origin Skrevet 12. juni 2015 #1 Skrevet 12. juni 2015 Hei. Har perioder hvor jeg er deprimert og i mars til april var jeg ganske så deprimert at jeg så vidt begynte å planlegge selvmord. Hadde det veldig tungt mentalt. Men i en uke i mars opplevde jeg å være høyt og lavt annen hver dag. De dagene jeg ikke var høyt var jeg totalt utslått på sofaen. Kan det ha vært mani eller rett og slett noe annet?
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2015 #2 Skrevet 12. juni 2015 Mani er å være veldog høyt oppe, og man kan gjøre veldig impulsive ting som å reise, kjøpe dyre ting, være veldig sosial på en måte som folk reagerer på, selvfølelsen er ofte helt på topp, men man kan også bli så syk at man blir innlagt, kanskje grenser til psykose. Det du kan ha hatt er kanskje hypomani, kanskje med rapid cycling? Hypomani er den mildere varianten av mani. Men det kan også ha vært noe helt annet. Jeg er ikke en fagperson.Anonymous poster hash: 71eea...d64
origin Skrevet 12. juni 2015 Forfatter #3 Skrevet 12. juni 2015 Mani er å være veldog høyt oppe, og man kan gjøre veldig impulsive ting som å reise, kjøpe dyre ting, være veldig sosial på en måte som folk reagerer på, selvfølelsen er ofte helt på topp, men man kan også bli så syk at man blir innlagt, kanskje grenser til psykose. Det du kan ha hatt er kanskje hypomani, kanskje med rapid cycling? Hypomani er den mildere varianten av mani. Men det kan også ha vært noe helt annet. Jeg er ikke en fagperson.Anonymous poster hash: 71eea...d64 Ok takk for svar.
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2015 #4 Skrevet 13. juni 2015 Her er diagnosekriteriene for mani og blandet episode med både depressive og maniske symptomer (nynorsk, gadd ikke "oversette"). Hvis ikke du er kjent med de fra før kan du jo lese og se om dette stemte for deg. Ellers bør man såklart alltid få en vurdering av en lege/psykolog om man har en diagnose eller ikke, men man kan få en pekepinn på hva man tror man har. Mani A Stemningsleiet må vere overvegande heva, ekspansivt eller irritabelt i ein grad som definitivt er unormalt for personen sjølv. Endringa i stemningsleie må vere uttalt og vare i minst ei veke (med mindre det er så alvorleg at det krev innlegging i sjukehus). B Minst tre av dei følgjande teikna er til stades (fire dersom stemningsleiet berre er irritabelt) og fører til alvorleg forstyrra funksjon i dagleglivet: auka aktivitet eller fysisk rastløyse meir pratsam (”talepress”) tankeflukt eller oppleving av at tankane rasar av garde tap av vanlege sosiale hemmingar som fører til upassande åtfed mindre trong for søvn auka sjølvtillit eller stordomstankar, auka seksuell energi distraksjon eller stendige endringar i aktivitetar eller planar dumdristig eller uvøren åtferd som ein ikkje ser farene med, t. d. ødsling, tåpelege forretningar, omsynslaus køyring utprega auke i seksuell energi eller uklok seksuell aktivitet D Vanlegaste eksklusjonskritierium. Episoden skuldast ikkje psykoaktive substansar (F10-F19) eller ei organisk psykisk liding (F00-F09). Blanda episode A Episoden er kjenneteikna av enten ei blanding eller snøgge omskifte (dvs. i løpet av nokre få timar) av hypomane, maniske og depressive symptom. B Både maniske og depressive symptom må vere utprega det meste av tida i ein periode på minst to veker. Anonymous poster hash: e5c63...fe2
origin Skrevet 13. juni 2015 Forfatter #5 Skrevet 13. juni 2015 Tror jeg kan si at den siste der med blanda episoder kan stemme ganske bra.. Takk for svar.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå