Gå til innhold

Store problemer med kviser


Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er en jente i begynnelsen av 20 årene. Jeg har slitt med dårlig hud siden jeg begynte på ungdomsskolen som 13-åring. Jeg vedder på at jeg har kjøpt og gitt alle produkter et forsøk. Noen av dem har fungert hakket bedre enn andre, men ingen av dem ''kurerer'' noe. Så, i fjor tok jeg tak og prioriterte timer hos hudlege som skrev ut isotretinoin. Dette var sterke saker, men fungerte! Jeg fikk plettfri hud og trodde alt var blitt bra igjen. Jeg gikk på denne behandlingen i seks-åtte måneder før hudlegen foreslo å avslutte fordi det så bra ut. Nå, et år etter er det tilbake igjen - nesten verre. 

 

Jeg har på bakgrunn av flere års problematikk med huden også fått masse mørke arr (har mørkere trekk i huden) på kinnene. Jeg er lei av å måtte dekke til huden når jeg vimser rundt bare her hjemme og når jeg trener. Jeg bruker riktignok olje- parfyme- og parabenfri sminke, men det jeg aller helst ønsker, er å kunne gå med minst mulig sminke. Ikke dekke 90 % av ansiktet med concealer og deretter pudder-foundation for siste finish hver gang jeg skal ut døra.... :(

 

Jeg bruker for øyeblikket MD-formulations sine renseprodukter. Disse er dyre, og ser ikke ut til å fjerne kviseutbrudd (har brukt hudpleieserien i tre uker, og skal fortsette inntil videre), men hjelper mot partier i ansiktet med mer fet hud. Nå har jeg en kombinasjon av fet hud i T-sonen og tidvis veldig tørr hud nederst på kinnene og haken. I tillegg har jeg fått ekstremt tørre lepper som sprekker opp dersom ikke lipsylen er tilgjengelig døgnet rundt. 

 

Jeg må tilføye at jeg spiser regelmessig og forsøker å variere kosten, drikker rikelig med vann og er svært aktiv. 

 

Har noen her samme erfaring? Tips og råd taes mot da jeg sitter her helt nedtrykt. Et ansikt betyr så mye, spesielt i dagens samfunn. I tillegg er jeg student, og har ikke mye å rutte med når alle andre avgifter er betalt. Er det meningen at jeg skal gå på medisiner som jeg betaler en tusenlapp for resten av livet? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ble hvertfall fortalt at flere isotretinoin-behandlinger kunne være nødvendig, hvis problemet vedvarte. Hør hva legen tenker.

Skrevet (endret)

Jeg ble hvertfall fortalt at flere isotretinoin-behandlinger kunne være nødvendig, hvis problemet vedvarte. Hør hva legen tenker.

Altså på lengre sikt? Jeg har dessverre ikke råd til å hele tiden bruke 500 kroner for oppfølgning/legetime og 700 kroner per pakke tabletter som student. Og student kommer jeg til å være i noen år til. 

Endret av Februarbarn
Skrevet

Ingen andre? En jente i ''nød'' her...  :(

AnonymBruker
Skrevet

Ingen andre? En jente i ''nød'' her...  :(

Uff, så kjipt at det ikke fungerte. Jeg har selv ikke gått på Iso, men har lest omtrent hele den lange tråden her: http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=588807

Du burde nok gi en runde til et nytt forsøk. Forstår at studentøkonomien kanskje ikke strekker til, men hvis du er så plaget (ikke minst psykisk) som jeg får inntrykk av, så ville jeg nok prøvd å få meg en deltidsjobb noen timer i uka for å dekke det.

Anonymous poster hash: 70db9...3e6

Skrevet

 

Uff, så kjipt at det ikke fungerte. Jeg har selv ikke gått på Iso, men har lest omtrent hele den lange tråden her: http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=588807

Du burde nok gi en runde til et nytt forsøk. Forstår at studentøkonomien kanskje ikke strekker til, men hvis du er så plaget (ikke minst psykisk) som jeg får inntrykk av, så ville jeg nok prøvd å få meg en deltidsjobb noen timer i uka for å dekke det.

Anonymous poster hash: 70db9...3e6

 

Takk for svar! Ja, det begynner dessverre å ta på. I alle fall i disse sommertider der det beste er å la sminken ligge litt. Jeg har jobb, men mange utgifter. Tror jeg likevel må prioritere huden litt nå..  :-)

AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som om vi har ganske likt problem.

 

Jeg begynte på Diane (p-piller), og så store forbedringer i løpet av 3 mnd. Alle kviser var borte. Dessverre erfarte jeg humørsvingninger på pillene, så måtte slutte.

 

Nå har jeg vært ca. 3 uker uten Diane, og tar 3 kapsler med nattlysolje + Dalacin (medikament som fås hos fastlege, og som "pensles" på huden om kvelden) + Differin. Så langt går det fint, og jeg har ingen aktive kviser nå. Har faktisk ingen kviser i ansiktet i det hele tatt.

 

Dersom ikke dette hjelper, skal jeg hoppe på Isotretinon-kuren, selv om det koster litt. Anbefaler deg i stedet å få en jobb utenom studiene (hvis du ikke har det allerede), for jeg merker i alle fall at kviser ødelegger meg psykisk.



Anonymous poster hash: 2abc4...08a
AnonymBruker
Skrevet

*Ang. jobb var dette ment for å finansiere Iso, men det forso du kanskje ;)



Anonymous poster hash: 2abc4...08a
Skrevet

Kjenner meg veldig igjen i det du skriver! Er selv like gammel, og har selv hatt perioder der det har blitt bedre av seg selv, før det bryter ut i et helvete igjen... Har mange arr samt rynker (??) etter mange kviser, og de er jo både på ansikt, bryst og rygg... Tør ikke engang å bruke solkrem da jeg vet at helvetet bryter løs.

 

Legen skrev ut tetrasyklin til meg (antibiotika) og noen kremer som ga meg solbrentlignende utslett, lol. Tetrasyklinen virket først, men så måtte jeg trappe ned, og nå er ting blitt ille igjen, om ikke verre. Vurderer å be om Iso., men vedder på at legen vil prøve ut alt mulig rart på meg først...

 

Kviser skal ikke være lett, og det tar på psykisk. Blir så lei meg at jeg kan finne på å hylgråte når jeg innser at de fleste på min alder har kommet over "kvisetrynestadiet", mens hos meg blir det bare verre og verre...

Skrevet

Kjenner meg veldig igjen i det du skriver! Er selv like gammel, og har selv hatt perioder der det har blitt bedre av seg selv, før det bryter ut i et helvete igjen... Har mange arr samt rynker (??) etter mange kviser, og de er jo både på ansikt, bryst og rygg... Tør ikke engang å bruke solkrem da jeg vet at helvetet bryter løs.

 

Legen skrev ut tetrasyklin til meg (antibiotika) og noen kremer som ga meg solbrentlignende utslett, lol. Tetrasyklinen virket først, men så måtte jeg trappe ned, og nå er ting blitt ille igjen, om ikke verre. Vurderer å be om Iso., men vedder på at legen vil prøve ut alt mulig rart på meg først...

 

Kviser skal ikke være lett, og det tar på psykisk. Blir så lei meg at jeg kan finne på å hylgråte når jeg innser at de fleste på min alder har kommet over "kvisetrynestadiet", mens hos meg blir det bare verre og verre...

Følte meg helt truffet på siste punktet. Jeg blir nedstemt og irritabel FORDI jeg plages så av det. Og det er ikke slik det burde være. Ja, solkrem kan jeg i alle fall ikke bruke i ansiktet! Dersom du skulle fått utskrevet iso, må du uansett være forsiktig med å eksponere ansiktet for sterk sollys lenge! 

Skrevet

Følte meg helt truffet på siste punktet. Jeg blir nedstemt og irritabel FORDI jeg plages så av det. Og det er ikke slik det burde være. Ja, solkrem kan jeg i alle fall ikke bruke i ansiktet! Dersom du skulle fått utskrevet iso, må du uansett være forsiktig med å eksponere ansiktet for sterk sollys lenge! 

Jaa, jeg vet. Vurderer å få det slik at jeg må gå på den på vinterhalvåret slik at jeg slipper mest mulig sol :)

Skrevet

Jeg har også samme problemer, men har ikke prøvd iso da. Har heller ikke lyst til å prøve det, og er på jakt etter noe annet som kan hjelpe (noe mer varig, forhåpentligvis)! Gikk på Diane tidligere, noe som funket de månedene jeg tok pillene, men ikke lenge etter jeg sluttet kom acnen tilbake...

 

Skal prøve meg på koreansk hudpleie framover nå da, har sett mange med verre tilfeller av acne enn hva jeg har som har fikset huden sin med det, så jeg har håpet :) Skal prøve å huske tilbakemelding her om det faktisk funker etter noen mnd! 

 

Ellers har jeg hørt at spironolactone kan være bra om du har hormonelle kviser, så jeg tenker å spørre hudlegen min om dette neste gang! Tror dette hemmer overproduksjon av testosteron (som ofte gir kviser) eller noe sånt :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...