Gå til innhold

Gravid og kansje kreft...

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Jeg er 28 uker på vei i svangerskapet. Det er blitt oppdaget to store kuler i leveren min. Den ene var visst ufarlig, men den største på over 7 cm i diameter var usikker. Pga graviditet kan det ikke settes kontrast før etter att barnet er født.

Tenker på dette kvar dag og klarer ikke å slå meg med ro att jeg må vente i over 3 mnd for å få svar.

Livredd for å ha kreft...

Anonymous poster hash: 5f653...4df

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kan ikke noe annet enn å gi deg en stor klem og ønske deg lykke til  :hug:

Skrevet

Ønsker deg masse lykke til og sender deg masse gode tanker og håper at kulen er godartet  :hug:

AnonymBruker
Skrevet

Dette må da være god grunn til KS eller igangsetting tidlig, snakk med legen din. Så blir det kanskje to måneder istedet for tre.

Anonymous poster hash: 0106d...7ec

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Jeg er 28 uker på vei i svangerskapet. Det er blitt oppdaget to store kuler i leveren min. Den ene var visst ufarlig, men den største på over 7 cm i diameter var usikker. Pga graviditet kan det ikke settes kontrast før etter att barnet er født.

Tenker på dette kvar dag og klarer ikke å slå meg med ro att jeg må vente i over 3 mnd for å få svar.

Livredd for å ha kreft...

Anonymous poster hash: 5f653...4df

Høres tøft ut. Man setter kontrast i svangerskap også hvis grunnen er god nok. Mors helse går foran fosterets. At de vil utsette, tror jeg nok betyr at de mener det er veldig lite sannsynlig at forandringen i lever er ondartet. Det kan f.eks være et stort nøste av blodårer. Det kan være grunnen til at de ikke vil stikke i det for å ta prøve. Skjønner at det er umulig å ikke ha alvorlig sykdom i bakhodet, men dette går med veldig stor sannsynlighet bra. Ellers hadde de ikke villet vente på termin.

Anonymous poster hash: c6691...edf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner til den følelsen. Ble innlagt i uke 28 fordi de trodde at jeg hadde blodpropp i hjernen, på mr så fant de en kul som lå inntil hjernen men ikke blodpropp. Så da måtte de vurdere om det var en kreftsvulst eller ikke, var heldigvis ikke det. Jeg var et spesielt tilfelle så de kunne utrede meg på et annet vis, så jeg fikk svar etter en uke. Håper du og er frisk! Man får mange tanker i hodet, kanskje babyen må ut snart, kanskje man kommer til å dø. Masse klemmer til deg! :kose:

Anonymous poster hash: 8aad6...186

Skrevet

Takk for svar. Den minste kulen er blodårer som har blitt ein kul på 5 cm. Den andre kulen er den legen er usikker på. Var på ul i uke 10 etter å hatt enorme smerter under ribbeina, da fant legen desse kulene, men jeg fikk ikke se på skjermen . Han berre sa att det var funnet noe unormalt. På kontrollen nå fikk jeg se begge kulene. Han meinte att størrelsen var uendret siden sist, og dermed kunne vi vente. Jeg skal ha planlagt ks i uke 38, så det er 10 uker igjen til fødselen.

Tok kontakt med min fastlege og hun kunne ikke si noe annet enn att eg måtte stole på legen.

Vel, det er vanskelig.

Kulen er stor, første legen viste den ikke engang til meg og legen snakket dårlig norsk.

Vurderer å ta kontakt med jordmora mi, da ei blodåre var i klem i leveren...

Skrevet

Kanskje et dumt spørsmål, men går det ikke an å ta en biopsi?

Det er i alle fall betryggende at kulen ikke har vokst, og spesialisten har nok bedre greie på dette enn fastlegen. Skal du ha noen videre oppfølging før fødselen? Ny ultralyd for å se om kulen vokser?

Skjønner godt du er bekymret, men prøv å stole på at legene vet hva de gjør. Lykke til resten av svangerskapet og tiden etterpå.

Skrevet

Blir desverre ingen ny kontroll før etter fødsel eller andre tiltak. Vurderer å dra på en privat klinikk for å få en til sjekk.

Orker ikke å gå slik siste tida av graviditeten.

Skal jo glede seg til barnet, ikke være bekymret...

AnonymBruker
Skrevet

Blir desverre ingen ny kontroll før etter fødsel eller andre tiltak. Vurderer å dra på en privat klinikk for å få en til sjekk.

Private klinikker gjør nok ikke mer enn det som er gjort nå. Og jeg kan nesten garantere deg at du får samme svaret... De gjør forøvrig heller ikke biopsier, dette må gjøres på sykehuset

Anonymous poster hash: aefdf...19d

Skrevet

Du må stole på legenes vurderinger. Hvis den ikke har vokst høres det ut som et godt tegn. Kreftmistanke har såpass høy prioritet at man må regne med at legene gjør det de mener er nødvendig og forsvarlig. En privat klinikk kan neppe gjøre bedre vurderinger enn det sykehuset gjør.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...