Gå til innhold

Penicilin og alkohol

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fikk penicilin for halsbetennelse for noen dager. Fikk en 10-dagers kur så det er enda ganske lenge igjen av kuren, men jeg føler meg ikke sjuk i det hele tatt lenger.

Er det farlig å kombinere alkohol og penicilin? I kveld er det en fest som jeg har veldig lyst til å gå på. Tenker ikke å drikke veldig mye, men 3-4 halvlitere over 3-4 timer.

Gutt 18

Anonymous poster hash: c2c46...434

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har gjort det og det har gått bra

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gjort det og det har gått bra

Det betyr ikke at man skal gjøre det.

Gå på fest edru TS. Blir litt overrasket over folk som absolutt må drikke alkohol. Jeg går på medisiner der jeg ikke kan drikke. Har gått på dem siden februar og skal gå på dem til august. Å ikke drikke er ikke akkurat noe problem, og jeg drar på fest med venner likevel. Jeg har ikke drukket siden desember, så da må du klare 10 dager uten :) 

Anonymous poster hash: a8318...5a5

AnonymBruker
Skrevet

Har fått høre at det nødvendigvis ikke er farlig, men at penicilinen mister effekten. Det er uansett en unødvendig risiko å ta.

Og man skal vel dessuten alltid fullføre en kur, selvom man føler seg bedre?! Og du har jo i tillegg ganske nettopp begynt.
Du har mere enn nok av tid til å feste senere ;)

God bedring!

Anonymous poster hash: 12b30...0d8
AnonymBruker
Skrevet

Har fått høre at det nødvendigvis ikke er farlig, men at penicilinen mister effekten. Det er uansett en unødvendig risiko å ta.

Og man skal vel dessuten alltid fullføre en kur, selvom man føler seg bedre?! Og du har jo i tillegg ganske nettopp begynt.

Du har mere enn nok av tid til å feste senere ;)

God bedring!

Anonymous poster hash: 12b30...0d8

Ja, man skal alltid fullføre en kur. Hvis ikke risikerer TS at han må begynne på nytt fordi infeksjon blomstrer opp igjen. Og da må han klare seg enda 10 dager uten alkohol, stakkars gutten :P;)

Skrevet

Jeg har spurt både en farmasøyt og to leger (bekjente av meg) om dette. Alkohol, selv i relativt generøse mengder, har liten eller ingen effekt på virkningen av en penicillinkur. Grunnen til at denne myten har oppstått, er at leger gjerne erfarer at folk med rusproblemer slurver med å konsekvent gjennomføre en kur siden man ofte føler seg bedre når man ruser seg, eller man ganske enkelt slurver fordi man har en uregelmessig, udisiplinert livsstil. 

Konsekvensen av å ikke fullføre en antibiotika-kur slik man skal, er at man kanskje ikke får tatt fullstendig knekken på bakteriene som skal tas. Det gir risiko for utvikling av  resistens hos de som evt klarer seg. 

Hvis du vet at du klarer å gjennomføre kuren med nødvendig disiplin og intervall, så drikk alle ølene dine og kos deg med beste samvittighet. God bedring, forresten!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har spurt både en farmasøyt og to leger (bekjente av meg) om dette. Alkohol, selv i relativt generøse mengder, har liten eller ingen effekt på virkningen av en penicillinkur. Grunnen til at denne myten har oppstått, er at leger gjerne erfarer at folk med rusproblemer slurver med å konsekvent gjennomføre en kur siden man ofte føler seg bedre når man ruser seg, eller man ganske enkelt slurver fordi man har en uregelmessig, udisiplinert livsstil. 

Konsekvensen av å ikke fullføre en antibiotika-kur slik man skal, er at man kanskje ikke får tatt fullstendig knekken på bakteriene som skal tas. Det gir risiko for utvikling av  resistens hos de som evt klarer seg. 

Hvis du vet at du klarer å gjennomføre kuren med nødvendig disiplin og intervall, så drikk alle ølene dine og kos deg med beste samvittighet. God bedring, forresten!

Man bør likevel være avholdende når man gjennomfører en penicillinkur fordi alkohol til en viss grad nedsetter kroppens egen evne til å bekjempe infeksjonen. I tillegg tåler man ofte alkoholen litt dårligere når man har en så kraftig infeksjon at man trenger penicillin. Blir man kvalm og kaster opp tablettene, avtar effekten av kuren. Et annet poeng er at både alkohol og penicillin kan gi løs avføring. Det er også et moment at alkoholbruk øker sannsynligheten for at man glemmer å ta penicillintablettene til rett tid.

http://www.helsenett.no/index.php?option=com_content&view=article&id=19474:alkohol-og-antibiotika&catid=223&Itemid=521

Skrevet

Når jeg skrev "relativt generøse mengder" mente jeg ikke flatfylla. TS snakker om tre-fire halvlitere, og det vil være godt innafor.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...