Gå til innhold

Klage på standpunktkarakter


Drikkeflaska

Anbefalte innlegg

Er det noen her som har klaget på standpunktkarakter på videregående? Har googlet litt og prøvd å finne ut, og ut i fra det jeg leser så virker det som om man bare kan klage på selve "saksgangen" i hvordan karakteren har blitt satt (...Klageinstansen kan bare vurdere om gjeldende retningslinjer for karakterfastsetting er fulgt.), og ikke på at man mener selve karakteren er feil. Stemmer dette? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stemmer det. Og dersom de kommer frem til at saksgang ikke har vært korrekt, så må karakter settes på nytt. Svært sjeldent at det blir annet utfall etter dette.



Anonymous poster hash: 60540...96f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre du har fått en 2`er så er det liten vits i å klage. Som regel går karakterene NED



Anonymous poster hash: 0b02a...073
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skolen vil ved en klage prøve å dokumentere på hvilket grunnlag karakteren er satt.

Da gjerne basert på prøver og andre vurderinger.

Ta en prat med faglærer først. Av og til skjer det feil. Faglærer vil kunne forklare hvorfor du fikk den karakteren.

Hvis du fortsatt mener du er feil vurdert, ta kontakt med rådgiver på skolen som kan hjelpe deg med klagen.

Men det er viktig å skille mellom å være misfornøyd med en karakter, og å være feilvurdert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det slik at jeg ikke har fått vitnemål enda, og dermed ikke vet hvilken karakter jeg får. Greia er at jeg er livredd for å få en 4er fordi to av karakterene jeg har fått er 3/4 og 4. Resten av vurderinger i det faget har jeg seks andre karakterer som enten er 5, 6/5 eller 6. Og jeg mener virkelig at jeg fortjener bedre enn en firer da. Får ikke karakterene før siste skoledag, så hvordan skal jeg kunne snakke med faglærer og rådgiver da? Har ganske lang vei, så blir vanskelig å reise for å snakke med dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det slik at jeg ikke har fått vitnemål enda, og dermed ikke vet hvilken karakter jeg får. Greia er at jeg er livredd for å få en 4er fordi to av karakterene jeg har fått er 3/4 og 4. Resten av vurderinger i det faget har jeg seks andre karakterer som enten er 5, 6/5 eller 6. Og jeg mener virkelig at jeg fortjener bedre enn en firer da. Får ikke karakterene før siste skoledag, så hvordan skal jeg kunne snakke med faglærer og rådgiver da? Har ganske lang vei, så blir vanskelig å reise for å snakke med dem.

Hvis du går på VGS skal vel standpunktkarakterene ligge inne på itslearning? Min ungdom har akkurat fått sine standpunktkarakterer og de ble lagt ut på itslearning i går.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du går på VGS skal vel standpunktkarakterene ligge inne på itslearning? Min ungdom har akkurat fått sine standpunktkarakterer og de ble lagt ut på itslearning i går.

De har ikke satt karakterene enda, og til jul i alle fall ble de ikke lagt ut på skolearena før etter vi hadde fått de på papir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Med mindre du har fått en 2`er så er det liten vits i å klage. Som regel går karakterene NED

Anonymous poster hash: 0b02a...073

 

Nei. Som regel blir karakteren værende. 

 

Av alle klagetilfellene (når det gjelder standpunktkarakter) jeg har hørt om har eleven enten blitt værende (som skjer oftest) eller så har de gått opp. De aller færreste går ned ved klage på standpunktkarakter. De som har ligget i vippet mellom to karakterer og fått den øvre karakteren vet jo at de ikke skal klage. 

Anonymous poster hash: e051b...ac2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det slik at jeg ikke har fått vitnemål enda, og dermed ikke vet hvilken karakter jeg får. Greia er at jeg er livredd for å få en 4er fordi to av karakterene jeg har fått er 3/4 og 4. Resten av vurderinger i det faget har jeg seks andre karakterer som enten er 5, 6/5 eller 6. Og jeg mener virkelig at jeg fortjener bedre enn en firer da. Får ikke karakterene før siste skoledag, så hvordan skal jeg kunne snakke med faglærer og rådgiver da? Har ganske lang vei, så blir vanskelig å reise for å snakke med dem.

Selvsagt gjør du det. Dersom du får 4, noe jeg tviler sterkt på, bør du selvsagt klage. 

Anonymous poster hash: e051b...ac2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer jo også an på når du fikk de ulike karakterene, da. Karakterene nærmest semesterslutt teller betydelig mye mer enn karakterene tidligere i semesteret.



Anonymous poster hash: 60540...96f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er karakterene på slutten av semesteret som teller dessverre. Sluttvurdering er noe dritt.

 

Eksamenskarakterer, derimot, kan det lønne seg å klage på. Har opplevd å gå fra E til C. Ganske drøyt. 



Anonymous poster hash: aa74e...8d5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det er karakterene på slutten av semesteret som teller dessverre. Sluttvurdering er noe dritt.

 

Eksamenskarakterer, derimot, kan det lønne seg å klage på. Har opplevd å gå fra E til C. Ganske drøyt. 

Anonymous poster hash: aa74e...8d5

 

 

Det er ikke nødvendigvis karakterene på slutten som teller vel? Har ikke hatt noen årsprøve eller lignende, og da skal vel resultatet av alle kompetansemålene telle? Selv om jeg må si jeg er usikker på hva kompetansemålene er, siden jeg ikke finner de noe sted.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det er karakterene på slutten av semesteret som teller dessverre. Sluttvurdering er noe dritt.

 

Eksamenskarakterer, derimot, kan det lønne seg å klage på. Har opplevd å gå fra E til C. Ganske drøyt. 

Anonymous poster hash: aa74e...8d5

 

 

 

Kommer jo også an på når du fikk de ulike karakterene, da. Karakterene nærmest semesterslutt teller betydelig mye mer enn karakterene tidligere i semesteret.

Anonymous poster hash: 60540...96f

 

 

Absolutt ikke. Dette er så grundig feil. Alle kompetansemålene teller likt. Dersom du hadde en prøve før jul i noen gitte kompetansemål og ikke har blitt testet i disse på et senere tidspunkt, teller denne vurderingen likt som alle andre vurderinger (dersom vurderingen er av samme omfang). 

 

Det er flere elever som misforstår dette grundig. Det er ikke slik at du får 5 i standpunkt dersom du har fått 5 på de to siste vurderingene men 3 på alle de andre. Progresjon er noe som tas med i vurderingen, særlig når det kommer til språkfag, men det er ikke slik at de siste vurderingene er utslagsgivende for karaktersettingen i forhold til de andre vurderingene. Dette er feilinformasjon, og det er ingenting i læreplanen som gir uttrykk for dette. 

Anonymous poster hash: e051b...ac2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke nødvendigvis karakterene på slutten som teller vel? Har ikke hatt noen årsprøve eller lignende, og da skal vel resultatet av alle kompetansemålene telle? Selv om jeg må si jeg er usikker på hva kompetansemålene er, siden jeg ikke finner de noe sted.. 

Det er helt riktig. Alle kompetansemålene teller like mye. Kompetansemålene kan du blant annet finne på udir under læreplanen i de forskjellige fagene. 

 

http://www.udir.no/lareplaner/finn-lareplan/

 

Anonymous poster hash: e051b...ac2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt riktig. Alle kompetansemålene teller like mye. Kompetansemålene kan du blant annet finne på udir under læreplanen i de forskjellige fagene.

http://www.udir.no/lareplaner/finn-lareplan/

Anonymous poster hash: e051b...ac2

Faget er prosjekt til fordypning, så tror læreplanene er lokale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faget er prosjekt til fordypning, så tror læreplanene er lokale.

Da ville jeg ha spurt læreren din i det gjeldende faget om kompetansemål. Vanligvis blir kompetansemål lagt ut på læringsplattformen, så du kan jo sjekke her også med mindre du allerede har gjort det. :) 

Anonymous poster hash: e051b...ac2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...