Gå til innhold

P-piller

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo sukkerpiller og aktive piller. Men når er det best å begynne på p-pillene? Og skal man begynne med sukkerpillene eller de aktive? Har hørt man bør begynne når man får mensen, men har litt uregelmessig mens i blandt. Skal jeg begynne etter jeg har fått mensen eller når jeg tror den kommer til å komme? Skjønner ikkeee

Anonymous poster hash: 2a6cf...743

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Les pakningsvedlegget....!

AnonymBruker
Skrevet

Det beste er å begynne den dagen du får mensen, da slipper du lettest unna mellomblødninger. Men du kan starte når som helst. Men da er du ikke sikret mot graviditet på 7 dager, så da må du bruke kondom i de 7 dagene. Sjansen for mellomblødninger er også noe større. 

Anonymous poster hash: 7cb78...a7a
AnonymBruker
Skrevet

Det beste er å begynne den dagen du får mensen, da slipper du lettest unna mellomblødninger. Men du kan starte når som helst. Men da er du ikke sikret mot graviditet på 7 dager, så da må du bruke kondom i de 7 dagene. Sjansen for mellomblødninger er også noe større.

Anonymous poster hash: 7cb78...a7a

Ok, takk! :) så den dagen jeg får mensen tar jeg første pille? Skal jeg da begynne på de aktive eller sukkerpillene?

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Ok, takk! :) så den dagen jeg får mensen tar jeg første pille? Skal jeg da begynne på de aktive eller sukkerpillene?

Ts

De aktive :)

Anonymous poster hash: 8cd84...e24

AnonymBruker
Skrevet

Kjære ts. LES PAKNINGSVEDLEGGET

Anonymous poster hash: d1013...45f
AnonymBruker
Skrevet

Er det så å forstå at du har hentet ut p-pillene, men ikke begynt på dem enda?

I så fall ...

Les pakningsvedlegget....!

Kjære ts. LES PAKNINGSVEDLEGGET

Anonymous poster hash: d1013...45f

Og en gang til: Les pakningsvedlegget.

Der står når du skal begynne, hvilke piller du skal ta når, hva som skjer hvis du glemmer å ta en pille, og mye, mye mer. Det står det samme der, som det står i noe som heter Felleskatalogen. Dette er helsevesenets "legemiddel-bibel", bare at der brukes mer fagterminologi. Har du kastet det? Søk det opp på felleskatalogen.no, og ta vare på det neste gang.

Har du ikke vært til legen og fått resept enda, men bare vil vite litt før du kommer dit? I så fall:

- Det er bare når du starter for første gang, at du begynner på et brett ved første mensdag. Den første syklusen vil dermed som oftest bli kortere enn vanlig, siden du har mensen når du begynner, og får mensen igjen(som regel) når du tar sukkerpillene. Er det kanskje dette som forvirrer deg? Dette står forklart i pakningsvedlegget.

- Som sagt over, så begynner du den dagen mensen starter. Ikke den dagen du tror du får mensen, men den dagen hvor du faktisk starter å blø. Så hvis du får blod i trusa i morgen, så skal du starte i morgen. Noen merker har ukedagene skrevet på baksiden av brettet. Noen har bare tall over. På et merke jeg brukte, fulgte det med klistremerker hvor man skulle klistre på det som begynte med den ukedagen som angav oppstart. Men jeg tror samtlige merker har piler på brettet, som angir hvor du skal starte, og hvordan du skal fortsette. Dette står også forklart i pakningsvedlegget.

- Apropos sukkerpiller og mensen og sånt: Det kan hende du får mensen midt i den uka du tar sukkerpiller, og at mensen fortsetter noen dager etter at du begynte på nytt brett. Dette er helt normalt. Du skal ikke vente til mensen er ferdig før du begynner på nytt brett! Du skal begynne på nytt brett dagen etter at du tok den siste sukkerpillen, selv om du fortsatt blør. (Men jeg tror dette også står i pakningsvedlegget?)

Anonymous poster hash: b7841...18a
Skrevet

De gangene jeg har startet første mensdag blør jeg i en måned. Til slutt leste jeg på nett at dette var et problem mange hadde slitt med, så etter jeg begynte utenom blødninger har alt gått som smurt. Og ja, jeg har hoppet mye av og på forskjellige p-pille-merker gjennom årene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...