Gå til innhold

Pearl harbor og svarte mennesker

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg sitter og ser på PH og tenker litt. Pearl harbor foregår i 1941, og plutselig slo det meg at det er veldig mange svarte i den amerikanske marinen. Jeg kan ikke så mye om amerikansk historie, og håper noen kan svare meg. De svartes "revolusjon", foregikk den før eller etter andre verdenskrig? Jeg klarer ikke få det til å stemme at de svarte fikk være med i militæret (selv som vaskemenn osv). Når var egentlig slaveriet?

Jeg vet at det kan googles, men jeg ser jo på film, og håper å få en menneskelig forklaring.. :P

Anonymous poster hash: 8b3e0...e56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg sitter og ser på PH og tenker litt. Pearl harbor foregår i 1941, og plutselig slo det meg at det er veldig mange svarte i den amerikanske marinen. Jeg kan ikke så mye om amerikansk historie, og håper noen kan svare meg. De svartes "revolusjon", foregikk den før eller etter andre verdenskrig? Jeg klarer ikke få det til å stemme at de svarte fikk være med i militæret (selv som vaskemenn osv). Når var egentlig slaveriet?

Jeg vet at det kan googles, men jeg ser jo på film, og håper å få en menneskelig forklaring.. :P

I USA har de noe som heter " Affirmitive Action " , altså kvotering for alle som ikke er hvite. 

;)

Anonymous poster hash: 324bc...56f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I USA har de noe som heter " Affirmitive Action " , altså kvotering for alle som ikke er hvite.

;)

I 1941 også? Og hvis de svarte hadde "gode" rettigheter i 1941, gjaldt denne kvoteringen da under slavetiden? Merker jeg skal ta en tur på biblioteket...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I 1941 også? Og hvis de svarte hadde "gode" rettigheter i 1941, gjaldt denne kvoteringen da under slavetiden? Merker jeg skal ta en tur på biblioteket...

Nei sry, jeg trodde du mente når de lagte filmen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

;)

Hva har dette med det Ts spør om å gjøre? Affirmative action ble ikke introdusert før på 60-tallet.

Anonymous poster hash: b30cf...086

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Nei sry, jeg trodde du mente når de lagte filmen. 

Ja, det er vel et poeng. Amerikanske filmskapere tyr til historieforfalskning for å unngå rasismebeskyldninger, ikke overrasket om det stemmer.

Jeg mener å ha lest at det var egne avdelinger med afroamerikanere, fordi man tenkte at hvite ikke ville stole på "en neger ved sin side i skyttergrava".

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ashanti

Hva har dette med det Ts spør om å gjøre? Affirmative action ble ikke introdusert før på 60-tallet.

EDIT: Vi postet likt. 

Endret av ashanti
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke noe problem for svarte amerikanere å tjenestegjøre i hæren eller marinen under annen verdenskrig. De tjenestegjorde i alle våpengrener, og til og med US Marines tok inn svarte fra 1942. Første svarte offiser 1945.

http://www.archives.gov/research/african-americans/ww2-pictures/

http://www.lwfaam.net/ww2/

http://en.wikipedia.org/wiki/Military_history_of_African_Americans

Google "afroamericans ww2"

Og dere som pjatter om "affirmative action".... Dere er så utrolig fulle av piss. Det forbauser meg ikke at det renner over av og til, men fy faen, det er motbydelig.

Endret av Mann 42
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ikke sånn at rasisme bare forsvinner av seg selv, den dag i dag preges afroamerikaneres liv av rasisme fra hvite. Det var ikke lenger slaveri i 1941, men borgerrettighetskampen slik vi gjerne tenker på den med Martin Luther King Jr. og Rosa Parks hadde ikke skjedd ennå.

Anonymous poster hash: 20a40...ac5
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så må vi jo også huske på det, at selv i tider der enkelte mennesketyper har blitt sett på som "mindreverdige", har makthaverne sjelden hatt noe i mot å la dem kjempe krigene sine for seg. Ofre gjerne livet og helsa for oss på slagmarken, men ikke vent å få sitte hvor du vil i bussen når du kommer hjem vansiret, liksom ...

Anonymous poster hash: e45ec...436
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så må vi jo også huske på det, at selv i tider der enkelte mennesketyper har blitt sett på som "mindreverdige", har makthaverne sjelden hatt noe i mot å la dem kjempe krigene sine for seg. Ofre gjerne livet og helsa for oss på slagmarken, men ikke vent å få sitte hvor du vil i bussen når du kommer hjem vansiret, liksom ...

Anonymous poster hash: e45ec...436

Negere, svarte, afro amerikanere eller hva man ønsker å kalle dem, har kjempet i Amerikas kriger helt siden frigjøringskrigen, borgerkrigen, indianerkrigene, den spanskamerikanske krigen, første og andre verdenskrig og så videre.

Og som du sier, det er ikke noe problem for noen at de dør for sitt land.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Slaveriet i USA endte rundt 1860 om jeg ikke tar feil, men svarte opplevde en god del institusjonalisert diskriminering. Etter det jeg vet fikk ikke svarte tjene i den amerikanske marinen før i 1942. Afroamerikanere utgjorde ca 6% av flyvåpenet i 1944 og de fikk også tjene i hæren, men enhetene var ofte segregerte slik at svarte og hvite ikke tjente i samme bataljon. Denne segregeringen gjaldt også for parader og oppvisninger. Fullstendig desegregering av forsvaret skjedde ikke før i 1948 på ordre fra president Truman

Anonymous poster hash: fbc50...62c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Slaveriet i USA endte rundt 1860 om jeg ikke tar feil, men svarte opplevde en god del institusjonalisert diskriminering. Etter det jeg vet fikk ikke svarte tjene i den amerikanske marinen før i 1942. Afroamerikanere utgjorde ca 6% av flyvåpenet i 1944 og de fikk også tjene i hæren, men enhetene var ofte segregerte slik at svarte og hvite ikke tjente i samme bataljon. Denne segregeringen gjaldt også for parader og oppvisninger. Fullstendig desegregering av forsvaret skjedde ikke før i 1948 på ordre fra president Truman

Liten korreks. Jeg afroamerikanere fikk ikke tjene i USMC før 1942. Når det gjelder US Navy, så aner jeg ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Etter det jeg kan finne ut så er også historien om Doris Miller (den svarte kokken i PH filmen) basert på virkelige hendelser. Doris Miller ble belønnet med marinekorset for sine handlinger da Japan angrep PH.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten korreks. Jeg afroamerikanere fikk ikke tjene i USMC før 1942. Når det gjelder US Navy, så aner jeg ikke

De har tjenestegjort i alle våpengrener. Startinnlegget er pisspreik fra en historieløs tulling som ikke engang brydde seg med å sjekke om det han TRODDE han visste, faktisk var sant.

Men 2.5 millioner svarte amerikanere meldte seg frivillig til krigsinnsats under annen verdenskrig, og det samme gjorde et stort antall svarte kvinner på hjemmefronten. Krigsproduksjon av forskjellige slag.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

De har tjenestegjort i alle våpengrener. Startinnlegget er pisspreik fra en historieløs tulling som ikke engang brydde seg med å sjekke om det han TRODDE han visste, faktisk var sant.

Men 2.5 millioner svarte amerikanere meldte seg frivillig til krigsinnsats under annen verdenskrig, og det samme gjorde et stort antall svarte kvinner på hjemmefronten. Krigsproduksjon av forskjellige slag.

Nå må du ikka ta den tonen der du , 42. 

Det var nok bare et spørsmål.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sant, men jeg ser ikke hensikten ved å være sint på en person som bare spør om noe h*n lurer på. Å søke kunnskap bør møtes med respekt og oppmuntring, ikke hets. 

Unødvendig å hakke på vedkommende som en "historieløs tulling" når h*n har allerede sagt han ikke vet mye om amerikansk historie. 

Ellers så er det rett at også svarte kvinner gjorde en stor innsats for fedrelandet. Mens mannfolka var ute å kriget så trengte regjeringen arbeidskraft for å fylle opp de tomme arbeidsplassene på fabrikkene slik at man kunne holde hjulene i gang , alt fra våpen, medisinsk utstyr, deler til kjøretøy, fly, ammunisjon, osv ov. Hvite og svarte kvinner fikk da for første anledning i historien lov å få jobbe på fabrikker som tidligere bare var forbeholdt menn. Flere kvinner tok også ingeniør utdannelse.

Det viste seg at kvinner gjorde det vel så bra jobb som menn på fabrikkene og når det var et etablert faktum ble det satt mer fokus på kvinnefrigjøring og kvinnerettigheter.

Dette er en krigspropaganda plakat fra 2.vk som oppfordret kvinner til å jobbe på fabrikker (plakaten ble noen ti-år senere brukt av store feminist organisasjoner) : 

j-howard-miller-we-can-do-it-rosie-the-r

Nå var ikke siste delen av posten min her rettet mot deg Mann 42 men mot de som ikke var klar over denne historien.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jesus, er du full eller bare tilbakestående? Det må da være lov å spørre uten sånne tilbakemeldinger. På hvilket grunnlag kan du si jeg er tulling? Likte deg godt, helt til dette.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nikee

I alle dager da? :klo: Det er absolutt ingen grunn til å kommentere på den måten uprovosert. TS spør bare, og det er da helt i orden å spørre uten å bli kalt en idiot. Du har gode innlegg, men med sånne kommentarer så ødelegger du bare for deg selv og ikke minst en interessant debatt.

EDIT: Nå glemte jeg helt å svare på HI, afroamerikanere har, som mange andre nevner her tjent i flere kriger. Under 2. verdenskrig fantes det egne divisjoner for dem, men mange tjenestegjorde sammen med hvite eksempelvis i marinen. Da som oftest som kokker, kjøkkentjeneste osv. Men det finnes også unntak her, bare å google så finner man mye interessant! :)

Endret av Nikee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...