Gå til innhold

Noen her med sosial angst?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Har lest litt om sosial angst så lurte på om noen kunne svare på ting jeg har lurt på en stund nå. Kjenner ingen som har det, derfor tenkte jeg å spørre her om noen hadde erfaringer. Er ikke til en skoleoppgave eller noe sånn, jeg bare er nyskjerrig på hvordan folk med denne diagnosen har det i hverdagen :) 

1. Har du jobb? Evt hva jobber du med?

2. Er det enkelte dager som er verre enn andre? 

3. Har du problemer med å få venner? 

4. Er det noen situasjoner du unngår eller som er verre enn andre? 

5. Hva er det verste du kan oppleve i hverdagen når det kommer til angsten? 

6. Hvordan føles det når du gjør hverdagslige aktiviteter som å gå på butikken, ta bussen osv? Kjenner du ubehag eller går det som regel greit? 

Kommer ikke på noe mer akkurat nå, men hadde satt veldig stor pris på om noen kunne svare meg på disse spørsmålene! Trenger ikke svare på alt om du ikke vil selvfølgelig :) 

Anonymous poster hash: 88153...666
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

1. Har du jobb? Evt hva jobber du med? Ja, jobber som renholder, men er for tiden sykmeldt fordi jeg ikke takler presset etter at ny arbeidsgiver tok over.

2. Er det enkelte dager som er verre enn andre? Ja, jeg kan ha dager hvor jeg er helt fin og det er ikke noe problem å handle, men så har jeg noen dårlige perioder hvor jeg får lettere angstanfall.

3. Har du problemer med å få venner? Vennene jeg har, har jeg hatt i flere år. Det å få noen nye er ikke like enkelt.

4. Er det noen situasjoner du unngår eller som er verre enn andre? Hater åpne plasser, som f.eks flyplasser og det å gå gjennom kontrollen.

5. Hva er det verste du kan oppleve i hverdagen når det kommer til angsten? Angstanfallene.

6. Hvordan føles det når du gjør hverdagslige aktiviteter som å gå på butikken, ta bussen osv? Kjenner du ubehag eller går det som regel greit? Jeg kjenner et visst ubehag, men det går greit.

Burde vel legge til at jeg er medisinert.

Anonymous poster hash: 637c8...1ab

AnonymBruker
Skrevet

1. Nei. 

2. Nei. 

3. Ja, pga at jeg ikke er sosial. 

4. Butikk og offentligheten generelt. 

5. At noen ringer på døren når jeg er alene hjemme (Jepp) 

6. Sluttet å gjøre slike ting for ett år siden.. Er veldig avhengig av pappa :/ 

MEN på nr.6 kan jeg legge til at jeg kommer meg til psykologen, og har ett ekstremt sterkt ubehag når jeg står inne (eller ute til nesten over tiden så jeg slipper å vente inne minst mulig) og står å venter på henne. Kommer det folk står jeg musestille og føler at jeg bare er target og alle må synes jeg er så grusomt fæl å forferdelig. Tragisk igrunn. Og om jeg skulle gått på butikk nå (som ikke hadde skjedd) hadde jeg heller gått ett sted hvor jeg ikke kjenner noen, enn her hjemme. Det sa også psykologen til meg at ikke var så uvanlig. 

Anonymous poster hash: adf56...403
AnonymBruker
Skrevet

Student og deltidsjobb

Ja, enkelte dager vil jeg ikke ut i postkassa engang. andre dager vil jeg ut og takler det bedre.

Ja, delvis pga. angst og delvis fordi jeg er introvert og trives best alene

Jeg unngår folkeamasser tilfelle jeg må snakke med noen. alt som har med smalltalk er ille. på skolen er det greit da vi snakker mest om studiene, og da vet jeg hva jeg skal si osv. 

Mange mennesker på en gang, uventede ting generelt

6. Hvordan føles det når du gjør hverdagslige aktiviteter som å gå på butikken, ta bussen osv? Kjenner du ubehag eller går det som regel greit? 

Før hadde jeg trøbbel med buss og butikk, men nå som jeg er der hver dag så har det blitt lettere. jeg er nøye på å utsette meg for sånt selv om det er ubehagelig, da eksponeringsterapi er det beste for angst :) 

Anonymous poster hash: e9cd5...083
Skrevet

Jeg har relativt nylig blitt diagnostisert med sosial fobi og skal i gang med behandling for det.

Jeg jobber på kundeservice over telefon. Synes det er ganske grusomt og har tidligere vært sykemeldt på grunn av regelmessige angstanfall, men finner ikke noen annen jobb.

Ja, absolutt. Jeg har perioder hvor det går for det meste fint, da har jeg mest gode dager. Jeg har også dårlige perioder hvor mer eller mindre hver dag er dårlig. Da isolerer jeg meg så mye som overhodet mulig.

Ja. Jeg prøver dog ikke så hardt å få det heller. Jeg er introvert og foretrekker alenetid.

Alle situasjoner der jeg ikke kjenner alle/de fleste, situasjoner hvor jeg ikke har kontroll eller om jeg ikke har fått forberedt meg på forhånd. Middagsbesøk hos kjærestens foreldre går greit, å plutselig møte på dem på butikken er ikke like greit.

Å bli uplanlagt oppringt. Selv om jeg lar vær å svare så kan jeg gå og være skjelven og på gråten i en time etterpå.

Å gå på butikken går greit. Offentlig transport synes jeg er vanskelig. Jeg blir ekstremt bevisst på hver bevegelse jeg gjør og hvor mye jeg skiller meg ut fra resten av folkemengden ved at jeg ser merkelig ut, osv. Føler at alle ser på og dømmer meg. Senest i dag nærmest løp jeg av bussen med tårer i øynene.

Gjest Chloe87
Skrevet

Selv om det er kjedelig at andre har det vanskelig her, så er det på en måte en trøst at jeg ikke er alene om det! Kjenner meg så igjen!

AnonymBruker
Skrevet

- Ja, jobber utrolig nok i butikk, men her så er jeg på en måte i en rolle. Klarer meg bedre på jobb i uniform enn uten uniformen. Men har hatt store framskritt etter ett år hos psykolog, medisinering og kurs for angstmestring. 

- Her er det store variasjoner. Noen dager så kan jeg si ja til ting spontant, andre dager nekter jeg å møte menneskeheten.. 

- Ja, blir veldig stressa rundt personer jeg ikke er 100% trygg på. Hele kroppen låser seg og jeg blir svimmel og sliten. Har dog blitt bedre nå, men nå er jeg ikke i en periode hvor det er normalt å få mange nye venner eller bekjentskap. 

- Jeg er ikke glad i selskaper, fester eller ting som inkluderer mennesker jeg ikke kjenner eller omgås mye med. Er heller ikke veldig glad i å ta tog, buss eller annen kollektiv transport. Her spiller det en stor rolle om hva slags mennesker jeg sitter med, er noen jeg reagerer mer på enn andre, hvorfor vet jeg ikke. 

- Møte bekjente eller venner spontant eller ufrivillig, som på gata eller andre steder. Jeg blir helt paff og vet ikke hva jeg skal si eller gjøre. Her kan det bli klein stemning!

- Kommer an på om jeg har en god eller dårlig dag. På en god dag går det som regel greit. På en dårlig dag dropper jeg alt som ikke er helt nødvendig.

Vil også legge til at jeg har hatt en stor framgang. Har gått på medisiner, men sluttet nå. Selv om jeg ikke går på medisiner lenger så føler jeg at jeg mestrer det meste på en mye bedre måte. Har blitt flinkere på å gi mer blaffen i ting, vil si å gå igjennom alt jeg har gjort eller sagt som kan ha vært teit. Jeg er som jeg er og kan ikke gjøre noe med det. På jobb så opplever kunder og ansatte meg som en positiv og utadvent person, noe jeg må prøve å tro på selv. Når jeg gikk på skolen så opplevde heller folk meg som en sjenert og noe sur (?) person. Men er mest i skolesituasjon jeg er mest utrygg, og er også mer utrygg blant mennesker på min alder. Men det blir bedre!

Vil bare si at jeg har hatt stor framgang, selv om jeg har mye igjen før jeg blir helt trygg og kan senke skuldrene.

Har jobbet mye med meg selv.. Men med små skritt. Før turte jeg ikke betale for meg selv, gå i butikken eller finne på ting med venner.. Ble helt utmatta av meg selv, masse tanker.. Så ble utbrent. 

Kan dog si jeg må jobbe med å bestille ting over tlf eller ta en tlf. Det er noe jeg absolutt ikke er komfortabel med :P Gruer meg så mye på forhånd av samtalen at jeg blir helt stum når det plutselig er noen i den andre enden .. :P

Anonymous poster hash: 6366c...3a7
  • 4 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Ja- kontorjobb (økonomi/regnskap)

ja- særlig når jeg er sliten

ja, men har noen få veldig nære venner 

ja- jeg liker ikke middagsselskaper, lunsjer , møter  osv. der jeg brått får fokus

møte på noen brått, da får jeg angstanfall noen ganger- og jeg blir veldig stresset. Etterpå blir jeg lei meg- føler ofte jeg har sagt eller gjort noe dumt (pga. angsten).

6. Hvordan føles det når du gjør hverdagslige aktiviteter som å gå på butikken, ta bussen osv? Kjenner du ubehag eller går det som regel greit? Kommer an på dagsformen, men som oftest går det fint.

For meg er nr 5 desidert verst. Noen som har noen tips til hvordan jeg kan jobbe med dette?

Anonymous poster hash: 8aec5...625
AnonymBruker
Skrevet

1. Har du jobb? Evt hva jobber du med? Har ingen, går ikke på skole heller, og jeg er bare 17 :(

2. Er det enkelte dager som er verre enn andre? Ja, når jeg har det veldig vondt (andre psykiske lidelser) eller når jeg bare driter meg ut hele tiden. Som feks å løpe etter bussen, miste ting på treningssenteret osvosv

3. Har du problemer med å få venner? Jepp, men de jeg er med er veldig gode. Tar meg med til plasser der det er lite folk feks.

4. Er det noen situasjoner du unngår eller som er verre enn andre? Unngår de fleste. Har ikke turt å betale på butikken på flere år, men kan fint ta bussen hjem.

5. Hva er det verste du kan oppleve i hverdagen når det kommer til angsten? At jeg får anfall foran folk, eller når jeg slipper alt jeg har i hendene og løper for å unngå anfall.

6. Hvordan føles det når du gjør hverdagslige aktiviteter som å gå på butikken, ta bussen osv? Kjenner du ubehag eller går det som regel greit? Veldig ubehagelig.

Har et lite tips, hvis du er fra 8-10 på angstskalaen, skal du ikke utsette deg for ting. Hvis det er fra 0-7 kan du fint utsette deg for det du er redd for. Det er faktisk forsket på. 

Anonymous poster hash: b7bd1...cd7
Skrevet

- nei. Er for dårlig. Sitter desverre mye inne for meg selv. Fordi jeg er redd for å bli sett.

- ja. Jeg er bipolar, så hypomani kan forekomme en sjelden gang. Da er jeg mye bedre opp til kanskje 2 uker, så raser jeg ned på bånn igjen og nekter å vise meg annet enn hos psykologen den ene gangen i uka. Ligger bare inne å griner ellers og tenker på dritt.

- ja. Jeg er EKSTREMT vanskelig å komme innpå, jeg svarer kort og sier lite. Ingen som gidder å følge opp. Selv om det er det jeg vil. :( Har heldigvis 2 venninner.

-Jeg kunne egentlig bare ha skrevet alt. lista med ting jeg ikke unngår er kortere:

Matbutikken. Ser bare ned i gulvet, later som jeg ikke ser folk og nærmest jogger igjennom men klarer det :) drosje klarer jeg å ta nå. Tannlegen, fordi han tok så godt vare på meg. Alt annet er et mareritt. Huff.

-Møte på folk som stopper meg og vil prate. Smalltalken. Kjenner angsten kommer nå bare av å skrive det..

Bli ringt eller ringe. Er bare komfortabel med å snakke med 1 person i telefon.

-Ubehag ja!Hjertet banker så det kjennes ut som jeg har hjerteinfarkt. Hendene prikker, jeg blir klam/svett, svimmel og kvalm. Beina blir i tillegg som gele.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...