Gå til innhold

PPU - Sjanser for å komme inn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Noen som vet hvordan sjansene for å komme inn på PPU er? 

 

Har søkt både hos UiS, NTNU, HiØ og UiO. Sistrnevnte er umulig for min del! 

 

Jeg har en bachelor i samfunnsvitenskap, og jeg vet jo at de med master prioriteres! Har en venninne som kom inn i Trondheim med kun bachelor, så det er mulig. 

 

 



Anonymous poster hash: 33710...900
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og PPU betyr?

Anonymous poster hash: 1e8bd...d9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Praktisk pedagogisk utdanning. 



Anonymous poster hash: 33710...900
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom inn i Volda og NTNU med en bachelor humanetisk fag + 60 sp engelsk i fjor.

 

Kunne ikke likevel og har søkt igjen i år - håper på det beste!

 

Vanskelig å si egentlig, fordi det er jo individuelt/lokalt opptak, så liten pekepinn og få.

 

 



Anonymous poster hash: f4cad...b67
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg kom inn i Volda og NTNU med en bachelor humanetisk fag + 60 sp engelsk i fjor.

 

Kunne ikke likevel og har søkt igjen i år - håper på det beste!

 

Vanskelig å si egentlig, fordi det er jo individuelt/lokalt opptak, så liten pekepinn og få.

 

 

Anonymous poster hash: f4cad...b67

 

Ja det er litt nervepirrende å vente på svar! Hadde du søkt andre steder i fjor? 

 

TS

Anonymous poster hash: 33710...900

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ja det er litt nervepirrende å vente på svar! Hadde du søkt andre steder i fjor? 

 

TS

Anonymous poster hash: 33710...900

 

Ja, søkte også i Vestfold, der var jeg nr 17 på venteliste så... Vanskelig å si.

 

I fjor fikk jeg beskjed 10 juni fra Volda og 16 juni hos NTNU.

Anonymous poster hash: f4cad...b67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Ja, søkte også i Vestfold, der var jeg nr 17 på venteliste så... Vanskelig å si.

 

I fjor fikk jeg beskjed 10 juni fra Volda og 16 juni hos NTNU.

Anonymous poster hash: f4cad...b67

 

Ok :) Da kommer vel svarene ganske snart! Jeg er veldig spent på hvordan det er både i Østfold og i Stavanger. Aner ikke hvor mange plasser de har og hvor mange søkere det er... 

 

Lykke til da, får håpe du kommer inn, noe du helt sikkert gjør i og med at du gjorde det i fjor! 

 

TS

Anonymous poster hash: 33710...900

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det! Lykke til du også :D



Anonymous poster hash: f4cad...b67
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På UiO har svarene på søknaden om PPU heltid kommet for et par dager siden. Jeg hadde ikke planer om å ta PPU, da jeg uansett begynner på en ny bachelor i noe mer yrkesrelevant fra høsten av, men jeg søkte uansett for å se om jeg i det hele tatt hadde kommet inn med min bachelor og (minst) 60 poeng innenfor samfunnsvitenskap og historie. 

I mailen jeg fikk stod det at det var hele 960 kvalifiserte (!) søkere på 175 plasser, som vil si at 785 stykker står på venteliste, inkludert meg selv.. Visste ikke at PPU var SÅ populært, men ser at det er mange humaniora- og samfunnsvitenskapsstudenter som ender med å gå 'lærerveien', og da blir så klart søkertallene sånn. Og de med mastergrad kommer selvsagt høyere på rankingen, så jeg regner med at det er en del studenter med master som tar dette PPU-året.

 

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masterkravet er vel ikke fastsatt enda? Jeg kom uansett inn på UiB i fjor med bare bachelorgrad. To undervisnignsfag, der det ene faget mitt strengt tatt kom akkurat under snittet. Men førstefaget hadde jeg godt snitt og det andre faget er et fag som de er i beit etter, så derfor ble jeg priortiert. Det er nok veldig avhengig av antall søkere og din fagkombinasjon. Ønsker deg lykke til :)

Endret av lillsunshine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masterkrav blir det vel fra 2017, så søkertallene har økt veldig i år ifht tidligere år. Blir vel bare enda verre neste år.



Anonymous poster hash: e7341...7d4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke krav om master ennå nei, men at dette ulmer i bakgrunnen er nok mye av grunnen til at søkertallene er såpass enorme sammenlignet med antall plasser, vil jeg tro. Kan også tenke meg at mange gjerne vil ta PPU før de må bruke 2 år til (og dermed også 2 år til med studielån og studietid..) på å ta en master for så å ta PPU.

 

Jeg skal ikke si noe med 100 % sikkerhet, men jeg tviler sterkt på at noen av de som har kommet inn på PPU ved UiO med fagdidaktikk i samfunnsfag og/eller historie kun har en bachelorgrad. Siden det er såpass mange fagdisipliner som gjør deg kvalifisert til å søke PPU-opptak i samfunnsfag, og historie er en grei 40-gruppe for de fleste studier, og man forholdsvis enkelt kan ta 10 ekstra studiepoeng hvert semester i 2 semestre for å fylle 60-poengskvoten, tror jeg nok kampen om særlig disse plassene er hardest.

 

Ved UiO er det også sånn at de med 2 undervisningsfag prioriteres fremfor de med 1 - kan hende det er sånn andre steder også? Og da er det klart at med kun en bachelorgrad og 1 undervisningsfag er man ikke veldig høyt oppe på lista over toppkandidater, dessverre. 

 

MEN jeg må jo også si at jeg har søkt på noen lærerstillinger rundt omkring i det siste, i et forsøk på å vurdere/"føle på" jobbmarkedet forskjellige steder, og kommet frem til at selv med PPU hadde jeg ikke fått noen av jobbene jeg har søkt på, og jeg har bred erfaring fra skolesektoren inkl. videregående.. Når det er 50+ søkere til én enkelt lærerstilling på vgs på en skole i en middels stor by, med søkere fra hele landet, da kommer nok adjunktene med en enslig bachelor+PPU bakerst i køen.. Så for min del tror jeg ikke at PPU hadde ført meg ut i læreryrket, og da ser jeg ikke noe poeng i å ta den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med jobbmuligheter ; man må være fleksibel og søke flere steder

Jeg er på 2.året mitt, har bare ett fag, og jobber i 100% stilling. Jobber i Akershus fylke

Anonymous poster hash: 3d1c6...26e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Æsj, ser for meg at det kan bli vanskelig ja :S Er det vedtatt at det blir masterkrav fra 2017? 

 

Hvis jeg ikke kommer inn i år så er det vel bare å skaffe seg kompetanse i to undervisningsfag til, i håp om å stille sterkere neste år, selv uten en master. 

 

TS



Anonymous poster hash: 33710...900
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Æsj, ser for meg at det kan bli vanskelig ja :S Er det vedtatt at det blir masterkrav fra 2017? 

 

Hvis jeg ikke kommer inn i år så er det vel bare å skaffe seg kompetanse i to undervisningsfag til, i håp om å stille sterkere neste år, selv uten en master. 

 

TS

Anonymous poster hash: 33710...900

 

Det var i alle fall det noen venner hørte på radioen. Du finner sikkert ut av det helt sikkert om du søker på nettet, jeg har ikke satt meg altfor mye inni det da jeg ikke jobber i skolen selv.

Anonymous poster hash: e7341...7d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Har du fått svar TS? Venter fortsatt i spenning her...



Anonymous poster hash: f4cad...b67
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...