Gå til innhold

Paralgin Forte - hva slags smerter tar den?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hadde syke smerter en gang, verre enn gallestein og det som er. Hadde lungeemboli. Dro på legevakt og fikk med paralgin forte hjem. Hjalp ikke en dritt, er det noe paracetlignende eller?

Anonymous poster hash: 0d5fc...ec9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Paracet med kodein, som blir omdannet til noe opiatliknende i kroppen. Man får det ofte for sterke smerter. Noen ganger må det kombineres med Voltaren, Ibux eller andre NSAIDs, men ikke om man har magesmerter. Du burde sikkert fått blitt på sykehuset og fått intravenøs morfin. Parcet gir en god grunnleggende smertelindring, noe å ha i bunnen, men tar ikke de sterkeste smertene. Men i kombinasjon med andre smertestillende er det et veldig bra preparat mot smerter.

Anonymous poster hash: e27d9...db0

Skrevet

Paralgin forte hjelper ikke for alle. Akkurat som med annen medisin.

Min samboer kan ta en halv paralgin forte og slokne på sofaen.

Jeg kan lett ta 5+ tabletter og merker ingen forskjell.

AnonymBruker
Skrevet

Det stemmer, jeg tror det er ca en av ti. Lurer på om de med rødt hår ofte er mest disponert for denne genvarianten. De trenger ofte langt større doser av opiater enn andre for å merke virkning.

Skrevet

Det stemmer, jeg tror det er ca en av ti. Lurer på om de med rødt hår ofte er mest disponert for denne genvarianten. De trenger ofte langt større doser av opiater enn andre for å merke virkning.

Seriøst? Har du noen linker til forskning på dette? Litt morsomt fordi jeg har rødt hår :P

AnonymBruker
Skrevet

Seriøst? Har du noen linker til forskning på dette? Litt morsomt fordi jeg har rødt hår :P

Det første jeg fant var dette, men her ser det ut som forskerne konkluderer med at rødhårete reagerer dårligere på lokalbedøvelse, men bedre på morfin, så mulig jeg husker feil... ;) Men prøv å google litt, så kanskje du kommer over noe.

http://videnskab.dk/krop-sundhed/rodharede-reagerer-anderledes-pa-smerte

AnonymBruker
Skrevet

Artig! Jeg har også rødt hår og må ha store doser for at det skal virke. Har blitt gentestet og hadde den varianten som er nevnt her :-)

Anonymous poster hash: edb23...077
  • Liker 1
Skrevet

Jeg er også originalt rødhåra, og jeg føler egentlig ikke at noen smertestillende hjelper. Hva gjelder paralgin forte, føler jeg gjerne at jeg blir litt "full" og susete, tar jeg to stykk av den. Den tar ikke bort smerten, men gjør meg vel litt mer blid og lykkelig :)

• Liker 1
Skrevet

Så morsomt å lese at flere rødhårede reagerer noenlunde likt :)

Eneste smertestillende jeg kan bruke er Tramadol, men det tar bare de aller verste smertetoppene :P

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Paralgin forte inneholder to virkestoff: paracetamol og kodein. Kodein tas opp via tarmen til blodbanen, for deretter å bli "aktivert" i leveren. Kodein omdannes da til blant annet morfin.

I underkant av 10% av befolkningen mangler enzymet som omdanner kodein til morfin, og dette er årsaken til at mange ikke opplever effekt av paralgin forte. Langt sjeldnere har vi også de med ultrahøy metabolisme av omdanningen fra kodein til morfin. Disse kan få ekstra god effekt av legemidlet, men med tilsvarende økt risiko for bivirkninger.

Generelt sett fungerer paralgin forte godt, men vi er alle forskjellige :)

Anonymous poster hash: 39d92...768

AnonymBruker
Skrevet

På meg virker Paralgin Forte godt for eksempel på store muskelsmerter, men det er synd den har så kort halveringstid (3-4 timer).

Anonymous poster hash: ad1ad...265

Skrevet

Den gir meg smerter, så hva den tar aner jeg ikke.

AnonymBruker
Skrevet

Paracet med kodein, som blir omdannet til noe opiatliknende i kroppen. Man får det ofte for sterke smerter. Noen ganger må det kombineres med Voltaren, Ibux eller andre NSAIDs, men ikke om man har magesmerter. Du burde sikkert fått blitt på sykehuset og fått intravenøs morfin. Parcet gir en god grunnleggende smertelindring, noe å ha i bunnen, men tar ikke de sterkeste smertene. Men i kombinasjon med andre smertestillende er det et veldig bra preparat mot smerter.Anonymous poster hash: e27d9...db0

Ja, det burde jeg nok, men legevaktlegen trodde jeg hadde lungebetennelse og sendte meg hjem. Fikk forresten ikke smertestillende da jeg kom på sykehuset (annet enn paracet...), tror virkelig ikke de skjønte hvor sinnsykt vondt jeg hadde det.

AnonymBruker
Skrevet

Det stemmer, jeg tror det er ca en av ti. Lurer på om de med rødt hår ofte er mest disponert for denne genvarianten. De trenger ofte langt større doser av opiater enn andre for å merke virkning.Anonymous poster hash: e27d9...db0

Det første jeg fant var dette, men her ser det ut som forskerne konkluderer med at rødhårete reagerer dårligere på lokalbedøvelse, men bedre på morfin, så mulig jeg husker feil... ;) Men prøv å google litt, så kanskje du kommer over noe.http://videnskab.dk/krop-sundhed/rodharede-reagerer-anderledes-pa-smerteAnonymous poster hash: e27d9...db0

Artig! Jeg har også rødt hår og må ha store doser for at det skal virke. Har blitt gentestet og hadde den varianten som er nevnt her :-) Anonymous poster hash: edb23...077

Jeg er også originalt rødhåra, og jeg føler egentlig ikke at noen smertestillende hjelper. Hva gjelder paralgin forte, føler jeg gjerne at jeg blir litt "full" og susete, tar jeg to stykk av den. Den tar ikke bort smerten, men gjør meg vel litt mer blid og lykkelig :)

Paralgin forte inneholder to virkestoff: paracetamol og kodein. Kodein tas opp via tarmen til blodbanen, for deretter å bli "aktivert" i leveren. Kodein omdannes da til blant annet morfin.

I underkant av 10% av befolkningen mangler enzymet som omdanner kodein til morfin, og dette er årsaken til at mange ikke opplever effekt av paralgin forte. Langt sjeldnere har vi også de med ultrahøy metabolisme av omdanningen fra kodein til morfin. Disse kan få ekstra god effekt av legemidlet, men med tilsvarende økt risiko for bivirkninger.

Generelt sett fungerer paralgin forte godt, men vi er alle forskjellige :)Anonymous poster hash: 39d92...768

Ts her.. Samler alle her ;) jeg er også rødlig! SÅ RART......! Lokalbedøvelse virker dog (når de sprøyter direkte inn i huden, masse bedøvelse), men f.eks Elmakrem virker dårlig.

Da vet jeg i fremtiden at hvis de tilbyr paralgin forte får jeg si at det ikke virker. Hva kan jeg få istedet?

AnonymBruker
Skrevet

Ts her.. Samler alle her ;) jeg er også rødlig! SÅ RART......! Lokalbedøvelse virker dog (når de sprøyter direkte inn i huden, masse bedøvelse), men f.eks Elmakrem virker dårlig.

Da vet jeg i fremtiden at hvis de tilbyr paralgin forte får jeg si at det ikke virker. Hva kan jeg få istedet?

Tramadol/Nobligan. Da trenger man ikke det enzymet som omdanner kodein til morfin.

Anonymous poster hash: b931c...158

AnonymBruker
Skrevet

Tramadol/Nobligan. Da trenger man ikke det enzymet som omdanner kodein til morfin. Anonymous poster hash: b931c...158

Er det noe de skriver ut med letthet, slik som paralgin forte? Noterer meg navnet.....

AnonymBruker
Skrevet

Forresten, har voltaren (stikkpiller, av alt..) liggende, i tilfelle jeg får gallesteinanfall. Kan det forventes at de ikke hjelper de heller?

AnonymBruker
Skrevet

Codaxol er det samme som paralgin forte, bare med mer paracet, og jeg sov så og si konstant i en måned når jeg tok de pillene (etter ulykke), men de tar ikke sterke nervesmerter, så nå tar jeg neurontin. Sover fortsatt mye, men er også i stand til å være aktiv.

Anonymous poster hash: 0cbf9...00f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...