Gå til innhold

Er plutselig blitt bryllupsplanlegger for et digert bryllup! Hjelp....

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

En kollega skal gifte seg, og jeg har engasjert meg litt. Og nå er jeg plutselig blitt bryllupsplanlegger, og trenger litt råd :) Det skal være 150-200 gjester. Det er en annen kultur enn vår norske, så ting er nok litt annerledes. Lokalet er i boks, men det er ikke nok tallerkener, bestikk og glass. All maten skal lages selv, og det er et veldig uformelt selskap.

Hva slags mat bør man servere? Han vil ha koldtbord/fingermat. Men ønsker tips av meg til hvilke retter, samt beregning av mengder, og hva som skal kjøpes inn, og organisere hvem som skal lage det.

Seremoni og musikk har han kontroll på selv.

Han vil ha hjelp av meg til å ordne ting til bruden, kjole, sko, tiara. Jeg har sagt at hun kanskje vil det selv, men hun vil visst ikke det. Kommer fra et annet land, og har bare bedt han om å ordne alt. Hun kan muligens låne min brudekjole, hvis den passer.

Ellers har jeg tatt på meg å planlegge duker, servietter, blomster, bordpynt.

Jeg kjøper gjerne litt ting på ebay, som servietter med navnene deres og bryllupsdatoen.

Dokurver tror jeg han klarer seg uten, haha :ler: Samme med gjestegaver og slikt.

Det er i aller høyeste grad et bryllup på budsjett!

Så, dere, kom med alt av tips :) Hva slags matretter, ting som bør ordnes som ikke er tenkt på osv :)

Anonymous poster hash: dbf5f...307

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Håper du får godt betalt, for dette er MYYYYE jobb, hehe ^^ Ebay, og den andre versjonen av ebay som jeg aldri husker hva heter.

Hvilket land er disse fra? Enklere å komme med matforslag da

Anonymous poster hash: 817c7...663
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar :) Jeg har ikke tid/ork til å legge hele sjela mi i dette prosjektet. Men vil hjelpe han litt på vei :) De er fra Burma. Men det er veldig mye norske gjester, og han ville ha mye norsk mat også. Skal sjekke ut ebay ja :) Kanskje kjøpe servietter med navn, og noe bordpynt der.

TS

Anonymous poster hash: dbf5f...307

AnonymBruker
Skrevet

Eggerøre, røkelaks, spekeskinke med melon, karbonadekaker, rekesalat, kylling, noen eksempler på norsk koldtbord mat. 

Anonymous poster hash: 817c7...663
Skrevet

150-200 gjester er mange! Koldtbord er nok greit. Jeg tror du bør forhøre deg med brudeparet om noen av gjestene er flinke med mat. Da kan du delegere retter til dem. Det vil også bli mye billigere enn å bestille fra catering. 
Det jeg synes er litt kjedelig med koldtbord er når det går mer av noen retter enn andre. Slik at de som forsyner seg sist får begrenset med retter å velge mellom fordi det er tomt. Jeg opplever hvertfall at mange ikke tenker over at andre også skal forsyne seg, og dermed hauger oppå med den retten de liker best. Dette er jo litt av meningen med koldtbord, men samtidig det kjedelige. Dere trenger mye mat til koldtbord for 150-200 stk. Kanskje du kunne foreslått at de kan ha en slags forrett før koldtbordet? F.eks. suppe. Det kommer jo også an på hvor mange du kan få hjelp av til matlaging. Er det mange som har mulighet, da er det jo lettere å få til en god del retter :)

Du få forhøre deg med dem hvilke koldtbordretter fra Burma de kan tenke seg. Ellers så er det vel standard ting som røkelaks, eggerøre, diverse salater, forskjellige typer grillspyd, spekemat, kyllingklubber, roastbiff med remulade, melon med spekeskinke/serranoskinke, småpoteter osv. 
Mengder er jeg dessverre usikker på. 

Om du trenger mer servise og bestikk så kan du jo forhøre deg med kantiner i nærheten? Mange kantiner (på arbeidsplasser f.eks) er vel stengt i helger. Kanskje dere kunne fått lånt slikt derfra. 
Er det nok stoler i lokalet? Er lokalet beregnet for 150-200 gjester siden de ikke har nok servise til så mange? Isåfall må vel stoler og bord lånes/leies også.

Ebay er bra sted for servietter og til diverse pynt. Bordkort kan lages enkelt eller sikkert bestilles for en billig penge fra ett eller annet nettsted. 
Lysestaker er sikkert i lokalet eller dere kan låne enkle glass av noen til å ha telys i. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...