Gå til innhold

Herpes type 2 i munnen?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Hadde sex med en gutt for en stund siden, der jeg fikk munnsår to dager etter. Jeg sugde han, og nå er jeg livredd for at jeg har fått Herpes type 2 i munnen. Har tidligere brukt å få munnsår ca. to ganger i året, så kan det være at jeg bare tilfeldigvis fikk et vanlig munnsår akkurat da? Drakk mye alkohol/nedsatt immunforsvar og delte lypsyl med en jente, så håper på at det var det som utløste munnsåret og ikke munnsexen. Hvordan kan jeg i såfall vite sikkert? Tørr ikke ha oralsex mer..

Vet at jeg sikkert tenker alt for mye over dette her, men jeg har faktisk gått og tenkt på dette uten stans i to måneder. Var med lege for en stund siden og spurte blant annet om dette, men hun ga meg ikke noe ordentlig svar og virket som hun ble irritert/fornærmet og sa at det var kjempevanlig med herpes så jeg burde uansett ikke bekymre meg for å få det/smitte noen nedentil. Hva hjelper det meg liksom. Hun sa også at det ikke er noen forskjell på type 1 og type 2 herpes i munnen, men om jeg har fått type 2 i munnen så er jo det mye mer smittsomt enn type 1, som er den vanlige typen som nesten alle har? Og siden jeg allerede har type 1, er det da normalt å få utbrudd om jeg nå skulle ha vært så uheldig å bli smittet med type 2? Fikk også arr etter munnsåret, som varte i ca. to uker. Er det noen her som vet? Virker som om dette er umulig å få svar på, har googlet meg ihjel men finner ingen som lurer på det samme. 

Anonymous poster hash: b5aab...785
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du munnsår, så har du allerede herpes.

Anonymous poster hash: ed8ed...10e

AnonymBruker
Skrevet

1. Om han du sugde ikke har herpes har han ikke smittet deg. Heller du som har smittet han siden du fikk utbrudd kort tid etterpå.

2. Har du munnsår har du allerede herpesvruset i kroppen og kan ikke bli smittet flere ganger.

3. Har du herpes har du en etisk plikt til å fortelle de du suger/har sex med at du har herpes og at det er en risiko for at du kan smitte dem.

Anonymous poster hash: 34d70...815

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

3. Har du herpes har du en etisk plikt til å fortelle de du suger/har sex med at du har herpes og at det er en risiko for at du kan smitte dem.

Med tanke på at 80-90% av Norges befolkning har herpes, og mesteparten av disse har det liggende latent i kroppen uten utbrudd så er det omtrent slik at man burde nesten regne med at folk har herpes. Det er jo svært vanlig.

Anonymous poster hash: 6458e...68b

AnonymBruker
Skrevet

Med tanke på at 80-90% av Norges befolkning har herpes, og mesteparten av disse har det liggende latent i kroppen uten utbrudd så er det omtrent slik at man burde nesten regne med at folk har herpes. Det er jo svært vanlig.

Anonymous poster hash: 6458e...68b

Takk, ingen svarte egentlig på spørsmålet mitt. Tror jeg leste et sted at sånn 80% allerede har herpes type 1 i munnen. Spørsmålet mitt var om jeg kunne få herpes type 2 i munnen når jeg allerede har type 1. Tror ikke folk helt skjønner at munnsår er det samme som herpes. Vil gjerne ha svar fra folk som faktisk har litt peiling. 

Anonymous poster hash: b5aab...785

AnonymBruker
Skrevet

Herpes 1 og 2 er ganske like, men type to har som regel verre utbrudd. Nei du kan ikke ha begge deler på en plass. Jeg har herpes type 1 i underlivet, og kan derfor ikke få type 2 der fordi jeg allerede har type 1 viruset i kroppen. Det sa i allefall legen min.

Anonymous poster hash: de695...7dc
AnonymBruker
Skrevet

Takk, ingen svarte egentlig på spørsmålet mitt. Tror jeg leste et sted at sånn 80% allerede har herpes type 1 i munnen. Spørsmålet mitt var om jeg kunne få herpes type 2 i munnen når jeg allerede har type 1. Tror ikke folk helt skjønner at munnsår er det samme som herpes. Vil gjerne ha svar fra folk som faktisk har litt peiling.  Anonymous poster hash: b5aab...785

Ja, det kan du. Man kan bli smittet med begge typene både i underliv og i munn. Det er ekstra kjedelig med herpes type 2, fordi den ofte gir mer plagsomme utbrudd og de har en tendens til å komme igjen oftere enn type 1. I tillegg kan man smitte ny partner ved oralsex.

Man kan ta blodprøve for å avgjøre om man har begge typer, om det ikke er sår å ta direkteprøve av.

Anonymous poster hash: 48911...cb6

AnonymBruker
Skrevet

Herpes 1 og 2 er ganske like, men type to har som regel verre utbrudd. Nei du kan ikke ha begge deler på en plass. Jeg har herpes type 1 i underlivet, og kan derfor ikke få type 2 der fordi jeg allerede har type 1 viruset i kroppen. Det sa i allefall legen min. Anonymous poster hash: de695...7dc

Da har du enten misforstått eller blitt feilinformert. Man kan i imidertid opparbeide en viss immunitet mot den andre typen herpes om man har en av typene, men det er fremdeles smitterisiko.

Anonymous poster hash: 48911...cb6

Skrevet

Herpes smitter bare når man har utbrudd, resten av tida ligger det latent. Så dersom utbruddet ditt kom noen dager etter at du var sammen med han, og han ikke hadde noe utbrudd da, så har ikke han smitta deg, og du har ikke smitta ham.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...