Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Folk er ikke automatisk dumme hvis de tror på gud/guder. De mangler bare informasjon. Dumme er de hvis de nekter å put ta til seg fakta.

Hvilke fakta motbeviser Gud?

Kunnskap om big bang og kvantefysikk utelukker på ingen måte Gud.

Kjenner mange vitenskapsmenn som nok kjenner til mere fakta enn oss som ikke har noe problem med å kombinere tro og kunnskap.

Anonymous poster hash: bdfbc...e5b

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Først en kommentar til bokbrenninga:

"[…] dort wo man Bücher verbrennt, verbrennt man auch am Ende Menschen." Dette sitatet av Heinrich Heine viser direkte til brenning av Koranen i Granada ca. år 1500. Han ante ikke hvor profetisk han ville bli mer enn hundre år senere da nazistene begynte å brenne bøker.

Et strengt mekanistisk verdensbilde kan ikke gi oss svar på de eksistensielle spørsmålene, og der vitenskapen kommer til kort, kommer metafysikken, diktningen og religionen inn. Trangen til ikke bare å vite hva og hvordan, men også hvorfor er så dypt nedfelt i oss at vi neppe noen gang vil oppleve en verden uten religion. Det kan da heller ikke være noe mål i seg selv å bli kvitt all gudstro; problemene oppstår når religionen fortrenger rasjonaliteten og fører til sensur, ensretting og undertrykkelse. Det er også da man begynner å brenne både bøker og mennesker.

Skrevet

Først en kommentar til bokbrenninga:

"[…] dort wo man Bücher verbrennt, verbrennt man auch am Ende Menschen." Dette sitatet av Heinrich Heine viser direkte til brenning av Koranen i Granada ca. år 1500. Han ante ikke hvor profetisk han ville bli mer enn hundre år senere da nazistene begynte å brenne bøker.

Et strengt mekanistisk verdensbilde kan ikke gi oss svar på de eksistensielle spørsmålene, og der vitenskapen kommer til kort, kommer metafysikken, diktningen og religionen inn. Trangen til ikke bare å vite hva og hvordan, men også hvorfor er så dypt nedfelt i oss at vi neppe noen gang vil oppleve en verden uten religion. Det kan da heller ikke være noe mål i seg selv å bli kvitt all gudstro; problemene oppstår når religionen fortrenger rasjonaliteten og fører til sensur, ensretting og undertrykkelse. Det er også da man begynner å brenne både bøker og mennesker.

Mange mennesker forveksler religion med spiritualisme. Kanskje fordi de organiserte religionene har sørget for å kuppe spiritualismen også, og har gjort seg selv til "the only show in town" på det området. Men slik behøver det ikke å være.

Men jeg vil gjøre Sam Harris ord til mine og si at man kan utmerket godt kvitte seg med religionen og beholde spiritualismen. Man behøver ikke slutte å stille spørsmål eller tenke over alt det som ligger utenfor vitenskapes område fordi om man benekter at det finnes en personlig gud som tar seg nær av hvordan vi lever våre små liv i det glimt av evigheten vi har til rådighet.

• Liker 1
Skrevet

Mange mennesker forveksler religion med spiritualisme. Kanskje fordi de organiserte religionene har sørget for å kuppe spiritualismen også, og har gjort seg selv til "the only show in town" på det området. Men slik behøver det ikke å være.

Men jeg vil gjøre Sam Harris ord til mine og si at man kan utmerket godt kvitte seg med religionen og beholde spiritualismen. Man behøver ikke slutte å stille spørsmål eller tenke over alt det som ligger utenfor vitenskapes område fordi om man benekter at det finnes en personlig gud som tar seg nær av hvordan vi lever våre små liv i det glimt av evigheten vi har til rådighet.

Enig. Jeg synes det er regelrett landeveistyveri at en del religiøse folk mener de har enerett til å være "åndelige", og ingen skal fortelle meg at jeg har en amputert forståelse av Bach eller Dante fordi jeg ikke tror på noen gud. Men nå må det også nevnes at de religiøse menneskene jeg kjenner, befinner seg i et helt annet univers enn ung jord-kreasjonistene, og ingen av dem benekter evolusjonen.

Det samme gjelder forresten moral, men det er diskutert til det kjedsommelige i andre tråder her. Likevel mener jeg at det må være plass til et utall av livssyn, og det plager ikke meg at folk er kristne, muslimer, jøder, hinduer eller hva pokker de vil så lenge de ikke prøver å prakke det på andre folk. Dessverre har historien vist at organisert religion driver med akkurat det (her fritar jeg jødedommen siden de helst vil holde religionen sin for seg selv). I mitt idealsamfunn finnes det verken teologer eller prester … skjønt naboen (ortodoks prest) er ganske kul og pleier å hilse på oss med "hello, my friends" når vi møter ham på gata. Vi har imidlertid hørt at han er et slags problembarn i den greske kirken, og det taler utvilsomt til hans fordel.

• Liker 1
Gjest crazycatlady
Skrevet

Jeg er så enig! Religion er roten til alt ondt!

Gjest Uchiha Madbrah
Skrevet (endret)

Nå må du slutte å være så trangsynt. Det finnes forskjellige mennesker i verden. Alle kan ikke kategoriseres sammen. For noen mennesker betyr religion noe, det gir dem håp, noe å streve etter. Den gjennomsnittlige personen som tror på gud er som alle andre. Nå må du respektere andres tro, selv om du er uenig. Dette er sentrale verdier i demokratiet, og verdier jeg har vokst opp med. Slutt å bry deg så mye om hva andre gjør med livet sitt og heller fokuser på deg selv du.

Jeg har ingenting i mot mennesker som tror på gud, eller de som ikke tror på gud. Det er deres sak, og jeg har ingenting med det å gjøre. Det er viktig å holde dine meninger for deg selv, og slutte å dømme andre mennesker basert på hva de velger å tro på. Vi lever i 2015, og her får folk selv bestemme hva enn de ønsker med livet sitt uten å måtte bli dømt. Respekter andre og slutt å være en stereotypisk provoserende troll.

Endret av madara93
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke snakket om tvungen brenning. Bøker råtner og blir ødelagte, og mennesker kvitter seg med bøker frivillig. Selv brant jeg min egen bibel da jeg ikke ønsket å beholde den. Så selv om jeg hadde brent alle slike bøker som overrekkes meg betyr ikke det at jeg går over andres rekker og krever at de skal brennne bøkene sine. Men at menneskeheten nok hadde hatt godt av at mesteparten av bøkene hadde brent opp, det er jeg sikker på. For da måtte enhver ha funnet sin egen indre sannhet og ikke støttet sine meninger opp under strofer hentet fra en hvilken som helst bok.

Det er ikke uten grunn det er historier om fugl føniks. Noen ganger må ting gå til grunne for at noe nytt og forhåpentligvis bedre vil gro fram. Og hva er da bedre enn å bli kvitt bøker som ikke er til oppbygging av menneskets frie tanke?

Du brant en bibel? 

Hvem er det som brenner bøker? Samma om det er religionsbok eller ikke. 

Jeg sverger...Dere Dawkins sauer blir dummere for hvert sekund som går..

Anonymous poster hash: 3e4e6...41c

• Liker 2
Skrevet (endret)

Sitatet ditt er direkte feilaktig. Stalin gjorde aldri noe forsøk på å utrydde religion. Tvert imot, han gav den russisk-ortodokse kirken plenty med spillerom. Det var aldri ansett for akseptabelt for kadrene eller funksjonærer å være religiøse, men kirken som sådan klarte seg helt fint gjennom kommunistregimets regjeringstid i Russland.

Hadde de forsøkt å knuse kirken, så hadde de klart det.

Han gav dem null spillerom, det var en haug med prester som ble sendt til arbeidsleirene. Lenin og Stalin prøvde å kvitte seg med religion ja, det var faktisk fjernet fra alle skolebøker og erstattet med staten. 

Endret av kjærligbåttur
Skrevet

Vel, nå gjør folk som de vil.

Hvilken rett har du til å si at noe som er viktig for mere enn to tredeler av jordens befolkning ikke fins?

Ca halvparten av alle muslimer risikerer å bli drept hvis de forlater islam. Ca halvparten av alle kristne, hinduer, jehovas vitner mm vet at de blir utfryst fra familie og venner hvis de forlater familie religionen. Så det er vel ikke et helt reelt tall å komme med....

Skrevet

Ca halvparten av alle muslimer risikerer å bli drept hvis de forlater islam. Ca halvparten av alle kristne, hinduer, jehovas vitner mm vet at de blir utfryst fra familie og venner hvis de forlater familie religionen. Så det er vel ikke et helt reelt tall å komme med....

Hvor mange kristne mener du blir utfryst fra familie og venner om de forlater kristendommen? 

Er jo omvendt din tulling, du blir utfryst fra andre i Norge om du er kristen. ( Streng kristen ).

Dette er jo bare ting du kommer på her.

Skrevet

Det har de ikke. Det fins det temmelig solide beviser for. Og et par rettskjennelser.

Rettskjennelser kan man få uten at dommen er korrekt.

Skrevet

Du brant en bibel? 

Hvem er det som brenner bøker? Samma om det er religionsbok eller ikke. 

Jeg sverger...Dere Dawkins sauer blir dummere for hvert sekund som går..

Anonymous poster hash: 3e4e6...41c

Yupp.

• Liker 1
Gjest Badebuksa
Skrevet

TAKK! Religion fører kun med seg faenskap. Fatter ikke hvordan folk kan være så dumme og tro på en Gud. Vi lever i 2015, tror kanskje vi hadde funnet en Gud innen nå om h*n fantes....

Anonymous poster hash: 48ba6...2f1

Oi, hvordan svarer man på sånt da? Du overvurderer menneskers intelligens, om 50 år er garantert omtrent halvparten av det forskningen påstår idag motbevist. Historien gjentar seg. Det var folk som lo av ham som sa at jorden ikke er flat, men rund. Plutselig er paracet farligere enn man tror. De finner ben fra "forskjellige tidsperioder" sammen.
Gjest Badebuksa
Skrevet

Ca halvparten er ikke et særlig reelt tall det heller ;)

AnonymBruker
Skrevet

Religiøse mennesker er lykkeligere og lever lenger enn ateister. Ateister er smartere. 

Skulle ønske jeg kunne legge livet mitt i hendene på en allmektig og omsorgsfull "far", men jeg er alt for smart til å tro på sånt tøv. 

Anonymous poster hash: dbf5f...43e
AnonymBruker
Skrevet

Er en smule skremmende at det finnes mennesker der ute som vier store deler av sitt livssyn på bakgrunn av noe som i utgangspunktet aldri har blitt bevist. 

Anonymous poster hash: 58b5f...3f4
AnonymBruker
Skrevet

Er en smule skremmende at det finnes mennesker der ute som vier store deler av sitt livssyn på bakgrunn av noe som i utgangspunktet aldri har blitt bevist. 

Anonymous poster hash: 58b5f...3f4

Som at Gud ikke eksisterer? :)

Anonymous poster hash: ef906...b1c

AnonymBruker
Skrevet

Slikt møl treffer ikke meg. Over hele kloden har folk blitt drept pga religioner og maktsyke mennesker. På høy tid at alle religiøse bøker og remedier brennes og glemmes!

Fakta forandrer seg ikke. Selv om du nekter å tro på det.

Anonymous poster hash: 72685...720

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...