AnonymBruker Skrevet 11. juni 2015 #1 Skrevet 11. juni 2015 Tror dere det er mulig å bli helt lykkelig uten barn, eller vil man alltid savne noe og føle at noe mangler i livet? Vil man ikke også alltid bli stemplet som en taper eller en snylter? Anonymous poster hash: b3a3e...c95
GammelKaktus Skrevet 11. juni 2015 #2 Skrevet 11. juni 2015 Folk er forskjellige, noen blir lykkelige med barn noen uten og omvendt. Men det er viktig å være sikker i sin sak, det er ikke en avgjørelse du kan gå tilbake på. Jeg personlig hadde ikke blitt lykkelig uten barn.
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2015 #3 Skrevet 11. juni 2015 Jeg trodde det, før jeg fikk barn. Men livet fikk en helt ny dimensjon. Jeg tror det bare er du selv som kan vite hva som er riktig for degAnonymous poster hash: 2bbc9...c5a
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2015 #4 Skrevet 11. juni 2015 Det er ikke mulig å bli lykkelig med barn. Anonymous poster hash: df319...5be 3
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2015 #5 Skrevet 11. juni 2015 Vi er veldig lykkelige uten barn:) Det har aldri vært et behov for hverken meg eller mannen, og har aldri følt at noe mangler. Det var et samtaleemne i begynnelsen av forholdet vårt, da vi begge prøvde å føle oss frem til om den andre hadde andre ønsker enn en selv. Men etter at det ble klart at dette ikke var et ønske for noen av oss, har temaet aldri kommet opp igjen. Fra våre nærmeste, både familie og venner, og fra folk flest har vi aldri følt at vi blir stemplet som noe som helst. Men det dukker opp en og annen som ikke skjønner valget vårt. Som oftest er det uskyldige kommentarer, ofte fra eldre, som har vokst opp i en annen tid. Men har også opplevd at folk fra miljøet jeg vokste opp i - konservativt og religiøst - har sagt rett til meg at valget jeg har tatt er egoistisk, en synd mot gud og masse annet tull. Prøver ikke bry meg, men av og til har jeg blitt såret. Anonymous poster hash: 111e8...2c4 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2015 #6 Skrevet 11. juni 2015 har sagt rett til meg at valget jeg har tatt er egoistisk Ja, det er jo egoistisk, men hva er problemet? Man får vel barn fordi man selv har lyst på det, ikke for å tilfredsstille andres ønsker? Kan du forestille deg noe verre enn å føde et uønsket barn? Veldig gøy for barnet å vite at foreldrene egentlig ikke har lyst på deg, men at de gjør det fordi de føler det er deres plikt overfor Gud å føre genene videre. Anonymous poster hash: b3a3e...c95
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2015 #7 Skrevet 11. juni 2015 har sagt rett til meg at valget jeg har tatt er egoistisk Anonymous poster hash: 111e8...2c4 Ja, det er jo egoistisk, men hva er problemet? Anonymous poster hash: b3a3e...c95 Du mener at det er egoistisk å ikke få barn i en verden som allerede sliter med overpopulasjon? Gjør deg selv en tjeneste, og kom deg ut av bobla di. Jeg mener at ingen av delene er feil eller ego - barn eller ikke. Skal man derimot påstå at én gruppe er mer egoistiske, så blir vel heller det de med barn!? Adopsjon kunne vært en løsning dersom man ønsker seg barn, men ikke vil bidra til mer overpopulasjon. Det å velge å ikke ha barn, er på ingen måte egoistisk. Hvem mener du i så fall blir rammet av denne "egoismen"? Herregud.. Anonymous poster hash: 20ff1...ee8 9
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2015 #8 Skrevet 11. juni 2015 Du mener at det er egoistisk å ikke få barn i en verden som allerede sliter med overpopulasjon? Ja. det er egoistisk å ikke få barn når du ønsker å bruke livet ditt på andre ting. Akkurat som at det er egoistisk å få barn når dette er drømmen din. "Egoisme er en grunnleggende egenskap, og en etisk doktrine som hevder at det er riktig å handle på en slik måte at det tjener den som handler. Egoismens motpol er altruisme (selvoppofrelse), som hevder at det er riktig å handle på en slik måte at det tjener andre (samfunnet)." http://no.wikipedia.org/wiki/Egoisme Anonymous poster hash: b3a3e...c95 3
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2015 #9 Skrevet 11. juni 2015 Ja. det er egoistisk å ikke få barn når du ønsker å bruke livet ditt på andre ting. Akkurat som at det er egoistisk å få barn når dette er drømmen din. "Egoisme er en grunnleggende egenskap, og en etisk doktrine som hevder at det er riktig å handle på en slik måte at det tjener den som handler. Egoismens motpol er altruisme (selvoppofrelse), som hevder at det er riktig å handle på en slik måte at det tjener andre (samfunnet)." http://no.wikipedia.org/wiki/Egoisme Anonymous poster hash: b3a3e...c95 Med andre ord er det egoistisk å ikke få barn om du ønsker å bruke livet ditt på helt andre ting, men det er IKKE egoistisk å ikke få barn dersom du egentlig ønsker barn, men lar være å få barn for å bidra til å bekjempe overpopulasjon. Anonymous poster hash: b3a3e...c95 2
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2015 #10 Skrevet 12. juni 2015 Med andre ord er det egoistisk å ikke få barn om du ønsker å bruke livet ditt på helt andre ting, men det er IKKE egoistisk å ikke få barn dersom du egentlig ønsker barn, men lar være å få barn for å bidra til å bekjempe overpopulasjon. Anonymous poster hash: b3a3e...c95 Hehe.. Du kom meg i forkjøpet. Tror uansett denne AB-en har misforstått begrepet litt. Anonymous poster hash: 20ff1...ee8
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2015 #11 Skrevet 12. juni 2015 Du motsier deg selv. Barnløse er ikke nødvendigvis egoister, noe du ga klart uttrykk for. Anonymous poster hash: 20ff1...ee8
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2015 #12 Skrevet 12. juni 2015 Hehe.. Du kom meg i forkjøpet. Tror uansett denne AB-en har misforstått begrepet litt. Anonymous poster hash: 20ff1...ee8 Jeg sier bare at det egoistiske er å handle på en slik måte at det tjener deg selv. Den kristne venninna til TS har helt rett i at det er egoistisk, men jeg ser ikke problemet. Jeg synes man skal tjene seg selv og ikke Gud. Anonymous poster hash: b3a3e...c95 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2015 #13 Skrevet 12. juni 2015 Hvem mener du i så fall blir rammet av denne "egoismen"? Herregud.. Ingen. Det står ingenting i definisjonen av egoisme om at noen må bli "rammet". Anonymous poster hash: b3a3e...c95
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2015 #14 Skrevet 12. juni 2015 Jeg sier bare at det egoistiske er å handle på en slik måte at det tjener deg selv. Den kristne venninna til TS har helt rett i at det er egoistisk, men jeg ser ikke problemet. Jeg synes man skal tjene seg selv og ikke Gud. Anonymous poster hash: b3a3e...c95 Det kom vel ganske klart frem at "egoistisk" ble brukt i negativ forstand for å krenke vedkommende i denne situasjonen. Din tolkning av ordet er én ting, men det er da klart at dette ikke er noe som er OK å si til en annen i slike tilfeller. Ville du sagt til ei venninne at hun er egoistisk dersom hun ville gifte seg, reise verden rundt, skaffe seg en hund eller begynne å trene? "Egoistisk" er bare ikke et trivelig ord å kalle noen, så jeg er uenig i at dette er greit å si i en slik situasjon. Anonymous poster hash: 20ff1...ee8 3
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2015 #15 Skrevet 12. juni 2015 Det kom vel ganske klart frem at "egoistisk" ble brukt i negativ forstand for å krenke vedkommende i denne situasjonen. For kristne er egoisme galt fordi den kristne religionen sier at man skal tjene Gud. Men TS er ikke kristen og bør derfor ikke la seg bevege av denne kritikken. Ville du sagt til ei venninne at hun er egoistisk dersom hun ville gifte seg, reise verden rundt, skaffe seg en hund eller begynne å trene? Ja, hvis dette var noe hun virkelig ønsket. Men ikke dersom hun ble presset til å gifte seg av foreldrene, eller hun egentlig ville studere men følte at hun måtte bli med venninnene på verdensreise. Anonymous poster hash: b3a3e...c95
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2015 #16 Skrevet 12. juni 2015 For kristne er egoisme galt fordi den kristne religionen sier at man skal tjene Gud. Men TS er ikke kristen og bør derfor ikke la seg bevege av denne kritikken. Ja, hvis dette var noe hun virkelig ønsket. Men ikke dersom hun ble presset til å gifte seg av foreldrene, eller hun egentlig ville studere men følte at hun måtte bli med venninnene på verdensreise. Anonymous poster hash: b3a3e...c95 Angående sitatet du la til i innlegget ditt, så utelatte du følgende: "I dagligtalen brukes gjerne egoisme som ensbetydende med hensynsløs og irrasjonell atferd." Kilde: Wikipedia Jeg regner med vedkommende ikke satte seg inn i den urgamle filosofiske måten å se på egoister på, men heller den nåværende betydningen? Altså er det som sagt ikke positivt ment når man sier at noen er egoistiske. Det å være barnløs er ikke ekvivalent med hensynsløs eller irrasjonell. Anonymous poster hash: 20ff1...ee8
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2015 #17 Skrevet 12. juni 2015 "I dagligtalen brukes gjerne egoisme som ensbetydende med hensynsløs og irrasjonell atferd." Kilde: Wikipedia Ja, men dette er ikke riktig definisjon. Anonymous poster hash: b3a3e...c95
Jeane Skrevet 12. juni 2015 #18 Skrevet 12. juni 2015 Tror dere det er mulig å bli helt lykkelig uten barn, eller vil man alltid savne noe og føle at noe mangler i livet? Vil man ikke også alltid bli stemplet som en taper eller en snylter? Anonymous poster hash: b3a3e...c95 Første spørsmålet er helt greit, det andre spørsmålet ga meg hakeslepp. Hvorfor i all verden skulle man være en taper eller snylter fordi man ikke får barn? Jeg skjønner hvor du vil med taper. At man ikke klarer å finne en partner, og derfor skulle man være en taper. Jeg er uenig, og synes det vitner om et dårlig menneskesyn å tenke sånn, men jeg skjønner som sagt spørsmålet. Men snylter? Der falt jeg helt av. 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2015 #19 Skrevet 12. juni 2015 Jeg tror det får an å bli lykkelig uten barn, ja! :-) Selv har jeg to barn, som gjør meg veldig lykkelige. Men en venninne av meg bestemte seg for å ikke få barn, og hun har da det kjempefint hun :-D det finnes mye å fylle livet med uten barn. Vi er lykkelige på hver vår måte :-)Anonymous poster hash: e806c...933 3
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2015 #20 Skrevet 12. juni 2015 Hvorfor i all verden skulle man være en taper eller snylter fordi man ikke får barn? Jeg mener ikke det, men noen vil si at man ikke har bidratt til fellesskapet. Man har ikke ført arten videre og man har ikke skapt arbeidsplasser og skattebetalere til neste generasjon. Anonymous poster hash: b3a3e...c95
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå