Gå til innhold

Lavt stoffskifte, normale blodprøver

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen av dere som har fått levaxin e.l på grunnlag av symptomer, selvom blodprøvene er innenfor referanseområdet?

Sliter med mange symptomer. 

• Er aldri uthvilt uansett hvor mye jeg sover, og sovner på sofaen på ettermiddagen etter jobben.
  • Fryser hele tiden.
  • Har begynt å trene med pt 3 g.i uken, men går ikke ned i vekt.
  • Husker ikke ting jeg nettopp har gjort, eller ting som nettopp har blitt sagt.
  • Klarer ikke å konsentrere meg om f.eks å lese en bok.
  • Mister MYE hår.
  • Blir anpusten av små fysiske anstrengelser.
  • Øyenbrynen har blitt tynnet ut av seg selv.
  • Menstruasjonen har blitt kraftigere og uregelmesisig.
  • Normal kroppstemperatur på 36.5

Noen som har påvist lavt stoffskifte som kjenner seg igjen?

Er sliten av å ha det sånn. 

Har noen av dere fått medisin av lege selvom dere har normale blodprøver`?

Håper noen har noen råd :-)

Anonymous poster hash: fe67f...80b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette kan være symptomer på mye annet enn lavt stoffskifte. Er blodprøvene innenfor referanseområdet, skal du ikke ha Levaxin.,

Anonymous poster hash: 4490a...a28

• Liker 2
Skrevet

Er du lege?

Spørsmålet mitt var rettet tilde som har normale blodprøver , men likevel har fått Levaxin på grunnlag av symptomene.

Noen mennesker har verdier som i utgangspunktet ligger lavere enn ref.området.. Hvis verdiene stiger, kan de fortsatt være innenfor, men gjøre personen syk.

AnonymBruker
Skrevet

Sånn går det når man tror alt er stoffskiftet etter å ha lest for mye på forum... Symptomene dine kan like gjerne (faktisk sannsynligvis) ha sammenheng med b12 mangel, jernmangel, anemi, d-vitaminmangel eller depresjon. Veldig vanlig, lett å sjekke og fult mulig å gjøre noe med. Det trenger ikke være lavt stoffskifte fordi om du føler det er det. Mange som føler de har noe, så feilier de egentlig noe helt annet. Er vel best å høre på legen sin. Det er for øvrig ganske farlig å få tilført Levaxin hvis du ikke skal ha det, høyt stoffskifte som du da får er meget belastende på hjertet bl.a.

Anonymous poster hash: a226c...14d

• Liker 3
Skrevet

Jeg vet at noen leger gir levaxin hvis pasienten har symptomer på lavt stoffskifte (og de ikke finner en annen sannsynlig forklaring) og ligger i nedre del av referanseområdet. Som du sier, hva som er "riktig" nivå kan variere fra person til person. Hvis andre forklaringer er utelukket kan du be om å få prøve en lav dose levaxin i et halvt år for å se om det hjelper.

Og så en kommentar om vektnedgang, det er faktisk kostholdet som har mest å si for om du går ned i vekt eller ikke.

AnonymBruker
Skrevet

Sånn går det når man tror alt er stoffskiftet etter å ha lest for mye på forum... Symptomene dine kan like gjerne (faktisk sannsynligvis) ha sammenheng med b12 mangel, jernmangel, anemi, d-vitaminmangel eller depresjon. Veldig vanlig, lett å sjekke og fult mulig å gjøre noe med.

Anonymous poster hash: a226c...14d

Det er ikke så enkelt som dette.

En "lav verdi innenfor referanseområdet" i Norge ville vært regnet for å være lavt stoffskifte, og dermed blitt behandlet med Levaxin, i for eksempel Tyskland. 

Dermed ville en og samme person hatt lavt stoffskifte i Tyskland, mens i Norge ville personen fått beskjed om at stoffskiftet er normalt, og ikke fått behandling i det hele tatt.

Dette er det mange leger som vet, og derfor prøver behandling mot lavt stoffskifte, selv om prøvene er regnet for å være lave, men normale, etter norske retningslinjer.

Anonymous poster hash: c8846...b46

AnonymBruker
Skrevet

Er du lege?

Spørsmålet mitt var rettet tilde som har normale blodprøver , men likevel har fått Levaxin på grunnlag av symptomene.

Noen mennesker har verdier som i utgangspunktet ligger lavere enn ref.området.. Hvis verdiene stiger, kan de fortsatt være innenfor, men gjøre personen syk.

Har du lest forumsreglene?

Anonymous poster hash: 4490a...a28

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lest forumsreglene. >Hvilken regel mener du jeg bryter?

Takk til dere som forstod spørsmålet mitt, og svarte :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...