estrella Skrevet 13. juni 2015 #21 Skrevet 13. juni 2015 Vi har samme sortering som din mann Alt i en haug! Skiller mellom lyse og mørke farger før jeg putter det inni maskinen (og ifh til temperatur). Men jeg vil gjerne fikse meg et system! Men, min stemor har system. Hun har et stativ med sånne trådkurver fra Ikea. Klær sorteres etter farge og så er det en kurv til plagg som må vaskes på ullprogram eller lignende. Disse blir sortert etter farge ved vasking. Treningsklær, sengetøy og kluter/håndklær vaskes for seg selv. Alle kurvene har lapper med farger på .
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2015 #22 Skrevet 15. juni 2015 Så mye bra tips så langt! Det er separat vaskerom og plass til en del kurver, så jeg troer det mest effektive blir at alle sorterer sitt og at man ikke må stå og rote ikke en svær kurv for å finne alt relevant tøy når en skal sette på en maskin. Så langt tenker jeg: 40° mørkt 40° hvitt 40° farget lysere kanskje? Sengetøy, håndklær, kluter og undertøy som tåler 60-90, Hvitt 60-90 Spesial/håndvask Evt babytøy for seg Ullvask Noen må være store dunker, andre kan være mindre kurver. + Liten kurv til single sokker Klær til reparasjon Søppel LommefyllAnonymous poster hash: c0343...ac9
Gjest Klaveret Skrevet 15. juni 2015 #23 Skrevet 15. juni 2015 Vi har et stativ med fire trådkurver: en til ull en til hvitt en kulørt 40 en kulørt 60 Litt finsortering i kulørtgruppene, men fungerer veldig oversiktlig og greit.
Plengionika Skrevet 16. juni 2015 #24 Skrevet 16. juni 2015 Så mye bra tips så langt! Det er separat vaskerom og plass til en del kurver, så jeg troer det mest effektive blir at alle sorterer sitt og at man ikke må stå og rote ikke en svær kurv for å finne alt relevant tøy når en skal sette på en maskin. Så langt tenker jeg: 40° mørkt 40° hvitt 40° farget lysere kanskje? Sengetøy, håndklær, kluter og undertøy som tåler 60-90, Hvitt 60-90 Spesial/håndvask Evt babytøy for seg Ullvask Noen må være store dunker, andre kan være mindre kurver. + Liten kurv til single sokker Klær til reparasjon Søppel LommefyllAnonymous poster hash: c0343...ac9 Det er veldig lurt å ha en liten kurv til sånne småting som man finner i lommer osv. Og en til søppel.
Perelandra Skrevet 17. juni 2015 #25 Skrevet 17. juni 2015 Du verden så systematiske dere er! Hos meg går alt i ei kurv. Når jeg vasker sorterer jeg mellom 40°, 60° og finvask. Jeg bruker sjeldent hvitt eller lyse farger, så vanligvis blander jeg alle farger i samme vask. Sengetøy, kluter, håndklær og truser vasker jeg på 60°, mens det meste ellers vaskes på 40°. Strømpebukser, BHer og ulltøy vasker jeg i finvaskprogram eller for hånd.
Gjest Honeyblossom Skrevet 17. juni 2015 #26 Skrevet 17. juni 2015 To kurver. En til undertøy, håndklær og sengetøy og en til alt det andre.
sommermor Skrevet 18. juni 2015 #27 Skrevet 18. juni 2015 Her sorteres tøyet slik du beskriver kjæresten din gjør. Jeg har bad og vaskerom i ett,og ikke plass til så mange ulike kurver her.
infectedsopp Skrevet 18. juni 2015 #28 Skrevet 18. juni 2015 To kurver; en til mørkt/farger og en til hvitt. Når jeg skal vaske så sorterer jeg derfra
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2015 #29 Skrevet 18. juni 2015 Jeg har to kurver, en til 40 grader og en til 60 grader. Blander alle farger, enda ikke ødelagt noen klær. Anonymous poster hash: d2664...48f
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2015 #30 Skrevet 18. juni 2015 Jeg er skikkelig nazi på sortering av klesvask, og har to stativer med totalt åtte kurver, fordelt slik: 40 grader hvitt 40 grader kulørt (lyst) 40 grader mørkt 60 grader hvitt 60 grader kulørt (lyst) 60 grader mørkt finvask ull Ideelt sett ville jeg hatt et par kurver til, sånn at finvasken kunne sorteres på hvitt, lyst kulørt og mørkt. Mannen min trodde nemlig at "finvask er finvask", så han la to kritthvite bunadsskjorter i vaskemaskinen sammen med noen kulørte duker og en sort bluse... (Han ble heldigvis stoppet før det var for sent!) Anonymous poster hash: 74594...775
missdior Skrevet 18. juni 2015 #31 Skrevet 18. juni 2015 Vi har fem sorteringer egentlig. Ull 60grader Hvitt Hvitt 60 grader Mørke tekstiler
Nanami Skrevet 19. juni 2015 #32 Skrevet 19. juni 2015 Vi har tre store kurver og to små. I de store er det en til hvitt, en til mørkt og en til håndklær/kluter/annet60vask. I de små er det en til rødt og en til ull Når de store er fulle så er det akkuratt plass til det i maskinen. Helt perfekt. Vi er bare to, så vasker ca én gang i uken.
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2015 #33 Skrevet 19. juni 2015 Har to skittentøyskurver. Men med flere beholdere i dem, så det sorteres ca likt som hos Sunshower. Vært kjekt med egen maskin til mannens skitne arbeidsklær her i huset og Anonymous poster hash: b44c0...073
Million Skrevet 19. juni 2015 #34 Skrevet 19. juni 2015 (endret) Vi har kun to dunker, og det er en til 40 C vask og en til alt som skal vaskes på 60 C. Jeg orker ikke ha skitne truser liggende klint sammen med plagg som bare skal vaskes på 40 etterpå, det er ekkelt. Alle sokker, håndklær, kluter og truser puttes i dunken som er merket med 60 C. Alle andre vanlige klær legges i 40 graders dunken. Jeg sorterer ut eventuelle ullplagg eller plagg som bare tåler 30 C. Det legges som regel på gulvet foran maskinen, for å få "spesialbehandling". Kunne eventuelt hatt en tredje dunk til 30 graders finvask/ullvask, men så mye av det har vi ikke, og det er trangt nok på badet fra før (vaskemaskin og tørketrommel på badet her). Sortering etter farge tar jeg når vasken skal settes på. Har gjort noe enkelt ved at f.eks. er kun hvite håndklær i husholdningen (det er penere på badet også...), så ingen sortering der er nødvendig. Alt av håndklær og kluter går sammen i maskina på 60 C med hvitvaskepulver. Endret 19. juni 2015 av Million
Gjest Mythic Skrevet 19. juni 2015 #35 Skrevet 19. juni 2015 To kurver; en til mørkt/farger og en til hvitt. Når jeg skal vaske så sorterer jeg derfra Sånn gjør jeg det også.
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2015 #36 Skrevet 20. juni 2015 På vaskerommet: Ull Hvitt, sorteres i temperatur ved vask Rødt, sorteres i temperatur ved vask Nytt tøy jeg ikke har vasket enda(må få tømt denne og frigjort en kurv til lyse farger) Mannens tøy, som han vasker selv 60 grader /kok, sokker truser osv. Farget, sorteres i temperatur og farge ved vask En samledunk på badet. Anonymous poster hash: 6a12d...f13
Pinkee Skrevet 20. juni 2015 #37 Skrevet 20. juni 2015 Jeg har 2 slike skap http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/10206246/, ett rom for 60, ett for 40, ett for håndklær og ett for "alt annet". Da er det kun det "annet" som må sorteres når jeg skal sette på maskin. Alt annet bare tømmer jeg beholderen rett i maskinen. Har nemlig toppmatet vaskemaskin.
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2015 #38 Skrevet 21. juni 2015 Har 3 skittentøskurver, en til mørkt tøy, en til farget og en til hvitt. Jeg finsorterer før jeg vasker.Anonymous poster hash: 1714e...746
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2015 #39 Skrevet 21. juni 2015 Hei! Jeg går fra å være en i husholdningen, til å bo med en mann, en tenåring og snart en baby (flerårig avstandsforhold). Der i huset er det fullt ungkarssystem på klesvasken, dvs sorteringen skjer idet tøyet puttes i maskinen. Vaskerommet er i rå betong og nesten ikke innredet, så det er i hvertfall plass til litt kurver og oppbevaring, pluss litt benkeplass og strykere, tenker jeg. Jeg har hatt enkel sortering også, men nå tilkommer babytøy, svett treningstøy, mannen må ha skjorter til jobb, mye større volum osv., så jeg vil helst ha separate dunker til alt så ingen må tenke seg om før de setter på en maskin. Så hvordan håndterer dere skittentøyet på en praktisk måte?Anonymous poster hash: c0343...ac9 Bomull hvitt og lyst: 60 graders vask Bomull kulørt: 60 graders vask Ull 40 grader (m milo) finvask 30 grader Finvask 40 grader silke 40 grader (m milo) bambus 40 grader (m milo) kluter 90 graders vask fleecetøy vaskes sammen med kun fleecetøy (vrenges før vask) Anonymous poster hash: 07fc7...e8f
Perelandra Skrevet 30. juni 2015 #40 Skrevet 30. juni 2015 Dere som sorterer i mange forskjellige dunker, klarer dere å fylle opp maskinen i hver vask?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå