Mann 42 Skrevet 9. juni 2015 #21 Del Skrevet 9. juni 2015 I alle dager da? Det er absolutt ingen grunn til å kommentere på den måten uprovosert. TS spør bare, og det er da helt i orden å spørre uten å bli kalt en idiot. Du har gode innlegg, men med sånne kommentarer så ødelegger du bare for deg selv og ikke minst en interessant debatt. EDIT: Nå glemte jeg helt å svare på HI, afroamerikanere har, som mange andre nevner her tjent i flere kriger. Under 2. verdenskrig fantes det egne divisjoner for dem, men mange tjenestegjorde sammen med hvite eksempelvis i marinen. Da som oftest som kokker, kjøkkentjeneste osv. Men det finnes også unntak her, bare å google så finner man mye interessant! "Ødelegger for meg selv"? Det tviler jeg sterkt på. Jeg er ikke her for å delta i en popularitetskonkurranse. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nikee Skrevet 9. juni 2015 #22 Del Skrevet 9. juni 2015 "Ødelegger for meg selv"? Det tviler jeg sterkt på. Jeg er ikke her for å delta i en popularitetskonkurranse. Ja du ødelegger for deg selv ved at du saboterer dine egne innlegg, som ofte, i mening, er interessante og ikke minst lærerike. Men når du kommer med sånt, så jah, da tenker jeg at du i grunn synker like lavt som mange andre brukere som må være nedlatende og ufine mot andre. Det er synd, fordi man mister rett og slett lysten på å være her inne i dette rommet, når voksne mennesker oppfører seg som umodne barn. Dette kunne i utgangspunktet ha blitt en spennende og interessant tråd om krigshistorie, i stedet så blir de fleste lettere irritert over at noen absolutt må rakke ned på noen andre bare fordi de hadde et spørsmål. Hva enn som er grunnen til at du er her inne, så viser du det på en ganske ufin måte - om det er en popularitetskonkurranse eller ei. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2015 #23 Del Skrevet 9. juni 2015 De har tjenestegjort i alle våpengrener. Startinnlegget er pisspreik fra en historieløs tulling som ikke engang brydde seg med å sjekke om det han TRODDE han visste, faktisk var sant. Men 2.5 millioner svarte amerikanere meldte seg frivillig til krigsinnsats under annen verdenskrig, og det samme gjorde et stort antall svarte kvinner på hjemmefronten. Krigsproduksjon av forskjellige slag. Sikker på at du ikke blander to anonyme, den hvis AB-kode avsluttes med e56 og den hvis AB-kode slutter på 56f? Sistenevnte kan jeg skjønne at du er oppgitt over, mens trådstarter tross alt bare stilte et helt uskyldig spørsmål uten å komme med noen påstander jeg kan skjønne hvorfor man skulle irritere seg over. Riktignok kunne det sikkert googles, men affirmative action-vrøvlet kom jo fra en annen. Men du har selvsagt helt rett i det du sier om at svarte naturligvis kunne tjenestegjøre både i andre verdenskrig og før. Hvis noe var det jo helt fantastisk for den hvite middeklassen at flest mulig unge, svarte menn dro ut i krig. Der var de like nyttige som andre, og det reduserte presset på resten av befolkningen. Fin deal. Anonymous poster hash: d64bf...101 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 9. juni 2015 #24 Del Skrevet 9. juni 2015 Sikker på at du ikke blander to anonyme, den hvis AB-kode avsluttes med e56 og den hvis AB-kode slutter på 56f? Sistenevnte kan jeg skjønne at du er oppgitt over, mens trådstarter tross alt bare stilte et helt uskyldig spørsmål uten å komme med noen påstander jeg kan skjønne hvorfor man skulle irritere seg over. Riktignok kunne det sikkert googles, men affirmative action-vrøvlet kom jo fra en annen. Men du har selvsagt helt rett i det du sier om at svarte naturligvis kunne tjenestegjøre både i andre verdenskrig og før. Hvis noe var det jo helt fantastisk for den hvite middeklassen at flest mulig unge, svarte menn dro ut i krig. Der var de like nyttige som andre, og det reduserte presset på resten av befolkningen. Fin deal. Anonymous poster hash: d64bf...101 Dere ser kliss like ut for meg. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 9. juni 2015 #25 Del Skrevet 9. juni 2015 Ja du ødelegger for deg selv ved at du saboterer dine egne innlegg, som ofte, i mening, er interessante og ikke minst lærerike. Men når du kommer med sånt, så jah, da tenker jeg at du i grunn synker like lavt som mange andre brukere som må være nedlatende og ufine mot andre. Det er synd, fordi man mister rett og slett lysten på å være her inne i dette rommet, når voksne mennesker oppfører seg som umodne barn. Dette kunne i utgangspunktet ha blitt en spennende og interessant tråd om krigshistorie, i stedet så blir de fleste lettere irritert over at noen absolutt må rakke ned på noen andre bare fordi de hadde et spørsmål. Hva enn som er grunnen til at du er her inne, så viser du det på en ganske ufin måte - om det er en popularitetskonkurranse eller ei. Jeg tror jeg kommer til å få problemer med å forklare for deg nøyaktig hvor mye jeg driter i akkurat det. Så la meg bare si at det driter jeg i. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
WubWub Skrevet 9. juni 2015 #26 Del Skrevet 9. juni 2015 Ja du ødelegger for deg selv ved at du saboterer dine egne innlegg, som ofte, i mening, er interessante og ikke minst lærerike. Men når du kommer med sånt, så jah, da tenker jeg at du i grunn synker like lavt som mange andre brukere som må være nedlatende og ufine mot andre. Det er synd, fordi man mister rett og slett lysten på å være her inne i dette rommet, når voksne mennesker oppfører seg som umodne barn. Dette kunne i utgangspunktet ha blitt en spennende og interessant tråd om krigshistorie, i stedet så blir de fleste lettere irritert over at noen absolutt må rakke ned på noen andre bare fordi de hadde et spørsmål. Hva enn som er grunnen til at du er her inne, så viser du det på en ganske ufin måte - om det er en popularitetskonkurranse eller ei. Jeg prøver spore inn igjen etter de rare og stygge følelsesutbruddene til noen folk i tråden her. I 1945 hadde USA ca 240 artilleri bataljoner i Europa. 8 av disse bataljonene bestod av afroamerikanere - en av disse var The 999th Field Artillery som hørte inn under Patton's Tredje Hær. Under 2.vk var det en generell konsensum i militæret at afroamerikanere var umoralske, løgnaktige, feige og udisiplinerte. Det var også en allmenn holdning at afroamerikanske soldater var langt vanskeligere å lære opp enn hvite soldater av den grunn ville ikke militæret ha svarte offiserer. Av 1 million afroamerikanere som tjenestegjorde i militæret under 2.vk var det bare et mikroskopisk antall av de som ble offiserer. De fleste andre så heller aldri akiv kamp, de ble ofte satt i tjeneste som kokker, kelnere, støtte-arbeid eller til fysisk arbeid. På tog hendte det at svarte amerikanske soldater måtte reise seg å gi opp plassen deres på toget over til hvite (doh!) nazi-krigsfanger. Under krigen fikk ingen afro-amerikanere medaljen "Medal of Honor" (det var ikke før 50 år senere at de svarte fikk sine medaljer). Etter krigen hadde afroamerikanske soldater overbevist den militære ledelsen om at de var like stridsdyktige som hvite menn , noe som førte til at president Truman inførte "Executive Order 9981" som offisielt på papiret innebærte slutten på segresjon og rase diskriminering i militæret. Nå har jeg stort sett bare tatt for meg segresjon og diskriminering i innlegget her. Senere kanskje jeg skriver litt om bragdene til svarte soldater, piloter og bataljoner. Som f-eks når Japan angrep Pearl Harbor og en svart kokk fra marinen uten krigstrening eller våpenutdanning bemannet et maskingevær å skøt ned flere japanske fly. Hans navn var Dorie Miller og an fikk medaljen "Navy Cross" (nest høyeste utmerkelsen i USAs marine) for sin modige helteinnsats - han ble dermed en av de første amerikanske heltene i krigen. Så har vi også Tuskagee Airmen, den første gruppen med svarte piloter noen gang trent av luftforsvaret. De gjorde en formidabel innsats i luften med mange vellykkede viktige oppdrag. Det kan leses mer om de her : http://www.voanews.com/content/a-13-2005-05-10-voa47-67929177/396374.html Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2015 #27 Del Skrevet 9. juni 2015 http://en.m.wikipedia.org/wiki/Carl_Brashear Filmen om han her er også interessant å se i denne sammenheng (Men of honor).Anonymous poster hash: 0bd59...fcc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
WubWub Skrevet 9. juni 2015 #28 Del Skrevet 9. juni 2015 (endret) For å illustrere litt hvor dypt innvevd rasisme og segresjon var i USA på den tiden la oss høre skildringene til den afroamerikanske atleten Jesse Owens som vant 4 gull i Berlin OL 1936. Jesse Owens forteller at under hans opphold i Berlin fikk han lov til å være på samme hoteller som hvite, han kunne bevege seg ute sammen med hvite og han hadde fått sitt livs største jubel på stadiumet i Berlin (i motsetning til apelyder han fikk slengt etter seg hjemme i USA). Etter at Owens hadde vunnet gav Hitler han en salutt og mottok senere også et brev forfattet av diktatoren. Han beskriver også at når han reiste tilbake til USA så måtte han bo på segrerte hotell når han var ute å reiste, han fikk heller ikke lov til å sitte sammen med hvite på bussen, han fikk heller ikke lov til å gå inn hoveddøren (måtte bruke bakdørene) når han ble invitert til offentlige seremonier. Jesse Owens fikk heller ikke noe telegram , gratulasjon eller håndtrykk av President Franklin D. Roosevelt. Noe som var vanlig praksis å gi til gull medalje vinnere. Heller ikke under Truman administrasjonen hørte han noe. Det var ikke før i 1955 at han ble anerkjent av den amerikanske presidenten Dwight D. Eisenhower som "Ambassador av Sport". Video av Jesse Owens bragder i Berlin : Endret 9. juni 2015 av WubWub 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nikee Skrevet 9. juni 2015 #29 Del Skrevet 9. juni 2015 Jeg tror jeg kommer til å få problemer med å forklare for deg nøyaktig hvor mye jeg driter i akkurat det. Så la meg bare si at det driter jeg i. Faktisk ikke. Beklageligvis så har jeg sett det på deg for lenge siden, synd å miste en god debattant men sånn er det, kanskje det er for det beste uansett, går man tom for å argumentere på en voksen måte er det vel på tide å gi fra seg tastaturet uansett. Ha en fortsatt fin kveld/natt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nikee Skrevet 9. juni 2015 #30 Del Skrevet 9. juni 2015 For å illustrere litt hvor dypt innvevd rasisme og segresjon var i USA på den tiden la oss høre skildringene til den afroamerikanske atleten Jesse Owens som vant 4 gull i Berlin OL 1936. Jesse Owens forteller at under hans opphold i Berlin fikk han lov til å være på samme hoteller som hvite, han kunne bevege seg ute sammen med hvite og han hadde fått sitt livs største jubel på stadiumet i Berlin (i motsetning til apelyder han fikk slengt etter seg hjemme i USA). Etter at Owens hadde vunnet gav Hitler han en salutt og mottok senere også et brev forfattet av diktatoren. Han beskriver også at når han reiste tilbake til USA så måtte han bo på segrerte hotell når han var ute å reiste, han fikk heller ikke lov til å sitte sammen med hvite på bussen, han fikk heller ikke lov til å gå inn hoveddøren (måtte bruke bakdørene) når han ble invitert til offentlige seremonier. Jesse Owens fikk heller ikke noe telegram , gratulasjon eller håndtrykk av President Franklin D. Roosevelt. Noe som var vanlig praksis å gi til gull medalje vinnere. Heller ikke under Truman administrasjonen hørte han noe. Det var ikke før i 1955 at han ble anerkjent av den amerikanske presidenten Dwight D. Eisenhower som "Ambassador av Sport". Video av Jesse Owens bragder i Berlin : Det er i grunn ironisk ettersom Hitler selv ikke var noen stor fan av fargede, og sidestilte dem (om jeg ikke husker helt feil) med jøder, homofile, romfolk osv. Afroamerikanere har gjort mye for USA opp gjennom historien, anerkjennelsen av dem derimot den tok mye lengre tid å få! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
WubWub Skrevet 10. juni 2015 #31 Del Skrevet 10. juni 2015 Det er i grunn ironisk ettersom Hitler selv ikke var noen stor fan av fargede, og sidestilte dem (om jeg ikke husker helt feil) med jøder, homofile, romfolk osv. Afroamerikanere har gjort mye for USA opp gjennom historien, anerkjennelsen av dem derimot den tok mye lengre tid å få! Det er sant, for å unngå at OL'et sitt ble boikottet av omverden så fjernet Hitler det meste av offentlig diskriminering og propaganda mens lekene foregikk. Jeg tror nok ikke han ble så særlig glad over å se et menneske han ideologisk så på som et "undermenneske" slå hans "ariske supermenn" ned i støvlene opptil flere ganger. Heldigvis sa han ikke noe om det her utad så Jesse Owens kunne nyte den fineste tiden han hadde hatt i sitt liv i lykke-rus og ignorans. For Jesse Owens visste faktisk ingenting om politikk eller det Hitler stod for før langt senere. Historien har dessverre vært grim , brutal og grusom for spesielt kvinner og svarte, enda tristere er det at forholdene for svarte og kvinner i store deler av verden idag fremdeles bærer stort preg av overgrep og elendighet. Jeg vet ikke om vi mennesker noen gang kommer til å greie akseptere hverandre og være forskjeller slik at vi kan samarbeide for utvikling istedetfor å klubbe hverandre ned. Syntes også det er bra at mennesker er litt forskjellige, for da får vi mulighet til å lære av hverandre. But alas, vi har kriget, diskriminert, slaktet , stjålet og voldtatt siden tidenes morgen og det er ingenting som tilsier at denne trenden kommer til å snu. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Guybrush Skrevet 10. juni 2015 #32 Del Skrevet 10. juni 2015 Jeg sitter og ser på PH og tenker litt. Pearl harbor foregår i 1941, og plutselig slo det meg at det er veldig mange svarte i den amerikanske marinen. Jeg kan ikke så mye om amerikansk historie, og håper noen kan svare meg. De svartes "revolusjon", foregikk den før eller etter andre verdenskrig? Jeg klarer ikke få det til å stemme at de svarte fikk være med i militæret (selv som vaskemenn osv). Når var egentlig slaveriet? Jeg vet at det kan googles, men jeg ser jo på film, og håper å få en menneskelig forklaring.. Anonymous poster hash: 8b3e0...e56 Borgerkrigen i USA mellom nordstatene og sørstatene var basert på etableringen av det republikanske partiet som ønsket et tillegg i grunnloven som spesifikt forbød slaveri og etableringen av det demokratiske partiet som reaksjon (de ønsket å kjempe for å beholde slaveriet). Denne krigen foregikk i 1860 til 1864. Altså lenge før 2. verdenskrig. Før denne tiden var slaveri ulovlig i nord-statene og svarte i disse områdene var iallefall på papiret såkalte free men. Pearl Harbour-filmen er en hollywood actionfilm med svært lite historisk korrekthet bak seg. Ja japan angrep pearl harbour, og ja amerikanerne gikk langt for en symbolhandling som å bombe Tokyo. Men sett bort ifra det er det nesten ingenting i den filmen som er historisk korrekt. 2,5 millioner afroamerikanere tjenestegjorde i de militære styrker under 2 verdenskrig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
WubWub Skrevet 10. juni 2015 #33 Del Skrevet 10. juni 2015 Borgerkrigen i USA mellom nordstatene og sørstatene var basert på etableringen av det republikanske partiet som ønsket et tillegg i grunnloven som spesifikt forbød slaveri og etableringen av det demokratiske partiet som reaksjon (de ønsket å kjempe for å beholde slaveriet). Denne krigen foregikk i 1860 til 1864. Altså lenge før 2. verdenskrig. Før denne tiden var slaveri ulovlig i nord-statene og svarte i disse områdene var iallefall på papiret såkalte free men. Pearl Harbour-filmen er en hollywood actionfilm med svært lite historisk korrekthet bak seg. Ja japan angrep pearl harbour, og ja amerikanerne gikk langt for en symbolhandling som å bombe Tokyo. Men sett bort ifra det er det nesten ingenting i den filmen som er historisk korrekt. 2,5 millioner afroamerikanere tjenestegjorde i de militære styrker under 2 verdenskrig. Greit innlegg, men liten korrigering : 2,5 millioner afroamerikanere var registrert for tjeneste. Men bare 1 million ble tatt i tjeneste 1941-1945. Noen tall her : http://en.wikipedia.org/wiki/Ethnic_minorities_in_the_US_armed_forces_during_World_War_II#African_American_Enlistments Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Guybrush Skrevet 10. juni 2015 #34 Del Skrevet 10. juni 2015 Greit innlegg, men liten korrigering : 2,5 millioner afroamerikanere var registrert for tjeneste. Men bare 1 million ble tatt i tjeneste 1941-1945. Noen tall her : http://en.wikipedia.org/wiki/Ethnic_minorities_in_the_US_armed_forces_during_World_War_II#African_American_Enlistments Beklager, jeg tok dette fra fri husk basert på et par bøker jeg leste for noen år siden som touchet innom temaet. Med tanke på de enorme tapene antok jeg bare automatisk at de fleste ble innrullert og ikke så mange avvist til tjeneste. Takk for korreks. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2015 #35 Del Skrevet 11. juni 2015 Dere ser kliss like ut for meg. Lurer litt på hva som har skjedd med deg, du som alltid har vært så ryddig og grei. Jeg husker du var med på å flire av Drizzt da hun ikke orket å besvare et innlegg på noen få linjer, men nå overgår du jo det. Det var ingenting som helst vondt i det jeg skrev, men likevel er du en passive-aggressive tenåring med en eller annen forestilling om at du er en helgen som skriver under det lett identifiserbare nicket "Mann 42". Narsissisme som har gått helt av skaftet. Jeg vet ikke hva som har hendt, men det er trist å se på. Anonymous poster hash: d64bf...101 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 11. juni 2015 #36 Del Skrevet 11. juni 2015 Lurer litt på hva som har skjedd med deg, du som alltid har vært så ryddig og grei. Jeg husker du var med på å flire av Drizzt da hun ikke orket å besvare et innlegg på noen få linjer, men nå overgår du jo det. Det var ingenting som helst vondt i det jeg skrev, men likevel er du en passive-aggressive tenåring med en eller annen forestilling om at du er en helgen som skriver under det lett identifiserbare nicket "Mann 42". Narsissisme som har gått helt av skaftet. Jeg vet ikke hva som har hendt, men det er trist å se på. Anonymous poster hash: d64bf...101 La meg foreslå en ting for deg: Les de første innleggene i denne tråden og se hvordan den utvikler seg nedover til mitt første innlegg, og så kan du spørre meg en gang til om hva som fikk det til å vende seg i meg. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
WubWub Skrevet 11. juni 2015 #37 Del Skrevet 11. juni 2015 La meg foreslå en ting for deg: Les de første innleggene i denne tråden og se hvordan den utvikler seg nedover til mitt første innlegg, og så kan du spørre meg en gang til om hva som fikk det til å vende seg i meg. Du fortsetter i samme belærende, nedlatende og arrogante tone ser jeg, noe som virkelig ikke er på sin plass. Er man voksen så tar man ansvar og beklager seg når man har oppført seg oppfarende, utrivelig og urimelig når man har hakket på andre fordi man selv har misforstått. Den eneste i tråden her som har sett noen grunn til at det skal "vende seg i deg" er deg selv - ergo er det du som har bommet og misforstått, så strengt tatt burde du manne deg opp å beklage deg "Mann 42". Denne adferden er kanskje grei på aktuell og politikk men vitenskap og historie forumet bør ha et mye høyere og mer seriøst nivå enn det du har levert i tråden her. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 11. juni 2015 #38 Del Skrevet 11. juni 2015 Du fortsetter i samme belærende, nedlatende og arrogante tone ser jeg, noe som virkelig ikke er på sin plass. Er man voksen så tar man ansvar og beklager seg når man har oppført seg oppfarende, utrivelig og urimelig når man har hakket på andre fordi man selv har misforstått. Den eneste i tråden her som har sett noen grunn til at det skal "vende seg i deg" er deg selv - ergo er det du som har bommet og misforstått, så strengt tatt burde du manne deg opp å beklage deg "Mann 42". Denne adferden er kanskje grei på aktuell og politikk men vitenskap og historie forumet bør ha et mye høyere og mer seriøst nivå enn det du har levert i tråden her. Det er beklagelig om ingen andre ser det lett tendensiøse med åpningsinnlegget og utviklingen videre med spekulasjoner om "affirmative action" og dulledalling med negrene fra filmskapernes side for å ikke anklages for rasisme, etc, etc, etc. Om det er noe innlegg som burde ha holdt en høyere standard, så er det HI og de påfølgende fem-seks, som savnet en hver kontakt med virkeligheten og var skrevet av folk som ikke engang gadd å google temaet de satt og mente saker og ting om. Jeg syns ikke jeg har noe å be om unnskyldning for i så måte. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
WubWub Skrevet 11. juni 2015 #39 Del Skrevet 11. juni 2015 (endret) Det er beklagelig om ingen andre ser det lett tendensiøse med åpningsinnlegget og utviklingen videre med spekulasjoner om "affirmative action" og dulledalling med negrene fra filmskapernes side for å ikke anklages for rasisme, etc, etc, etc. Om det er noe innlegg som burde ha holdt en høyere standard, så er det HI og de påfølgende fem-seks, som savnet en hver kontakt med virkeligheten og var skrevet av folk som ikke engang gadd å google temaet de satt og mente saker og ting om. Jeg syns ikke jeg har noe å be om unnskyldning for i så måte. Jeg ser mye, og jeg ser HI og flere innlegg kan tolkes i flere retninger - noen retninger som kanskje ikke er så greie. Men så må man huske på at det her lite for seg å se spøkelser der hvor det ikke er spøkelser om du skjønner metaforet. Uansett hvordan man tolker HI så er det beste man kan gjøre å informere og opplyse på en nøktern, sakelig og kunnskapsrike så kan forfatteren av HI bruke den informasjonen til å komme en konklusjon som forhåpentligvis vil være den riktige og ikke den konklusjonen som innebærer trangsynhet, fordommer og kunnskapsløshet. Å hetse noen gjør bare vondt verre om det er faktisk slik som det du spekulerer i (noe jeg tviler sterkt på er tilfelle. jeg tror HI bare ville opplyse seg og da er det jobben til oss med kunnskap på området å bistå). Endret 11. juni 2015 av WubWub Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2015 #40 Del Skrevet 11. juni 2015 ehm Anonymous poster hash: 212f8...889 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå