Gå til innhold

Hjelp! Kvinner i litteraturen til ulike tider


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har fått en skoleoppgave: Kvinner i litteraturen til ulike tider.

Tips ??

Anonymous poster hash: fd957...03a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Nikee

Har du ikke fått noe mer konkret enn dette? Er det en spesifikk sjanger du skal trekke frem? Forfatteren eller en hovedperson i bøker? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du burde svare på boken utifra perspektivet om at alle kvinner er kvinner og om noe er forskjellig så er det hvordan menn har behandlet(eller mishandlet) kvinner.



Anonymous poster hash: 9d3a5...757
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du ikke lært på skolen hvordan du skal finne frem primær- og sekundærlitteratur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det norsk eller engelsk? Kan lage veldig forskjellige oppgaver hvis det er norsk enn hvis det er engelsk. Hva har du gått igjennom av pensum i år som omhandler kvinner? Vil tro du hadde flere bøker med dette på VG3. (Hvis du går VG3!)

Jeg hadde mange kvinnelige forfattere i min norsk undervisning. Hvis det er engelsk så stiller det seg litt annerledes føler jeg. Hvis du kan legge ut noe av det du har lest i år i faget hadde det hjulpet endel.

Er dette eksamen, kanskje? :)

Endret av Saltsild
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må da være noe mer spesifikt enn det? Er det snakk om forfattere eller karakterer, for eksempel? Uansett er det vel lurt å dra frem "de store"; Camilla Collett, Cora Sandel, Ibsens Nora osv.

Klassetrinn, fag og pensum hadde vært hjelpsomt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det må da være noe mer spesifikt enn det? Er det snakk om forfattere eller karakterer, for eksempel? Uansett er det vel lurt å dra frem "de store"; Camilla Collett, Cora Sandel, Ibsens Nora osv.

Klassetrinn, fag og pensum hadde vært hjelpsomt!

 

Dette kommer jo helt an på hvilket fag det er snakk om også. Norsk, ja det er de du ramser opp korrekte å bruke. Om det er engelsk - så vil helt andre navn og forfattere dukke opp.

 

Det som er aller mest hjelpsomt for TS er at vi ikke gir henne alle svarene/alternativene, men lærer henne å finne svarene selv. Hvis ikke er jo hele oppgaven meningsløs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kommer jo helt an på hvilket fag det er snakk om også. Norsk, ja det er de du ramser opp korrekte å bruke. Om det er engelsk - så vil helt andre navn og forfattere dukke opp.

 

Det som er aller mest hjelpsomt for TS er at vi ikke gir henne alle svarene/alternativene, men lærer henne å finne svarene selv. Hvis ikke er jo hele oppgaven meningsløs.

 

Men har man så mye litteraturhistorie i engelsk da? Det kan ikke jeg huske å ha hatt, i alle fall.

 

Jada, jeg er enig i det, men å gi noen navn synes jeg ikke er for mye hjelp. Er jo fortsatt hun/han som må finne og velge ut informasjon og skrive selve oppgaven. Det er bare litt starthjelp, heller enn å la hun/han famle rundt i blinde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme oppgave. Jeg skal snakke mye om Karens Jul og Karen. 



Anonymous poster hash: 36f6f...8e2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men har man så mye litteraturhistorie i engelsk da? Det kan ikke jeg huske å ha hatt, i alle fall.

Jada, jeg er enig i det, men å gi noen navn synes jeg ikke er for mye hjelp. Er jo fortsatt hun/han som må finne og velge ut informasjon og skrive selve oppgaven. Det er bare litt starthjelp, heller enn å la hun/han famle rundt i blinde.

Går du VGS og har engelsk litteratur historie så ja..

Anonymous poster hash: deb48...358

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal forresten finne sentrale norske og internasjonale tekster fra ulike litterære tradisjoner fra romantikken til i dag. Derfor må du lete i boken (VG2 boken skriver om romantikken helt på slutten og resten er i VG3 boken) etter sentrale forfattere og tekster



Anonymous poster hash: 36f6f...8e2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men har man så mye litteraturhistorie i engelsk da? Det kan ikke jeg huske å ha hatt, i alle fall.

 

Jada, jeg er enig i det, men å gi noen navn synes jeg ikke er for mye hjelp. Er jo fortsatt hun/han som må finne og velge ut informasjon og skrive selve oppgaven. Det er bare litt starthjelp, heller enn å la hun/han famle rundt i blinde.

 

Kvinner i litteraturen kan man fint få i engelsk, men det kommer jo an på. Vil tro det er norsk hun har fått, altså. Tenkte bare å si fra at det kommer an på faget. :Nikke:

 

Ja, det er greit å hjelpe. Men man skal ikke spørre etter svaret. Halve oppgaven her er jo selv å finne primærlitteraturen. Vil tro at oppgaven er relevant for det de tidligere har lært eller lest om, og da burde det ikke være så vanskelig. Hadde spørsmålet her vært "burde jeg i *oppgavetekst* her bruke Amalie Skram eller Ibsens Nora? Hvem syns dere er mest relevant? Blir det feil å *eksempel*?"

 

Det er å spørre etter hjelp. Syns spørsmålet her var mer en snarvei for å gjøre oppgaven enkel. Jeg har forståelse for å gjøre det sånn, men da er jo hele læringsprosessen spolert før man har begynt :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ts, om du har engelsk så ville jeg tatt meg en tur innom her

http://ndla.no/en/node/71085

Og hvis du går på vgs og har engelsk, sjekk Udir og hvilke måloppnåelser du kommer inn under.

Edit: auch, ser ut som om det er norsk. Lykke til! Bruk vg2 boka også. Viktig å få med seg det som står der. Du har vel om de forskjellige periodene der. :)

Lykke til!

Endret av Saltsild
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinner i litteraturen kan man fint få i engelsk, men det kommer jo an på. Vil tro det er norsk hun har fått, altså. Tenkte bare å si fra at det kommer an på faget. :Nikke:

 

Ja, det er greit å hjelpe. Men man skal ikke spørre etter svaret. Halve oppgaven her er jo selv å finne primærlitteraturen. Vil tro at oppgaven er relevant for det de tidligere har lært eller lest om, og da burde det ikke være så vanskelig. Hadde spørsmålet her vært "burde jeg i *oppgavetekst* her bruke Amalie Skram eller Ibsens Nora? Hvem syns dere er mest relevant? Blir det feil å *eksempel*?"

 

Det er å spørre etter hjelp. Syns spørsmålet her var mer en snarvei for å gjøre oppgaven enkel. Jeg har forståelse for å gjøre det sånn, men da er jo hele læringsprosessen spolert før man har begynt :Nikke:

 

Jada, jeg skjønner jo hva du mener. Jeg bare går ut i fra at man i alle fall har gjort et lite forsøk selv, før man går på KG og spør. Jeg spurte om hjelp til skolegreier her en gang, etter å ha saumfart bok på bok og googlet meg ihjel uten å finne svar, og da fikk jeg sånne "herregud, du klarer da vel å bruke google?"-svar med lenke til en helt ubrukelig side som ikke svarte på det jeg spurte om, "dette må du finne ut av selv" o.l. Da er det bedre å komme med konkrete tips som faktisk kan være til hjelp, synes jeg :) Er jo en grunn til at man spør!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, jeg skjønner jo hva du mener. Jeg bare går ut i fra at man i alle fall har gjort et lite forsøk selv, før man går på KG og spør. Jeg spurte om hjelp til skolegreier her en gang, etter å ha saumfart bok på bok og googlet meg ihjel uten å finne svar, og da fikk jeg sånne "herregud, du klarer da vel å bruke google?"-svar med lenke til en helt ubrukelig side som ikke svarte på det jeg spurte om, "dette må du finne ut av selv" o.l. Da er det bedre å komme med konkrete tips som faktisk kan være til hjelp, synes jeg :) Er jo en grunn til at man spør!

 

Ja. Vi er veldig enige :Nikke:

Det er synd å høre at du fikk et slikt svar, det er ikke noe gøy. Her har ikke TS opplyst om noe som helst forsøk på å lete frem informasjon selv, vi får ikke en gang vite hvilket fag eller kontekst oppgaven er i. Derfor trakk jeg slutningen om at hun ikke hadde prøvd så hardt. Men dette vet jeg jo ikke, jeg gikk bare ut ifra pga manglende informasjon.

Det er lov å spørre etter hjelp- det er jeg enig i. Men det er ikke greit å spørre etter svar. Men hvordan man leser spørsmål er jo forskjellig :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...