AnonymBruker Skrevet 9. juni 2015 #1 Skrevet 9. juni 2015 Hei! Jeg går fra å være en i husholdningen, til å bo med en mann, en tenåring og snart en baby (flerårig avstandsforhold). Der i huset er det fullt ungkarssystem på klesvasken, dvs sorteringen skjer idet tøyet puttes i maskinen. Vaskerommet er i rå betong og nesten ikke innredet, så det er i hvertfall plass til litt kurver og oppbevaring, pluss litt benkeplass og strykere, tenker jeg. Jeg har hatt enkel sortering også, men nå tilkommer babytøy, svett treningstøy, mannen må ha skjorter til jobb, mye større volum osv., så jeg vil helst ha separate dunker til alt så ingen må tenke seg om før de setter på en maskin. Så hvordan håndterer dere skittentøyet på en praktisk måte? Anonymous poster hash: c0343...ac9
FantasDick Skrevet 9. juni 2015 #2 Skrevet 9. juni 2015 Vi har bare to dunker, en lys til lyst tøy og en mørk til mørkt tøy. Sorterer deretter ut 40/60/kok når jeg skal sette på en maskin. Funker fint her, vi er to voksne, en tenåring og snart en baby. 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2015 #3 Skrevet 9. juni 2015 Jeg har slike trådkurver som man setter i klesskap. Alt som skal i maskinen sammen i samme kurv. 1 kurv til sokker, undikker og kluter (60 grader kulørt) 1 kurv til håndklær, sengetøy og kjøkkenhåndklær/kluter 1 kurv til "vanlig" 40 grader kulørt 1 kurv til hvitt Våte klær henges til tørk før de hives i rett kurv. Henger gjerne svette t-skjorter på kanten av kurven så de bare kan vippes nedi. Anonymous poster hash: 1f2d7...ab7
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2015 #4 Skrevet 9. juni 2015 Jeg har slike: http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/10255897/ stablet oppå hverandre. Fordelt i: lyst 40 farget 40 finvask ull undertøy babyklær håndklær osv. Anonymous poster hash: 028cb...d00 1
Djungelvrål Skrevet 9. juni 2015 #5 Skrevet 9. juni 2015 Har bare 3 sorteringer. 60-90 vask, håndklær, truser, sokker, kluter, kjøkkenkluter, sengetøy (vasker noen ganger dette på 90) 40 vask mørk. jeans, treningstøy, gensere, tights 40 vask lys, t-skjorter, lyse klær somikke tåler 60 gr
Gjest Asti Skrevet 9. juni 2015 #6 Skrevet 9. juni 2015 Vi sorterer direkte i Elfa-kurver (stativ plassert mellom vegg og vaskesøyle). Sortert etter: Kokvask hvit Kokvask farge 40 grader hvit 40 grader farger Jeans Treningsklær Undertøy Ull Finvask
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2015 #7 Skrevet 10. juni 2015 Vi har to skittentøyskurver og jeg vasker alt fordi mannen har ødelagt klær når han vasker og han kan ikke systemet mitt. Han vet hvilke klær som skal i hvilken kurv. I den ene kurven er det barnet sine klær i + håndduker og de få ullklærne vi har. Og den andre er det våre voksne sine klær i. Når jeg skal vaske så går jeg igjennom den kurven jeg skal vaske klær fra. Jeg vasker hvitt for seg, og da kan jeg blande fra begge kurvene. Nye mørke klær alene, men ellers så sorterer jeg ikke farger. Jeg vasker håndduker og sengetøy sammen på 60 grader. Undertøy (sokker, truser og bh) på 60, men noen ganger med hånddukene. Ulla alene på ullvask. Og resten på 30 el 40 grader, som bukser og gensrer. Syns ikke at det blir så mange vask i uka, har inntrykk av at mange vasker daglig. Vi har store kurver og kanskje så mye klær at vi ikke trenger å vaske alt ukentlig. Også er det jo i blant vask av jakker, parkdress, regntøy, sko, dyne osv. Da føler jeg vaskeanvisningen, de vaskes med en gang, lagrer det ikke i skittentøtskurven først. Vasker også svette treningstøy med en gang eller raskt iallefall. Vi har ikke vaskerom og har ikke plass til flere skittentøyskurver, men hadde valgt å ha flere om vi hadde plass til det. Stryker ca aldri klær, strykebrettet henger i uteboden, har ikke innebod. Anonymous poster hash: f06f7...726
Anglofil Skrevet 10. juni 2015 #8 Skrevet 10. juni 2015 Har to skittentøyskurver, en til hvitt/lyst og en til mørkt. Etter dette finsorterer jeg når jeg skal legge tøyet i vaskemaskinen. Mvh Yvonne
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2015 #9 Skrevet 10. juni 2015 Her i huset har vi alt i samme skittentøyskurv. Vi har vaskemaskin i kjelleren og soverom/bad i 2. etg, så det blir for mye styr å bære opp og ned ned mange ulike beholdere med skittentøy. Jeg sorterer da på ungkarsmåten, altså når jeg skal vaske ulltøy, plukker jeg ullplaggene fra dunken og legger i maskina. Funker fint for vår del. :-) Anonymous poster hash: e8313...5b6 1
Plengionika Skrevet 10. juni 2015 #10 Skrevet 10. juni 2015 Jeg har 4 forskjellige. En til lyst tøy, en til mørkt tøy, en til håndkler og sengetøy og en til undertøy.
Storekommode Skrevet 10. juni 2015 #11 Skrevet 10. juni 2015 Har alt i samme kurv, og sorterer etterhvert. 1
Lovebird Skrevet 10. juni 2015 #12 Skrevet 10. juni 2015 Har en del kurver på vaskerommet - Hvitt tøy 60 - Hvitt tøy 30/40 - Rosa/lilla/rødt (to jenter i hus...) - Mørkt 30/40 - Mørkt 60 - Ull
Grønt blad Skrevet 10. juni 2015 #13 Skrevet 10. juni 2015 (endret) Slettet Endret 10. juni 2015 av Grønt blad
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2015 #14 Skrevet 10. juni 2015 Treningstøy Sengesett Hånkler Pentøy Skjorter Jeans Lyst tøy Mørkt tøy Undertøy og sokker Kluter til bad, kjøkken, stue osv Ull, silke Div håndvask Div rens Anonymous poster hash: b0b54...089
weetos Skrevet 10. juni 2015 #15 Skrevet 10. juni 2015 Totalt 4 store kurver. 2 på bad oppe, 1 til mørkt og 1 til lyst. 2 står på vaskerommet nede, 1 til mørkt og 1 til lyst. Tar farge- og temperaturinndelingen når jeg setter på vask. Fyller skittentøyskurvene oppe, bærer de ned og tømmer i de nede og vasker derifra. 2 voksne og 1 barn.
Djungelvrål Skrevet 10. juni 2015 #16 Skrevet 10. juni 2015 Dere som har 10-12 forskjellige vask, hvordan rekker dere å vaske alt? Må jo bli 3-4 maskiner daglig.
Gjest Asti Skrevet 12. juni 2015 #17 Skrevet 12. juni 2015 Dere som har 10-12 forskjellige vask, hvordan rekker dere å vaske alt? Må jo bli 3-4 maskiner daglig. Vi sorterer i 9 elfa-kurver, og vasker så og si alltid med fulle maskiner, slik at i teorien skal det ikke bli flere maskiner enn hvis vi f.eks. hadde sortert i 3 ulike vasker.
Gjest Badebuksa Skrevet 12. juni 2015 #18 Skrevet 12. juni 2015 Puh....vel... 30vask, 30-vask ull, 40-vask, 60-vask, 90-vask, yttertøy, en kurv for den som behøver spesialvaskemiddel (neutral).
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2015 #19 Skrevet 13. juni 2015 Vi har 6 kurver. En kurv på badet oppe, der alt slenges i etter hvert. Når den er full, eller jeg har 'klesdag' tas den ned på vaskerommet. Der har vi 5 kurver. 40 lys og 40 mørk, 60, 90 og ull. Undertøy og kosekluter på 60, håndklær og alle typer kluter på 90, klær på 40. Sengetøy hives direkte i maskinen når det skiftes, og kommer utenom. Vasker vanligvis én maskin fra hver kategori pr uke, med unntak av 90 som gjerne blir 2-3 pr uke. To voksne og ett barn. Anonymous poster hash: cb82b...047
Sunshower Skrevet 13. juni 2015 #20 Skrevet 13. juni 2015 Jeg har litt mange kurver tror jeg.... - 40° mørkt tøy - 40° lyst tøy - 40° diverse farget (som jeg putter i den maskina som passer) - Spesial (klær som skal vaskes på 30°,håndvask osv. Det som trenger vaskepose eller klær jeg ikke bare slenger i maskina) - Treningsklær/arbeidsklær (mannens arbeidsklær er møkkete) Dette vaskes også i egen maskin, har arvet en gammel en. - Ull - Kokvask (kluter, truser og håndkler. - Sengetøy. Da junior var nyfødt/baby hadde han to egne kurver. Oppbevarer det i hver sin kurv, med lapp. Synes det fungerer veldig bra, og da bidrar mannen også. Finner mye rart i diverse lommer, som junior sine steinsamlinger, så har en liten kurv til å legge sånt i. Og en sparebøsse, med tips til vaskedama Må legge til at jeg har et relativt stort vaskerom, med god gulvplass...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå