Henschi Skrevet 10. juni 2015 #1 Skrevet 10. juni 2015 Heihei! Ønsker å bli blodgiver. Problemet er at jeg aldri har vært noe spesielt glad i sprøyter.. Og har hørt at den sprøyta som brukes når man donerer blod er mye tykkere enn den som brukes når man tar vanlig blodprøve.. MEN jeg vet om en krem som heter Emla, og den skal gi midlertidig følelsesløshet/nummenhet på påføringsområdet. Og så lenge jeg kan bruke denne, er det jo ikke noe problem. Men er det lov? Føler at det er en utrolig streng prosedyre. Noen som vet?
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2015 #2 Skrevet 10. juni 2015 Hei! Det letteste er å spørre ditt lokale blodgiversenter. Anonymous poster hash: e25f8...cd3
Gjest Beena Skrevet 10. juni 2015 #3 Skrevet 10. juni 2015 (endret) Hei! Man kan bruke Emla krem (eller plaster), men tror jeg har lest at det må tas 1 time før nålestikket skal foretas. Kan være lurt å høre med ditt lokale blodgiversenter om hva de tenker angående dette, men jeg tror det skal gå helt fint. Edit: Fant dette etter et raskt googlesøk "Ved f.eks. nålestikk og innsetting av venekateter: ca ¿ tube. Påføringstid: Minimum 1 time før. (Maksimum 5 timer.) Ved f.eks. blodprøvetaking bør en vente 5 minutter etter at kremen er fjernet, slik at venepunksjonen går lettere." Endret 10. juni 2015 av Beena
skruf Skrevet 10. juni 2015 #5 Skrevet 10. juni 2015 Emla krem/plaster får du kjøpt på apoteket, men husk å smøre på 1 time før du skal stikkes. Og, sett på emlakrem på begge armene. Kjedelig om du bare setter på den ene også oppdager den som skal sette inn nålen at blodåren ser bedre ut på den andre armen.. Det lønner seg forresten å kjøpe en tube med emlakrem og noen plaster som er til det bruket kontra ferdigplaster med emla på. Blir rimeligere pga innholdet i tuben varer ei stund.
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2015 #6 Skrevet 10. juni 2015 Anbefaler Emla-plaster i stedet for krem. Krem blir lett grisete. Anonymous poster hash: f5b48...352
skruf Skrevet 10. juni 2015 #7 Skrevet 10. juni 2015 Og jeg foretrekker kremen, smak og behag (bruker den ikke selv, men bruker den på barna mine i forkant av blodprøver)
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2015 #8 Skrevet 11. juni 2015 Har opplevd flere ganger at kremen lekker ut under den plastgreia. Anonymous poster hash: f5b48...352
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2015 #9 Skrevet 11. juni 2015 Så bra du vil bli blodgiver! :D :D :D Det er sant det du sier, nåla vi bruker er stor, men smerten er veldig kortvarig. Vi som setter den stikker 50-100 pasienter i løpet av en dag og jeg vil gå så langt og kalle oss eksperter. Hos min blodbank bruker vi ikke Emla-krem da den kan kontaminere innstikksstedet og blodet kan ikke brukes. Dette er ulikt i forskjellige blodbanker, men skulle egentlig vært like regler over hele landet. Men slik er det nå ikke. Hør med din lokale blodbank. Skal du bruke Emla så ta det på èn time før du kommer til blodbanken så du slipper å sitte der en time og glo. Anonymous poster hash: 8f627...b50
skruf Skrevet 11. juni 2015 #10 Skrevet 11. juni 2015 Jeg er også blodgiver Ts og kan fortelle litt hvordan jeg erfarer det. Den nåla som blir brukt er litt større enn ei vanlig veneflon. Du merker stikket idet de setter den inn, men de som jobber på blodbanken er veldig erfarne. Ikke en eneste gang har jeg opplevd at de har stukket feil (og jeg har gitt blod mange ganger). Når nåla er inne så merker du ikke noe til den. De teiper den godt fast så den sitter stødig. Du får og en slags ball i hånden som du kan klemme på sånn at hele prosessen går raskere. Etterpå så får du på en plasterlappe og du merker ikke noe særlig til det. Du sitter ei stund i den liggestolen og hviler etter at du er ferdig, og det er lurt å drikke under selve blodgivningen og etterpå. I forkant så kan det være greit at du har spist noe sånn at du ikke gir blod på tom mage. Den dagen du har gitt blod så er det greit å slappe av og ta livet med ro (første gangen jeg ga blod så prøvde jeg meg på en runde på tredemølla noen timer etterpå, det gikk ikke så bra....). De måler også blodprosenten din før du gir blod, og du kan få tilbud om jerntabletter som du tar i en periode etterpå (jeg har aldri hatt behov for det pga jeg har veldig høy blodprosent) (jeg ga for første gang blodplater nå nettopp, og innbiller meg at den nåla var tykkere...) Kjempeflott at du vil bli blodgiver! (også får du premie etterpå! Her jeg gir kan jeg velge meg mummikopp, har snart ei hylle full i kjøkkenskapet )
Fame Skrevet 11. juni 2015 #11 Skrevet 11. juni 2015 Er vel ikke mange som er spesielt glad i sprøyter? Jeg hadde ekstremt sprøyteskrekk da jeg begynte å gi, men det har gått over nå. Det gjør litt vondt i det de stikker, også sitter du der med den i armen og da er det ikke vondt lenger
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2015 #12 Skrevet 11. juni 2015 Det gjør ikke vondt selv om nåla er tykkere. Du kjenner det, men ikke som smerte. Mer som et knips på en måte. Synes jeg da. Jeg ser alltid en annen vei når de stikker. Anonymous poster hash: 6e30a...9f0
chouette Skrevet 11. juni 2015 #13 Skrevet 11. juni 2015 Hei:) Jeg gav blod for første gang i går, og gruet meg ganske mye selv. Brukte en halv tube med Emla som jeg påførte en time før jeg gikk fra jobb, to timer før selve blodgivingen, så den fikk tid til å virke max.Den funker som gull for jeg følte veldig lite. Og nålen er faktisk litt mindre enn den ser ut på bilder. Hadde hørt opplevelser med ubehag hele tiden nålen satt i, det merket jeg absolutt ingen ting til. Så jeg anbefaler deg på det varmeste å kjøpe Emla om du har litt sprøyteangst. Det gjør underverker. bruk gjerne en selvklebende bandasje over beskyttelsesfilmen, for jeg er enig med en over her, den er så tynn og kan lett grise og gjøre så kremen flyter utover. Masse lykke til, dette går kjempefint. Du blir behandlet som en prinsesse under tappingen og stolene er herlige å ligge i. du gjør en uvurderlig innsats og du er med på å redde liv ❤️🌹
Wolfmoon Skrevet 11. juni 2015 #14 Skrevet 11. juni 2015 Nå har jeg aldri hatt sprøyteangst, men jeg kommenterer allikevel Det gjør overhodet ikke vondt å gi blod, et lite stikk som knapt nok kjennes, og de som jobber der er utrolig mye flinkere enn de fleste jeg har møtt som tar blodprøver på legekontor. Hvis du i tillegg forteller om sprøyteskrekken første gang, er jeg sikker på at de tar det med ro og tilpasser seg, og at det går helt fint uten bedøvelseskrem. Flott at du vil gi blod! Det er ingenting å grue seg til
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå