Gå til innhold

DNA test av baby.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg og mannen er for tiden prøvere.

Dette er ikke noe mannen ønsker, eller har snakket om (det jeg skal skrive nå altså, han er helt med på å få barn), men jeg tenker jeg har veldig lyst til å ta en DNA test etter barnet er født. Ikke fordi jeg er usikker på hvem som er faren, har ikke hatt sex med noen andre enn han noen gang, men slik at det aldri skal være noen tvil hos han. Kan godt hende det er noe han tenker på, men ikke tør å spørre om det, skjønner jo at det kan være vanskelig å spørre om, og jeg hadde følt han ikke stolte på meg. Det ene barnet til onkelen hans er egentlig ikke han sitt, og kona hans var utro på jobbreise og ble gravid...

Men jo, det jeg lurer på da er for det første hvor mye det koster, også lurer jeg på om hvor stor sjansen er for at den kan vise feil? Altså, om vi plutselig da sitter der med svaret om at han ikke er faren, når han egentlig er det... Det hadde jo vært veldig... Tragisk.

Anonymous poster hash: a1abc...e9e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Farskapstest som det kalles er veldig nøyaktig. Pris er jeg usikker på. Dere kan også få en pekepinn ved å se på blodtypen til barnet. Blodtypen blir rutinemessig testet etter fødsel når det tar vanlige blodprøver av barnet

Anonymous poster hash: e4694...3c4
Skrevet

Altså, for meg høres det ut som at dere ikke bør være prøvere akkurat nå... Det er ikke normalt å bestille DNA-test av barnet sitt med mindre man har ekstremt gode grunner. 

Mener å ha hørt at en test koster rundt 1500 kroner.

• Liker 12
Skrevet

Jeg stiller meg også kritisk til dette med farskapstest. Hvis mannen din ikke selv har insistert på det er det jo ingen vits.

Dessuten kan man få barn som ligner far så veldig at en slik test ikke har noe for seg.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi har tatt det.

Ikke fordi mannen egentlig tvilte, men fordi der dukket opp noe i livet hans (han fant plutselig ut at pappaen hans, ikke var hans biologiske far).

Det kostet 3000kr (for to barn) , og viste at barna er hans, med 99% sikkerhet.

Man kan også bestille en som er 100% sikker, men det hadde han ikke noe behov for. Tror det hadde kostet rundt 5000kr

Anonymous poster hash: c9851...20f

AnonymBruker
Skrevet

Vel tja, det er jo faktisk ganske mange som er pappaer til barn som egentlig ikke er deres, og hvorfor skal man ikke ta bare gjøre det enkelt å greit, slik at det ikke trenger å være noe usikkerhet. Som sagt så har onkelen hans fått vite for ett år siden at han egentlig ikke er faren til barnet sitt, og han har det helt forferdelig nå, og sønnen har der skikkelig ille og alt er egentlog bare veldig trist. Jeg skjønner godt om mannen min da kan få noen usikre tanker innimellom. Men så klart, barnet kan jo komme ut som en kopi av mannen min. :)

Kommentaren om at vi ikke burde være prøvere nå syntes jeg blir for tåpelig. Vi stoler hundre prosent på hverandre, har kjempegod kommunikasjon, og gleder oss masse til å få barn. Jeg vil bare ikke at mannen min skal føle usikkerhet rundt dette på noen måte, det er faktisk ganske mange fedre som blir lurt på denne måten, og tatt i betraktning det med onkelen hans, så er nok dette noe han kommer til å føle på etter hvert.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk til svar forresten! Og så klart ts over her, det glemte jeg å skrive! Var litt dyrere enn jeg trodde, men ikke noe ekstremt hvert fall :)

AnonymBruker
Skrevet

Vel tja, det er jo faktisk ganske mange som er pappaer til barn som egentlig ikke er deres, og hvorfor skal man ikke ta bare gjøre det enkelt å greit, slik at det ikke trenger å være noe usikkerhet. Som sagt så har onkelen hans fått vite for ett år siden at han egentlig ikke er faren til barnet sitt, og han har det helt forferdelig nå, og sønnen har der skikkelig ille og alt er egentlog bare veldig trist. Jeg skjønner godt om mannen min da kan få noen usikre tanker innimellom. Men så klart, barnet kan jo komme ut som en kopi av mannen min. :)

Kommentaren om at vi ikke burde være prøvere nå syntes jeg blir for tåpelig. Vi stoler hundre prosent på hverandre, har kjempegod kommunikasjon, og gleder oss masse til å få barn. Jeg vil bare ikke at mannen min skal føle usikkerhet rundt dette på noen måte, det er faktisk ganske mange fedre som blir lurt på denne måten, og tatt i betraktning det med onkelen hans, så er nok dette noe han kommer til å føle på etter hvert.

Dere stoler hundre prosent på hverandre og har god kommunikasjon, likevel vurderer du å ta en farskapstest i tilfelle han ikke stoler på deg og ikke tør å si det?

Anonymous poster hash: 65546...735

• Liker 17
Skrevet

Men hvorfor prøve når han ikke vil ha barn?

Og å tenke på dna-test før barnet i det hele tatt er laget??

Jeg ville ventet....

• Liker 2
Skrevet

Dette høres veldig spesielt ut, mildt sagt..

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dere stoler hundre prosent på hverandre og har god kommunikasjon, likevel vurderer du å ta en farskapstest i tilfelle han ikke stoler på deg og ikke tør å si det? Anonymous poster hash: 65546...735

Ja? Selv om han ikke er usikker nå, betyr ikke det at han kan føle på det senere i livet, og det skjønner jeg godt om han gjør også, med tanke på onkelen hans. Jeg syntes faktisk at alle barn som blir født burde bli testet, så slipper man løse kvinner som ligger rundt og lurer fedre til å tro de er gravide med hans barn...men der er jeg tydeligvis alene.

Og ja, jeg har snakket med han om det, og han sier at det ikke er nødvendig og bare tull å bruke penger på, ja, kanskje han har rett. Men hva er problemet med å ta en test, så er det aldri noe man trenger å tenke på igjen?

Men hvorfor prøve når han ikke vil ha barn?

Og å tenke på dna-test før barnet i det hele tatt er laget??

Jeg ville ventet....

Leseforståelsen er på topp ser jeg... Både jeg og mannen vil ha barn, dette er noe vi er sammen om, han gleder seg kjempemye, akkurat som meg.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Farskapstest som det kalles er veldig nøyaktig. Pris er jeg usikker på. Dere kan også få en pekepinn ved å se på blodtypen til barnet. Blodtypen blir rutinemessig testet etter fødsel når det tar vanlige blodprøver av barnet

Ehh...nei. Ikke riktig. Blodtypen til barnet blir ikke rutinemessig testet etter fødsel. 

Anonymous poster hash: 58b84...692

• Liker 2
Gjest Magdalene
Skrevet

Typing etter fødsel skjer vel kun om mor er rhesus negativ?

• Liker 1
Skrevet

Nei det er feil..Ikke blitt gjort på noen av mine 3 barn ihvertfall..

Skrevet

Haha! Jeg spurte mannen min om hvordan han ville reagert om jeg plutselig bare hadde gått og DNA-testet babyen vår. Sånn bare for at han aldri skulle være i tvil om at han var faren.

Først ble han sittende og blunke. Og klø seg litt i hodet. Og så sa han "øøøøh...det ville vel vært første gang jeg faktisk hadde mistenkt deg for å ha vært utro". :ler:

Altså seriøst TS. Hva som er problemet? Problemet er at du undergraver alt et forhold skal være bygd på; tillit, kommunikasjon, åpenhet og ærlighet. Ikke bare gjør du det stuerent å skulle ha bevis for at partneren beholder trusene på når hun burde, du stoler heller ikke på at mannen din har nok ryggrad til å ta opp ev problemer og tanker han måtte ha. Du stakkarsliggjør fyren, og bagatelliserer i samme slengen mye av fundamentet for forholdet deres.

• Liker 9
Skrevet

Hvis dere stoler 100% på hverandre, så hadde det jo ikke vært noen tvil og usikkerhet hos han.

Skrevet

Jeg ser TS.her og som kvinne er det fint du tar det opp. Jeg skrev senest i går om dette i en annen tråd på KG.at det burde være en standard test etter fødselen. Der er så mange andre tester og forhold som skal avklares. Både med farskapserklæring og bosted foreldre. En systematisk dna farskapstest ville også få ned prisen. Det var i grunnen mange kvinner som var enige angående dette.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det burde blitt fast rutine og påbudt å foreta DNA test av nyfødte. Da hadde utroskap bitt mye enklere å få rede på slik at man evt kan slippe å forsørge noen adre sitt barn resten av livet uten å vite det.

Jeg hadde ikke tankt noe negativt om damen min hadde tatt DNA test på eget initiativ, jeg hadde bare sett på det som positivt at det var helt (tilnærmet lik) sikkert at ungen var min.

Anonymous poster hash: e75d4...1dc
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Typing etter fødsel skjer vel kun om mor er rhesus negativ?

Ja, og ved noen få andre tilfeller.

Anonymous poster hash: c4977...30c

Skrevet

Jeg ville avventet å nevne farskapstest for ham. Vent heller til det eventuelle barnet er født. Merker du at noe ikke er som det pleier, at han er i tvil på at han er faren eller lignende så kan du heller foreslå det. Da kan du kanskje heller foreslå det i en litt humoristisk tone og si at du kan bestille en test og samtidig si at du ikke dømmer ham selv om han ønsker farskapstest. Ikke vits å lage noe styr med testing allerede nå før dere er blitt gravid. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...