Gå til innhold

Kyssesyken

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei folkens, i går ble meg og samboeren invitert på besøk hos noen naboer, da vi kom viste det seg at en av de som bor der hadde kyssesyken (!).

Jeg ble skikkelig redd, har ikke hatt kyssesyken før og vil heller ikke ha det nå ( skal snart på ferie). Kjedelig å bli syk da. Jeg har lest litt på nettet, at det smitter kun hvis man deler falske eller kysser en som er syk. Men jeg har ikke vært i kontakt med den personen, kun snakket sammen. Og da jeg kom hjem vasket jeg meg på hendene to ganger. Idag våknet jeg med voldsom hodepine og er generelt veldig sliten. Vondt bakom øynene og sykdoms følelse generelt. Jeg vet at jg kan ikke ha blitt smittet så fort, men går det an å bli smittet i det hele tatt? Er redd nå.

Anonymous poster hash: 5a687...6cf

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kyssesyke smitter gjennom dråpe/kontaktsmitte. Dvs gjennom slimhinner, spytt etc.

Inkubasjonstiden er 24-48 timer.

Sjansen er der for å bli smittet, men den er nok liten så lenge du ikke har vært i direkte kontakt.

Anonymous poster hash: a8310...c94
Skrevet

Da jeg hadde Epstein-Barr viruset, så visste jeg det ikke :fnise:
Hadde bare litt vondt i halsen, men hadde hatt vondt i halsen lenge, over 3 måneder hadde jeg vært hos lege 3 ganger, første gang hadde jeg ikke noen infeksjoner,eller antistoffer mot viruset, andre gangen var jeg på legevakt og hadde visst kraftig lungebetennelse og halsbetennelse:fnise: Og 3 gangen hadde jeg plutselig antistoffer mot viruset xD

Men så fikk jeg høre i ettertid av fastlegen at noen blir skikkelig syk, andre vet ikke at de har det..
Det som er litt irriterende med kyssesyken er jo at hos  mange så går immunforsvaret kraftig ned og kan ta opptil ett år før det er på topp igjen >.> Og kan gi sykdomsfølelse i lang lang tid etter at du egentlig har blitt frisk av det :)

Skrevet

jeg trodde jeg hadde streptokokker, men var vist kyssesyke, eller mononukleose hvis vi skal være fin på det. Hadde vært trøtt noen uker, men hadde ikke tenkt så mye på det. Fikk vite det og gav meg selv 2 uker på å bli frisk, det funka det! :fnise: jeg hadde ikke kyssa eller delt flaske med noen, så vet ikke hvor og når jeg ble smitta(og jeg har veldig god håndhygiene i tillegg), men kyssa mannen min før jeg viste at det var kyssesyken, han fikk det ikke.

Skrevet

jeg trodde jeg hadde streptokokker, men var vist kyssesyke, eller mononukleose hvis vi skal være fin på det. Hadde vært trøtt noen uker, men hadde ikke tenkt så mye på det. Fikk vite det og gav meg selv 2 uker på å bli frisk, det funka det! :fnise: jeg hadde ikke kyssa eller delt flaske med noen, så vet ikke hvor og når jeg ble smitta(og jeg har veldig god håndhygiene i tillegg), men kyssa mannen min før jeg viste at det var kyssesyken, han fikk det ikke.

Da var han nok immun, altså hatt viruset før x) Enten i ung alder, eller i ungdommen. Viruset er veldig smittsomt..Er vel en grunn at de sier at de fleste som blir smittet er mellom 10-25år :fnise:

Om du sto i kø på en butikk og noen hostet /nøs i retning mot deg, så kan du bli smittet.(Dråpesmitte)

Kyssesyke er så kleint å si, "Jada, jeg har drevet å kysset MASSE" Ikke rart gutte-og jentelus eksisterer x)

Skrevet

Da var han nok immun, altså hatt viruset før x) Enten i ung alder, eller i ungdommen. Viruset er veldig smittsomt..Er vel en grunn at de sier at de fleste som blir smittet er mellom 10-25år :fnise:

Om du sto i kø på en butikk og noen hostet /nøs i retning mot deg, så kan du bli smittet.(Dråpesmitte)

Kyssesyke er så kleint å si, "Jada, jeg har drevet å kysset MASSE" Ikke rart gutte-og jentelus eksisterer x)

Jeg vet godt hvordan det smitter, og dermed mer ekkelt å ikke vite hvem man har fått det fra  :fnise:  er sykepleier så kan ha fått det fra pasienta eller pårørende, mistenker mest treningsenteret(størte bakteriebomba i verden). Mannen min har aldri vært skikeklig syk, vil tro han har hatt det som liten uten at det ga skikkelig utslag. De fleste tror jo at man blir sengeliggende i 4 mnd, men det er jo slettes ikke alle som gjør det. 2 uker uten trening var mer enn nok! Tok pers i benpress dagen før jeg viste jeg hadde det og :fnise: 

Skrevet

Jeg vet godt hvordan det smitter, og dermed mer ekkelt å ikke vite hvem man har fått det fra  :fnise:  er sykepleier så kan ha fått det fra pasienta eller pårørende, mistenker mest treningsenteret(størte bakteriebomba i verden). Mannen min har aldri vært skikeklig syk, vil tro han har hatt det som liten uten at det ga skikkelig utslag. De fleste tror jo at man blir sengeliggende i 4 mnd, men det er jo slettes ikke alle som gjør det. 2 uker uten trening var mer enn nok! Tok pers i benpress dagen før jeg viste jeg hadde det og :fnise:

Åhh hehehe :)

Jeg hadde jo dette for noen år siden jeg ._.

Og jeg ble slått ut, men kyssesyken min var vel kombinert med en lungebetennelse i tillegg ._.

(Er astmatiker, så får jeg en forskjølelse eller influensa, så tar det ikke lang tid før jeg får bronkitt eller lungebetennelse >.<)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...