AnonymBruker Skrevet 12. juni 2015 #1 Skrevet 12. juni 2015 Jeg tror jeg har bestemt meg for hvilken utdanning jeg vil bære med meg resten av livet. Føler den er nyttig da nesten alle bedrifter har bruk for meg + at jeg har muligheten til å starte noe eget basert på utdanningen og kan ta strøjobber... og at jeg allerede er flink og liker å jobbe med det Altså, grafisk designer. Vet litt om hvordan livet kan bli etter utdanningen, men hvordan er utdanningen i seg selv? Jeg sliter med konsentrasjonsvansker ifbm med spiseforstyrrelser, så tenkte å vente med utdanning før jeg har fått hjernen "tilbake". Men har en følelse av at mye av utdanningen kanskje er mer basert på kreativitet å "learning by doing", eller er det veldig mye lesing og mange foredrag som gjør at jeg er avhengig av en hjerne som henger med? Og hvordan er utdanningen generelt? Og hvordan er lønna? Haha Anonymous poster hash: 1f6ee...cc7
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2015 #2 Skrevet 12. juni 2015 Jeg er ikke grafisk designer, men jobber innenfor samme bransje (med grafisk designere) og har grunnutdanning i gd. Utdanningen er intensiv. Det dumme med designrelaterte fag er at du aldri føler deg "ferdig" med prosjektene dine: det er alltid små endringer/justeringer som kan gjøres, så du må dermed regne med å bruke ganske mange timer utenom skolen dersom du ikke jobber effektivt. Samtidig, design er ikke noe du må være superkonsentrert for å drive med. Det er mye enklere for hjernen å sitte i 8-9 timer daglig foran en PC og drive med kreative ting enn det er å sitte 8-9 timer på lesesalen med en bok om f.eks. nanoteknologi. (Ja, jeg har prøvd begge). I design har du generelt en fase der du trenger å være konsentrert (idéfase, inspo + kundekartlegging) også en lengre arbeidsbolk (der du kan høre på musikk, tegne, bruke diverse programmer og konsentrere deg om å skape det du har tenkt ut i fase 1 etc.) Så spiseforstyrrelsen din tror jeg ikke blir noe problem, så lenge du føler deg i stand til å bruke internett på andre måter. Det er ikke veldig mange foredrag i grafisk, men det er mange prosjekter (store og små). Du må også regne med at det tar tid å lære deg programvaren skikkelig. Noen skoler har kurs i dette som kan være ganske slitsomme. Lønna varierer veldig, samtidig er det ikke vanskelig å få seg jobb om du er flink til det du gjør og vil gjøre kommersielle prosjekter (som hjemmesider for bedrifter, reklame etc). Jobber du for et større firma kan du regne med en super årslønn, faktisk. Større firmaer som Strømme-Thorsen tar ca. 500 000 for grafisk design av emballasje. Husker vi hadde besøk av sjef for nevnte firma på skolen, og spurte ham hva han tok i honorar for å designe kommersiell emballasje (tenk matemballasje, superundertøy, sportsutstyr etc.). Da han svarte 500 000, ble vi sjokket og han svarte da: "God design koster penger. Emballasjedesign fra Strømme-Thorsen kan øke salget av produktet med 10-20% årlig. Da er det snakk om en inntjening på kanskje 20 000 000 per år for kunden. 500 000 er småpenger i forhold." En del jobber også freelance. Slik markedet er i dag, jobber f.eks. mange arkitekter som grafiskdesignere, fordi det er mye mer etterspurt som fag og mye lettere å få jobb innenfor. Du må nok regne med ganske lav lønn de par første årene til du får bygget opp nettverket ditt. Hvis du jobber hardt, så kan du regne med god lønn. Ang. utdanning vil jeg fraråde NKF og anbefale Kunsthøgskolen (som er veldig vanskelig å komme inn på) eller Westerdahls (noe lettere, men fortsatt vanskelig). Anonymous poster hash: 8ba70...51d 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2015 #3 Skrevet 13. juni 2015 Jeg er ikke grafisk designer, men jobber innenfor samme bransje (med grafisk designere) og har grunnutdanning i gd. Utdanningen er intensiv. Det dumme med designrelaterte fag er at du aldri føler deg "ferdig" med prosjektene dine: det er alltid små endringer/justeringer som kan gjøres, så du må dermed regne med å bruke ganske mange timer utenom skolen dersom du ikke jobber effektivt. Samtidig, design er ikke noe du må være superkonsentrert for å drive med. Det er mye enklere for hjernen å sitte i 8-9 timer daglig foran en PC og drive med kreative ting enn det er å sitte 8-9 timer på lesesalen med en bok om f.eks. nanoteknologi. (Ja, jeg har prøvd begge). I design har du generelt en fase der du trenger å være konsentrert (idéfase, inspo + kundekartlegging) også en lengre arbeidsbolk (der du kan høre på musikk, tegne, bruke diverse programmer og konsentrere deg om å skape det du har tenkt ut i fase 1 etc.) Så spiseforstyrrelsen din tror jeg ikke blir noe problem, så lenge du føler deg i stand til å bruke internett på andre måter. Det er ikke veldig mange foredrag i grafisk, men det er mange prosjekter (store og små). Du må også regne med at det tar tid å lære deg programvaren skikkelig. Noen skoler har kurs i dette som kan være ganske slitsomme. Lønna varierer veldig, samtidig er det ikke vanskelig å få seg jobb om du er flink til det du gjør og vil gjøre kommersielle prosjekter (som hjemmesider for bedrifter, reklame etc). Jobber du for et større firma kan du regne med en super årslønn, faktisk. Større firmaer som Strømme-Thorsen tar ca. 500 000 for grafisk design av emballasje. Husker vi hadde besøk av sjef for nevnte firma på skolen, og spurte ham hva han tok i honorar for å designe kommersiell emballasje (tenk matemballasje, superundertøy, sportsutstyr etc.). Da han svarte 500 000, ble vi sjokket og han svarte da: "God design koster penger. Emballasjedesign fra Strømme-Thorsen kan øke salget av produktet med 10-20% årlig. Da er det snakk om en inntjening på kanskje 20 000 000 per år for kunden. 500 000 er småpenger i forhold." En del jobber også freelance. Slik markedet er i dag, jobber f.eks. mange arkitekter som grafiskdesignere, fordi det er mye mer etterspurt som fag og mye lettere å få jobb innenfor. Du må nok regne med ganske lav lønn de par første årene til du får bygget opp nettverket ditt. Hvis du jobber hardt, så kan du regne med god lønn. Ang. utdanning vil jeg fraråde NKF og anbefale Kunsthøgskolen (som er veldig vanskelig å komme inn på) eller Westerdahls (noe lettere, men fortsatt vanskelig). Anonymous poster hash: 8ba70...51d Wow, takk for detaljert og utfyllende svar! Nå vet jeg jo litt om hvordan undervisningen foregår. Tusen takk! :D Anonymous poster hash: 1f6ee...cc7
Gjest kariella Skrevet 11. september 2015 #4 Skrevet 11. september 2015 Utdanningen ved NKH er overkommelig og man lærer ved å jobbe (få forelesninger og lite teori). Studiet krever at du jobber 10-20 timer med studier i uken for å gjøre det godt. Sammenlignet med andre studier er studiet veldig overkommelig. Ellers er lønna veldig god for grafiske designere i dag pga. lav rekruttering og det er enkelt å få seg jobb. Det er ikke uvanlig å tjene 400 000-500 000 kr i året. Og de store bedriftene betaler nærmest hva det måtte være.. Det er ikke noe problem å ta seg godt betalt. I tillegg er det enkelt å klatre på karrierestigen fordi det er mange tomsinger i denne bransjen. Det er ikke uvanlig å ha lederstillinger tidlig i 20-årene. Dette er et godt yrkesvalg hvis du er skolelei og liker å jobbe inn mot markedsføring/reklame. Og må sies at det ikke er et must å være kreativ. De fleste grafiske designere er ikke spesielt kreative. Mange av arbeidsoppgavene er repeterende. Men det er viktig å være oppdatert på hva som er "in" og ikke "in". Grafisk designer. 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2015 #5 Skrevet 11. september 2015 Utdanningen ved NKH er overkommelig og man lærer ved å jobbe (få forelesninger og lite teori). Studiet krever at du jobber 10-20 timer med studier i uken for å gjøre det godt. Sammenlignet med andre studier er studiet veldig overkommelig. Ellers er lønna veldig god for grafiske designere i dag pga. lav rekruttering og det er enkelt å få seg jobb. Det er ikke uvanlig å tjene 400 000-500 000 kr i året. Og de store bedriftene betaler nærmest hva det måtte være.. Det er ikke noe problem å ta seg godt betalt. I tillegg er det enkelt å klatre på karrierestigen fordi det er mange tomsinger i denne bransjen. Det er ikke uvanlig å ha lederstillinger tidlig i 20-årene. Dette er et godt yrkesvalg hvis du er skolelei og liker å jobbe inn mot markedsføring/reklame. Og må sies at det ikke er et must å være kreativ. De fleste grafiske designere er ikke spesielt kreative. Mange av arbeidsoppgavene er repeterende. Men det er viktig å være oppdatert på hva som er "in" og ikke "in". Grafisk designer. Kjenner veldig godt til studiet på NKH og er helt enig med deg Miljøet på NKH er også veldig bra - så ville anbefalt deg å søke dit Anonymous poster hash: e3113...bbf
AnonymBruker Skrevet 13. september 2015 #6 Skrevet 13. september 2015 Utdanningen ved NKH er overkommelig og man lærer ved å jobbe (få forelesninger og lite teori). Studiet krever at du jobber 10-20 timer med studier i uken for å gjøre det godt. Sammenlignet med andre studier er studiet veldig overkommelig. Ellers er lønna veldig god for grafiske designere i dag pga. lav rekruttering og det er enkelt å få seg jobb. Det er ikke uvanlig å tjene 400 000-500 000 kr i året. Og de store bedriftene betaler nærmest hva det måtte være.. Det er ikke noe problem å ta seg godt betalt. I tillegg er det enkelt å klatre på karrierestigen fordi det er mange tomsinger i denne bransjen. Det er ikke uvanlig å ha lederstillinger tidlig i 20-årene. Dette er et godt yrkesvalg hvis du er skolelei og liker å jobbe inn mot markedsføring/reklame. Og må sies at det ikke er et must å være kreativ. De fleste grafiske designere er ikke spesielt kreative. Mange av arbeidsoppgavene er repeterende. Men det er viktig å være oppdatert på hva som er "in" og ikke "in". Grafisk designer. Hva mener du med at det er "mange tomsinger i denne bransjen"? Hvordan i alle dager kan du si at "de fleste" grafiske designere ikke er særlig kreative"? Jeg kjenner BARE kreative grafiske designere. Men jeg kjenner bare dem som er utdannet fra Westerdals og Kunsthøgskolen, og ikke fra tulleutdanninger som NKH og liknende. Anonymous poster hash: 2c30f...71b
Gjest kariella Skrevet 13. september 2015 #7 Skrevet 13. september 2015 Kreativitet blir ofte feilaktig brukt om estetiske yrker. Produksjon av reklame er ikke kreativitet.
AnonymBruker Skrevet 13. september 2015 #8 Skrevet 13. september 2015 Kreativitet blir ofte feilaktig brukt om estetiske yrker. Produksjon av reklame er ikke kreativitet. Hvis du mener det ikke er kreativt å klekke ut nye reklamekonsepter, hva er da kreativitet for deg? På hvilke områder er man kreativ?Anonymous poster hash: 2c30f...71b
Gjest kariella Skrevet 13. september 2015 #9 Skrevet 13. september 2015 (endret) Hva er jeg "kreativitet for meg"? Kreativitet er det samme for meg som det er for alle andre. Kreativitet blir ofte definert som evnen til å sette sammen kjente elementer til en unik ting. Man kan være flink til å tegne, men det betyr ikke at man nødvendigvis er kreativ. Reklamekonseptene er stort sett like og budskapet er det samme. Creativity - Jacque Fresco Kreativitet finner man overalt og er ikke forbeholdt estetiske yrker. Endret 14. september 2015 av kariella
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå