Gå til innhold

Hva kan legen se på MR?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skal ta MR av nakken neste uke  -har lenge hatt mye nakkesmerter. Men lurer på hva man faktisk kan avdekke/se på MR. Er det kun eventuelle skjelettskader, eller kan man også se nerveskader og muskelskader?

Anonymous poster hash: 90ffc...227
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Svaret ligger i hva som er annerledes og avviker fra normalen, hos deg i forhold til hos andre. Og i forhold til normal anatomi.

Anonymous poster hash: f80d4...06e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Legen ser nok ikke så mye. Men radiologen med spesialisering innen MR kan tolke og beskrive MR-bilder.

Skjelett er ikke det beste å undersøke med magnet, men stressfrakturer kommer godt frem bla. Ellers er det alt av mykdeler som nerver, ligamenter, sener etc. Utfra vektingen i bildene så blir fett hvitt og væske hvitt ol ol ol. Det er mange parametere jeg kan ramse opp, som du ikke forstår. 

Kort fortalt, er det noe galt så blir det som regel godt synlig :)

Anonymous poster hash: a2b72...d69
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Legen ser nok ikke så mye. Men radiologen med spesialisering innen MR kan tolke og beskrive MR-bilder.

Skjelett er ikke det beste å undersøke med magnet, men stressfrakturer kommer godt frem bla. Ellers er det alt av mykdeler som nerver, ligamenter, sener etc. Utfra vektingen i bildene så blir fett hvitt og væske hvitt ol ol ol. Det er mange parametere jeg kan ramse opp, som du ikke forstår. 

Kort fortalt, er det noe galt så blir det som regel godt synlig :)

Anonymous poster hash: a2b72...d69

Man kan jo omtale radiologen som legen, ikke nødvendig å rette på TS her.

Anonymous poster hash: bf2fd...d67

• Liker 1
Skrevet

Legen ser nok ikke så mye. Men radiologen med spesialisering innen MR kan tolke og beskrive MR-bilder.Skjelett er ikke det beste å undersøke med magnet, men stressfrakturer kommer godt frem bla. Ellers er det alt av mykdeler som nerver, ligamenter, sener etc. Utfra vektingen i bildene så blir fett hvitt og væske hvitt ol ol ol. Det er mange parametere jeg kan ramse opp, som du ikke forstår.  Kort fortalt, er det noe galt så blir det som regel godt synlig :)Anonymous poster hash: a2b72...d69

"Legen ser nok ikke så mye" , festlig kommentar mtp at radiologer er leger og ved nakkesmerter som TS er det kanskje en nevrolog eller ortoped som har rekvirert MR, to andre spesialister som også klarer og lese MR bilder.

Skrevet

Beste hadde vært funksjonsrøntgen.Vanlig Rt eller Mri viser ikke alltid skader dessverre

AnonymBruker
Skrevet

Herregud for en kunnskapsløshet.

Hvilke undersøkelser som rekvireres kommer an på hva man ser etter. Leger kan meget godt tolke MR-bilder, men de får alltid en rapport fra radiologen. Noen spesialiteter inneholder mye tolkning av bildediagnostikk. Andre i mindre grad.

MR viser egentlig bare vann (eg. protoner), og skader sees gjerne ved økt signaltetthet, altså økt væskemengde i det aktuelle vevet. Bløtvevsstrukturer er naturlig nok det man ser best.

Anonymous poster hash: c5ef1...168

AnonymBruker
Skrevet

Dersom noe "unormalt" vises på MR så må man som regel ta en ny MR noen dager senere med kontrastvæske, for å få et mer nøyaktig bilde. Det var sånn de gjorde det på meg i hvert fall. 

Anonymous poster hash: f5434...453

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...