Gjest Anonymous Skrevet 2. september 2004 #1 Skrevet 2. september 2004 Hei! Jeg er en nybakt mor med et barn på 1 mnd. Nå har jeg funnet ut at vi må begynne å få orden på leggerutinene om kvelden. Fant fort ut at barnet sovnet ved puppen om kvelden, og dermed har det blitt slik at når hun skal sove om kvelden så ligger jeg med henne i senga vår og ammer henne til hun har sovnet. Deretter løfter jeg henne forsiktig opp i sin egen seng hvor hun som regel sover i 2-3 timer før hun skal ha mat igjen. Problemet er at jeg ofte ligger i opptil 1 time for å få henne til å sove, og dette er tid som jeg etterhvert kunne tenkt meg å bruke sammen med mannen min i stedet... Noen som har tips til hvordan jeg gradvis kan avvenne henne fra å bli ammet i søvn? Vi har også et narresmokk-problem. Jeg innbiller meg at dersom jeg hadde fått henne til å bruke narresmokk så ville jeg ikke behøve å amme henne helt til hun sovnet. Men hun spytter bare sutten ut! Hittil har vi prøvd merket MAM, men har hørt noen som har lyktes med Nuk (eller noe). Andre som har lure triks for å få barnet til å ta smokken? Håper noen gidder å svare en uerfaren førstegangsmor...
Gjest Madam Felle Skrevet 2. september 2004 #2 Skrevet 2. september 2004 Skriker hun om du legger henne våken i sengen sin? For gjør hun ikke det, kan det være sunt for henne å få ligge litt på egenhånd. Men pass på at hun er pakket skikkelig inn, for så små bebiser liker det trangest mulig. For da føler de seg tryggest.
Gjest Anonymous Skrevet 2. september 2004 #3 Skrevet 2. september 2004 Ja, dessverre så er hun ikke så veldig tålmodig når det gjelder å ligge alene enda. Det går bra på dagen når hun kan ligge på et teppe ved siden av oss og følge med på hva vi gjør, men om kvelden er hun nødt til å sovne skikkelig før jeg forlater henne. Men det er kanskje en vanesak. Jeg har ikke prøvd å "pakke henne inn", kanskje det er en mulighet... Hvis jeg i tillegg får henne til å ta smokken så roer hun seg kanskje av seg selv?
Rannva Skrevet 2. september 2004 #4 Skrevet 2. september 2004 Har dessverre ingen gode råd, men skal følge med i tråden. Tulla mi på 3 uker vil heller ikke ha smokk. Dvs, jeg tror hun kanskje vil, men hun sutter på den på samme måte som på puppen, og da dyttes den ut av tungen..
*AM* Skrevet 2. september 2004 #5 Skrevet 2. september 2004 Min datter var slik som din, hun måtte sovne med puppen. Jeg kunne ikke legge henne over i sin seng da en gang, hun våknet med en gang. Så hun lå inntil meg i tre måneder. Da hun var tre måneder begynte jeg med å ligge litt på siden av henne og stryke henne over håret, da sovet hun. Så fra hun var tre måneder sov hun fra syv om kvelden til morgenen. Det kan jo ha litt og si at jeg sluttet og amme når hun var 2 1/2 mnd. Hun ville heller ikke ha smokk, hun har tommelen.
Gjest Turi Skrevet 2. september 2004 #6 Skrevet 2. september 2004 Vesla her var også sånn. Tok ikke smokk - det gjør hun ikke enda. Etter tre måneder, løste det seg selv, plutselig sovnet hun bare av seg selv. Har hørt at du ikke skal jobbe så mye med rutinene så tidlig, for de skjønner ikke stort av det. Syns det var kos også jeg da - nå har hun nesten ikke tid til puppen lenger, annet enn om natten. De av barselvenninnene mine som har smokkebarn, må fremdeles opp om natten for å dytte den inn... Jeg er glad jeg slipper det.
mari Skrevet 2. september 2004 #7 Skrevet 2. september 2004 tror ikke det er lurt å "presse" barnet til å ta smukk. det er INGENTING som tilsier at de da vil sove bedre på natten, heller tvert i mot! Sønnen min som brukte smukk spyttet den ut i løpet av natten og hver gang han var på toppen av søvsyklussen (nesten våken), våknet han fordi han ikke hadde noe å suge på. dette pågikk til han var litt over året og vi valgte å kutte ut hele smukken. Datteren min har tatt totten og det er helt perfekt for nå (11 mnd.) for hun våkner ikke i det hele tatt om natten. når det kommer til søvn og babier på 1 mnd. tror jeg ikke det er så mye å få gjordt. vent til de er 3 mnd. så kan du la den ligge litt alene i senga til de sovner.
Chiquita Skrevet 2. september 2004 #8 Skrevet 2. september 2004 Beklager at jeg er litt på siden her, men jeg vil bare si at det kan være vanskeligere å få barnet avvent fra totten, siden de alltid har den tilgjengelig... Ellers har jeg ingen gode råd ang. leggerutiner, men du har jo fått mange gode råd allerede... Og barnet er jo ikke så gammelt at du kan "forvente" noen spesielle legge-rutiner enda heller da... Enda tror jeg nok at du i en måned eller noe må ta hensyn til hva barnet vil når det skal sove. Så når barnet nærmer seg 3 mnd tror jeg du kan prøve å endre på disse...
Polly Ester Skrevet 2. september 2004 #9 Skrevet 2. september 2004 Sønnen min var slik. Han ville bare ha pupp - han tok aldri smokk. Jeg måtte også være sammen med han til han sovnet, med puppen i munnen omtrent. Jeg sluttet å amme da han var 10 mnd, men han sovnet ikke uten at jeg var i rommet sammen med han før han var 2 1/2 år. Har vel egentlig ikke så mange gode råd, siden jeg ikke fikk det til selv - å få gutten til å sove alene, mener jeg. Ikke fikk jeg han til å ta smokk heller. Men, jeg tror grunnen til at han endelig falt til ro selv var fordi jeg flyttet senga hans slik at han hadde vegg på to kanter og et skap på tredje kanten. Så han ble liksom pakket inn... tror det var det som roet han, at han tidligere da han bare hadde vegg på to kanter ikke følte seg trygg. Yngstemann fikk smokk første dagen han ble født. Og det var ikke noe problemer med å legge han da han var ganske liten. Men tror 1 mnd er litt ungt... Han sovnet med smokken i munn. Men jeg tok den ut når han hadde sovnet, og så ble han ikke vant til å ha den mens han sov, bare mens han sovnet. Og jeg slapp å stå opp om natta for å dytte inn smokken...
Chiquita Skrevet 2. september 2004 #10 Skrevet 2. september 2004 Han sovnet med smokken i munn. Men jeg tok den ut når han hadde sovnet, og så ble han ikke vant til å ha den mens han sov, bare mens han sovnet. Og jeg slapp å stå opp om natta for å dytte inn smokken... *notere* Det der virket ganske logisk, egentlig.. Kanskje jeg skal prøve ut det der på ny-året
Polly Ester Skrevet 2. september 2004 #11 Skrevet 2. september 2004 *notere* Det der virket ganske logisk, egentlig.. Kanskje jeg skal prøve ut det der på ny-året Og da han var ett år var han vant til å bare ha smokk når han skulle sove, enten det var i seng, vogn eller bilen... Han fikk aldri smokken når han lekte. Han var 4 år før han sluttet med smokk når han skulle legge seg, men jeg syntes ikke det gjorde noe. Det styggeste jeg ser er unger som går ute - enten det er i butikk eller ellers - med smokk. Store unger som går med smokk og prater samtidig... og voksne som snakker med unger når de prater med smokk i munn. Fysj... men det var ikke det innlegget handlet om... skal slutte å avspore her...
*AM* Skrevet 2. september 2004 #12 Skrevet 2. september 2004 Nei det blir ikke lett og slutte med tommelen. Men greit hvis hun våkner på natten, da fant hun alltid tommelen og sovnet fort Men ser mørkt på det og avvenne henne med den :-?
Gjest ragnhils ikke innlogget Skrevet 2. september 2004 #13 Skrevet 2. september 2004 Jenta mi vil kun ha nuk-smokkene. De har litt annen form enn mam sine smokker - jeg tror det er derfor. Forresten ble jeg tipset om å prøve å koke smokken i morsmelk, det fjerner mere av gummismaken.. Jenta mi er over 5 mnd nå, og det er først nå at leggerutinene begynner å ta form her i huset. De første mnd lot jeg henne sovne ved puppen - så gikk jeg over til å legge henne i vår seng for å sove sammen med meg, og lirket henne i egen seng når hun hadde sovnet. (kanskje ikke den smarteste løsningen..) For noen uker siden fant jeg ut at dette ikke er holdbart i lengden.. Så nå legges hun i egen seng. De første kveldene satt jeg inne helt til hun hadde sovnet, men nå går jeg ut når jeg ser at hun holder på å sovne. Har en plan om å gå etter vuggesangene...
Polly Ester Skrevet 2. september 2004 #14 Skrevet 2. september 2004 Jenta mi vil kun ha nuk-smokkene. De har litt annen form enn mam sine smokker - jeg tror det er derfor. Forresten ble jeg tipset om å prøve å koke smokken i morsmelk, det fjerner mere av gummismaken.. Jenta mi er over 5 mnd nå, og det er først nå at leggerutinene begynner å ta form her i huset. De første mnd lot jeg henne sovne ved puppen - så gikk jeg over til å legge henne i vår seng for å sove sammen med meg, og lirket henne i egen seng når hun hadde sovnet. (kanskje ikke den smarteste løsningen..) For noen uker siden fant jeg ut at dette ikke er holdbart i lengden.. Så nå legges hun i egen seng. De første kveldene satt jeg inne helt til hun hadde sovnet, men nå går jeg ut når jeg ser at hun holder på å sovne. Har en plan om å gå etter vuggesangene... Syns det hørtes ut som en rolig måte å bli vant til å sove alene på, jeg. Tror barn som har en sånn fin overgang fra pupp til mors seng til egen seng blir rolige og trygge barn. Med min eldste som jeg hadde hos meg til han var 10 mnd. (jeg la han i sin egen seng, men han våknet om natta og jeg tok han opp til meg) ble en veldig trygg liten gutt. Han var trygg på meg, og det er han enda. Min yngste - som ville ha smokk - var ikke nøye på hva slags smokk det var. Jeg brukte i utgangspunktet en sånn ergonomisk (eller noen sånt...) til han, sånn som er flat mot tunga. Men han snudde den gjerne og han... Og om jeg ikke fant noe annet, kunne jeg kjøpte sånne helt runde også. Han brydde seg ikke om hvordan de var, bare det var en smokk...
Furstina Skrevet 2. september 2004 #15 Skrevet 2. september 2004 1 månad låter lite ungt ja... Jag skulle inte försöka tvinga på barnet smokk om det inte vill ha den. Jag har också hört om flera barn som vaknar när smokken ramlar ut eller som absolut inte kan sova utan den. Jag håller också med om att det ser styggt ut när barn på stan/byn går omkring med smokk. Vi (min son på snart 8 månader) vill inte ha smokk, han har alltid somnat vid bröstet - eller i vagnen. Vi har bestämt oss för att han alltid ska sova i egen säng - möjligtvis undantaget när han är sjuk eller en kort kort stund på morgonen. VI får inte sova när han ligger mellan oss. Jag har aldrig klarat att amma liggande, har nog för små bröst för det - Kanske borde vi försöka lägga vår lille kille utan bröst snart? nån som har tips? Vi har provat att lägga honom ner i sängen men det slutar med att han står i sängändan och "brummar" eller "uff-ropar". Är han för trött blir det bara gnäll. Kanske är det dags för nya rutiner from 8 månaders dagen?
Polly Ester Skrevet 2. september 2004 #16 Skrevet 2. september 2004 Vi har provat att lägga honom ner i sängen men det slutar med att han står i sängändan och "brummar" eller "uff-ropar". Är han för trött blir det bara gnäll. Jeg vet ikke om du mener det forskjellig på svensk, men jeg syns den var litt søt. Ser for meg en baby på 8 mnd som brummer som en bjørn eller står og roper "uff, uff, uff" til mamma eller pappa kommer... Hvis foreldre syns det er slitsomt med leggerutiner er det vel på tide å lage nye rutiner. Men hvis man er fornøyd med sånn det er, så syns jeg ikke det er nødvendig med andre rutiner jeg... Men, hvis man skal venne av et lite barn med uansett hva det er, så tror jeg det er viktig med å være konsekvent. Jeg har blitt beskyldt for å være for hard mot sønnen min mange ganger, men jeg er konsekvent. Og resultatet er at han vet at jeg mener det jeg sier, og jeg slipper en hel masse mas hvis jeg sier nei. Så hvis babyer skal vennes av med puppen om kvelden og at foreldrene er inne på rommet til sene kvelden, tror jeg babyen må føle seg trygg samtidig som han/hun skjønner at mamma/pappa har bestemt at når babyen er i seng, så er babyen i seng. Gå inn med jevne mellomrom og legg barnet forsiktig ned og si god natt med rolig stemme og gå ut igjen. Tror et barn skjønner rimelig fort at det ikke får noen hjelp til å få stå opp, samtidig som det vet at mamma/pappa er i nærheten.
Furstina Skrevet 2. september 2004 #17 Skrevet 2. september 2004 Jeg vet ikke om du mener det forskjellig på svensk, men jeg syns den var litt søt. Ser for meg en baby på 8 mnd som brummer som en bjørn eller står og roper "uff, uff, uff" til mamma eller pappa kommer... Det är precis så, brummandet låter ibland som ett barn som ska härma en bil. Han står där, är glad och när vi tittar in bränner han av världens charmigaste leende. Försöker vi lägga honom ner tar han det som en lek, skrattar nästan och har vänt på sig innan vi fått upp armarna ur sängen. Vi har bestämt oss för att vara konsekventa. Men det är kanske därför vi inte börjat "ordentligt" ännu, vi har bara prövat... Det är inte så slitsamt men jag vet ju att EN dag ska han inte ha mer bröst och då måste vi ju natta på annat sätt. Jag tror vi ska börja på 8 månadersdagen...
Polly Ester Skrevet 2. september 2004 #18 Skrevet 2. september 2004 Det är precis så, brummandet låter ibland som ett barn som ska härma en bil. Han står där, är glad och när vi tittar in bränner han av världens charmigaste leende. Försöker vi lägga honom ner tar han det som en lek, skrattar nästan och har vänt på sig innan vi fått upp armarna ur sängen. Da hadde jeg smeltet helt... det er jo så herlig... Det er kanskje lettere å legge dem hvis dem gråter på en måte, det er nesten verre når de ler og sjarmerer... Da har man liksom ikke hjerte til å være bestemt, for man blir bløt i kroppen (vet ikke om noe bedre uttrykk)
Letti Skrevet 2. september 2004 #19 Skrevet 2. september 2004 Bare en liten avsporing her.... Min sønn på tre mnd ville heller ikke ha smokk, men jeg har fått vite av en sykepleier at man reduserer krybbedød ved å la barnet bruke smokk. Det var noe med at de suger mye mere og trener lungene på en annen måte eller noe sånt noe. Så her i huset la vi sønn vår på armen vår, liggende og la en koseklut mellom armen vår og kinnet hans samtidig som vi puttet smokken i munnen og holdt den der med et par fingre. Hvis han ble urolig, gikk vi litt rundt med han til han sovnet. Etter en stund tok han den når vi puttet den i munnen. Han sover ikke med den, kun til kos. Og han skal aldri få lov til og gå med den bestandig.
Kipa Skrevet 2. september 2004 #20 Skrevet 2. september 2004 Lukas har hele tiden sovet i egen seng, men jeg har jo heller ikke ammet. Kan det være en ide og å stelle henne etter mat, bære henne forsiktig ut til stellebord og stelle, ta på pysj og legge ned i sengen, da våkner hun vel mer skånsomt også..Om hun protesterer på å ligge der- sitt siden av sengen, stryk over hodet, sirkel bevegelser på ryggen eller opp og ned, være rolig ikke la babyen få inntrykk av at du har hastverk, det merker dem.. Forstår det slik at du ønsker hun legger seg litt før, ellers er det greit å i hvertfall begynne med det i 3 mnd-alderen. Babyer tilpasser seg utrolig fort det de er vant med og vil da ha det sånn... Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå