sol87 Skrevet 15. juni 2015 #41 Skrevet 15. juni 2015 Fordeler og ulemper med feminister? For min del er det bare ulemper. Jeg synes de går altfor langt. La kvinner være kvinner og menn være menn! Anonymous poster hash: c1c60...d1d Hva er en feminist for deg da?
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2015 #42 Skrevet 15. juni 2015 Ved å la kvinner være kvinner og menn være menn så forteller man at kjønnene er like viktige. Det er du som tolket innlegget til at kvinner være kvinner og menn være menn er det samme som at kvinnelig er svak, uten utdannelse og bare være hjemme. Hvorfor tolker du innlegg slik egentlig? Er du i en slags feministisk psykose? "la kvinner være kvinner og menn være menn" er et uttrykk antifeministiske menn og kvinner bruker. Hvis du har litt kunnskap om historie, vet du hvordan kvinner har blitt sett på. Hvis du ikke har kunnskap om det kan du lese Amtmannens Døtre av Camilla Collett, Et Dukkehjem av Ibsen eller Forrådt av Amalie Skram. Så kan du se hvordan kvinner har blitt behandlet. Å si at man skal la kvinner være kvinner betyr at man ønsker at det skal være slik som det var da kvinnen var hjemme, uten utdanning og helst stille og beskjeden. At du spør om jeg er i en feministisk psykose viser at du ikke er oppegående nok til å diskutere dette. Jeg diskuterer ikke med mennesker som hetser andre. Så enten trekker du dritten din tilbake og holder alle de stygge tankene dine for deg selv og diskuterer på en høflig måte, eller så holder du kjeften din. Enkelt og greit Anonymous poster hash: af6fa...748 4
waco Skrevet 15. juni 2015 #43 Skrevet 15. juni 2015 "la kvinner være kvinner og menn være menn" er et uttrykk antifeministiske menn og kvinner bruker. Hvis du har litt kunnskap om historie, vet du hvordan kvinner har blitt sett på. Hvis du ikke har kunnskap om det kan du lese Amtmannens Døtre av Camilla Collett, Et Dukkehjem av Ibsen eller Forrådt av Amalie Skram. Så kan du se hvordan kvinner har blitt behandlet. Å si at man skal la kvinner være kvinner betyr at man ønsker at det skal være slik som det var da kvinnen var hjemme, uten utdanning og helst stille og beskjeden. At du spør om jeg er i en feministisk psykose viser at du ikke er oppegående nok til å diskutere dette. Jeg diskuterer ikke med mennesker som hetser andre. Så enten trekker du dritten din tilbake og holder alle de stygge tankene dine for deg selv og diskuterer på en høflig måte, eller så holder du kjeften din. Enkelt og greit Anonymous poster hash: af6fa...748 Hvis du vil lese hvordan menn ble behandlet i gamle dager så les les miserables av victor hugo, dickens fortellinger eller urettferdigheter som alexandres dumas greven av monte cristo? Eller la meg gjette, - det tør du ikke, da vil du slå ihjel myten om at kvinner noen gang har blitt behandlet dårligere enn den jevne mann.
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2015 #44 Skrevet 15. juni 2015 Hvis du vil lese hvordan menn ble behandlet i gamle dager så les les miserables av victor hugo, dickens fortellinger eller urettferdigheter som alexandres dumas greven av monte cristo? Eller la meg gjette, - det tør du ikke, da vil du slå ihjel myten om at kvinner noen gang har blitt behandlet dårligere enn den jevne mann. Igjen viser dette hvor lite informert du er når du ikke engang aksepterer det faktum at kvinner har blitt undertrykt og fortsatt er det i mange land. Få deg litt kunnskap kjære Waco. Du driter deg loddrett ut Anonymous poster hash: af6fa...748
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2015 #45 Skrevet 15. juni 2015 Igjen viser dette hvor lite informert du er når du ikke engang aksepterer det faktum at kvinner har blitt undertrykt og fortsatt er det i mange land. Få deg litt kunnskap kjære Waco. Du driter deg loddrett ut Anonymous poster hash: af6fa...748 Er du eller andre norske kvinner undertrykt? Anonymous poster hash: f17a9...80e
Gjest Hofmann Skrevet 15. juni 2015 #46 Skrevet 15. juni 2015 (endret) Eg er ikkje nokon tilhengar av venstrepolitisk kollektivisme i utgangspunktet. Og når denne venstrepolitiske kollektivismen kjem i kombinasjon med den feministiske offermentaliteten, ja då vert det reint for mykkje mas for min del. Endret 15. juni 2015 av Veslefrikk 1
Hottrio Skrevet 15. juni 2015 #47 Skrevet 15. juni 2015 Tja... feminister er jo mange forskjellige personligheter det. Alle er vel ikke Ottar-medlemmer eller ekstremt venstrevridde. Jeg fordrar vel feministene ja. Er egentlig litt feminist selv jeg 1
Gjest Hofmann Skrevet 15. juni 2015 #48 Skrevet 15. juni 2015 (endret) Debattar om feminisme på KG har ein tendens til å verte mykkje "goddag mann - økseskaft" om noko som eigentleg handlar om rein semantikk. For når ein ser på kva folk faktisk meiner, og ikkje berre kva dei kallar seg, er det ofte at såkalla "feministar" eigentleg meiner akkurat det same om mykkje og mangt som dei som mislikar feminisme/feministar gjer. Mi meining er at forvirringa oppstår fordi mange (kanskje dei fleste?) som kallar seg feministar eigentleg ikkje er feministar i ordet sin rette forstand. Det ligg i ordet "feminisme" at det er hokjønnet sine rettar som står i fokus, og dette har sine historiske årsakar. Feminisme er, som alle andre politiske ideologiar med ei bestemt "fokusgruppe" (etnisitet/religion/kjønn), ein reaksjonær ideologi. Ordet "feminisme", og ideologien som ligg bak, har sin bakgrunn i eit samfunn kor kvinner mangla vesentiege rettar, det me i dag reknar som grunnleggjande menneskeretter for både kvinner og menn. Ein reaksjonær politisk bevegelse var derfor nødvendig for å motarbeide denne uretten. Dette har feminisme til felles med andre reaksjonære ideologiar, som t.d. afro-amerikanisme. Men i dagens vestlege samfunn har feminismen for lengst utspelt si rolle. For det er ikkje lenger lovar og regler som gjer at det er forskjellar mellom kvinner og menn, det er dei vala kvar og ein av oss tar som utgjer denne forskjellen. Det er ingen som stoppar nokon fra å gjere noko som helst, så det å gå rundt i Noreg i dag, og kalle seg "feminist", er strengt tatt ei nokså sjølvopptatt og storforlangande haldning, akkurat som om eg skulle går rundt og kalle meg sjølv "maskulinist", noko som ville vore like patetisk. Men som sagt så handlar det ofte berre om ignoranse i forhold til kva feminisme eigentleg er, så det er uansett ikkje noko å hisse seg opp over, eller dømme nokon for. Allikevel, ekte feministar, rekasjonære feministar, dei finst. Dei er ikkje få heller, og dei kjempar vidare mot eit imaginært patriarki, ei verkelegheit kor alle forskjellar mellom kvinner og menn skuldast undertrykking frå samfunnet, og frå mannen især. Offerrolla er deira høgborg. Og dei er mange nok til at Den Norske Stat i dag kjønnskvoterer kvinner inn i høgstatusutdanningar, toppleiarstillingar, kommunestyre, storting og regjering, i staden for å la representasjonen stå i stil til dei prioriteringane som kvar og ein av oss gjer i livet, som frie individ, og med respekt for at kvinner og menn (på gruppenivå) ofte prioriterer annleis. Det er sjølvsagt trist at kvinner, ved å kalle seg "feministar", låner kredibilitet til det som i dag har utvikla seg til å verte ein rein særinteresse-orientert, egosentrisk og kvalm ideologi. Men eg tykkjer heller ikkje ein skal dømme folk for hardt over at dei puttar ein feil merkelapp på seg sjølv, når denne merkelappen eigentleg ikkje står i stil til kva dei faktisk meiner. For det dreier seg trass alt stort sett ikkje om noko meir alvorleg enn lettare ignoranse. Og det bør ein vel kunne tilgje? Endret 6. juli 2015 av Veslefrikk
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2015 #49 Skrevet 16. juni 2015 Er du eller andre norske kvinner undertrykt?Anonymous poster hash: f17a9...80e Hun skriver at kvinner har blitt undertrykt fortsatt er det i mange land. Altså har blir brukt når noe har skjedd i fortid og mange land er ikke Norge slik jeg forstår det. Kanskje du må ha deg briller. Anonymous poster hash: 1aa98...711
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå