Gjest H_Marius40 Skrevet 12. juni 2015 #1 Skrevet 12. juni 2015 Dette forteller ofte prominente muslimer i media. Man klarer altså å skape et godt samfunn uten bruk av koranen og hadith. Med andre ord koranen og hadith er avleggs og overflødige. Eller de bidrar heller til det motsatte, at man IKKE klarer å skape gode samfunn. Jaja, nå har vel logikk aldri vært de religiøses sterkeste side, så tror ikke de legger vekk koranen og hadith med det første.
debattanten Skrevet 12. juni 2015 #2 Skrevet 12. juni 2015 Nei altså religiøse mennesker er ikke noe vi trenger for å skape et godt samfunn. Vi har klart oss bra her i Norge selv om det har vært en del kristendom opp igjennom, men nå er kristendommen vært gjenstand for revisjon, noe islam i stor grad ikke har vært gjenstand for. Når vi titter rundt i verden i de forskjellige kulturene. Hvor tenker folk her i vesten at de gjerne kunne tenke seg å bo? Jeg tviler på Pakistan, Afghanistan, Irak, Tyrkia, Egypt, Iran, Saudi Arabia, Jemen, Somalia, Indonesia osv osv står øverst på listen. Det er selvfølgelig andre "islamland", men orker ikke nevne alle. Men vi vil altså importere denne kulturen hit? Til vårt samfunn? At Norge er veldig "islam" som noen har uttalt i media baserer seg på fjas og fanteri. Det er ingenting med Norge sine normer og kultur som passer veldig overens med det vi ser i de landene som nevnt over. Religion i et samfunn kan til en viss grad fungere bra, så lenge det ikke er islam, eller at det ikke er islam blandet med en annen religion. Det er i hvert fall min konklusjon når jeg titter rundt i verden. Det finnes selvfølgelig unntak, men stort sett er det samfunn jeg ikke kunne tenke meg å leve, eller importere hit. 4
Mann 42 Skrevet 12. juni 2015 #3 Skrevet 12. juni 2015 Det er jo en artig erkjennelse at også fra et muslimsk ståsted skaper den sekulære demokratiske staten bygget på idealene om tros-og ytringsfrihet, demokrati, styre ved en lov gitt av folkevalgte, likhet for loven og skille mellom stat og kirke, et bedre samfunn enn de teokratiene muslimene selv har skapt for å realisere sine religiøse idealer. Men jeg tviler på at det kommer til å synke inn hos særlig mange av dem. En av effektene av organisert religion er dogmatisme, autoritetstro og terminal stupiditet. Så fundamentalistene kommer nok til å fortsette å ønske seg den fulle pakken med sharia, hadith og alt det andre rasket som ødelegger livet for folk i den muslimske delen av verden. Rart det der. 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2015 #4 Skrevet 12. juni 2015 Nei altså religiøse mennesker er ikke noe vi trenger for å skape et godt samfunn. Vi har klart oss bra her i Norge selv om det har vært en del kristendom opp igjennom, men nå er kristendommen vært gjenstand for revisjon, noe islam i stor grad ikke har vært gjenstand for. Når vi titter rundt i verden i de forskjellige kulturene. Hvor tenker folk her i vesten at de gjerne kunne tenke seg å bo? Jeg tviler på Pakistan, Afghanistan, Irak, Tyrkia, Egypt, Iran, Saudi Arabia, Jemen, Somalia, Indonesia osv osv står øverst på listen. Det er selvfølgelig andre "islamland", men orker ikke nevne alle. Men vi vil altså importere denne kulturen hit? Til vårt samfunn? At Norge er veldig "islam" som noen har uttalt i media baserer seg på fjas og fanteri. Det er ingenting med Norge sine normer og kultur som passer veldig overens med det vi ser i de landene som nevnt over. Religion i et samfunn kan til en viss grad fungere bra, så lenge det ikke er islam, eller at det ikke er islam blandet med en annen religion. Det er i hvert fall min konklusjon når jeg titter rundt i verden. Det finnes selvfølgelig unntak, men stort sett er det samfunn jeg ikke kunne tenke meg å leve, eller importere hit. http://www.aftenbladet.no/meninger/Det-er-muslimene-som-ma-reformeres_-ikke-islam-3646116.html Anonymous poster hash: ff894...952
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2015 #5 Skrevet 13. juni 2015 Mellom 2% og 4% av den norske befolking er muslimer. Vist man tror at det er mer en muslismke land. Da tror jeg de må ta seg en bolle Anonymous poster hash: 0db53...83e 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2015 #6 Skrevet 13. juni 2015 Mellom 2% og 4% av den norske befolking er muslimer. Vist man tror at det er mer en muslismke land. Da tror jeg de må ta seg en bolle Anonymous poster hash: 0db53...83e Du har nok misforstått hva man har ment med utsagnet. Man mener at staten Norge i stor grad oppfyller de kriteriene islam setter for en god stat, ikke at islam eller muslimer bestemmer eller har en stor påvirkning på Norge som stat. Anonymous poster hash: 94a96...f99 1
Mann 42 Skrevet 13. juni 2015 #7 Skrevet 13. juni 2015 Du har nok misforstått hva man har ment med utsagnet. Man mener at staten Norge i stor grad oppfyller de kriteriene islam setter for en god stat, ikke at islam eller muslimer bestemmer eller har en stor påvirkning på Norge som stat. Anonymous poster hash: 94a96...f99 Men det ser dessverre ikke ut til at de arabiske emiratene nå tar til orde for å separere religion og stat, innføre full religionsfrihet og ytringsfrihet og utarbeide et lovverk i en folkevalgt forsamling, fristilt fra shariatradisjoner og hadith. Beklageligvis.
Gjest H_Marius40 Skrevet 13. juni 2015 #8 Skrevet 13. juni 2015 Det er jo en artig erkjennelse at også fra et muslimsk ståsted skaper den sekulære demokratiske staten bygget på idealene om tros-og ytringsfrihet, demokrati, styre ved en lov gitt av folkevalgte, likhet for loven og skille mellom stat og kirke, et bedre samfunn enn de teokratiene muslimene selv har skapt for å realisere sine religiøse idealer. Men jeg tviler på at det kommer til å synke inn hos særlig mange av dem. En av effektene av organisert religion er dogmatisme, autoritetstro og terminal stupiditet. Så fundamentalistene kommer nok til å fortsette å ønske seg den fulle pakken med sharia, hadith og alt det andre rasket som ødelegger livet for folk i den muslimske delen av verden. Rart det der. Heldigivs virker det som det er lys i enden av tunnelen. Her er en fantastisk kronikk publisert i en pakistansk avis, både nettutgave og papirutgave http://nation.com.pk/columns/21-May-2015/thuggery-of-religion "However, moral authority, which is common – but not limited – to all religions, forms the raison d’etre of religious thuggery, with the non-violent members of the religion being silenced by the commonalities they share with the radicals, the most noteworthy being belief in monopoly over truth and morality. Religion has never been conducive to pluralistic societies or states. However, there have been countless instances where it has propelled individuals into striving for personal and even common good. Religion’s personal utility notwithstanding, any efforts to incorporate it into policymaking or giving it moral authority, inevitably breeds violence." I Pakistan har enkelte nemlig begynt å forstå hvor skoen egentlig trykker.
Gjest Uchiha Madbrah Skrevet 13. juni 2015 #9 Skrevet 13. juni 2015 Helt enig med deg TS. Norge er ett flott land! Demokratiet i seg selv har sentrale verdier som tilrettelegger for at folket skal bli hørt, bestemme, og ha det bra. Tabben mange land gjør er å blande politikk med religion. Religion skal være opp til hvert enkelt individ, enten så tror man på hva man vil tro på, eller så kan man godt velge å ikke tro på noe. Det bør ikke blandes med politikk. Denne tabben blir ikke kun begått av land i midtøsten og asia, men også i vesten, hvor f.eks. stater i USA kan være ekstremt konservative på grunn av religion, eller Irland, hvor det er ulovlig for kvinner å ta abort. Verden vil bli mye bedre hvis politikere slutter å blande religion med politikk og la det heller være to separate ting. Utfordringen her er som en av de mest kjente samfunnsviterne i Norge, Stein Rokkan utdypet godt, og det er skillelinjer. Med skillelinjer menes det at enhver samfunn er heterogen (mangfoldig), og det blir i ettertid dannet politiske partier for å beskytte verdier, kultur og normer som de ulike gruppene har. I mange land er religion noe som er særdeles viktig for mange (skillelinje), noe som fører til at religion og politikk blir blandet sammen.
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2015 #10 Skrevet 13. juni 2015 Mellom 2% og 4% av den norske befolking er muslimer. Vist man tror at det er mer en muslismke land. Da tror jeg de må ta seg en bolle Anonymous poster hash: 0db53...83e Det er ikke antallet, men hvordan ting gjøres... For eksempel krever muslimske damer i Politiet i Norge, at de skal få bruke hijab. I marokko, f eks, som er et muslimsk land, har ikke kvinnelig politi lov til å bruke hijab; Har de valgt et mannsdominert yrke, i politiet med uniform, så får de ta det som det er og alt som følger med det, inkludert å bruke full politiuniform. Så for meg er det merkelig at de krever slike ting, som ikke gjelder i deres eget land. Det handler om å strekke grensene... Anonymous poster hash: 111f8...985
Mann 42 Skrevet 13. juni 2015 #11 Skrevet 13. juni 2015 (endret) Heldigivs virker det som det er lys i enden av tunnelen. Her er en fantastisk kronikk publisert i en pakistansk avis, både nettutgave og papirutgave http://nation.com.pk/columns/21-May-2015/thuggery-of-religion "However, moral authority, which is common – but not limited – to all religions, forms the raison d’etre of religious thuggery, with the non-violent members of the religion being silenced by the commonalities they share with the radicals, the most noteworthy being belief in monopoly over truth and morality. Religion has never been conducive to pluralistic societies or states. However, there have been countless instances where it has propelled individuals into striving for personal and even common good. Religion’s personal utility notwithstanding, any efforts to incorporate it into policymaking or giving it moral authority, inevitably breeds violence." I Pakistan har enkelte nemlig begynt å forstå hvor skoen egentlig trykker. Du verden. Skal vi virkelig få se islamofascismen slå over i sin egen motsetning? Man våger knapt å håpe. Det er ikke så alt for lenge siden et slikt innlegg ville fått forfatteren i alvorlig trøbbel. Endret 13. juni 2015 av Mann 42
Mann 42 Skrevet 13. juni 2015 #12 Skrevet 13. juni 2015 Det er ikke antallet, men hvordan ting gjøres... For eksempel krever muslimske damer i Politiet i Norge, at de skal få bruke hijab. I marokko, f eks, som er et muslimsk land, har ikke kvinnelig politi lov til å bruke hijab; Har de valgt et mannsdominert yrke, i politiet med uniform, så får de ta det som det er og alt som følger med det, inkludert å bruke full politiuniform. Så for meg er det merkelig at de krever slike ting, som ikke gjelder i deres eget land. Det handler om å strekke grensene... Anonymous poster hash: 111f8...985 De har ikke lov til det i Norge heller. Selv om et par wannebe politidamer har ytret ønske om det. Det er imidlertid ikke noe galt med å fremme et ønske.
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2015 #13 Skrevet 14. juni 2015 Helt enig med deg TS. Norge er ett flott land! Demokratiet i seg selv har sentrale verdier som tilrettelegger for at folket skal bli hørt, bestemme, og ha det bra. Tabben mange land gjør er å blande politikk med religion. Religion skal være opp til hvert enkelt individ, enten så tror man på hva man vil tro på, eller så kan man godt velge å ikke tro på noe. Det bør ikke blandes med politikk. Denne tabben blir ikke kun begått av land i midtøsten og asia, men også i vesten, hvor f.eks. stater i USA kan være ekstremt konservative på grunn av religion, eller Irland, hvor det er ulovlig for kvinner å ta abort. Verden vil bli mye bedre hvis politikere slutter å blande religion med politikk og la det heller være to separate ting. Utfordringen her er som en av de mest kjente samfunnsviterne i Norge, Stein Rokkan utdypet godt, og det er skillelinjer. Med skillelinjer menes det at enhver samfunn er heterogen (mangfoldig), og det blir i ettertid dannet politiske partier for å beskytte verdier, kultur og normer som de ulike gruppene har. I mange land er religion noe som er særdeles viktig for mange (skillelinje), noe som fører til at religion og politikk blir blandet sammen. Det er helt nødvendig å ha relgion og politikk avskilt. Tyrkia hadde ikke hatt så stor utvikling om de ikke hadde vært en sekulær stat, noe som nå ser ut til å kunne ta slutt. Anonymous poster hash: 95c25...323
julia83 Skrevet 14. juni 2015 #14 Skrevet 14. juni 2015 Når det gjelder Pakistan så har de et tilleggsproblem, selv om de ikke helt lar seg styre av Islam så har Islam så sterk innflytelse at myndigheter og domstoler blir tvunget til å ta hensyn. et eksempel er blasfemi lovene, selv om noen blir frifunnet i en domstol er bare en anklage eller mistanke om at noe er blasfemiske nok til å få vedkommende drept. Når det gjelder Norge så er man så redde for at diskriminere noen at man er villige til å la de få spesial behandling slik som å bruke hijab i politiet eller domstoler. De har allerede fått lov i helsevesnet, forsvaret og tollvesnet, helt uten politisk debat. Det virker som en del land har fått nok. At noen skal få bruke hijab sammen med politiuniformen er nå helt utopisk i Frankrike, Nederland og Belgia. Der tør de å snakke om dette.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå