Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Hva koster det å bruke arkitekt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen her inne som har brukt arkitekt til å tegne eneboligen sin, helst de senere årene?

Jeg er nysgjerrig på hvor mye arkitektkostnadene ble i den sammenhengen og hva som i så fall lå inne i denne summen.

Jeg er redd for at spørsmålet mitt er omtrent like enkelt å besvare som spørsmål av typen "Hvilken farge har en bil?" eller "Hvor høy er en kirke?", men håper å finne ut av hvilket størrelsesområde man snakker om.

Hvordan var prosessen sammen med arkitekten? Mange møter? Få møter? Gav dere arkitekten frie tøyler eller hadde dere strenge rammer? 

For at ting ikke skal bli for komplisert kan man ta for gitt at rammebetingelsene er relativt ryddige og enkle:

Tomt er ferdig regulert og oppmålt, ganske frittliggende og med en "enkel" geometri som ikke kompliserer prosessen. Vi som skal bygge har en formening om hvilke rom vil trenger og har satt opp en plan for det: altså antall soverom, antall bad osv, hvilke kvaliteter vi legger vekt på i en bolig, noen tanker om materialbruk utvendig og innvendig, og noen kriterier angående ting som vi vil unngå. La oss også tenke at det dreier seg om en ganske beskjeden eneboligstørrelse, ca 150 m2, mao ikke noe palass.

Håper det finnes noen av dere som vil dele erfaringer! :)  

Anonymous poster hash: e9269...04b
Skrevet

Hvis du ikke får så mange svar her, så anbefaler jeg btggeforumet byggebolig.no

AnonymBruker
Skrevet

Be om pristilbud fra flere arkitekter så ser dere hvor de ligger.

Anonymous poster hash: fd8be...887
AnonymBruker
Skrevet

Noen tar timepris, andre priser alt i en "pakke".

Spørs hvor mye diskusjon det blir, hvor god kjemi og sammarbeid dere får med arkitekten.

Husk at et arkitekttegnet bolighus ikke kan endres på noen måte uten arkitektens samtykke. Ikke fjerne en dør eller flytte/rive en vegg - senere.

Undersøk og med Husbanken om dere er innenfor reglene for å få dekket en del av arkitektutgiftene.

Anonymous poster hash: a0103...144

AnonymBruker
Skrevet

Tull!

Anonymous poster hash: 7489f...770

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...