AnonymBruker Skrevet 11. juni 2015 #1 Del Skrevet 11. juni 2015 Hei. Jeg er i tenkeboksen her. Jeg tar master i et fremmedspråk nå (tysk) og har gjennomført første året. Nå har jeg "bare" igjen å skrive masteroppgaven og få den levert. Jeg er likevel veldig usikker på om jeg skal gjennomføre dette siste året, eller om jeg skal begynne på reiseliv nå til høsten i stedet. Grunnen til at jeg har lyst å droppe ut er at jeg allerede har studert i 5 år nå, Dvs. at jeg har bare 3 år igjen der jeg kan få støtte fra Lånekassen. Jeg har lenge virkelig drømt og har hatt lyst til å studere reiseliv, og det er virkelig noe jeg har vurdert fra starten, men alltid slått fra meg da jeg har blitt skremt av påstått dårlig jobbmarked. Jeg har aldri helt klart å slå fra meg tanken, selv etter 5 år som student. Det jeg tenker er å starte på årstudiumet i reiseliv og søke meg videre inn på 2.året i bacheloren til reiselivsledelse som det heter, slik at jeg til slutt har en bachelor i reiselivsledelse. Slik jeg har forstått det er det mange nyttige fag der, både litt bedriftsøkonomi og ledelsesfag, fag jeg tenker kan være veldig nyttig å kombinere med språkkompetansen min. Selv om jobbmarkedet er vanskelig, tror jeg at jeg er en god kandidat med min språkkompetanse i tysk. Jeg snakker det flytende og skriver relativt bra. Selv om jeg avbryter masteren har jeg fremdeles en bachelorgrad i tysk som jeg kan vise til. I tillegg har jeg nå 7 års erfaring med å jobbe på turistinformasjon hver sommer. Jeg har en meget god fornøyd sjef som jeg har fått en god attest med og som jeg får bruke som referanse. Jeg vet at reiseliv er så mye mer enn å bare sitte på en turistinformasjon og informere turister. Vet for eksempel at noen jobber f.eks.er å skulle drive med markedsføring og strategiplanlegging, men jeg er en litt lederskikkelse, som gjerne har en del ideer, som samarbeider godt og er løsningsorientert (ord som sjefen selv har brukt om meg). Jeg tror jeg hadde likt den type jobb veldig godt. Jeg er for så vidt ikke kresen og jeg tror også jeg kunne godt trivest med å jobbe i resepsjonen på et hotell om det skulle være nødvendig, men ønsker jo selvfølgelig en litt mer utfordrende jobb. Det jeg ikke ønsker er å være en guide for cruisesship og lignende. Jeg ønsker ikke en jobb der jeg må si/gjøre det samme hver dag, men noe som er variert. Det jeg tenker litt på er om det virkelig er nødvendig med en hel bachelor i reiseliv med min bakgrunn. At det f.eks. ville være bedre å fullføre masteren og heller ta det årsstudiumet med reiseliv etterpå, slik at jeg har en master å vise til, men samtidig har et årsstudium i reiseliv. Jeg har sett en del jobbsøknader i det siste som både etterspør tysk og reiseliv som kombinasjon, men vet jo også at det er flere som etterspør tysk, sammen med litt økonomifag og ledelsesfag. Samtidig er jeg ikke interessert i å ta en hel bachelor i økonomi for eksempel, da matte ikke er min sterkeste side. Jeg forstår det grunnleggende og var en 5er på ungdomsskolen, men jeg fikk lite tid til å jobbe med matte på VGS og det ble derfor svake mattekarakter i T-matte og S-matte. Så jeg tror ikke økonomistudie vil være noe for meg. Samlet studielån når jeg er ferdig er ikke en issue for meg. Jeg har grei økonomi ellers og har spart opp en del penger ved siden av studiene, så jeg bryr meg ikke så mye om jeg ender opp med over 400 000 kr i studielån til slutt. Penger er ikke så viktig for meg, jeg vil heller ha en jobb jeg trivest med. Jeg har vel egentlig bestemt meg for at jeg vil drive med reiseliv på en eller annen måte, gjerne der jeg får benyttet tyskkompetansen min. Spørsmålet er hva som er den beste veien dit mot dette målet, om det vil være lurt å starte på bachelor i reiselivsledelse for å følge drømmen, eller om det lureste vil være å fullføre masteren i tysk først. Da jeg kanskje åpner flere muligheter ved å ha en master i bakhånd. Jeg vet at tysklærere er etterspurt i skolen, så om jeg vil ha sikker jobb, burde jeg satse på PPU etterpå. Har også nok poeng i nordisk til å ha norsk som undervisningsfag. Men per nå føler jeg ikke den største motivasjonen for å bli lærer, både grunnet stort arbeidspress store deler av året og dette med å takle vanskelige elever over tid o.s.v.. Jeg vet at reiseliv kan ha et stort arbeidspress, men på en helt annen måte som jeg vet at jeg vil være bedre til å takle. Jeg er allerede vant med å jobbe mye enkelte uker og jobbe mye av sommeren og vet at man kommer borti både kravstore og kanskje litt sure kunder, men som jeg har blitt flink til å håndtere. Anonymous poster hash: 02f8e...b53 Anonymous poster hash: 02f8e...b53 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Uchiha Madbrah Skrevet 11. juni 2015 #2 Del Skrevet 11. juni 2015 Det ser jo ut som om du allerede har bestemt deg. Personlig vil jeg anbefale deg å bare fullføre mastergraden, da du bare har ett år igjen, også vil du ha en mastergrad i språk, noe som slår seg ut sterkere enn kun en bachelor. Etter å ha fullført masteren kan du begynne å jobbe deltid, slik at du ikke får et alt for stort hull i CV'n, samtidig som du kan begynne med bachelor i reiseliv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tussi84 Skrevet 11. juni 2015 #3 Del Skrevet 11. juni 2015 Tja.. jobbmulighetene innen reiseliv er ikke store med mindre man bor i en av de store byene. Vet om flere som har utdannet innen reiseliv men som aldri har fått relevant jobb innenfor det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2015 #4 Del Skrevet 11. juni 2015 Jeg ville helt klart fullført masteren. Det er dumt å ha kommet så langt, og så gi seg. Forøvrig har jeg en kusine som studerte reiseliv. Hun bodde i Tyskland i tre år, og er følgelig også bra stødig i tysk. Hun har -aldri- noensinne fått brukt reiselivsutdanningen sin... Nå jobber hun som ufaglært assistent på sykehjem... Anonymous poster hash: bc685...ec9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2015 #5 Del Skrevet 11. juni 2015 Jeg ville også helt klart fullført masteren. Det ser så mye bedre ut på CVen om du har en master + årsstudium i reiseliv enn litt av alt. Da viser du også at du fullfører det du starter på. Anonymous poster hash: 64d13...3ec 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Florence Skrevet 11. juni 2015 #6 Del Skrevet 11. juni 2015 Aaaaah, får litt vondt inni meg. Fullfør masteren! Hvis det er lånekassen som bekymrer deg ville jeg heller tatt neste år (årsstudium reiseliv) uten støtte, det skal være fullt mulig. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2015 #7 Del Skrevet 11. juni 2015 Fullfør masteren! Du er jo praktisk talt ved målstreken, så ikke gi deg nå. Tror nok det kanskje vil se litt negativt ut på CV'en, selv om du tar mer utdanning. Hvis du bare skal vise til bacheloren i tysk (som du sikkert da fullførte for et år siden) - hvordan skal du da forklare hullet i CV'en din som førsteåret på master da blir seende ut som? Skjønner at du kommer til å skrive det på CV'en, men det blir jo alikevel seende litt rart ut, og du må nok belage deg på å måtte forklare det for potensielle fremtidige arbeidsgivere. Uansett så sier du jo selv at økonomi ikke er et issue - kan du ikke heller da bare spare opp enda mer, og så finansiere det siste året med studier fra egen lomme? Så får du fullført begge deler. Hvis reiselivsutdannelsen går skeis (eller du ikke får brukt den), så er det jo tross alt bedre å ha en master å "falle tilbake på" enn en bachelor. Anonymous poster hash: 36bbe...042 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2015 #8 Del Skrevet 11. juni 2015 Fullfør masteren! Du er jo praktisk talt ved målstreken, så ikke gi deg nå. Tror nok det kanskje vil se litt negativt ut på CV'en, selv om du tar mer utdanning. Hvis du bare skal vise til bacheloren i tysk (som du sikkert da fullførte for et år siden) - hvordan skal du da forklare hullet i CV'en din som førsteåret på master da blir seende ut som? Skjønner at du kommer til å skrive det på CV'en, men det blir jo alikevel seende litt rart ut, og du må nok belage deg på å måtte forklare det for potensielle fremtidige arbeidsgivere. Uansett så sier du jo selv at økonomi ikke er et issue - kan du ikke heller da bare spare opp enda mer, og så finansiere det siste året med studier fra egen lomme? Så får du fullført begge deler. Hvis reiselivsutdannelsen går skeis (eller du ikke får brukt den), så er det jo tross alt bedre å ha en master å "falle tilbake på" enn en bachelor. Anonymous poster hash: 36bbe...042 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2015 #9 Del Skrevet 11. juni 2015 Tusen takk dere! Anonymous poster hash: 02f8e...b53 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2015 #10 Del Skrevet 11. juni 2015 Postet litt raskt her. Jeg tror jeg trengte å høre at det er dumt å gi seg med masteren når jeg bare er et år unna. Det er nok lurere å fullføre masteren, forså å heller ta et årsstudium og se om jeg vil bygge det videre med bacheloren etter hvert. Det er jo også mulig å ta siste året på bachelor uten studielån ved å jobbe mye/spare opp frem til da. I verste fall ligger dette studiestedet bare 50 km unna foreldrehjemmet, så da kan jeg i så fall bo hjemme og pendle det siste året om jeg ikke skulle ha råd til bo. Jeg nevnte det ikke, men en annen grunn til at jeg vurderer å gi meg er at det ikke har gått som jeg har forventet med karakterene. Jeg har jobbet hardt for å bare få 2 Cer og 2 Der. Føler meg forferdelig dum når jeg ser på karakterarket. Jeg tenker at dette snittet meg ikke ser så veldig bra ut, men jeg har enda igjen masteroppgaven til å eventuelt trekke det hele opp. Jeg har tenkt at en D er greitt om de andre karakterene er greie, men når det har blitt 2 av dem og 2 Der, så er det litt kjipt. I verste fall får jeg ta opp ett av faga for å forbedre snittet, samtidig som jeg er usikker på hvor stor betydning dette har. Nå gjelder det vel bare å bite sammen tennene og fullføre. En annen grunn til at jeg vurderer å slutte er at jeg har den tøffeste biten igjen. Jeg gruer meg til masteroppgaven, samtidig som jeg gleder meg litt. Jeg har funnet tema og har materiale å jobbe med, så jeg får vel bare henge i. Men det virker jo mest fornuftig å bare fullføre akkurat nå. Angående arbeidsmarkedet: Ja jeg veit det. Men jeg forventer ikke å få noen jobb med en gang, men med tiden. - TS Anonymous poster hash: 02f8e...b53 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Florence Skrevet 11. juni 2015 #11 Del Skrevet 11. juni 2015 Lykke til! Sitter selv med masteroppgaven nå, og holder på å dø, men det går bra Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 11. juni 2015 #12 Del Skrevet 11. juni 2015 Fullfør master! Så begynner du på en bachelor i reiseliv (ingen grunn til å begynne på et årsstudium - om du slutter etter ett år på bachelor gir det jo samme resultat som et årsstudium), og ser om du skal jobbe på si (det har du tid til - bruk muligheten til å jobbe innen reiseliv), eller om du kan få innpass for noen av fagene du har fra før slik at du bare trenger ca to år før du har bachelor i reiseliv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2015 #13 Del Skrevet 11. juni 2015 Fullfør master!!! Utdannelse innen reiseliv er bare tull, ei jeg kjenner som har tatt den utdannelsen jobber på ei ferje. Vil du virkelig ta den etterpå så får du det til uten hjelp av lånekassen i ett år. Men fullfør den masteren!! Anonymous poster hash: 1bc7a...e98 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå