AnonymBruker Skrevet 10. juni 2015 #1 Skrevet 10. juni 2015 Hvis noen forstår? Altså at smerteterskelen ikke forandres av livet eller opplevelser? Legene har sagt til meg at jeg har en enorm høy smerteterskel. At de aldri har sett noe lignende. Og jeg er forsåvidt enig i at jeg tåler en del, men jeg lurer på om det kan ha med at jeg har hatt mye smerte gjennom mitt enda relativt korte liv? Jeg har hatt smerter siden jeg var barn pga en sykdom som slo ut da jeg var rundt 8-9 år. Jeg er ikke plaget mye med denne sykdommen lengre, men har slitt med andre type smerter. Jeg har smerter daglig, og har også sluttet med smertestillende for mine kroniske smerter pga at jeg rett og slett bare har lært meg å leve med det. Har lært hvordan jeg skal takle de, og kjemper ikke mot smertene. Vet at jeg ikke dør av de uansett. Så derfor lurer jeg på dette da. Eller om det er sannsynlig at jeg har hatt så høy smerteterskel fra jeg ble født? Anonymous poster hash: a516c...61f
Gjest Magdalene Skrevet 10. juni 2015 #2 Skrevet 10. juni 2015 Jeg tror den strekker seg litt ettersom man opplever smerte. Jeg har mye kroniske smerter, og er ganske sikker på at om jeg hadde fått kastet på meg de smertene for 10 år siden, så hadde jeg vært temmelig sengeliggende. Man blir vant til det, på en måte.
Florence Skrevet 10. juni 2015 #3 Skrevet 10. juni 2015 Jeg vil tro at man får høyere smerteterskel jo lengre og sterkere smerter man har.
Sølvrosen Skrevet 10. juni 2015 #4 Skrevet 10. juni 2015 Det virker veldig sannsynlig at en etter lengre tid med smerter vil lære seg å leve med smertene og dermed ikke kjenne smerte like godt.
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2015 #5 Skrevet 10. juni 2015 Takk for svar dere. Ja, jeg synes det virker mest logisk at en blir vant med smerter når en har det mye. Anonymous poster hash: a516c...61f
Gjest FruPotter Skrevet 10. juni 2015 #6 Skrevet 10. juni 2015 Jeg har hatt høy smerteterskel fra jeg var liten av. Min mor har alltid forundret seg over dette, hehe. Har aldri opplevd ekstremt sterke smerter, eller hatt smerter over lengre tid. Regner med det er veldig individuelt!
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2015 #7 Skrevet 10. juni 2015 Om jeg husker riktig er vel smerte terskelen til alle rimelig lik(hvor det går fra å være nøytralt til ubehag, og fra ubehag til vondt osv.), mens folks smerte TOLERANSE er noe annet. Dog brukes disse uttrykkene ofte om hverandre. Smertetoleranse er hvordan man takler smerte når den først er der. Mange har jo med kroniske merter men lever normale liv likevel. Jeg har også en sykdom fra spedbarnsalderen av som innebærer mye smerte, men jeg kjenner jo ikke noe annet så jeg har liksom ikke noe annet å sammenligne med. Anonymous poster hash: 1dee7...b35
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2015 #8 Skrevet 10. juni 2015 Om jeg husker riktig er vel smerte terskelen til alle rimelig lik(hvor det går fra å være nøytralt til ubehag, og fra ubehag til vondt osv.), mens folks smerte TOLERANSE er noe annet. Dog brukes disse uttrykkene ofte om hverandre. Smertetoleranse er hvordan man takler smerte når den først er der. Mange har jo med kroniske merter men lever normale liv likevel. Jeg har også en sykdom fra spedbarnsalderen av som innebærer mye smerte, men jeg kjenner jo ikke noe annet så jeg har liksom ikke noe annet å sammenligne med. Anonymous poster hash: 1dee7...b35 Alle leger bruker ordet smerteterskel. Tviler på at alle leger tar feil på det. Anonymous poster hash: a516c...61f
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2015 #9 Skrevet 10. juni 2015 Smerteterskelen vil gå nedover hvis du har hatt sterke smerter over lang tid.Dette ifølge smertelege Noe jeg har merket selv.Født uten smertestillende,mens nå tar muskelkramper livet ta meg. En kan få noe som heter hypersensitivitet ,overfølsom mot smerte/stimuli. http://nevro.legehandboka.no/nevromuskulere-sykdommer/nevropatisk-smerte-33835.html Anonymous poster hash: 429a2...4ba 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2015 #10 Skrevet 10. juni 2015 Smerteterskelen vil gå nedover hvis du har hatt sterke smerter over lang tid.Dette ifølge smertelege Noe jeg har merket selv.Født uten smertestillende,mens nå tar muskelkramper livet ta meg. En kan få noe som heter hypersensitivitet ,overfølsom mot smerte/stimuli. http://nevro.legehandboka.no/nevromuskulere-sykdommer/nevropatisk-smerte-33835.html Anonymous poster hash: 429a2...4ba Jeg har nevropatisk smerte etter ulykke fra før som det du referere til i linken. Men den har ikke kommet etter mye generell smerte. Men hypersensitivitet er noe annet enn neuropatisk smerte. Jeg tror forøvrig ikke helt på denne teorien om at mye smerte gir lavere smerteterskel når jeg selv mener min smerteterskel bare har økt og økt. Jeg tror det er svært individuelt jeg Anonymous poster hash: a516c...61f
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå