Gjest Angry Man Skrevet 14. juni 2015 #81 Skrevet 14. juni 2015 Er det ekstremistisk å konstatere at religion fører med seg mye elendighet og stagnasjon? Det er jo et faktum. Jeg mener TS har rett. Og jeg håper jeg lever til jeg får se en verden uten organisert religion, og særlig uten de abrahamittiske dødskultene som forteller oss at det som virkelig teller her i livet, er å dø ren, slik at man kan få et godt liv ETTER døden. Jeg synes ikke at foreks hinduisme og buddhisme har ført til så mye elendighet. En religion er bare et sett med regler og en felles forståelse av verden. Så lenge forståelsen og reglene er gode er religion god, hvis de er dårlige... Men jeg er selfølgelig enig i at det du sier om de abrehamistiske dødskultene, type kristendom, islam og judaisme. Heh. De HAR ført til mye elendighet.
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2015 #82 Skrevet 14. juni 2015 Jeg synes ikke at foreks hinduisme og buddhisme har ført til så mye elendighet. En religion er bare et sett med regler og en felles forståelse av verden. Så lenge forståelsen og reglene er gode er religion god, hvis de er dårlige... Men jeg er selfølgelig enig i at det du sier om de abrehamistiske dødskultene, type kristendom, islam og judaisme. Heh. De HAR ført til mye elendighet. Kristendommen har hjulpet Europa mest av alt, det er det som feks forente mange land. Uten den så hadde ikke Europa forent seg mot Islam på 1200 tallet. Vi hadde ikke hatt den kunsten og moralen vi har idag heller.... Anonymous poster hash: 3e4e6...41c 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2015 #83 Skrevet 14. juni 2015 Du leser helt andre ting inn i det jeg skriver. Fjern bøkene så folk får en sjanse til å tenke selv uten at bøker presses oppi trynet på dem for å motbevise tankene deres. Bøker kan være greit til et visst punkt, men så blir bøkene fengsel og ingen frihet. Kan du forklare hvilke bøker som skal fjernes, og hvordan? Hvem skal sette opp listen over lovlig og ulovlig litteratur i ditt idealsamfunn? Og skal du bare forhindre fremtidig salg og utlån av bøkene, eller skal folk fratas bøker de allerede eier? I et annet innlegg sier du bare behold bøkene deres. Så hvordan skal du få stoppet religion ved at du som ateist brenner din egen bibel, mens de troende beholder sine? Og så hånflirer du av folk som siterer store tenkere. Vet du hvorfor vi leser bøker og studerer historie? Kanskje det ikke er så dumt å lære av fortiden og tanker andre har hatt opp gjennom tidene? Bokbrenning er så totalitært at jeg tror du støter fra deg selv mange av de mest ekstreme ateistene på forumet. Anonymous poster hash: ef906...b1c 1
Gjest lester Skrevet 14. juni 2015 #84 Skrevet 14. juni 2015 Kan du forklare hvilke bøker som skal fjernes, og hvordan? Hvem skal sette opp listen over lovlig og ulovlig litteratur i ditt idealsamfunn? Og skal du bare forhindre fremtidig salg og utlån av bøkene, eller skal folk fratas bøker de allerede eier? I et annet innlegg sier du bare behold bøkene deres. Så hvordan skal du få stoppet religion ved at du som ateist brenner din egen bibel, mens de troende beholder sine? Og så hånflirer du av folk som siterer store tenkere. Vet du hvorfor vi leser bøker og studerer historie? Kanskje det ikke er så dumt å lære av fortiden og tanker andre har hatt opp gjennom tidene? Bokbrenning er så totalitært at jeg tror du støter fra deg selv mange av de mest ekstreme ateistene på forumet. Anonymous poster hash: ef906...b1c Haha. Jeg er ikke ateist. Men jeg håper dere alle fikk noe å tenke på.
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2015 #85 Skrevet 14. juni 2015 Haha. Jeg er ikke ateist. Men jeg håper dere alle fikk noe å tenke på. Jeg har får ofte ting å tenke på. Men ikke noe av det du skriver får meg til å tenke på noe. Uansett vist du ikke er ateist hva er du da ? Anonymous poster hash: 72685...720
Gjest lester Skrevet 14. juni 2015 #86 Skrevet 14. juni 2015 Uansett vist du ikke er ateist hva er du da ?Anonymous poster hash: 72685...720 Har det noe å si? Du finner ingen boks eller bok å putte meg i.
Mann 42 Skrevet 14. juni 2015 #87 Skrevet 14. juni 2015 (endret) Jeg synes ikke at foreks hinduisme og buddhisme har ført til så mye elendighet. En religion er bare et sett med regler og en felles forståelse av verden. Så lenge forståelsen og reglene er gode er religion god, hvis de er dårlige... Men jeg er selfølgelig enig i at det du sier om de abrehamistiske dødskultene, type kristendom, islam og judaisme. Heh. De HAR ført til mye elendighet. Hinduisme og Buddhisme forteller oss at våre livsforhold er betinget av vår livsførsel i et tidligere liv. Det sementerer sosiale forskjeller, siden det ligger innbakt i religionen at den priviligerte og rike har fortjent å ha det bra, mens den fattige og syke har seg selv å takke for sine onde gjerninger i sitt forrige liv. Det ligger ikke langt fra "The Secret" i så måte, og hvis du ser på India, så er det vel ganske fair å si at landet er temmelig tilbakestående som helhet. Just a coincidence? I think not. Endret 14. juni 2015 av Mann 42
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2015 #88 Skrevet 14. juni 2015 Haha. Jeg er ikke ateist. Men jeg håper dere alle fikk noe å tenke på. Dårlig forsøk på trolling, med andre ord? Anonymous poster hash: ef906...b1c
Mann 42 Skrevet 14. juni 2015 #89 Skrevet 14. juni 2015 Kristendommen har hjulpet Europa mest av alt, det er det som feks forente mange land. Uten den så hadde ikke Europa forent seg mot Islam på 1200 tallet. Vi hadde ikke hatt den kunsten og moralen vi har idag heller.... Anonymous poster hash: 3e4e6...41c Kontrafaktuell historieskrivning er alltid problematisk, og ingen kan vite hva som ville skjedd om vi ikke hadde vært befengt med den kristne religionen da maurerne kom. Jeg velger å se på dette som et ikke-argument. Men jeg vil gjerne fremheve at kristendommen gjennom pavemakten har bedrevet mye sensur opp gjennom århundrene, og har kneblet mang en vitenskapsmann og filosof. De gamle grekerne drev ikke så mye med denslags, og ikke hører vi noe fra vår egen historie om hvordan åsatruen hindret de gamle vikingene i å utvikle seg. Hvilket de jo gjorde, i et rasende tempo som førte til at de la under seg store deler av Europa i løpet av et par hundre år.
Gjest Balian de Ibelin Skrevet 14. juni 2015 #90 Skrevet 14. juni 2015 (endret) Kristendommen har hjulpet Europa mest av alt, det er det som feks forente mange land. Uten den så hadde ikke Europa forent seg mot Islam på 1200 tallet. Vi hadde ikke hatt den kunsten og moralen vi har idag heller.... Anonymous poster hash: 3e4e6...41c Du er klar over at på 1200 tallet var den Muslimske verden mer avansert en den vestlige verden. Dette kommer du selvsagt til å avise. Men det er faktisk slik at den muslismke verden var ganske mye mer avansert en den vestlige på den tiden. Det var først da renessansen kom at den vestlige verden passerte den muslimske. Det er ikke slik at den muslimske verden alltid har vært litt bakpå slik den er i dag. i forhold til den vestlige verden. Endret 14. juni 2015 av Balian de Ibelin
Gjest Balian de Ibelin Skrevet 14. juni 2015 #91 Skrevet 14. juni 2015 Har det noe å si? Du finner ingen boks eller bok å putte meg i. Jeg kan garantere deg at det finnes en boks eller bok å putte deg i. Det er alltid morsomt med mennesker som tror de er orginale og har helt frie tanker. Men sannheten er at alle mennesker kan man putte i en eller annen boks eller bok. Om de vil innrømme det er enn helt annen sak.
Gjest Angry Man Skrevet 14. juni 2015 #92 Skrevet 14. juni 2015 Hunduisme og Buddhisme forteller oss at våre livsforhold er betinget av vår livsførsel i et tidligere liv. Det sementerer sosiale forskjeller, siden det ligger innbakt i religionen at den priviligerte og rike har fortjent å ha det bra, mens den fattige og syke har seg selv å takke for sine onde gjerninger i sitt forrige liv. Det ligger ikke langt fra "The Secret" i så måte, og hvis du ser på India, så er det vel ganske fair å si at landet er temmelig tilbakestående som helhet. Just a coincidence? I think not. Ja akkorat den biten der er jeg ikke så keen på selv. Poenget mitt er vel egentlig bare at ikke alle religioner er så forferdelige. Og det er fint mulig å lage en religion som er bare snill og grei for å sitere kardemommeloven, om denne religionen faktisk finnes idag vet jeg intet om da jeg vet heller lite om religion generelt sett, men slik jeg ser det er religion bare hva vi mennesker velger å gjøre ut av den. Uten religion så vil vi jo fortsatt ha en kultur og et livsyn. Den kulturen kan jo også være alt fra helt forferdelig til kjempepositiv. For meg er religion bare et ekstra sett med regler i tilegg til de som uungålig vil måtte eksistere i den menneskelige eksistens. Tror også at enkelte om ikke de aller fleste kan ha godt av en slags "code" de kan leve etter. Det kan til tider være vanskelig å være så bra man burde være hvis man bare skal "leve" og ikke har noe å forholde seg til.
Gjest lester Skrevet 14. juni 2015 #93 Skrevet 14. juni 2015 Dårlig forsøk på trolling, med andre ord? Anonymous poster hash: ef906...b1c Nei. Helt ærlig jeg troller ikke. Jeg har mitt syn på ting, som de aller fleste andre her. Og jeg har aldri likt å bli puttet i båser og vurdert ut fra om jeg er troende eller ei. Jeg er ikke religiøs, men jeg vil heller ikke si at jeg er ateist. Når det gjelder diskusjoner om slike emner er det mange som vil ha godt av å bli rykket ut av sin trygge stol og bli indirekte tvunget til å tenke på nytt. Å provosere er en vei, men jeg er veldig dårlig på trolling og slikt. At jeg brant mine bøker er en sann historie, og en rett jeg har som et fritttenkende menneske. At noen her verdsetter bøker så høyt at de føler det som en fornærmelse at jeg brant mine egne bøker, vel det er virkelig ikke mitt problem. Jeg er ikke bevandret i slike diskusjoner, og blir det nok aldri heller, da jeg nok vil bli vurdert som et ganske enkelt og naivt menneske av flere av dere. Det er heller ikke mitt problem. Menneskeheten har andre problemer, og de fleste kan ikke løses på diskusjonsfora. Enhver er nødt til å velge sin vei. Og de må velge nå. Ikke imorgen, ikke neste år. Men nå. Og religioner er virkelig til ingen nytte, menneskerelasjoner imellom. Det burde være ganske klart nå i 2015. Peace out.
Gjest lester Skrevet 14. juni 2015 #94 Skrevet 14. juni 2015 Jeg kan garantere deg at det finnes en boks eller bok å putte deg i. Det er alltid morsomt med mennesker som tror de er orginale og har helt frie tanker. Men sannheten er at alle mennesker kan man putte i en eller annen boks eller bok. Om de vil innrømme det er enn helt annen sak.
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2015 #95 Skrevet 14. juni 2015 Haha. Jeg er ikke ateist. Men jeg håper dere alle fikk noe å tenke på. Du er ikke ateist, men du brant fortsatt bibelen? Du må du være en Islamist eller SV politiker. Ingen andre som brenner bøker og andre ting... Anonymous poster hash: 3e4e6...41c 1
Gjest Balian de Ibelin Skrevet 14. juni 2015 #96 Skrevet 14. juni 2015 Du er ikke ateist, men du brant fortsatt bibelen? Du må du være en Islamist eller SV politiker. Ingen andre som brenner bøker og andre ting... Anonymous poster hash: 3e4e6...41c Nå ja det er de kristne pastorene i USA som brenner bøker. Er fult av folk som verken er muslimer og SVer som brenner bøker
Mann 42 Skrevet 14. juni 2015 #97 Skrevet 14. juni 2015 Ja akkorat den biten der er jeg ikke så keen på selv. Poenget mitt er vel egentlig bare at ikke alle religioner er så forferdelige. Og det er fint mulig å lage en religion som er bare snill og grei for å sitere kardemommeloven, om denne religionen faktisk finnes idag vet jeg intet om da jeg vet heller lite om religion generelt sett, men slik jeg ser det er religion bare hva vi mennesker velger å gjøre ut av den. Uten religion så vil vi jo fortsatt ha en kultur og et livsyn. Den kulturen kan jo også være alt fra helt forferdelig til kjempepositiv. For meg er religion bare et ekstra sett med regler i tilegg til de som uungålig vil måtte eksistere i den menneskelige eksistens. Tror også at enkelte om ikke de aller fleste kan ha godt av en slags "code" de kan leve etter. Det kan til tider være vanskelig å være så bra man burde være hvis man bare skal "leve" og ikke har noe å forholde seg til. Mennesker trenger kanskje et nobelt formål i livet for å gjøre det beste ut av det. Men jeg ser de fleste religioner som perverteringer av dette, og de ender stort sett opp med sekterisme og fordømmelse av de anderledes tenkende. Og ofte åpen fiendtlighet og vold.
Gjest lester Skrevet 14. juni 2015 #98 Skrevet 14. juni 2015 Du er ikke ateist, men du brant fortsatt bibelen? Du må du være en Islamist eller SV politiker. Ingen andre som brenner bøker og andre ting...Anonymous poster hash: 3e4e6...41c Nei. Men bare gjett videre om det er morsomt for deg
Gjest lester Skrevet 14. juni 2015 #99 Skrevet 14. juni 2015 Mennesker trenger kanskje et nobelt formål i livet for å gjøre det beste ut av det. Men jeg ser de fleste religioner som perverteringer av dette, og de ender stort sett opp med sekterisme og fordømmelse av de anderledes tenkende. Og ofte åpen fiendtlighet og vold. Nettopp.
Gjest Angry Man Skrevet 14. juni 2015 #100 Skrevet 14. juni 2015 Mennesker trenger kanskje et nobelt formål i livet for å gjøre det beste ut av det. Men jeg ser de fleste religioner som perverteringer av dette, og de ender stort sett opp med sekterisme og fordømmelse av de anderledes tenkende. Og ofte åpen fiendtlighet og vold. Enig med deg i at de fleste eksisterende religioner nok er perverteringer av hva de faktisk kunne vært. Dette er selfølgelig veldig synd, for det ligger et enormt potensiale i religion og den positive effekten den kunne hatt på menneskeheten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå