AnonymBruker Skrevet 7. juni 2015 #1 Skrevet 7. juni 2015 Jeg har en gutt som er 7 år, og som sliter meg fullstendig ut. Han er veldig uselvstendig, skravlete, og klarer ikke at det ikke skjer noe hele tiden. Jeg har jobbet bevisst med dette siden jeg oppdaget at det var et problem. Rådført meg med venner som har førskolelærerutdannelse, og lest mye på nett. Måten jeg har håndtert det på, er at jeg har tatt initiativ til å finne på en ting hver dag (leke, bygge noe, lage mat sammen, tegne), og gir han da min fulle oppmerksomhet mens vi gjør dette sammen. Og så har jeg passet på å ikke være tilgjengelig hele tiden. F.eks. Svarer at "nei, nå er jeg opptatt med <etellerannet> så nå må du finne på noe selv." Men jeg synes ikke det blir noe bedre. Han prater til meg, og prater, stiller spørsmål, og velger da aktiviteter som er rett ved meg, og som innebærer masse styr og søl. Og han skal vise meg hva han driver med hvert 5. Sekund. Det går i ett fra morgen til kveld, og jeg blir helt utslitt. Jeg har regnet med at dette kommer til å bli bedre etter som han blir eldre, men det gjør det ikke. Det skjer aldri at han setter seg og driver med noe på egenhånd, eller at han er på rommet sitt alene. I stunder hvor jeg er mest sliten, har jeg lyst til å kaste alle lekene hans. Han er ellers en helt super unge, snill og blid, høflig og hjelpsom. Og når det er andre barn til stede er han bare kjempebra. Han er smart, flink på skolen, og godt likt av andre barn og læreren. Men jeg har et problem, et stort et. Og besteforeldrene, eller tanta og onkelen til gutten orker ikke å passe han pga dette. Alle råd mottas med takk!!Anonymous poster hash: 717e2...f18
Biloba Skrevet 7. juni 2015 #2 Skrevet 7. juni 2015 Du kan ikke vente at han skal Være resten av dagene alene. En 7-åring er sosial. Er det ikke barn ikke nærheten som han kan leke med en time eller to på kvelden? Organiserte fritidsaktiviteter som fotball, annen idrett, speideren osv? 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2015 #4 Skrevet 7. juni 2015 Seriøst, forsto du ikke hva jeg mente? Det er snakk om at han er så krevende at alle reagerer på det, og alle blir slitne. Jeg kjenner mange barn, men ingen som eg sånn...Anonymous poster hash: 717e2...f18 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2015 #5 Skrevet 7. juni 2015 Eh, er ikke guttungen på skolen? Fritidsaktiviteter? Ikke rart han er "umulig" når han ikke blir stimulert ordentlig. Virker som du syr puter under armene på han Anonymous poster hash: 188d7...afc 2
Vival Skrevet 7. juni 2015 #6 Skrevet 7. juni 2015 Huff, dette hørtes slitsomt ut. Kanskje han kan begynne med en eller annen form for fritidsaktivitet? Noe sportslig? Jeg synes du kan fortsette med det at du sier at nå er du opptatt, så han må finne på noe selv. Fortsett å forklar det rolig om han krever din oppmerksomhet hvert 5 sekund. Jeg tenker litt at dette kanskje blir litt bedre når han har et større arealet å boltre seg på ute med venner kanskje? Kontinuitet er et av nøkkelordene når det kommer til barn. Gjør deg utilgjengelig i visse perioder i løpet av dagen, når han skjønner at du ikke kan følge med, da må han jo finne andre ting å drive med tilslutt. Lykke til, håper det bedrer seg 😊 2
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2015 #7 Skrevet 7. juni 2015 Send ham ut for å leke? Anonymous poster hash: efbba...a66
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2015 #8 Skrevet 7. juni 2015 Huff, dette hørtes slitsomt ut. Kanskje han kan begynne med en eller annen form for fritidsaktivitet? Noe sportslig? Jeg synes du kan fortsette med det at du sier at nå er du opptatt, så han må finne på noe selv. Fortsett å forklar det rolig om han krever din oppmerksomhet hvert 5 sekund. Jeg tenker litt at dette kanskje blir litt bedre når han har et større arealet å boltre seg på ute med venner kanskje? Kontinuitet er et av nøkkelordene når det kommer til barn. Gjør deg utilgjengelig i visse perioder i løpet av dagen, når han skjønner at du ikke kan følge med, da må han jo finne andre ting å drive med tilslutt. Lykke til, håper det bedrer seg Takk for et ordentlig svar:) ja, når han er sammen med andre barn er det ikke noe problem. Heller ikke så lenge det skjer noe. En helg i våres var vi på fjelltur. (Vi går mye tur). Det var helt herlig, vi gikk, fiska, grilla på bål. Men jeg var helt kjørt søndag kveld jeg. Han hadde pratet i ett sett fra 8 om morgenen til 8 om kvelden, 1000 spørsmål i timen, vise meg noe hele tiden. Jeg prøvde å sette meg og slappe av i solveggen, men det var helt umulig. Til slutt begynte han å klatre på meg og skulle kose. Det er kul umulig å få 5 minutter med ro. Det skal jo ikke være sånn:( Barn skal ikke måtte aktiviseres 24/7. Alle synes jeg er så flink med han, men noe må jeg da gjøre feil!!Anonymous poster hash: 717e2...f18
ViljaH Skrevet 7. juni 2015 #9 Skrevet 7. juni 2015 "Nå skal mamma ha pause og lukke øynene her litt og hvis du vil sitte med meg må du være stille. Kan du ikke i leke/fikse...x?" Kan også være et triks å gi skikkelig dose kos rett før du tar pause. Se han inn i øynene, smil, god klem, nuss, si at du elsker han og er så glad for at akkurat han er barnet ditt. Da får han fylt behovet for en stund? 2
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2015 #10 Skrevet 7. juni 2015 "Nå skal mamma ha pause og lukke øynene her litt og hvis du vil sitte med meg må du være stille. Kan du ikke i leke/fikse...x?" Kan også være et triks å gi skikkelig dose kos rett før du tar pause. Se han inn i øynene, smil, god klem, nuss, si at du elsker han og er så glad for at akkurat han er barnet ditt. Da får han fylt behovet for en stund? Takk for tips! Skal prøve det siste:) det med "nå skal mamma ha pause..." Har jeg prøvd:X sukk, jeg hadde blitt en mye bedre mamma om det bare hadde vært litt mindre mas... Jeg blir så mentalt sliten liksom.Anonymous poster hash: 717e2...f18
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2015 #11 Skrevet 7. juni 2015 Takk for et ordentlig svar:) ja, når han er sammen med andre barn er det ikke noe problem. Heller ikke så lenge det skjer noe. En helg i våres var vi på fjelltur. (Vi går mye tur). Det var helt herlig, vi gikk, fiska, grilla på bål. Men jeg var helt kjørt søndag kveld jeg. Han hadde pratet i ett sett fra 8 om morgenen til 8 om kvelden, 1000 spørsmål i timen, vise meg noe hele tiden. Jeg prøvde å sette meg og slappe av i solveggen, men det var helt umulig. Til slutt begynte han å klatre på meg og skulle kose. Det er kul umulig å få 5 minutter med ro. Det skal jo ikke være sånn:( Barn skal ikke måtte aktiviseres 24/7. Alle synes jeg er så flink med han, men noe må jeg da gjøre feil!!Anonymous poster hash: 717e2...f18 Mitt barn leker med andre barn hver ettermiddag. En hel ettermiddag bare med meg blir veldig kjedelig. Jeg stiller heller ikke på aktivisering, har aldri likt å leke med barnet. Kan heller lese sammen, vaske sammen, rydde sammen eller tegne/lage kort, men jeg har aldri deltatt på barnelek. Og når skravla går i ett kjør så er det lov å be de være stille. Det må man bare innimellom, rett og slett si fra at nå er mamma sliten, nå må du være stille ellers får jeg vondt i ørene mine. Kommer det mas om å vise frem ting kan du si fra at du ikke orker, eller at han må vente. Det er ingen unger som blir skadet av det. (Jeg blir sinna om jeg blir konstant mast på, har virkelig ikke dårlig samvittighet for det.) Mye dilling og dalling blant foreldre nå, ungene kjøres hit og dit på fritidsaktiviteter og man skal alltid sitte klar med full oppmerksomhet. Men nei, det må du ikke. Vær streng om det blir mye mas, og nå når han er så stor så kan du fint si at du trenger en time alene så han må gå ut (eller du går en tur alene, eller på soverommet alene). Anonymous poster hash: 3c9e4...3d6 2
sportsidiot Skrevet 7. juni 2015 #12 Skrevet 7. juni 2015 (endret) Hva med å melde han på en fritidsaktivitet? Kan det hende han får i seg for mye sukker? Jeg ble iallefall skikkelig "høy på sukker" og veldig hyper etter bare en skål med cornflakes da jeg var mindre. Lykke til! //Sportsidiot Endret 7. juni 2015 av sportsidiot
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2015 #13 Skrevet 7. juni 2015 Vær litt strengere med han. Min på fem år skal i perioder vise ting hele tiden, og skravler hull i hodet på meg. Men det hjelper å gi han litt oppmerksomhet, og så si at nå må mamma gjøre sine ting/slappe av/ får vondt i ørene av så mye skravling eller lignende. Hører han ikke blir jeg streng. Det fungerer her.Anonymous poster hash: 4a133...2c6
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2015 #14 Skrevet 7. juni 2015 Hva med å melde han på en fritidsaktivitet? Kan det hende han får i seg for mye sukker? Jeg ble iallefall skikkelig "høy på sukker" og veldig hyper etter bare en skål med cornflakes da jeg var mindre. Lykke til! //Sportsidiot Sukker gjør ikke barn hypre. Nå lever vi i 2015 og jeg trodde denne myten var død og begravet? Anonymous poster hash: 188d7...afc 3
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2015 #15 Skrevet 8. juni 2015 Sukker gjør ikke barn hypre. Nå lever vi i 2015 og jeg trodde denne myten var død og begravet?Anonymous poster hash: 188d7...afc Neida, det er plenty folk som fremdeles tror på dette. En skikkelig seiglivet myte, det der.Anonymous poster hash: c9e8b...360
Euphemia Skrevet 8. juni 2015 #16 Skrevet 8. juni 2015 Neida, det er plenty folk som fremdeles tror på dette. En skikkelig seiglivet myte, det der.Anonymous poster hash: c9e8b...360 Er visst også noe selvoppfyllende her også, har hørt om et eksperiment (har ikke referanse) der barn som fikk placebo ble minst like hyper som de som fikk sukker. Hadde visstnok med forventninger å gjøre (både barnas og foreldrenes). 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2015 #17 Skrevet 8. juni 2015 Er visst også noe selvoppfyllende her også, har hørt om et eksperiment (har ikke referanse) der barn som fikk placebo ble minst like hyper som de som fikk sukker. Hadde visstnok med forventninger å gjøre (både barnas og foreldrenes). Ja, og ofte når man får mat med sukker i så er det jo fordi det er en festlig anledning som man har gledet seg til, og med masse glade folk. Så det er ikke rart at man blir ekstra oppspilt da.Anonymous poster hash: c9e8b...360 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2015 #18 Skrevet 8. juni 2015 Og så finnes de som faktisk reagerer på sukker. På samme måte som enkelte reagerer sterkere på koffein enn andre. Fordi de tåler svingninger i blodsukkeret ekstremt dårlig, og blir hyper av stigningen man får av raffinert sukker. Anonymous poster hash: 74aaf...dd6 1
lillevill Skrevet 8. juni 2015 #19 Skrevet 8. juni 2015 TS, Forstår godt du er sliten og at du har behov for mer ro. :-) Høres ut som du har en veldig oppegående gutt med masse energi!! Jeg har ikke så mange råd å komme med, men tenkte jeg skulle nevne et par ting som er av den kostbare sorten. Det er ikke så mye som er gratis for tiden ;P Hva med å kjøpe han noen nye leker som er for en gruppe med barn? Baseball,basketball,badmington,ball leker osv - Du kan kjøpe på salg eller brukt på finn / loppis Kansje du skal melde han på en idrett? hva med noe etter skolen? Da får han løpt og brukt energi på det slik at han ikke retter all energi mot deg.
sportsidiot Skrevet 8. juni 2015 #20 Skrevet 8. juni 2015 Sukker gjør ikke barn hypre. Nå lever vi i 2015 og jeg trodde denne myten var død og begravet?Anonymous poster hash: 188d7...afc Jeg har fått påvist at jeg reagerer kraftig på både sukker og koffein. Så er nok dessv ikke bare en myte for alle! //Sportsidiot
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå