Gå til innhold

Skrive et brev til psykologen - teit?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk hos psykolog for et år siden, men fikk ikke noe utav det. Mye var min egen feil, for jeg klarte ikke å åpne meg. Jeg "snakket ned" ting og latet som at det ikke var så ille. Jeg sluttet hos psykolog og tenkte jeg skulle klare ting selv. Men nå så ser jeg at det går ikke, jeg må ha hjelp. 

Har ikke klart å fortelle familien om problemene heller. Før jeg møtte veggen, lang og personlig historie, men endte opp med å skrive et brev til de. Da hele familien var bekymret og var nære på å ringe psykiatrien for å få meg innlagt. De ringte dag og natt, for de var redd for at jeg skulle gjøre noe jeg kom til å angre på. Så jeg skrev brevet, som ble ganske rotete og uoversiktlig, på impuls og fordi jeg var desperat. 

De mener jeg burde gi dette brevet til psykologen. Men det føles så innmari teit! 

Tenker jeg kanskje burde skrive det om litt. Men ikke filtrere det og "lyve" om situasjonen min. 

Har du gitt et brev til psykologen? Hvordan gikk det?

Anonymous poster hash: 0493f...d17
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du synes det er teit kan du jo ta en telefon til psykologen og høre om du kan få en time. Forklare at det er en del ting du sitter igjen med og som du gjerne kunne tenke deg å få ut.

Jeg ga et brev til min psykolog en gang. Jeg følte at han på en måte gravde opp i det. Psykologer han en tendens til å gjøre det. De jobber jo med ord og uttrykk. De legger mye i det. De liker å granske...utforske. Så han gransket. Han la mye i hvordan ordleggingen var og alt. Sammenligning og alt. Så jeg skrev ikke mer. hehe

Så det beste er nok om du avtaler en time og snakker med ham personlig. Du sier jo selv at det føles teit med brev. 

Anonymous poster hash: d44fe...e17
AnonymBruker
Skrevet

Men:

Det kan også hende at det er min psykolog som gransker for mye.

Bare skriv du. :)

Anonymous poster hash: d44fe...e17
AnonymBruker
Skrevet

Skal til ny psykolog btw, så det blir ikke samme person. 

Om jeg får et direkte spørsmål, så er det lettere å snakke om det. Men føler psykologen sist gang fokuserte på feil ting. Sliter med sosial angst og depresjon, og det ble kun fokus på angsten. Men depresjonen er det som hindrer meg i hverdagen. 

ts

Gjest gjestvest
Skrevet (endret)

Skal til ny psykolog btw, så det blir ikke samme person. 

Om jeg får et direkte spørsmål, så er det lettere å snakke om det. Men føler psykologen sist gang fokuserte på feil ting. Sliter med sosial angst og depresjon, og det ble kun fokus på angsten. Men depresjonen er det som hindrer meg i hverdagen. 

ts

Hei TS

Dette er en litt annerledes metode men om du synes brev er teit, ( Jeg synes forøvrig samtale er den mest hensiktsmessige måten ) kan du jo forsøke dette:

Du kan skrive ned en rekke spørsmål på et ark, gi ham dette, og fortelle det du nettopp fortalte her: Nemlig at det er lettere for deg å snakke om ting om du får direkte spørsmål. 

Fortell ham at han ikke behøver å ta alle spørsmålene på en og samme dag, men stille de underveis i terapitimene. " Den type spørsmål, eller de spørsmålene ". Du velger selv hva han skal spørre om.

Ellers så skader det heller ikke å si ting som de er: Du føler at din forrige psykolog fokuserte feil. Hvordan denne kan hjelpe deg.

Husk at terapeuten skal være til hjelp for deg, og jo mer han vet hvordan, jo mer glad han blir for det. 

Edit: Skrivefeil

Endret av gjestvest
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har skrevet brev til behandlerer opp til flere ganger,og kommer til å fortsette å gjøre det.Har kun positive erfaringer,og det hjelper både meg og de som skal hjelpe meg :)

Anonymous poster hash: 010e6...6d3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...