Gå til innhold

Dere som er slanke opererte.....

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dere som har tatt slankeoperasjon.

Hvor lenge var dere borte fra jobb?

Var du åpen om inngrepet til familie, venner og arbeidsplass? - Hvorfor/hvorfor ikke?

Hva gjør du i sosiale sammenhenger når det serveres mat?

Hvordan var den psykiske påkjenningen?

Har du skammet deg eller opplevd stigmatisering for valget du har tatt?

Hvordan er livskvaliteten i dag?

Hilsen TS

Anonymous poster hash: 4a6e1...76d
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Gikk inn for å svare etter å ha lest overskriften, jeg er nemlig både slank og operert. Dog var det fjerning av mandlene, og at det var skrivefeil i overskriften :)

Anonymous poster hash: 8872a...7f5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Gikk inn for å svare etter å ha lest overskriften, jeg er nemlig både slank og operert. Dog var det fjerning av mandlene, og at det var skrivefeil i overskriften :)

Anonymous poster hash: 8872a...7f5

Yes, får ikke til å rette det heller:)  :fnise:

Anonymous poster hash: 4a6e1...76d

Gjest Gjest_Erica
Skrevet

Jeg ble operert i september 2013 og har i dag en BMI på 20.

Jeg tror det er vanlig å være borte i 4 uker.

Var du åpen om inngrepet til familie, venner og arbeidsplass? - Hvorfor/hvorfor ikke

Ja, jeg var åpen om det fra første stund. Hvorfor ikke være åpen? Det er ikke noe å skamme seg over og folk ville likevel reagert lurt på om jeg var alvorlig syk når jeg gikk ned ca. 1 kg i mnd.

Jeg ber om en liten porsjon ;) eller tar en forrett eller lignende

Ingen psykisk påkjenning.

Absolutt ikke.

Jeg pleier å si at jeg har fått en ny kropp og et nytt liv. Det er ikke lenger tungt å bevege seg. Det er gøy å handle når jeg kommer inn i både XS og S. Angrer ikke ett sekund.

AnonymBruker
Skrevet

Dere som har tatt slankeoperasjon.

Hvor lenge var dere borte fra jobb? Jeg skal ta slankeoperasjon. I morgen er det akkurat en uke til. De fleste er sykemeldt i 4-6 uker slik jeg har forstått det. En bekjent av meg som har tatt slankeoperasjon gikk tilbake til jobb mye tidligere fordi hun følte seg bra og kjedet seg hjemme. Gledet seg til å komme i jobb igjen. Hun fortalte hun hadde vært på et sånt gruppemøte der flere som tok operasjon ca samtidig som henne fortsatt var sykemeldt. Hun hadde følelsen av at det var fordi de syns det var greit å være hjemme. 

Var du åpen om inngrepet til familie, venner og arbeidsplass? - Hvorfor/hvorfor ikke? Til aller nærmeste famlie og de aller nærmeste venninne: Ja. Resten får jeg ta etterhvert. Regner med enkelte kommer til å mistenke det i og med at jeg (forhåpentligvis) kommer til å gå raskt ned i vekt og må begrense hva jeg kan spise.

Hva gjør du i sosiale sammenhenger når det serveres mat? Det er jeg usikker på jeg også. Men har forhørt meg litt på forum og sånt og de fleste sier at etter en stund klarer du å spise et lite måltid slik at det ikke blir så synlig.

Hvordan var den psykiske påkjenningen? Det vet jeg (naturlig nok) ikke enda. Håper det går bra. Kjenner jeg får litt angst av å skrive om det her.

Har du skammet deg eller opplevd stigmatisering for valget du har tatt? I og med at jeg har tenkt å holde det ganske tett så håper jeg ikke det.

Hvordan er livskvaliteten i dag? Håper det blir bedre. Det er tungt å være tung. Både bokstavelig talt og billedlig talt.

Hilsen TS

Jeg ble operert i september 2013 og har i dag en BMI på 20.

Jeg tror det er vanlig å være borte i 4 uker.

Var du åpen om inngrepet til familie, venner og arbeidsplass? - Hvorfor/hvorfor ikke
Ja, jeg var åpen om det fra første stund. Hvorfor ikke være åpen? Det er ikke noe å skamme seg over og folk ville likevel reagert lurt på om jeg var alvorlig syk når jeg gikk ned ca. 1 kg i mnd.

Jeg ber om en liten porsjon ;) eller tar en forrett eller lignende

Ingen psykisk påkjenning.

Absolutt ikke.

Jeg pleier å si at jeg har fått en ny kropp og et nytt liv. Det er ikke lenger tungt å bevege seg. Det er gøy å handle når jeg kommer inn i både XS og S. Angrer ikke ett sekund.

Jeg lurer på noe: Hvordan er et det å spise søtsaker og kaker og sånt? Har du problemer med det?

Jeg kjenner at jeg gruer meg for å skulle være intolerant for enkelte typer matvarer. Og alkohol. Ikke at jeg drikker så ofte, men det er jo gøy å ta seg en fest en gang i blant.

Anonymous poster hash: 81729...7c3
Gjest Gjest_Erica
Skrevet

Jeg lurer på noe: Hvordan er et det å spise søtsaker og kaker og sånt? Har du problemer med det?

Jeg kjenner at jeg gruer meg for å skulle være intolerant for enkelte typer matvarer. Og alkohol. Ikke at jeg drikker så ofte, men det er jo gøy å ta seg en fest en gang i blant.

I begynnelsen likte jeg ikke søtsaker som sjokolade, kaker osv. Når jeg selv var vertinne, laget jeg gele av 2 dl Sitron- og Limesaft og 8 dl vann (10 plater gelatin) til meg selv, og selvsagt ville jo alle smake litt og samtlige har synes den var god. Jeg kunne reagere på melkeprodukter som yoghurt, melkebasert næringsdrikk osv

Annet jeg ikke tåler er feite produkter, som ribbe, medisterpølser, bacon osv.

Alkohol vet jeg ingenting om siden jeg ikke drikker, men om du tar gastric sleeve, skal jo opptake være normalt, imotsetning til Gastric ByPass.

AnonymBruker
Skrevet

I begynnelsen likte jeg ikke søtsaker som sjokolade, kaker osv. Når jeg selv var vertinne, laget jeg gele av 2 dl Sitron- og Limesaft og 8 dl vann (10 plater gelatin) til meg selv, og selvsagt ville jo alle smake litt og samtlige har synes den var god. Jeg kunne reagere på melkeprodukter som yoghurt, melkebasert næringsdrikk osv

Annet jeg ikke tåler er feite produkter, som ribbe, medisterpølser, bacon osv.

Alkohol vet jeg ingenting om siden jeg ikke drikker, men om du tar gastric sleeve, skal jo opptake være normalt, imotsetning til Gastric ByPass.

Men kan du spise pizza og sånne ting? Du skriver at du ikke "tåler", hva betyr det egentlig? Blir du dårlig magen med diare og sånt eller er det andre ting som skjer?

Hvordan er det å drikke væske? Jeg er en ganske tørst person og drikker mye vann hver dag. Kan jeg drikke så mye jeg vil? (Ikke alkohol altså)

Gjest Gjest_Erica
Skrevet

Men kan du spise pizza og sånne ting? Du skriver at du ikke "tåler", hva betyr det egentlig? Blir du dårlig magen med diare og sånt eller er det andre ting som skjer?

Hvordan er det å drikke væske? Jeg er en ganske tørst person og drikker mye vann hver dag. Kan jeg drikke så mye jeg vil? (Ikke alkohol altså)

All mat i små mengder går bra (bortsett fra feit mat), men når man er operert skal man spise minst mulig av det som inneholder stivelse (som omdannes til "sukker" i kroppen), dvs. brød, ris, pasta og potet. Man skal prioritere kjøtt og fisk først og fremst og grønnsaker. Med andre ord bør man ikke spise i overkant mye av pizza.

Med "dårlig" mener jeg dumping. Det er et generelt begrep for GS/GBP-opererte, som betyr at kroppen reagerer fysisk på et produkt. I mitt tilfelle innebærer det umiddelbar oppkast eller at jeg blir så fysisk uvel at jeg må legge meg nedpå, og da sover jeg dypt i 1-2 timer.

Det er veldig bra at du drikker mye. Som operert blir du bedt om å drikke mye for å unngå å bli dehydrert. Du kan drikke før et måltid, men ikke under og ikke før det har gått 20-30 min. etter siste matbit. Det som skjer, er at det ikke blir plass til vannet i magesekken og det blir stående i halsen, som i sin tur gir brekningsfornemmelser - og hele middagen kommer opp igjen. Lite gøy på restaurant, som jeg ved 2 anledninger har gjort... :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...