AnonymBruker Skrevet 7. juni 2015 #1 Skrevet 7. juni 2015 Jeg er overvektig, bmi på 46 ca. Sliter med å spise ofte, spiser 1 gang om dagen, noen dager spiser jeg ikke i det hele tatt. Porsjonene blir da alt for store, men det må til for at jeg skal bli mett. Sliter med å spise ofte, blir kvalm av mat og klarer kun 1 gang om dagen. Kan en operasjon være noe for meg? Kan det hjelpe på å spise oftere? Anonymous poster hash: 2e6b2...1ed
ilane Skrevet 7. juni 2015 #2 Skrevet 7. juni 2015 Heisann. Skal selv ta en operasjon. Sliter litt med å spise ofte nok om dagen og ender med store porsjoner. prosedyren med en sånn operasjoner at du må ta kontakt med legen som sender deg videre til en spesialist som videre sender deg på et livsstilsendringskurs. som varer i 10 uker, en gang i uken.Når du er ferdig med kurset vil du få valget om du har lyst å operer deg eller ikke. Innen den tiden vil du få vite masse. Spesielt når det gjelder å spise ofte nok. så må du velge hvilken type operasjon du vil ha. med din bmi vil de sikkert at du skal ta noe som heter gastic bypass. men du kan og ta gastric sleeve. Å ta en operasjon krever veldig mye av deg, spesielt å spise nok av den riktige type mat og det er masse komplikasjoner som kan oppstå. Så du må tenke deg godt om før d tar en slik operasjon. Gå inn på nettet og les litt om det.
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2015 #3 Skrevet 7. juni 2015 Heisann. Skal selv ta en operasjon. Sliter litt med å spise ofte nok om dagen og ender med store porsjoner. prosedyren med en sånn operasjoner at du må ta kontakt med legen som sender deg videre til en spesialist som videre sender deg på et livsstilsendringskurs. som varer i 10 uker, en gang i uken.Når du er ferdig med kurset vil du få valget om du har lyst å operer deg eller ikke. Innen den tiden vil du få vite masse. Spesielt når det gjelder å spise ofte nok. så må du velge hvilken type operasjon du vil ha. med din bmi vil de sikkert at du skal ta noe som heter gastic bypass. men du kan og ta gastric sleeve. Å ta en operasjon krever veldig mye av deg, spesielt å spise nok av den riktige type mat og det er masse komplikasjoner som kan oppstå. Så du må tenke deg godt om før d tar en slik operasjon. Gå inn på nettet og les litt om det. men... jeg har hørt at man må gå ned en viss prosent av kroppsvekten først. Samme om du veier 110 eller 160kg. Jeg klarte å gå ned 20kg ved å spise frokost. Men vet ikke om det var maten eller det at jeg kastet opp så å si vær dag som gjorde det Klarer ikke å spise så ofte nå. Begynner å bli desperat!! Vekten har gått sakte men sikkert opp i flere år. Så det er ikke slik at vekten kom de siste årene eller noe. Er redd for at det aldri vil stoppe! samme om jeg spiser mindre eller ikke. Har lest opp og ned, men vet ikke helt hvordan prosessen er.. det med kursene og slikt. ts Anonymous poster hash: 2e6b2...1ed
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2015 #4 Skrevet 7. juni 2015 Vil anbefale deg å ta kontakt med legen din, ts. Du må ha hjelp og veiledning med kosten din. Vil tro du vil oppnå mye ved å bare spise rett. En operasjon endrer deg for resten av livet, og du kan få alvorlige komplikasjoner. Anonymous poster hash: 5a516...03c
ilane Skrevet 7. juni 2015 #5 Skrevet 7. juni 2015 Jeg har bare lest masse om dette. på blogger og på nettsider som tilbyr operasjon. Sett på youtubefilmer (de er ganske nasty) På kursene får du masse informasjon og litt trening. De kommer med små utfodringer som du selv skal sette og prøve å gjennomføre. Ikke noe tvang bare oppmuntring. og litt om hvorfor alt dette med å spise riktig er viktig og hva som er riktig. Når du er ferdig med kurset som jeg tror du må igjennom uansett før du får ha en operason, ellers må du betale for det selv. Da skal du snakke med spesialisten igjen som sender deg videre til et informasjons møte. Jeg skal på voss og treffe leger og spesialister der. Og der skal jeg få vite alt jeg lurer på. Der får man sikkert vite om man må gå ned først eller ikke, før en operasjon. vet at man må "faste" på 900 kcal om dagen 2 uker før operasjonen slik at leveren som ligger litt i veien blir minst mulig.
Strixvaria Skrevet 7. juni 2015 #6 Skrevet 7. juni 2015 Det høres ut som selve matsituasjonen er problemet ditt, og dette synes jeg du bør ta opp med din fastlege. Dersom du tar en gastric bypass eller sleeve vil du måtte spise 4-6 ganger om dagen for at operasjonen skal ha ønsket effekt (og du kan ikke drikke til måltidene) - riktignok små porsjoner hver gang (typ 1 knekkebrød), men når måltidet i seg selv høres ut som noe du sliter såpass mye med tror jeg du vil ha mye mer utbytte av å nøste opp i hva det er som gjør at du har havnet i det spisemønsteret du er i nå før du vurderer slike drastiske tiltak. En slankeoperasjon er noe man ikke gjør med mindre man må, og den kan også kun gjøres én gang i livet. Og om du virkelig har greid å gå ned hele 20 kg (som jo er helt fantastisk bra!!) bare ved å gå opp i antall måltider tror jeg du har et veldig godt utgangspunkt der - begynn med kostholdet. Gå til fastlegen, evt. en ernæringsfysiolog, skriv matdagbok, og få utarbeidet en kostholdsplan som du følger. Så tror jeg du vil se endringer ganske raskt
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2015 #7 Skrevet 7. juni 2015 Mat er min verste fiende. Jeg hater å spise, og spiser kun fordi jeg må. Hvis jeg spiser noe jeg virkelig liker, og nyter det, så får skyldfølelse. Selv om at det måltidet ikke er noe sunnere enn alt annet jeg spiser. Det meste sitter psykisk, og det er 26år med vaner som likker i grunnen. Jeg vet at det er så enkelt som å spise oftere. Men det er ikke så enkelt, jeg blir kvalm og brekker meg om jeg spiser mer enn et måltid. Om jeg spiser vær dag i en periode, så føler jeg meg skitten og full, metthetsfølelsen går aldri bort. Kan vell si at jeg har hjernen til ei med anoreksia, men kroppen til en overspiser. Jeg overspiser, men det går ikke i sjokolade, fet mat og spising 24/7 som en overspiser gjør, men det ene måltidet er alt for stort og når jeg først starter, så klarer jeg ikke å slutte. Jeg går på noen medisiner som gir vektøkning + en stor apetitt. Jeg føler for å spise hele tiden, men samtidig så klarer jeg ikke det! Så det blir en stor kollisjon i hodet mitt. Det er en indre kamp hele tiden, og føler meg konstant full og ekkel, samtidig som at hodet vil ha mer! Skal høre med legen om det er mulig å få andre medisiner, for jeg klarer ikke å gå på de jeg har lengre. Har tenkt å lage mindre porsjoner til middag, samme hva magen og hodet sier. Skal prøve ut nutrilett sin shake, drikke det 1-2 ganger om dagen og se om kroppen og hode klarer å tilvenne seg flere måltider. Skulle ønske det fantes en pille man kunne ta, i stedet for å spise En pille som fjerner all sultfølelse. ts Anonymous poster hash: 2e6b2...1ed
Gjest Blondie65 Skrevet 7. juni 2015 #8 Skrevet 7. juni 2015 Det er åpenbart at du har en spiseforstyrrelse. Det er denne du må behandle. Det er forøvrig rett som de sier: etter operasjonen er det mange små måltider som hjelper. Når vi andre spiser tre retters middag pirker min opererte venninne såvidt i hovedretten. Jeg tror du kan ha godt av å få hjelp til å håndtere det psykiske og lære deg teknikker som gjør at du kommer over tankene dine og brekningene.
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2015 #9 Skrevet 7. juni 2015 Skal til psykolog pga andre ting, er usikker på om jeg bør ta opp spiseproblemene. Føles så teit ut å si at jeg lider av en spiseforstyrrelse. For jeg er jo feit, feite folk har jo ikke spiseforstyrrelser. De er bare late og driter i kroppen sin. Skulle ønske livet ikke var så vanskelig! Man må jobbe for å få til noe, og det krever så sykt mye psykisk. ts Anonymous poster hash: 2e6b2...1ed
Britt Banditt Skrevet 7. juni 2015 #10 Skrevet 7. juni 2015 Skal til psykolog pga andre ting, er usikker på om jeg bør ta opp spiseproblemene. Føles så teit ut å si at jeg lider av en spiseforstyrrelse. For jeg er jo feit, feite folk har jo ikke spiseforstyrrelser. De er bare late og driter i kroppen sin. Skulle ønske livet ikke var så vanskelig! Man må jobbe for å få til noe, og det krever så sykt mye psykisk. ts Anonymous poster hash: 2e6b2...1ed Overvektige kan da også ha spiseforstyrrelser. Overspising er nettopp det, en spiseforstyrrelse! Jeg tror ikke operasjon vil hjelpe deg, jeg tror det er psykolog, og at du tar tak i spiseforstyrrelsen som må til. 1
Gjest Blondie65 Skrevet 7. juni 2015 #11 Skrevet 7. juni 2015 Spiseforstyrrelse: du føler deg ekkel og full og skitten etter du har spist. Du blir kvalm av å spise mer enn et måltid. Hver vennlig å overlate til psykologen å vurdere om du kan ha en spiseforstyrrelse. Ta det opp når du er der, for du trenger hjelp.
Strixvaria Skrevet 7. juni 2015 #12 Skrevet 7. juni 2015 (endret) Skal til psykolog pga andre ting, er usikker på om jeg bør ta opp spiseproblemene. Føles så teit ut å si at jeg lider av en spiseforstyrrelse. For jeg er jo feit, feite folk har jo ikke spiseforstyrrelser. De er bare late og driter i kroppen sin. Skulle ønske livet ikke var så vanskelig! Man må jobbe for å få til noe, og det krever så sykt mye psykisk. ts Anonymous poster hash: 2e6b2...1ed Feite folk har da også spiseforstyrrelser, og er ikke nødvendigvis late heller - selv om folk flest later til å tro det. Men etter min erfaring er de med sånne meninger også de med de enkleste og minst realistiske løsningene, typ "det er bare å spise mindre og trene mer", som om det er like lett for alle. De som aldri har slitt med vekta har ikke forutsetninger for å sette seg inn i overvektiges situasjon, og det er lett for en som alltid har vært tynn, opptatt av kosthold og trening (som jo er vesentlig enklere å gjennomføre når man veier 60 kg enn 120..) å peke fingre mot de som ikke er det. Det er ikke sånn at alle som har anorexia veier 30 kg - sykdommen ligger i hodet, ikke i antall kilo på vekta. Jeg synes definitivt du bør ta opp spiseproblemene med psykologen din hvis du klarer, for det er åpenbart at dette må gi deg masse negative tanker, stress og unødvendig negative følelser. Det blir en ond spiral det er vanskelig å komme ut av, og du fortjener bedre Endret 7. juni 2015 av Strixvaria
marita8 Skrevet 7. juni 2015 #13 Skrevet 7. juni 2015 Tviler på noen leger vil henvise deg til operasjon, dersom du er 100% ærlig med dem om problemene dine med mat (som igjen ofte bygger på andre problemer). Ta fatt i disse problemene med psykologen din først:) Slankeoperasjon er absolutt siste utvei, og det er mange som angrer pga sideeffekter og nedsatt livskvalitet. Lykke til, jeg har trua:)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå