AnonymBruker Skrevet 9. juni 2015 #1 Skrevet 9. juni 2015 Er så lei uro i kroppen, angst, hjertebank og høy puls hele tiden, i flere år. Men der kan være det er noen mnd jeg har det bra. Føler det er noe som ikke stemmer.. Klarer ikke helt å slappe av med at det kun er "angst " og lest litt om andre som spør leger på nett og får til svar at de kan sjekke seg for feokromocytom.. Men.. Hvor vanlig er det? Redd legen min ikke vil det.. Er det sjeldent ? Anonymous poster hash: 44f6d...7a9
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2015 #2 Skrevet 9. juni 2015 Er så lei uro i kroppen, angst, hjertebank og høy puls hele tiden, i flere år. Men der kan være det er noen mnd jeg har det bra. Føler det er noe som ikke stemmer.. Klarer ikke helt å slappe av med at det kun er "angst " og lest litt om andre som spør leger på nett og får til svar at de kan sjekke seg for feokromocytom.. Men.. Hvor vanlig er det? Redd legen min ikke vil det.. Er det sjeldent ? Anonymous poster hash: 44f6d...7a9 Snakk med legen din. Ikke diagnostiser deg selv med nettartikler. Det finnes mange årsaker til symptomene du beskriver. Det er mye bedre å gå til legen enn å skremme seg selv med den slags lesning og lettvinte slutninger.Anonymous poster hash: 60548...87c 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2015 #3 Skrevet 9. juni 2015 Snakk med legen din. Ikke diagnostiser deg selv med nettartikler. Det finnes mange årsaker til symptomene du beskriver. Det er mye bedre å gå til legen enn å skremme seg selv med den slags lesning og lettvinte slutninger.Anonymous poster hash: 60548...87c føler ikke legen tar meg seriøst, og kommer alltid med at det er angst . Anonymous poster hash: 44f6d...7a9
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2015 #4 Skrevet 9. juni 2015 føler ikke legen tar meg seriøst, og kommer alltid med at det er angst .Anonymous poster hash: 44f6d...7a9 Da går du til en annen lege. Du har krav på en "second opinion" Men som legen sier, angst Anonymous poster hash: 2f173...e0c
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2015 #5 Skrevet 9. juni 2015 Da går du til en annen lege. Du har krav på en "second opinion"Men som legen sier, angst Anonymous poster hash: 2f173...e0c Second opinion har su rett til i spesialisthelsetjenesten ikke i forhold til fastlege. Det står ett eller annet sted i pasientrettighetsloven. Anonymous poster hash: 09929...106
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2015 #6 Skrevet 9. juni 2015 føler ikke legen tar meg seriøst, og kommer alltid med at det er angst . Anonymous poster hash: 44f6d...7a9 Tar han deg ikke seriøst, eller har du vondt for å akseptere at det ikke er grunn til å mistenke noe annet enn angst?Anonymous poster hash: 60548...87c
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2015 #7 Skrevet 9. juni 2015 Jeg har lenge hatt mange av samme symptomene som deg og har også blitt sjekket for feokromocytom, men jeg har ikke det. Jeg har bare høyt blodtrykk, D-vitaminmangel og et snev av angst. Anonymous poster hash: 11e0a...e3c
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2015 #8 Skrevet 10. juni 2015 Jeg har lenge hatt mange av samme symptomene som deg og har også blitt sjekket for feokromocytom, men jeg har ikke det. Jeg har bare høyt blodtrykk, D-vitaminmangel og et snev av angst. Anonymous poster hash: 11e0a...e3c hvordan sjekket du det? Blodprøve ?Anonymous poster hash: 44f6d...7a9
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2015 #9 Skrevet 10. juni 2015 Tar han deg ikke seriøst, eller har du vondt for å akseptere at det ikke er grunn til å mistenke noe annet enn angst?Anonymous poster hash: 60548...87c synes det blir fort enkelt å si det er angst hele tiden..Anonymous poster hash: 44f6d...7a9
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2015 #10 Skrevet 10. juni 2015 synes det blir fort enkelt å si det er angst hele tiden..Anonymous poster hash: 44f6d...7a9 På generell basis - ja! Hvis det ikke fremkommer noe som indikerer en underliggende fysiopatologisk årsak - nei! Det er en grunn til at leger har lang utdannelse og spesialisering. Blant annnet gjør det dem i stand til å identifisere patologiske prosesser fra et symptombilde, og finne den beste metoden for å utrede en tilstand. Dersom dette ikke peker i retning av f. eks. et feokromocytom, så er det meningsløst å utrede for det, uansett hvor overbevist pasienten er om at det er dette hun har.Anonymous poster hash: 60548...87c
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2015 #11 Skrevet 10. juni 2015 hvordan sjekket du det? Blodprøve ?Anonymous poster hash: 44f6d...7a9 Blodprøve for metanefrin og urinprøve for vanillinmandelat. Men vær klar over at det er en ganske sjelden diagnoseAnonymous poster hash: d15b6...c42
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2015 #12 Skrevet 10. juni 2015 På generell basis - ja! Hvis det ikke fremkommer noe som indikerer en underliggende fysiopatologisk årsak - nei! Det er en grunn til at leger har lang utdannelse og spesialisering. Blant annnet gjør det dem i stand til å identifisere patologiske prosesser fra et symptombilde, og finne den beste metoden for å utrede en tilstand. Dersom dette ikke peker i retning av f. eks. et feokromocytom, så er det meningsløst å utrede for det, uansett hvor overbevist pasienten er om at det er dette hun har.Anonymous poster hash: 60548...87c sant det, men når det er så sjelden diagnose så er det ikke ofte de tenker på det, selv om en pasient har det. Eneste de har sjekket med meg er hjertet... Så sier de at det kun er angst når de ikke finner noe på hjertet. Da har dei jo ikke sjekket så mye annet http://forum.kvinneguiden.no/uploads//emoticons/tunge.gif' alt=':P'>Anonymous poster hash: 44f6d...7a9
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2015 #13 Skrevet 10. juni 2015 sant det, men når det er så sjelden diagnose så er det ikke ofte de tenker på det, selv om en pasient har det. Eneste de har sjekket med meg er hjertet... Så sier de at det kun er angst når de ikke finner noe på hjertet. Da har dei jo ikke sjekket så mye annet Anonymous poster hash: 44f6d...7a9 Dette er veldig forenklet. Feokromocytomer er ikke så sjeldne at man ikke tenker på det, men det må være noe som peker i den retning. Det er det jo tydeligvis ikke, for da ville man ha utredet en mengde andre tilstander før man kom til tanken om et feokromocytom. Det finnes en mengde mere vanlige tilstander som ville gitt et lignende symptombilde. Du bør slå fra deg den tanken. Hvis du ikke kan det, så spør legen din hvorfor han ikke vil gi en slik utredning. Da får du en forklaring på det.Anonymous poster hash: 60548...87c
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå