Gå til innhold

P-piller, hjeeelp

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er 17 år. Vurderer å starte på P-piller da jeg har hatt kjærste en stund og vi er litt lei kondomer. Jeg vet lite om disse pillene og trenger å lære litt!

Når skal man starte å ta pillene og hvor lenge må man ha tatt dem før du kan ha sex uten kondom?

Hva skjer om du glemmer en pille? Hopper du over den? To på en dag?? Om du har hatt sex og glemmer pille dagen etter, kan det da være igjen sæd som gjør deg gravid?

Har hørt at noen hopper over mensen. Hvordan foregår dette?? Hopper du over noen piller og hvilke?

Hva koster dette??

Mamma og pappa kan ikke vite noe.. Er det risky å gjøre dette uten å fortelle mamma og pappa?

TUSEN TAKK

Anonymous poster hash: fcc5b...1b4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Og et spm til!! Fra jeg går til helsestasjonen og "bestiller", hvor lang tid tar det før jeg får resept og kan få pillene og begynne?

Ts

Skrevet

Gå på helsestasjonen der får du informasjonen du trenger :)

AnonymBruker
Skrevet

Når skal man starte å ta pillene og hvor lenge må man ha tatt dem før du kan ha sex uten kondom?

Du kan begynne på dem når du vil. Begynner du første dag du får mensen er du beskyttet fra dag en, begynner du en annen dag tar det vanligvis 7 dager før du er beskyttet.

Hva skjer om du glemmer en pille? Hopper du over den? To på en dag?? Om du har hatt sex og glemmer pille dagen etter, kan det da være igjen sæd som gjør deg gravid?

Det kommer an på når du kommer på at du har glemt den, det varierer også mellom forskjellige merker. Vanligvis skal du være beskyttet om det er mindre enn 12 timer siden du skulle tatt den, men har du glemt en pille så er sjansen der for at du kan bli gravid.

Har hørt at noen hopper over mensen. Hvordan foregår dette?? Hopper du over noen piller og hvilke?

Vanligvis tar du 21 piller med aktive hormoner og 7 sukkerpiller. Uken du tar sukkerpiller får du vanligvis mensen. Lar du vær å ta sukkerpillene og går rett over på aktive så hopper du over mensen.

Hva koster dette??

Kommer an på merket. Frem til du er 20 får du dekket 100kr per 3. måned (mener jeg det er), så det kan være alt fra gratis til et par hundrelapper for hver pakke.

Mamma og pappa kan ikke vite noe.. Er det risky å gjøre dette uten å fortelle mamma og pappa?

Du kan fint begynne på de uten å fortelle noe, men du må vite om noen i familien din har hatt blodpropp.

Alt dette og mer til får du vite av legen eller helsesøster som skrive ut resept, samt i pakningsvedlegget som du må lese gjennom. :)

Anonymous poster hash: 52238...dfd
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk dette hjalp mye!! Noen som vet om det er skadelig på noen måte å hoppe over mensen og kun ha det annen hver måned f eks? Og fra jeg stikker på helsestasjonen, hvor lang tid tar det til du får pillene og resept og kan begynne?

Ts

Skrevet

Du kan umiddelbart dra på apoteket og hente pillene, og resepten skriver også helsesøster/lege ut for deg mens du er der. Det er ikke skadelig å hoppe over mensen, men du kan få mellomblødninger om du hopper over for mange ganger. 

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk:)) dette hjalp masse

Ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...