Gå til innhold

Forfulgt av foreldre.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er skilt og med eksen har jeg et barn som nå er tenåring.

Tenåringen bor full tid hos meg, og har gjort det siden fylte 12 år.

Tenåringen ønsker av ulike grunner ikke noe kontakt med eksen min, sin foreldre, noe som eksen nekter å godta.

Nå har eksen begynt å stille seg opp på skoleveien om morgenen, utenfor skolen om ettermiddagen. Møter i tillegg gjerne opp utenfor fritidsaktiviteter.

Tenåringen opplever dette som plagsomt og har begynt å skulke fritidsaktiviteter på grunn av dette.

Hva kan jeg gjøre?

Jeg er redd for at tenåringen skal bli engstelig for å dra til skolen.

Det foreligger ikke noe kriminelt. Eksen gjør egentlig ikke noe ulovlig.

Jeg har prøvd å ta det opp, men eksen er overbevist om at det er jeg som er årsaken til at tenåringen ikke vil ha noe kontakt.

Føler meg litt hjelpesløs.

Anonymous poster hash: 399a9...ff8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tenåringen ønsker av ulike grunner ikke noe kontakt med eksen min, sin foreldre, noe som eksen nekter å godta.

Nå har eksen begynt å stille seg opp på skoleveien om morgenen, utenfor skolen om ettermiddagen. Møter i tillegg gjerne opp utenfor fritidsaktiviteter.

Tenåringen opplever dette som plagsomt og har begynt å skulke fritidsaktiviteter på grunn av dette.

Hva kan jeg gjøre?

Jeg har prøvd å ta det opp, men eksen er overbevist om at det er jeg som er årsaken til at tenåringen ikke vil ha noe kontakt.

Hun er ikke myndig. Han har full rett til å se sin datter og jeg synes det er rart han ikke har gått rettens vei. Dette må du fikse,ville du akseptert at din datter ikke ville ha noe med deg å gjøre?

Anonymous poster hash: 78266...5c4

Gjest Angry Man
Skrevet

Hvorfor ønsker ikke barnet kontakt med faren? Det er rimelig sentralt i denne saken.

AnonymBruker
Skrevet

TS her.

Eksen har prøvd å gå rettens vei.

Men fordi tenåringen er så klar og tydelig på at kontakt ikke ønskes, kan heller ikke retten tvinge tenåringen til samvær.

Jeg har ikke noe imot at de har samvær, men jeg tvinger ikke tenåringen.

I følge loven har barnet rett på samvær med sine foreldre, ikke plikt.

Men foreldre har ikke krav på samvær.

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Hva kan jeg gjøre?

Hva mener du med "sin foreldre"?

Anonymous poster hash: a7a20...d37

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor ønsker ikke barnet kontakt med faren? Det er rimelig sentralt i denne saken.

Foreldren har ikke noen diagnose, men har nok mentale problemer. Dette var mye av årsaken til at vi ble skilt.

AnonymBruker
Skrevet

Hun er ikke myndig. Han har full rett til å se sin datter og jeg synes det er rart han ikke har gått rettens vei. Dette må du fikse,ville du akseptert at din datter ikke ville ha noe med deg å gjøre?

Foreldrene har ikke noe rett, det er barnet som har det. Hvis barnet ikke vil ha noe med faren å gjøre kan ikke h*n tvinges.

Anonymous poster hash: 79360...f6a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva mener du med "sin foreldre"? Anonymous poster hash: a7a20...d37

TS her, tenåringen ønsker ikke kontakt med den ene av sine foreldre, altså eksen.

Jeg er den andre foreldren, som tenåringen bor hos.

Skrevet

Hun er ikke myndig. Han har full rett til å se sin datter og jeg synes det er rart han ikke har gått rettens vei. Dette må du fikse,ville du akseptert at din datter ikke ville ha noe med deg å gjøre?Anonymous poster hash: 78266...5c4

Det er barn som har rett til å se sine foreldre. Det er ikke bare ta som må fikse dette, faren må nok trå til å løse denne konflikten med eget barn.
AnonymBruker
Skrevet

Både EMK og BK sier noe om retten til privatliv og retten til vern om sitt privatliv. Dette gjelder også barn.

Når et barn så sterkt ikke ønsker samvær eller å tilbrige tid sammen med mor eller far at retten velger å ikke idømme samvær så gir det ikke mor eller far rett til å krenke barnets privatliv.

Som foreldre eier man ikke sine barn og man kan ikke bare ta seg til rette. Når barnet føler et sterkt ubehag og velger å holde seg borte fra arenaer der mor eller far dukker opp så sier det noe om graden av krenkelse som barnet opplever.

Jeg ville tatt en telefon til barnevernet eller politiet for å drøfte dette.

Anonymous poster hash: c5378...6aa
  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det stemmer ikke. Det er barna som har rettigheten til å tilbringe tid sammen med begge foreldrene, også når foreldrene ikke bor sammen.

Når han i tillegg har gått rettens vei og barnets rettigheter er ivaretatt med å gi barnet et tilbud som barnet har takket nei til er loven fulgt.

• Liker 4
Gjest Uchiha Madbrah
Skrevet

Håper virkelig at du ikke anmelder eksen din fordi han vil møte sitt eget barn. Hva er egentlig årsaken til at ditt barn ikke vil møte sin far? Hadde jeg vært deg, så hadde jeg satt meg ned med barnet mitt og tatt opp saken. Det er jo helt tydelig at barnet ditt betyr mye for eksen, og det er en utrolig kjip situasjon han befinner seg i.

Når alt er sagt og gjort så er det opp til barnet ditt å bestemme om h*n vil omgås med sin far eller ikke. Ikke la forholdet deres bli ødelagt av noe smått og dumt.

Skrevet

Hvorfor tar alle utgangspunkt i ar ts er mor?

• Liker 6
Gjest Angry Man
Skrevet

Sant nok. Måten det er skrevet på er faktisk ganske merkelig siden det gjentatte ganger ungås å si noe om kjønn.

AnonymBruker
Skrevet

Godt poeng.

Anonymous poster hash: 8e941...2ff

Skrevet

Fordi dette er kvinneguiden, og man bør derfor spesifisere om man er en mann.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ikke alle ;)

#10 & #11

AnonymBruker
Skrevet

Men hvorfor vil ikke tenåringen treffe forelderen sin???

Vi har fortsatt ikke fått noe fullgodt svar på det. Det er en ganske sterk reaksjon, ligger det noe mer bak? Er foreldrene i konflikt?

Anonymous poster hash: 7fffc...4f5

Skrevet

Men hvorfor vil ikke tenåringen treffe forelderen sin???

Vi har fortsatt ikke fått noe fullgodt svar på det. Det er en ganske sterk reaksjon, ligger det noe mer bak? Er foreldrene i konflikt?

Anonymous poster hash: 7fffc...4f5

Mine tanker:

Enten gjør ts dette for å provosere siden kjønn blir utelatt, og at man skal fremprovosere det faktum at alle antar at ts er mor... menDette er minst sannsynlig.

Jeg tror ts unngår å svare på både dette og kjønn pga anonymitet. Siden dette tydeligvis er en konflikt mellom barn og ene foreldre, er det nok mulig at ts ikke ønsker for mye utlevering.

• Liker 2
Skrevet

Er det virkelig lovlig? Går det ikke under trakassering eller noe?

Tenåringen har bestemt at h•n ikke vil se forelderen, og blir jo da på en måte forfulgt

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...