Gå til innhold

46 stemmer

1. 1. Er du normalvektig eller er eller har vært overvektig, og hvor ofte har du hatt antibiotikakur iløpet av livet?

• Jeg er eller har vært overvektig, og har hatt 0 antibiotikakurer i løpet av livet
      7
    • Jeg er eller har vært overvektig, og har hatt 1 antibiotikakurer i løpet av livet
      2
    • Jeg er eller har vært overvektig, og har hatt 2-4 antibiotikakurer i løpet av livet
      7
    • Jeg er eller har vært overvektig, og har hatt mer enn 4 antibiotikakurer i løpet av livet
      7
    • Jeg har alltid vært normalvektig el undervektig, og har hatt 0 antibiotikakurer i løpet av livet.
      8
    • Jeg har alltid vært normalvektig eller undervektig , og har hatt 1 antibiotikakurer i løpet av livet.
      2
    • Jeg har alltid vært normalvektig eller undervektig, og har hatt 2-4 antibiotikakurer i løpet av livet.
      6
    • Jeg har alltid vært normalvektig el undervektig, og har hatt mer enn 4 antibiotikakurer i løpet av livet.
      6
    • Ingenting over passer for meg.
      1

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurte plutselig på om overvektige er oftere syke?!?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det du spør om er om overvektige har hatt bakterieinfeksjoner som lar seg behandle med antibiotika.

Det gir deg ikke svar på om overvektige er oftere syke. Bakterieinfeksjoner er ikke akkurat en typisk konsekvens av overvekt.

• Liker 11
Skrevet

Det du spør om er om overvektige har hatt bakterieinfeksjoner som lar seg behandle med antibiotika.

Det gir deg ikke svar på om overvektige er oftere syke. Bakterieinfeksjoner er ikke akkurat en typisk konsekvens av overvekt.

Det interessante, er egentlig antall antibiotikakurer.

AnonymBruker
Skrevet

Antibiotikabehandling har ingenting å si for overvekt, da har du misforstått grovt hva det vil si når folk sier overvekt er et resultat av/har sammenheng med sykdom. De færreste sykdommer/tilstander behandles med antibiotika, korrelasjon mellom vekt og antibiotika er dermed ikke relevant.

Anonymous poster hash: 1f864...ed9

• Liker 3
Skrevet

Men antall antiobiotikakurer sier jo ikke noe om hvor ofte syk. Jeg har for eksempel hatt 4 antibiotikakurer i år. To for uvi. Sist jeg hadde uvi var for 21 år siden. Deretter har jeg hatt to antibiotikakurer samtidig, som ble gitt just in case i forbindelse med en sykehusinnleggelse. Sist gang jeg var syk og trengte antibiotika for annet enn da altså uvi'ene var i 2007.

Jeg er altså feit, med mange kurer, og er sjeldent syk.

Skrevet

Antibiotikabehandling har ingenting å si for overvekt, da har du misforstått grovt hva det vil si når folk sier overvekt er et resultat av/har sammenheng med sykdom. De færreste sykdommer/tilstander behandles med antibiotika, korrelasjon mellom vekt og antibiotika er dermed ikke relevant.

Bare for å ha begravd den øksen, en gang for alle:  http://www.dagensmedisin.no/nyheter/tidlig-antibiotikabruk-kobles-til-overvekt/ her er en på mennesker også :)

Skrevet

Jeg sliter med å se sammenhengen mellom alternativene du har oppgitt, det du presiserer i første innlegg, og det du klargjør med etterpå.

Det er for øvrig ikke kontroversielt at antibiotika herjer med tarmfloraen, og det er heller ikke kontroversielt å se på korrelasjon mellom tarmflora og overvekt. Men det har fremdeles ikke noe relevans til at overvektige er mer syke som er det du ønsker å se på i første innlegg?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det riktige ville heller vært å snu problemstillingen til "Er syke mer overvektige?" eller "kan bakterieinfeksjoner med etterfølgende antibiotikabehandling gi større risiko for overvekt?"

Anonymous poster hash: 2d579...615
Skrevet

Det riktige ville heller vært å snu problemstillingen til "Er syke mer overvektige?" eller "kan bakterieinfeksjoner med etterfølgende antibiotikabehandling gi større risiko for overvekt?"

jada jada jada, men samtidig så er jo antibiotika det som skiller liv og død i en enkelte tilfeller, og det kan få ganske fatale konsekvenser hvis enkelte vekthysteriske får det for seg at de ikke skal ta antibiotika, hvis DE VIRKELIG trenger det, bare fordi de er redde for potensiell overvekt. Men .... området er nytt. Jeg håper så mange som mulig svarer på denne avstemningen. Får avstemningen over 75 svar, kommer jeg til å sende linken til de som forsker på dette området.

AnonymBruker
Skrevet

jada jada jada, men samtidig så er jo antibiotika det som skiller liv og død i en enkelte tilfeller, og det kan få ganske fatale konsekvenser hvis enkelte vekthysteriske får det for seg at de ikke skal ta antibiotika, hvis DE VIRKELIG trenger det, bare fordi de er redde for potensiell overvekt. Men .... området er nytt. Jeg håper så mange som mulig svarer på denne avstemningen. Får avstemningen over 75 svar, kommer jeg til å sende linken til de som forsker på dette området.

Hvis noen er så korttenkte så er det vel nesten like greit at de sjekker ut av genpoolen.

• Liker 1
Skrevet

Får avstemningen over 75 svar, kommer jeg til å sende linken til de som forsker på dette området.

Hvorfor det? Den har jo ingen verdi for den forskningen? Er det ikke da mer relevant å spørre om overvektige hadde en eller flere antibiotikakurer før de ble overvektige?

Jeg hadde flere antibiotikakurer før jeg ble overvektig, men det eneste alternativet som passer for meg er at ingen av alternativene passer for meg. Ironisk nok.

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor det? Den har jo ingen verdi for den forskningen? Er det ikke da mer relevant å spørre om overvektige hadde en eller flere antibiotikakurer før de ble overvektige?

Jeg hadde flere antibiotikakurer før jeg ble overvektig, men det eneste alternativet som passer for meg er at ingen av alternativene passer for meg. Ironisk nok.

I den grad du ønsker å bidra her i en konstruktiv retning, og ikke en destruktiv. Er det jo bare å krysse av for det alternativet - problem solved :)

Skrevet

Og også for å stille et spørsmål tilbake til deg: hva baserer du denne påstanden på?

AnonymBruker
Skrevet

Bare for å ha begravd den øksen, en gang for alle:  http://www.dagensmedisin.no/nyheter/tidlig-antibiotikabruk-kobles-til-overvekt/ her er en på mennesker også :)

Du har mye å lære om forskning og hvordan forskning leses og omsettes til allmenn praksis. Undersøkelsen du linker til her gjelder barn og økt grad av fedme de neste tre årene, ikke resten av livet. Den sier heller ikke noe om bredden i deltakergruppen, størrelsen på gruppen, feilkilder eller andre undersøkelser som tester samme hypotese. Siden du helt tydelig ikke vet det, så er ikke en eneste undersøkelse nok til å påpeke noe som helst. Den kan dra en hypotese i en retning, men det må gjennomføres flere undersøkelser på ulike grupper over lengre tid for å fastslå enendelig konklusjon. Du må også lære deg at dette ikke dreier seg om overføring av barndomshendelser til voksenlivet, det dreier seg kun om forhold i barndommen. Du konkluderer med at antobiotikabehandling forårsaker fedme, det er gal konklusjon. Det opplyses heller ikke hvilken type antibiotika undersøkelsen retter seg mot, det finnes nemlig mange undergrupper og dette blir ikke spesifisert. Det er ikke engang sikkert at den typen forskrene har sjekket for i USA er en gruppe som er mye brukt i Norge, ulike land har svært ulike retningslinjer, Norge har noen av de strengeste i verden. Det gjør i såfall undersøkelsen enda mindre gyldig for hjemlige forhold. At antibiotika påvirker tarmfloraen er allmenn kjent, det er dog ikke holdepunkter for at en antibiotikakur i barndommen gjør deg overvektig som voksen, selv om det er slik du leser undersøkelsen.

Faktisk får de naive innleggene dine meg til å forstå hvorfor logikk og metode fremdeles er viktige fag i grunnmodulen på høyere utdanning, du viser ingen forståelse for noen av delene. Bare det enkle faktum at du tror seriøse forskere vil ta hensyn til en anonym og vilkårlig undersøkelse fra ett forum i sitt arbeid, sier alt om hvor lite du skjønner av seriøst forskningsarbeid. Medisinsk forsning drives ikke som en spørreundersøkelse på vg eller for tv2 hjelper deg. Hadde de gjort det ville forskningen vært verdiløs på et blunk.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke du får noe ut av dette. Og med overvektig, så svarer jo da alle som er fra noen få kilo overvektige og til de med ekstrem fedme.

Selv er jeg lett overvektig. Og har veldig mange antibiotikakurer bak meg. Men de aller fleste var som barn, da var jeg normalvektig. Har vel hatt en antibiotika kur som overvektig. Ble smittet av en i familien av bronkitt. Det har jo ikke noe med overvekt og gjøre.

Anonymous poster hash: 4eb42...7a1
Skrevet (endret)

Du har mye å lære om forskning og hvordan forskning leses og omsettes til allmenn praksis. Undersøkelsen du linker til her gjelder barn og økt grad av fedme de neste tre årene, ikke resten av livet. Den sier heller ikke noe om bredden i deltakergruppen, størrelsen på gruppen, feilkilder eller andre undersøkelser som tester samme hypotese. Siden du helt tydelig ikke vet det, så er ikke en eneste undersøkelse nok til å påpeke noe som helst. Den kan dra en hypotese i en retning, men det må gjennomføres flere undersøkelser på ulike grupper over lengre tid for å fastslå enendelig konklusjon. Du må også lære deg at dette ikke dreier seg om overføring av barndomshendelser til voksenlivet, det dreier seg kun om forhold i barndommen. Du konkluderer med at antobiotikabehandling forårsaker fedme, det er gal konklusjon. Det opplyses heller ikke hvilken type antibiotika undersøkelsen retter seg mot, det finnes nemlig mange undergrupper og dette blir ikke spesifisert. Det er ikke engang sikkert at den typen forskrene har sjekket for i USA er en gruppe som er mye brukt i Norge, ulike land har svært ulike retningslinjer, Norge har noen av de strengeste i verden. Det gjør i såfall undersøkelsen enda mindre gyldig for hjemlige forhold. At antibiotika påvirker tarmfloraen er allmenn kjent, det er dog ikke holdepunkter for at en antibiotikakur i barndommen gjør deg overvektig som voksen, selv om det er slik du leser undersøkelsen.

Faktisk får de naive innleggene dine meg til å forstå hvorfor logikk og metode fremdeles er viktige fag i grunnmodulen på høyere utdanning, du viser ingen forståelse for noen av delene. Bare det enkle faktum at du tror seriøse forskere vil ta hensyn til en anonym og vilkårlig undersøkelse fra ett forum i sitt arbeid, sier alt om hvor lite du skjønner av seriøst forskningsarbeid. Medisinsk forsning drives ikke som en spørreundersøkelse på vg eller for tv2 hjelper deg. Hadde de gjort det ville forskningen vært verdiløs på et blunk.

For å svare i den samme belærende tonen som du bruker selv: du har misforstått hensikten med denne spørreundersøkelsen. En annen ting, er forresten, at du også gjerne kan bidra med noe til tråden i forhold til andre funn du eventuelt kjenner til, rundt denne problemstillingen som støtter det du sier i innlegget ditt. Slik at det ikke bare fremstår som surt oppgulp og personlig synsing fra din side, slik innlegget ditt fremstår nå.

At spørreundersøkelser er en anerkjent form for forskningsmetode, tror jeg de fleste som leser på dette forumet kan si seg enige i og har du noe kjennskap til metode selv, så vet du dette svært godt selv.

Endret av Atrix
Skrevet

Tror ikke du får noe ut av dette. Og med overvektig, så svarer jo da alle som er fra noen få kilo overvektige og til de med ekstrem fedme.

Selv er jeg lett overvektig. Og har veldig mange antibiotikakurer bak meg. Men de aller fleste var som barn, da var jeg normalvektig. Har vel hatt en antibiotika kur som overvektig. Ble smittet av en i familien av bronkitt. Det har jo ikke noe med overvekt og gjøre.

Anonymous poster hash: 4eb42...7a1

Er det sånn at de som tidligere har blitt behandlet med antibiotika, lettere legger på seg i vekt?

I forhold til det du og mange andre har svart i tråden, så kan det jo virke sånn. Men om de som har svart her, kun er enkelt tilfeller og at det også kan være andre faktorer involvert, er det for få som har svart på spørreundersøkelsen til å si noe om enda.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er normalvektig, og har alltid vært det.

Jeg har blitt behandlet med antibiiotika og penicillin veldig hyppig opp igjennom årene, minst 30 kurer, og har også 4 autoimmune sykdommer.

Men virusinfeksjoner har jeg sjeldent eller aldri.

Forkjølet har jeg vært et par ganger i livet, kun to ganger de siste 20 årene, influensa har jeg aldri hatt, heller ikke omgangssyke, eller noen av de andre virusene som herjer hver vinter/sommer.

Anonymous poster hash: 7af6a...f50
Skrevet

Og også for å stille et spørsmål tilbake til deg: hva baserer du denne påstanden på?

Det var et spørsmål, ikke en påstand.

Spørsmålsformuleringen og svaralternativene er ikke utformet med tanke på at det skal ha verdi for et forskningsprosjekt. Det er heller ikke utvalget av respondenter. Jeg har riktignok ikke mer enn et grunnleggende metodefag fra UiB, men hadde vi levert noe sånt på eksamen så hadde det blit stryk. :)

Du lurer på om overvektige er oftere syke sier du i første innlegg, og senere går du for en helt annen variant der du ønsker å korrelere antibiotikabruk med overvekt, men ingen av svaralternativene dine vil kunne gi deg et svar på noen av delene.

Jeg kunne svart det siste, som er det eneste riktige svaret for begge problemstillingene, men det er verdiløst for deg, og derfor svarer jeg ikke på undersøkelsen.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...