Gå til innhold

WubWub's Historie Quiz Konkurranse


WubWub

Anbefalte innlegg

Jeg fant ut at Bacchus faktisk er Dionysos :fnise: Dionysos festivalen? 

 

Du begynner nærme deg! Dionysos er navnet på den greske fruktbarhetsguden/vingud som også gikk under navnet Bacchus (det navnet romerne brukte om han) og disse festivalene som hadde sin opprinnelse i Hellas ble videreført i Roma. 

 

Keiser Nero tok disse festivalene til nye høyder og arrangerte overdådige fester til ære for Dionysos/Bacchus. Også flere av romas elite arrangerte disse festene gjennom tidene. Dette er faktisk noe romerne er spesielt kjent for.

 

Men det er et spesielt navn på denne festligheten fra antikken som jeg er ute etter, et navn vi bruker den dag idag ! 

 

Jeg ser at "Dionysos festivalen" kan være et riktig svar, for teknisk sett så stemmer det jo. Men det er et annet ord som alltid har blitt brukt om disse festene helt siden antikken

Endret av WubWub
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3. Big Bertha var en 420mm haubitser.

5. Orgie? 

 

Ekstra: Er det Bismarck du har som profilbilde nå Wub?



Anonymous poster hash: 93660...ee9
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

3. Big Bertha var en 420mm haubitser.

5. Orgie? 

 

Ekstra: Er det Bismarck du har som profilbilde nå Wub?

Anonymous poster hash: 93660...ee9

 

 

Aww you beat Nikee to it! H*n som var så nære på!

 

Orgier var som oftest overdådige fester med så mye god mat at man spiste til man spydde, så drakk man vin i bøtter og span og som oftest ende det opp med at alle hadde sex hverandre, så sloss man.

 

+20 poeng til deg. Vet ikke helt hvordan jeg skal gi deg poeng som anonymbruker men? (Oppdatering : Du kan skrive et fiktivt nick som jeg adder til poengtabellen om du ønsker fortsette i quizen som anonym. Adder så alle riktige svar fra din AB hashtag til ditt fiktive nick på poengtabellen)

 

Ja det er Bismarck på profilbilde mitt. Jeg skal legge ut en serie med bilder av fly , båter og kvinner nå som quiz om 15 min 

Endret av WubWub
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer en serie med bilder av kjente kvinner som har åpnet dørene for fremtidige generasjoner kvinner, kjente båter og fly. 

 

Båter :
 
Spørsmål 1 :
Hva heter denne båten?
 
 
Spørsmål 2 :
Hva heter denne båten?
 
 
Spørsmål 3 :
Hva heter denne båten?
 
 
Fly :
 
Spørsmål 4 :
Hva heter dette flyet?
 
 
Spørsmål 5 :
Hva heter dette flyet?
 
 
Spørsmål 6 :
Hva heter dette flyet?
 
 
Spørsmål 7 :
Hva heter dette flyet? (Må legge til at dette flyet er med i filmen "The Aviator" hvor Leonardo Dicpaprio spiller rollen som Howard Hughes. En kjempebra film for oss historie nerder!)
 
 
Spørsmål 8 :
Hva heter dette flyet?
 
 
Kvinner : 
 
Spørsmål 9 :
Hva heter denne damen?
 
 
Spørsmål 10 :
Hva heter denne damen?
 
 
Spørsmål 11 :
Hva heter denne damen?
 
 
Spørsmål 12 :
Hva heter denne damen?
 
 
Spørsmål 13 :
Hva heter denne damen?
 
 
Spørsmål 14 :
Hva heter denne damen? (Alle menn burde vite svaret på denne  :hoppe:)
 
Endret av WubWub
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Båt nr. 3 er vel Columbus’ flaggskip Santa Maria.

 

Tillegg: Kvinnen på bilde nr. 4 er Emilia Erhart, men flyet vet jeg ikke navnet på.

 

Nytt tillegg: Spørsmål 11 er Florence Nightingale.

 

Beklager rot og mange tillegg: Bildet i spørsmål 6 viser flyet til Den røde baron. Jeg vet ikke om det hadde noe spesielt navn, men jeg mener å huske det var en Fokker (her er jeg på gyngende grunn).

Endret av Pawn Hearts
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen har svart på spørsmål nr. 9 i dagens første bolk ennå? Sovjetunionen hadde i flere år sangen som på norsk kalles Internasjonalen som sin nasjonalsang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

+30 poeng til Nikee for riktig svar på 1,9 og 13.

 

+40 poeng til Pawn Hearts for riktig svar på 3, 11, 6 og nr 9 fra første puljen spørsmål!

 

Det stemmer det, flyet til Den Røde Barons het Fokker Dr. I ! :)

Endret av WubWub
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2.

HMS Dreadnought. Første og mest avanserte krigsskip på sin tid, riktignok britisk

 

4.

Amelia Earhart sift fly. Er usikker på type fly, men nickel er iallefall "The Flying Laboratory"

 

5.

Enola Gay. Et Boeing B-29 Superfortres bombefly. Slapp den første atombomben som ble brukt i krigføring. 

 

7. "Flying Boat", et sjøfly som ble konstruert under ww2

 

8. Wright Model FX eller "Vin Fiz Flyer", første fly som fløy tvers over USA.

 

10. Et noe penere bilde av Amelia Earhart.

 

12. Louisa May Alcott, kjent amerikansk forfatter av romanen Little Woman

 

14. Bettie Page, en av fotomagasinet Playboy sine første modeller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du begynner nærme deg! Dionysos er navnet på den greske fruktbarhetsguden/vingud som også gikk under navnet Bacchus (det navnet romerne brukte om han) og disse festivalene som hadde sin opprinnelse i Hellas ble videreført i Roma. 

 

Keiser Nero tok disse festivalene til nye høyder og arrangerte overdådige fester til ære for Dionysos/Bacchus. Også flere av romas elite arrangerte disse festene gjennom tidene. Dette er faktisk noe romerne er spesielt kjent for.

 

Men det er et spesielt navn på denne festligheten fra antikken som jeg er ute etter, et navn vi bruker den dag idag ! 

 

Jeg ser at "Dionysos festivalen" kan være et riktig svar, for teknisk sett så stemmer det jo. Men det er et annet ord som alltid har blitt brukt om disse festene helt siden antikken

Dionysia = Bacchanalia

Men man kan jo si at flere aspekter med gresk dionysia også dukker opp i romerske feiringer som Saturnalia.

I tillegg kommer ritene for å bli initiert inn i kulten.

Mysterievillaen i Pompeii

697px-Roman_fresco_Villa_dei_Misteri_Pom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyet til Howard Hughes het Spruce Goose. Men, Wub, som du sikkert er klar over, trengte jeg hjelp for å komme på det, så jeg vet ikke om jeg fortjener poeng.

 

Belgia var i sin tid en romersk provins som het Gallia Belgica. Jeg vet ikke hvor de hadde det navnet fra, men alle som har lest Asterix vet i det minste at Gallia var romernes navn på det vi i dag kaller Frankrike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyet til Howard Hughes het Spruce Goose. Men, Wub, som du sikkert er klar over, trengte jeg hjelp for å komme på det, så jeg vet ikke om jeg fortjener poeng.

 

Belgia var i sin tid en romersk provins som het Gallia Belgica. Jeg vet ikke hvor de hadde det navnet fra, men alle som har lest Asterix vet i det minste at Gallia var romernes navn på det vi i dag kaller Frankrike.

Keltiske gallere var en folkegruppe som levde både i dagens Frankrike og "omegn", blant annet inkludert deler av dagens Tyskland og nord - Italia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hvert riktige svar gir 10 poeng, noen spørsmål har et bonus oppfølgings spørsmål kan gi ytterligere 10 bonus poeng (om det står det). Dere kan også komme med spørsmål selv, om spørsmålene er gode så vil riktig svar også gi 10 poeng.
 
Den som svarer riktig først får poengene så det er ikke vits å svare på spørsmål som allerede er riktig besvart. Om dette slår ann skal jeg sette opp en liste med titler man kan vinne i premie for poengsummen en har opparbeidet seg!
 
Good luck have fun!
 
-----------------------------------------------------------------
Poengscore :
 
1. Fredsmegleren - 200 poeng
2. Nikee : 190 poeng
3. Florence : 140 poeng
4. Pawn hearts : 90 poeng
5. rockejenta - 60 poeng
6. Ardwinna - 40 poeng
7. kjærligbåttur - 30 poeng
8. Hog : 30 poeng
9. Arca : 30 poeng
10. Frøkensina - 30 poeng
11. AuroraBorealis_75 : 20 poeng
12. Keikolina : 20 poeng
13. Lutetium 71 - 10 poeng
 
-----------------------------------------------------------------
 
Kan også anbefalle å høre på klassisk musikk dempet i bakgrunnen mens du lar de små grå søke gjennom minne-palasset i hjernen din. It is the little grey cells, mon ami, on which one must rely  :opplyser:
 

 

The Best Of...? Vi snakker ikke om populærmusikk. Dette er de gamle mestere og alt som de har laget er klassiske perler.

Anonymous poster hash: 33656...fe5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Annonse

Om du kommer tilbake så hadde det vært fint med flere historiske quizer. :)

Du er savnet!

Anonymkode: eaa88...47c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...