet, leke osv. Vi har prøvd ALT etter råd og tips fra google, lege, hs og bøker. Jeg blir irritert hver kveld når barnet tuller og det merker barnet godt. Jeg føler jeg er sur hele tiden når jeg er hjemme. Jeg vil ikke være sur og irritert, men klarer ikke snu den dårlige sirkelen Anonymous poster hash: 2a33e...622
Gjest Castielz Skrevet 13. juni 2015 #2 Skrevet 13. juni 2015 Drev med det samme når jeg var liten, mine foreldre løste dette enkelt ved å låse døren til mitt rom fra utsiden, og ignorere alle mine protester totalt i en periode, forstod raskt at det var like greit å legge seg å sove.
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2015 #3 Skrevet 13. juni 2015 Drev med det samme når jeg var liten, mine foreldre løste dette enkelt ved å låse døren til mitt rom fra utsiden, og ignorere alle mine protester totalt i en periode, forstod raskt at det var like greit å legge seg å sove. DET er i alle fall HELT uaktuelt! Kommer aldri til å låse ungen min på rommet uansett hvor sliten og lei jeg er! Anonymous poster hash: 2a33e...622 11
Gjest Gjesp Skrevet 13. juni 2015 #4 Skrevet 13. juni 2015 Drev med det samme når jeg var liten, mine foreldre løste dette enkelt ved å låse døren til mitt rom fra utsiden, og ignorere alle mine protester totalt i en periode, forstod raskt at det var like greit å legge seg å sove. Å låse barna inne på rommet høres jo ut som det rene vanvidd. 1
Gjest FebrinaCollett Skrevet 13. juni 2015 #5 Skrevet 13. juni 2015 (endret) Nå er ikke jeg en mor, men en storesøster på 16 år, men lillesøster som nettopp har fylt 4 år er også sånn. Jeg pleier bare å synge en sang eller to til henne, fortelle henne et eventyr, også si at nå gidder jeg ikke mer og bare være på mobilen. Ho syns det er så kjedelig at jeg ikke gir henne oppmerksomhet at ho så sovner på 15 min omtrent. Ellers er jo et annet alternativ å låse ungen inne på rommet alene og la det sovne av seg selv, men vi syns det blir litt å ta i, og familien liker ikke at lillesøster gråter før ho legger seg, vil mye heller la henne legge seg og være fornøyd med hvordan dagen ble til, om du skjønner... Lykke til! Endret 13. juni 2015 av FebrinaCollett
Gjest Castielz Skrevet 13. juni 2015 #6 Skrevet 13. juni 2015 DET er i alle fall HELT uaktuelt! Kommer aldri til å låse ungen min på rommet uansett hvor sliten og lei jeg er! Anonymous poster hash: 2a33e...622 Forstår jeg godt, det høres brutalt ut, men var virkelig ikke det. Å låse barna inne på rommet høres jo ut som det rene vanvidd. Vanvidd idag, men ikke på den tiden, derssuten så vokste jeg opp en ganske liten plass som kanskje "hang litt etter" resten av verden i utvikling. Men, tok ingen skade av det.
Eliisa Skrevet 13. juni 2015 #7 Skrevet 13. juni 2015 Hva i alle dager? Man låser da ikke barn inne på rommene sine! Merker jeg blir ganske sjokkert... Da har man virkelig tapt. TS. Du er ikke en dårlig mor fordi du er sliten og lei, det hører liksom litt med i pakka med barn. De har en periode der de skal prøve seg og se hvor langt de kan tøye strikken på kvelden. Pass på at du er fit for fight når barnet ditt skal legge seg - og ikke gi deg. Forklar barnet at nå skal det sove, og at når du har sagt natta, så er det natta. Deretter sitter du utenfor rommet, med mobilen din - så lenge du trenger det. Kommer barnet ut, løfter du det tilbake i sengen og ikke gir det noe oppmerksomhet. Det er begrenset hvor lenge de gidder det, dersom de lærer at de ikke får noe ut av det. Negativ oppmerksomhet er også oppmerksomhet 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2015 #8 Skrevet 13. juni 2015 Hei TS Vi hadde en slik runde med vår yngste. Jeg pleide å si at jeg kunne sitte hos henne hvis hun lå pent i sengen. Da skrevet hun som en foss (kunne prate i timer for å slippe å sove ). For å få stopp på skravlingen sa jeg:"Nå er det natta. Nå skrur jeg av ørene". Og så ignorerte jeg henne til hun sovnet. Sikkert ikke pedagogisk, men barn har ikke godt av for lite søvn heller og hun kunne holde det gående leenge... Anonymous poster hash: 4d19a...488
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2015 #9 Skrevet 13. juni 2015 Jeg ble også låst inn på rommet iblant når jeg var liten, husket ikke hvorfor Anonymous poster hash: 7d29a...57c
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2015 #10 Skrevet 13. juni 2015 Drev med det samme når jeg var liten, mine foreldre løste dette enkelt ved å låse døren til mitt rom fra utsiden, og ignorere alle mine protester totalt i en periode, forstod raskt at det var like greit å legge seg å sove. Det forklarer jo en del...Anonymous poster hash: 57fcd...c66 2
Melodiana Skrevet 13. juni 2015 #11 Skrevet 13. juni 2015 Sover barnet på dagtid? Det er mulig at det er tid å innse at barnet er større og har ikke behov for å legge seg like tidlig (kl.19) som før. Selv om det er flere barn her i huset, bruker jeg muligheten til å være alene med eldste jenta på snart 3 år. Hun kan lige i 1-2 timer i senga før hun sovner. i helgen får hun ikke sove på dagtid og sovner etter 10-15 min. Selv om du kan være trøtt, prøv å nyte tiden med barnet nå som hun eller har er liten. De søker kontakt med oss. Og det er den tiden når ikke noe er i veien mot det å synge med mamma, snakke om dagen, lese en bok.
Nuttery Skrevet 13. juni 2015 #12 Skrevet 13. juni 2015 Foreldrene mine låste også døra fra andre siden. Ble egentlig bare til at jeg herjet litt rundt før jeg skjønte at dette ikke gikk noe vei, også la jeg meg.
Gjest Mythic Skrevet 13. juni 2015 #13 Skrevet 13. juni 2015 Du er ikke en dårlig mor, dere har bare kommet inn i et dårlig spor Du må prøve å bryte dette mønsteret. Gjør noe helt uventet en kveld dere har god tid, du er tålmodig og blid og har overskudd. Gjør en avtale med barnet på forhånd, f.eks at etter vi har spist kveldsmat, skal barnet fortelle mamma eventyr på sengekanten, og det gleder du deg skikkelig til! Når eventyret er ferdig, er det sovetid. Vær helt tydelig på det. Gjør leggestunden til noe koselig som barnet ser fram til, i stedet for at det skal bli en negativ situasjon. Og for guds skyld, IKKE lås barnet inne!
minister-mio Skrevet 13. juni 2015 #14 Skrevet 13. juni 2015 Jeg vet det ikke er "så enkelt", men prøv å uten å vise at du er irritert uttrykke at å dra i rullgardinen (og annet tull) er uaktuelt/ ikke lov.
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2015 #15 Skrevet 13. juni 2015 Jeg ble også låst inne. De låste opp da jeg sovnet,da. For noen foreldre jeg har. Anonymous poster hash: 9afbe...2d3
missLynch Skrevet 13. juni 2015 #16 Skrevet 13. juni 2015 Vi er også inne i en slik periode nå. I kveld sa jeg rett ut at mamma og pappa blir ganske sliten og lei når han bare tuller ved legging. Det gjorde visst inntrykk, for da sa han god natt og så ble det stille....
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2015 #17 Skrevet 13. juni 2015 Da får barnet sove med gardinen oppe. Ikke gi oppmerksomhet når han gjør noe, må du inn for å putte han under dyna så ikke si et pip. Så lenge han ikke går UT av senga så la det være, beveger han seg lenger enn det gå å legg han tilbake. Har opplevd slikt med tantebarnet mitt i en liten periode, men de overså alt selv om han gikk rundt på rommet sitt. Så lenge han var stille var det greit og nå er han den snilleste av alle når det kommer til legging Anonymous poster hash: 3bca6...50b
Kittykat Skrevet 13. juni 2015 #18 Skrevet 13. juni 2015 Ikke lås døren iallefall. Det høres helt vannvittig ut. Har selv vært igjennom den perioden med barna mine og vi låste aldri døren. Når barna mine tullet seg og ikke ville legge seg, så gikk jeg inn og tok dem tilbake til sengen på en snill men bestemt måte. I verste fall så endte det med at jeg enkelte ganger la meg inn til dem eller leste for dem. Det hjelper ikke å bli irritert eller sint iallefall. Enkelt for meg å si, men jeg har vært i samme båt og forstår frustrasjonen din. Det er en liten trøst, men dette er bare en fase og den går over. Når barnet ditt tuller seg om kvelden etter leggetid, så følg barnet tilbake til sengs. Gjør det hver gang barnet står opp igjen. Til slutt så gir barnet opp og sovner.
Gjest Balian de Ibelin Skrevet 13. juni 2015 #19 Skrevet 13. juni 2015 Jeg har alltid på Grevling i taket når jeg har sex.
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2015 #20 Skrevet 14. juni 2015 Hei TS Vi hadde en slik runde med vår yngste. Jeg pleide å si at jeg kunne sitte hos henne hvis hun lå pent i sengen. Da skrevet hun som en foss (kunne prate i timer for å slippe å sove ). For å få stopp på skravlingen sa jeg:"Nå er det natta. Nå skrur jeg av ørene". Og så ignorerte jeg henne til hun sovnet. Sikkert ikke pedagogisk, men barn har ikke godt av for lite søvn heller og hun kunne holde det gående leenge... Anonymous poster hash: 4d19a...488 Skulle stå "skravlet" ikke "skrevet"...damn Autocorrect ..Anonymous poster hash: 4d19a...488
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå