Gå til innhold

WubWub's Historie Quiz Konkurranse

WubWub

Anbefalte innlegg

3

Amilia Erhardt

5

Somme

6

Jonestown

7

Blackbeard

9

Wellington

Brasil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

+40 poeng for fredsmegleren.

+30 poeng for Arca

+50 poeng for Nikee

Dere er så dyktige at jeg vurderer gå igjennom antikke bøker jeg har på jobb :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spm 3 : Roma

Romerne hentet dette symbolet (fasces) fra etruskerne. Livet mitt faller ikke i grus om du ikke gir meg poeng for svaret, men rett skal være rett! :opplyser::)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får ikke nye være med? Var først ute med 2 riktige.

Sikkert bare en glipp. WubWub så ikke innlegget ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Annonse

• 2 uker senere...

Sånn da var sommerferien over og Quiz'en startes opp igjen nå som jeg ikke er opptatt med reiseliv til romerske ruiner over hele Tyrkia :) Jeg har noen lurespørsmål på lur denne gangen så lykke til  :fnise:

Spørsmål 1 :
Hvilken kamsport har sin opprinnelse i Japan's samurai periode?

Spørsmål 2 :
Hvem var det som sa disse ordene? "Et tu, Brute?"

Spørsmål 3 :
Hvor befant det første store slaget seg under den amerikanske borgerkrigen?

Spørsmål 4 :
For nesten 50 år siden ble en marokkansk statsborger drept i Norge av utenlandske agenter? Hvem myrdet han og hvorfor?

Spørsmål 5 :
Utpekt som samfunnsfiende Nr 1 av FBI. Fryktet bandeleder og bankraner. Det har i ettertid blitt lagd flere filmer om han. Hvem var dette?

Spørsmål 6 :
Dette er en av de mest kjente komponistene i europeisk historie- Hvilken komponist er det som representerer barokkmusikkens høydepunk?

Spørsmål 7 :
Hvor kommer det velkjente hjerte-symbolet som symboliserer helse og kjærlighet fra? heart_icon.png

Spørsmål 8 :
Under borgerkrigen i USA var det en velkjent general med et vittig navn som alltid hadde med en haug prostiuerte kvinner med på felttogene sine.
1 av 12 soldater pådro seg kjønnssykdommer som felge av den blomstrende prostitusjonen. Hva het denne generalen?

Spørsmål 9 :
Under første verdenskrig ble en ape tildelt en medalje og graden korporal. I hvilket militære tjenestegjorde denne apen?

Spørsmål 10 :
En romersk keiser i sorg over dødsfallet til sin søster innførte et 1 års sørge påbud. Under denne perioden var det forbudt for alle i imperiet å spise middag med sin familie, le eller ta et bad. Straffen for dette var døden. Hvem var denne gale keiseren?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får ikke nye være med? Var først ute med 2 riktige.

Beklager det var en glipp som Pawn Hearts sa, har gitt deg poeng nå, alle som vil kan delta!  :hug:

Har flere spørsmål klar om du/dere greier løse de 10 siste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det sjette spørsmålet blir til dels et spørsmål om smak, men jeg synes helt klart Pachelbel, selv om han stemples som en one-hit wonder.

Anonymous poster hash: 1dfdb...d78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2: Caesar, i Pompeis midlertidige senat som man kan se ruinene av på Largo di Torre Argentina.

6: Johan Sebastian Bach

10. Caligula

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Romerne hentet dette symbolet (fasces) fra etruskerne. Livet mitt faller ikke i grus om du ikke gir meg poeng for svaret, men rett skal være rett! :opplyser::)

Det var jeg ikke klar over, interessant å vite :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en sucker for spørrespill så dette klarer jeg ikke motstå ;)

Spørsmål 1 :

Her er det flere riktige svar så jeg vet ikke hva du er ute etter. Samlebetegnelsen er vel budo-kampsporter som blant annet omfavner judo og jiujitsu.

Spørsmål 2 :
Julius Cæsar

Spørsmål 3 :
Gettysburg?

Spørsmål 4 :
Han ble skutt av israelske etterretningsagenter fordi de trodde han var Ali Hassan Salameh, operasjonssjef og etterretningssjef i Fatah.

Spørsmål 5 :

Jesse James?

Spørsmål 6 :

Claudio (Zuan Antonio) Monteverdi

Spørsmål 7 :
Opprinnelsen er vel litt usikker? Er det så langt tilbake som den egyptiske hieroglyfen for hjerte du tenker på?

Spørsmål 8 :

Joseph Hooker?

Spørsmål 9 :
Her må jeg melde pass

Spørsmål 10 :
wæh, jeg gjetter Caligula
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Poengtavlen er oppdatert!

Frøkensina svarte riktig på 6 og 10 - +20 poeng.

Ardwinna  svarte riktig på 1, 4, 8 , 10. +40 poeng. Må tilføye at grunnet til at vi kaller prostituerte for "hookers" på engelsk er fordi de har navnet etter General Hooker :)

Pawn Hearts svarte riktig på 5. +10 poeng.

Lurespørsmålet er fremdeles ikke besvart, må legge til at den som svarer riktig får 10 ekstra poeng i bonus ;)

Kommer tilbake med 10 nye spørsmål om 2 timer etter jeg er ferdig med tennis og styrketrening. Neste 10 spørsmålene vil dekke gamle kultfilmer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ardwinna  svarte riktig på 1, 4, 8 , 10. +40 poeng. Må tilføye at grunnet til at vi kaller prostituerte for "hookers" på engelsk er fordi de har navnet etter General Hooker :)

Lurespørsmålet er fremdeles ikke besvart, må legge til at den som svarer riktig får 10 ekstra poeng i bonus ;)

Kommer tilbake med 10 nye spørsmål om 2 timer etter jeg er ferdig med tennis og styrketrening. Neste 10 spørsmålene vil dekke gamle kultfilmer.

Så man får poeng hvis man svarer rett når en annen har svart det samme før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og 2. Hm.. Det er jo ikke annet enn et rykte at Caesar skal ha sagt det da han ble drept.

Endret av Frøkensina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så man får poeng hvis man svarer rett når en annen har svart det samme før?

nei prøver unngå det med mindre det er kort mellomrom mellom svarene, noen er tregere enn andre til å skrive så noen bruker litt ekstra tid på å svare. prøver vise skjønn men helst skal bare den som svarer riktig først få poeng. 

skal ta det til etterretning fremover :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha! Siden ingen fikk poeng for Julius Cæsar ble det jeg opprinnelig trodde bekreftet! Opphavet til det sitatet er Shakespeare. Så teaterstykkets Julius Cæsar sa det, ikke den virkelige mannen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei prøver unngå det med mindre det er kort mellomrom mellom svarene, noen er tregere enn andre til å skrive så noen bruker litt ekstra tid på å svare. prøver vise skjønn men helst skal bare den som svarer riktig først få poeng. 

skal ta det til etterretning fremover :)

En halvtime er vel ikke kort mellomrom.. Men nå maser jeg kanskje om poengene :ler:

Ok fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...