Gå til innhold

Leggerutiner for spebarnet

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det er ikke så lett det der!

Min ville ikke sove alene de første 6-7 ukene. Han sovnet kun vist han lå sammen med oss i sengen. Trygghet, nærhet og varme er vel stikkordet.

Men gradvis vendte han seg av med det- og kunne ligge å pludre litt i sengen sin før han sovnet.

De forstår ikke så mye med det samme- men det går seg til.

Jeg gjorde ikke noe spesielt for å få han til å sovne alene- uten puppen. Nå bader jeg kl.19- og han får mat, og er som regel i seng kl.20. Så sover han godt til 12-01- før han får mat.

Deilig å få litt alene tid om kvelden!

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Kanske borde vi försöka lägga vår lille kille utan bröst snart? nån som har tips? Vi har provat att lägga honom ner i sängen men det slutar med att han står i sängändan och "brummar" eller "uff-ropar". Är han för trött blir det bara gnäll.

Kanske är det dags för nya rutiner from 8 månaders dagen?

Vesla her er jo bare litt eldre enn din lille kille, og har sovnet alene flere måender nå, selv om hun klart foretrekker å sovne med puppen i munnen. Jeg har kjøpt en sånn spilledåse-dings som lyser et bevegelig hologram opp i taket i 10 minutter og spiller en melodi. Så fader det hele ut, og innen den tid er hun i drømmeland. Men da har hun "noe å gjøre" mens hun venter på å sovne, det funker veldig bra!

(Funker også om natten når hun våkner om hun ikke er sulten. Jeg trykker på knappen, og innen 10 minutter med pling-plong og bamser i taket, sover vi begge to :ler: )

Skrevet

Kanske är det dags för nya rutiner from 8 månaders dagen?

Skrevet

EMFI leker, heter butikken. Og det er en strålende dings :-)

Skrevet

Søkte på EMFI nå, og det virker ikke som de har noen nettbutikk.

Men, det er carlsen som importerer så kanskje det går an å bestille direkte hos dem?

www.carlsen.no

skal sjekke selv, jeg... :)

Skrevet

Du kan nok ikke forvente at en liten baby på 1 mnd skal sovne av seg selv og sove alene i flere timer.

Jeg har to små barn og begge de sovnet kun ved puppen de to første månedene i alle fall.

Den første tiden ammet jeg i sengen vår og la de forsiktig i egen seng etter de hadde sovnet (hvis vi ikke sovnet begge to da...) Etterhvert ammet jeg de etter kveldsstellet mens jeg satt i en stol på det rommet de skulle sove (de sov inne hos oss til de var ca 6 mnd), som oftest sovnet de ved puppen og jeg la de i sengen sin, men hvis de ikke sovnet la jeg de i sengen og sang rolig nattasangen vår. Hun ene datteren vår vill ikke sove før jeg kilte henne på ryggen; da lå hun og lo seg i søvn :-) .

Det var først når de ble 7-8 mnd at jeg begynte å bli litt streng. Da sov de på eget rom, og hvis de ikke ville sove med en gang etter nattasangen, sa jeg natta og gikk ut og ventet litt før jeg gikk inn igjen (den berømte "gråte-kuren).

Dette var veldig slitsomt når de bruker lang tid på å roe seg kveld etter kveld - men jeg lover at det er verdt det :)

Nå sover begge jentene søtt i sin egen seng hele natten (de er 1 1/2 og 3 1/2), og det er stort sett ikke noe problem å legge de! Så dette har i alle fall funket for oss :-) . (Jeg er av den typen som liker å ha voksen-sengen for voksne om natten så jeg har vært ganske streng med at de skal sove i egen seng, bortsett fra hvis de er syke selvfølgelig!)

Bare husk at rutiner er viktig! De liker at ting gjøres i samme rekkefølge og på samme måte hver kveld! Da blir de trygge og vet hva som skjer :-).

Skrevet

Jeg tror nok at det er litt tidlig å innføre veldig strenge leggerutiner (men så har jeg vært en slappfisk sånn sett selv da!) - men jeg skjønner så godt at du og mannen din vil ha litt mere voksentid!

For oss har det fungert å gjøre små forandringer pent og forsiktig - jeg er veldig bevisst på at tulla mi trenger mye nærhet og varme, men hun kan jo ikke ligge oppå meg hele tida :-) Det er begrenset hvor lenge det er kos å la babyen ta sine 3timers lurer på dagtid på fanget (jepp, det skjedde daglig her i huset.. I likhet med mye annet som jeg på forhånd hadde sagt at jeg "aldri skal gjøre" ) - og det er begrenset hvor lenge det er kos å la babyen sovne ved puppen.. Av og til kan man ha følelsen av at puppen blir brukt som smokk, ikke sant.

Når det gjelder rutiner - så skjer det samme her i huset hver kveld. Først mat - grøt, litt frukt og så mye melk hun vil ha, så ut på badet for å få tørr bleie, vaske seg litt, og få på pysjen. Og pusse tenene. Og så går vi inn på soverommet, og hun legges i egen seng og vet at det er sove tid. Foreløpig sovner hun ikke alene - men som sagt, jeg jobber med saken!

Da jeg var på 5mnd kontroll sa helsesøster at babyene gjerne er mottakelige for forandringer i leggerutinene i 5-6mnd alderen, på min barselgruppe er det 4 små og 4 store, og ingen av dem sovner alene enda, men vi jobber med saken!

Lykke til!

Skrevet

Hei, det var jeg som startet tråden... Tusen takk for utrolig mange bra tips! Jeg skjønner at det er litt tidlig å forvente at babyen skal sovne alene, men jeg skal iallefall bli mye flinkere til å flytte henne over i sin egen seng når hun har sovnet. Når skjer det dessverre alt for ofte at hun blir liggende i vår seng hele natten... En bra rutine må f.eks. være at vi gir henne kveldsstellet og tar på pysj før vi setter oss i en stol og spiser "det siste måltidet". Så kan jeg kanskje prøve å legge henne forsiktig i sin egen seng og synge litt for henne og se om hun sovner uten å ha puppen i munnen (for det er egentlig det som er meste slitsomt)! Og så får vi vel fortsette smokketreningen og se om vi får henne til å godta den etterhvert.

Skrevet

Meg igjen!

Har tre gutter selv og førstemann lå i senga vår det første året, litt til og fra selvfølgelig.

Andremann nektet plent og sove i vår seng, slo seg ikke til ro.

Minstemann som vi har nå på tre mnd. lå i vår seng de første seks syv ukene.

Men senest i natt var han lys våken ved femtiden og kjempeblid.

Vi prøvde og legge han hos oss, men det ville han ikke, så da ble han lagt tilbake i senga si.

Så ta tiden til hjelp du.

Men jeg tror ikke du skal "styre" så mye med det.

Alle er forskjellige og ting forandrer seg hele tiden.

Plutselig vil ikke barnet ligge inntil dere eller i senga deres, tiden flyr, og da kan det hende dere vil savne det.

Men kan kan skjønne at dere vil ha"senga litt alene", sånn vil det være i perioder og det er helt naturlig.

Selv var jeg kjempesliten de første to mnd.

Og til tider ønsket jeg bare at alt hadde vært enklere.

Nå er han tre mnd og legger seg ved åttetiden hver kveld. Men han har måttet vent seg til det.

Ønsker deg fortsatt lykke til, du skal se det ordner seg etter hvert.

Men kos deg nå mens du kan.

Skrevet
Her er min fantastiske sovne-alene-fra-man-er5-måneder-dings. Den, en panda fra H&M og en uro med trefigurer er det vi ikke kunne levd uten. Absolutt nødvendigheter for god nattesøvn, og snuppa sover 12 timer hver natt. :-)
Skrevet

Er det forresten noen som vet hvor jeg får kjøpt NUK-smukkene?

Skrevet

Jeg prøvde også forgjeves å få min datter til å ta smokk.Prøvde NUK,MAM,AVENT.Så fikk vi tipset om Trøst smokk.(Fåes på apotek) og denne tar hun.

Angående Rutinene våre her i gården,så bader vi i 19.30-20.00 og flaske,også legger vi henne i sengen sin rundt 20.30.Da sover hun gjerne til 02.00.Dette har vi gjort siden vi kom hjem fra sykehuset.

Koldbruna :babysmokk:

Skrevet
Er det forresten noen som vet hvor jeg får kjøpt NUK-smukkene?

Jeg kjøper mine NUK smokker på div leketøysbutikker, som Brio, og på babyforretninger.

Har aldri sett NOK på vanlige matbutikker, der har de vanligvis MAM og Avent.

Ang den Trøst smukken, sa en nabo og ivrig Trøstbruker til sine to barn, at apoteket hadde sluttet og ta de inn, og hun hadde kjøpt opp de siste smukkene her i Ålesund.

Cubus har Trøst smukken for litt større barn.

Skrevet
Her er min fantastiske sovne-alene-fra-man-er5-måneder-dings. Den' date= en panda fra H&M og en uro med trefigurer er det vi ikke kunne levd uten. Absolutt nødvendigheter for god nattesøvn, og snuppa sover 12 timer hver natt. :-)

Kul dings! Så kul faktisk, at jeg har vært i lekebutikken i dag, og funnet noe tilsvarende. (var på Toys 'r' us) Gleder meg til å prøve den!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...