Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Idja
Skrevet

Nå er det vel kanskje ikke alle som alltid har god tid til å handle mat, ift. jobb, reise og alt annet. Så det blir iblant siste liten.

Slutter aldri å irritere meg over idiotien i Norge rundt disse stengetidene, og etter at jeg flyttet hjem fra utlandet glemmer jeg fortsatt hvordan dette opplegget fungerer. Spesielt for de som jobber mye, har trening osv. er det til tider et ork å få handlet inn en flaske vin til et middagsselskap...

Anonymous poster hash: 87839...a0d

Jojo, men da må man jo bare akseptere at man ikke alltid rekker det - det er jo fortsatt en egens skyld. Jeg har gått glipp av å få handlet øl flere ganger selv, fordi jeg har sittet i kassa og ikke rukket å få pause til å handle.

Jeg er heller ikke glad i regelen, og at den skal være tidligere på lørdager enn hverdager er jo helt ulogisk.

AnonymBruker
Skrevet

Nå er det vel kanskje ikke alle som alltid har god tid til å handle mat, ift. jobb, reise og alt annet. Så det blir iblant siste liten.

Slutter aldri å irritere meg over idiotien i Norge rundt disse stengetidene, og etter at jeg flyttet hjem fra utlandet glemmer jeg fortsatt hvordan dette opplegget fungerer. Spesielt for de som jobber mye, har trening osv. er det til tider et ork å få handlet inn en flaske vin til et middagsselskap...

Anonymous poster hash: 87839...a0d

Seriøst? I løpet av en uke klarer alle å komme seg i butikken for øl eller vinmonopolet for vin og sprit, litt planlegging skader aldri 😉

Og så lønner det seg å ha noe i backup om man alltid har problemer med å rekke alkoholkjøp. Noen øl, litt vin og sprit tar ikke stor plass.

Har aldri ikke kunnet presse inn alkoholkjøp om jeg har trengt det. Selv ikke da jeg jobbet fulltid, studerte fulltid og var alene med to barn som hadde aktiviteter hver dag.

Men at ølsalget kanskje kunne stenge senere er en annen sak.

Anonymous poster hash: ea8b8...5b6

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Seriøst? I løpet av en uke klarer alle å komme seg i butikken for øl eller vinmonopolet for vin og sprit, litt planlegging skader aldri

Og så lønner det seg å ha noe i backup om man alltid har problemer med å rekke alkoholkjøp. Noen øl, litt vin og sprit tar ikke stor plass.

Har aldri ikke kunnet presse inn alkoholkjøp om jeg har trengt det. Selv ikke da jeg jobbet fulltid, studerte fulltid og var alene med to barn som hadde aktiviteter hver dag.

Men at ølsalget kanskje kunne stenge senere er en annen sak.Anonymous poster hash: ea8b8...5b6

Jeg er enig i at i de fleste anledninger går det fint å planlegge. Men ikke alle arbeider 8-16 og ting kan skje slik at en av og til må løpe til butikken rett før alkoholstegningen.

AnonymBruker
Skrevet

Hos oss er det slik at kassene automatisk sperres. Lenge siden jeg satt i kassen, men mener det er snakk om 1-2 minutter etter klokken 18/20. Etter dette må man tilkalle ansvarshavende som må dra kortet sitt. 

Det varierer vel fra kommune til kommune, men hos oss er det også slik at ølsalget stenger 18/20, men at det er lov å selge til de som har forsynt seg før slaget 18.00/20.00. 

Problemet er bare at hvem som helst kan si at de tok ølet før salget stengte, selv om vi eventuelt dekker til ølavdelingen (er snakk om "gardiner", ikke noe stengsler). Derfor trekker jeg aldri kortet mitt for å oppheve sperren. Unntaket er på påskeaften og lignende dager, men da står vi alltid én ansvarshavende i området og observerer folk i kassen, og tillater kun salg til de som stod i køen før det aktuelle tidspunktet, og har stått der hele tiden før de kommer til hos kasserer.

Anonymous poster hash: 82642...65e

Skrevet

Kunne overstyre på Bunnpris, men måtte dra nestsjefens kort. Gjorde det et par ganger når kunden sto i kø, men ikke kom seg til kassen før ett minutt for seint,  har også forklart meg når dette har blitt oppdaget. 

Skulle jeg ha øl etter ølsalget var stengt selv, så tok jeg bare med det jeg skulle ha og slo det inn/betalte dagen etterpå. 

• Liker 1
Skrevet

Kunne overstyre på Bunnpris, men måtte dra nestsjefens kort. Gjorde det et par ganger når kunden sto i kø, men ikke kom seg til kassen før ett minutt for seint, har også forklart meg når dette har blitt oppdaget.

Skulle jeg ha øl etter ølsalget var stengt selv, så tok jeg bare med det jeg skulle ha og slo det inn/betalte dagen etterpå.

Flaks du ikke ble tatt I kontroll, da ;)

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Alkoholloven sier at en ikke har lov å selge alkohol etter kl. 18/20, og rent teknisk er ikke et salg avsluttet før en har betalt for varene sine. Altså er det ikke avsluttet når en har tatt ølen i kongen, eller stilt seg i kassen før tiden. Om en kunde kommer løpende til kassen fem sekunder før ølsalget stenger kan jeg ikke selge til personen, siden jeg vet at han ikke får betalt innen fem sekunder.

At noen butikker driver med overstyring av sperren, eller lar folk som "sto i kø" å kjøpe er egentlig ikke riktig. Men så bor vi jo alle i ulike kommuner, og dermed ulike skjenkekontor, og ikke alle er like strenge på dette. I min kommune, Bergen, vet jeg om to butikker som fikk heftig med prikker etter å ha solgt alkohol til folk som sto i kø - fordi ølsalget stenger når det stenger. Det er ikke butikkens ansvar å påse at du får kjøpt deg øl. Greit nok at det kan være vanskelig for noen med merkelige arbeidstiden, men jeg vil ikke miste jobben min for at du skal få cider.

Våre kunder er såpass vant med at vi følger det vårt skjenkekontor sier til punkt og prikke at de ikke blir sure eller sinte.

Anonymous poster hash: 1d70f...ac4

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

GIDDER FAEN IKKE Å FÅ SPARKEN FOR AT JEG SOLGTE ØL TIL IDOPTER SOM IKKE KAN HANDLE TIDLIGERE ELLER ANDRE DAGER.  SKYLDE PÅ ARBEIDSTIDER ELLER ANNET BLIR FOR DUMT. INGEN SOM JOBBER FRA 8-20 HVER DAG ERGO HAR MAN TID TIL Å KJØPRE DEN JÆVLA ALKOHOLEN

Anonymous poster hash: a043e...478
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

jobber i ICA, å her er det nulltolleranse for salg av øl etter at salgssperren har kommet på i kassene. regel er regel å det spiller ingen rolle om personen tok i øllet før kl 20. folk får faen meg klare å handle de timene de er oppe altså. det er IKKE synd i de som ikke får kjøpt noe utenom salgstiden. møkkafolk som skjeller meg ut på grunn av det kan dra seg til helvette ut av butikken UTEN øl

Anonymous poster hash: 6d931...3f5
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fatter ikke hva som er så vanskelig med å klare å kjøpe før det stenger. Ølsalg i butikker og vinmonopolet har åpent 6 dager i uka. Du trenger ikke vente til lørdag kl 17.55. Det verste jeg vet er folk som står og brauter at de må få gå foran andre i køa før ølsalget stenger. Jeg svarer gjerne: Ikke mitt problem at du har utsatt dette i 6 dager, så smiler jeg gjerne kokett, betaler mine varer og kjører hjem 😉

Så får de bare stå der som aper, ikke MITT problem at de ventet til lørdag kl 17.55 liksom....

Anonymous poster hash: 2023a...656

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva er det verste som kan skje i sånne situasjoner? At du ikke får øl den dagen, er ikke verre enn det. Samme gjelder jo om du skal ha cola og potetgull og kommer etter at butikken er stengt. Da får man klare seg uten det den dagen. 

Anonymous poster hash: 0ed8f...b4a
  • Liker 3
Skrevet

Flaks du ikke ble tatt I kontroll, da ;)

Ja, flaks. ;)

Skrevet

Butikkene selger øl fra mandag-fredag kl 9-20 og lørdag fra 9-18. Det burde være nok tid til å skaffe seg øl til helga. Hvis man venter til siste liten og ikke får kjøpt øl har man bare seg selv å takke. Gud så glad leg har slutta med å jobbe i den bransjen.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Mitt syn er slik:
Tidsbegrensningene er idiotiske. Arkaiske og irriterende regler. De bør endres, og selv om jeg ikke sliter med å få kjøpt øl innenfor tidene synes jeg det er håpløst å måtte forholde meg til dem.

Reglene er likevel ikke butikkenes skyld eller ansvar. Å klage på å ikke få kjøpt øl akkurat idet tiden går ut er ren og skjær idioti enten man stilte seg i kø fem på eller ikke. Man vet hvordan reglene er, enten man liker dem eller ikke, og da må man legge inn noe margin. Løper man til butikken rett før ølsalget stenger har man selv tatt sjansen.

Anonymous poster hash: f4936...307
  • Liker 3
Skrevet

Når jeg jobbet på kiwi fikk vi en varsel og sperre om at klokka var over 20. Det er jo kanskje mulig at man kunne dra et sjefskort og få opphevet den sperren, men det var aldri nevnt, aldri aktuelt liksom. Først i denne tråden jeg har lest at det er mulig. 

Innmari fortvilende når du som 18åring sitter der og ikke kan gjøre noe med saken, og kunden er pottesur;P Ofte kom folk og kjøpte ølen først, og gikk inn igjen  og handla resten etterpå..

Skrevet

Har ikke noe i mot kunder, og det har jeg ikke skrevet heller. Men folk som selv er skyld i at de ikke rekker ølsalg, og deretter klager over det - nei dem synes jeg ikke noe synd på. 

Enig.

AnonymBruker
Skrevet

Enig.

Ok.

Anonymous poster hash: 38aa2...83f

AnonymBruker
Skrevet

Alkoholloven sier at en ikke har lov å selge alkohol etter kl. 18/20, og rent teknisk er ikke et salg avsluttet før en har betalt for varene sine. Altså er det ikke avsluttet når en har tatt ølen i kongen, eller stilt seg i kassen før tiden. Om en kunde kommer løpende til kassen fem sekunder før ølsalget stenger kan jeg ikke selge til personen, siden jeg vet at han ikke får betalt innen fem sekunder.

At noen butikker driver med overstyring av sperren, eller lar folk som "sto i kø" å kjøpe er egentlig ikke riktig. Men så bor vi jo alle i ulike kommuner, og dermed ulike skjenkekontor, og ikke alle er like strenge på dette. I min kommune, Bergen, vet jeg om to butikker som fikk heftig med prikker etter å ha solgt alkohol til folk som sto i kø - fordi ølsalget stenger når det stenger. Det er ikke butikkens ansvar å påse at du får kjøpt deg øl. Greit nok at det kan være vanskelig for noen med merkelige arbeidstiden, men jeg vil ikke miste jobben min for at du skal få cider.

Våre kunder er såpass vant med at vi følger det vårt skjenkekontor sier til punkt og prikke at de ikke blir sure eller sinte.

Jeg kan i utgangspunktet være enig i den tolkningen der, men jeg mener også at dette ikke er tolkningen som er lagt til grunn i praksis. Mener å ha lest at Helse- og sosialdepartementet aksepterer at øl kan betales etter 20.00, så lenge det er plukket før. Slik praktiseres det også i min kommune, hvor det står uttrykkelig i den kommunale forskriften at kunder som forsyner seg før 18/20 kan betale etter det klokkeslettet. Problemet med dette er at butikken har bevisbyrden for at kunden forsynte seg til rett tidspunkt, og det kan jo være vanskelig (og dermed i 99,9% av tilfellene ikke verdt bryet for et par skarve salg).

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan i utgangspunktet være enig i den tolkningen der, men jeg mener også at dette ikke er tolkningen som er lagt til grunn i praksis. Mener å ha lest at Helse- og sosialdepartementet aksepterer at øl kan betales etter 20.00, så lenge det er plukket før. Slik praktiseres det også i min kommune, hvor det står uttrykkelig i den kommunale forskriften at kunder som forsyner seg før 18/20 kan betale etter det klokkeslettet. Problemet med dette er at butikken har bevisbyrden for at kunden forsynte seg til rett tidspunkt, og det kan jo være vanskelig (og dermed i 99,9% av tilfellene ikke verdt bryet for et par skarve salg).

Det er i alle fall den tolkningen mitt skjenkekontor følger, så da er det også den butikken jeg arbeider i følger. Tror også jeg poengerte i innlegget mitt at ulike skjenkekontor praktiserer dette ulikt. Jeg synes ikke det burde være slik at det er greit at en får betale så lenge varen er plukket før 18/20 - det skaper som du sier bare vanskeligheter for butikken. Regelen skjenkekontoret i Bergen følger er mye enklere å drive med i praksis. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...