Gå til innhold

Lykkepiller?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Et nært familiemedlem er døende av kreft og har ikke lang tid igjen. I perioder har hun vært positiv og så hadde h*n seg en stor knekk, fikk ny kur på sykehuset og når jeg i forgårs møtte h*n var det som om h*n var høy på noe, svevende, overlykkelig og blid. Ordene var de samme "jeg kommer ikke til å leve lenge,jeg må få ditt og datt før jeg dør,jeg fortjener alt "osv men h*n smilte hele tiden og var såå positiv. Det er jo selvfølgelig kjempebra,jeg bare lurer på om man får en type lykkepille med denne virkningen sammen med cellegift på noen sykehus? *n var så langt nede for 2 uker siden at h*n trodde ikke morgendagen kom,og egentlig var h*n likeglad,gråt mye og var helt utenfor ..

Anonymous poster hash: 849b2...ce6

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Min personlige mening er at ordet "lykkepille" er misvisende , de gir en ikke lykke. Hensikten med SSRI-preparater er å flate ut følelser å holde en stabilt i midten.

Det kan føre til at man finner roen i sjela, gir ekstra overskudds krefter når det blir mindre bekymringer, mindre kaos i hjernen som også kan bidra til at man kan fokusere på det fine som har vært.

Uansett så er det bare mine personlige mening om antidepressiva. Men det er meget mulig h*n har fått de, kan høres litt slik ut. 

Har selv observert at dypt deprimerte mennesker få en energi boost etter at de har begynt på antidep, og motsatt - noen har faktisk blitt verre - tilogmed suicidale og ekstremt ustabile.

Så det gjelder å finne den antidepressivaen som man responderer best på under oppfølging av lege eller psykolog.

Jeg kan også tenke meg at vedkommende har fått sterke beroligende medisiner for å takle angst og kroppslige ubehag.

Og det er vel fortjent, jo mindre lidelse jo bedre. Det er fint om medisiner kan hjelpe avlaste et menneskes lidelsestrykk å føre til at man får en verdig avslutning i liven.

Uansett : føler med deg, det er tungt og tøft å være pårørende...

Endret av WubWub
  • Liker 2
Skrevet

Jeg tviler på at vedkommende har fått "lykkepiller" i den vanlige betydningen (ssri), det tar tid før de gir effekt, og de gir ikke den lykkefølelsen/gleden du beskriver, men jevner ut "bunnene" i følelseslivet og forebygger angstanfall. Jeg vil heller tro vedkommende har fått noe beroligende eller smertestillende, som kan ha den effekten du beskriver.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

SSRI kan ta opptil 3måneder før de fungerer og de gir ikke slik effekt du beskriver vedkommende har. De kan øke serotoninet i hjernen noe som gjør at folk føler seg bedre fra depresjon. Tror nok heller hun har får et A-preparat ala valium eller lignende, da forsvinner alle bekymringer og man blir bedøvet, alt blir fint og man svever på en sky av behagelighet.

Anonymous poster hash: 9762a...4b5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dødende, kreftsyke mennesker får ofte mye smertestillende.

De er i tillegg i flere faser, de skal gå fra å benekte sin sykdom til kjøpslåing og frem til en aksept på at tingene er som de er.

Det kan være skremmende å stå nær og observere mennesker som vet at de ikke skal leve mer enn sannsynligvis en tilmålt, kort tid til. Særlig dersom den døende prater åpent om det meste av tanker han har.

Det som er viktig er å prøve å møte den døende på den døendes premisser. Noe som kan være vanskelig, det er mye lettere å si at det går bra, legene kan ta feil og andre dumme og unødvendige ting, ofte fordi man som nærtstående ikke takler døden tett inn på livet.

Men "lykkepiller" det tror jeg ikke de gir døende, kreftsyke mennesker, annet enn unntaksvis. Fordi det tar tid før de virker, og fordi det er andre medisiner (morfin blant annet) som vil dempe både smerter og virke på andre måter i tillegg til smertedempende.

Anonymous poster hash: 9c957...e75

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...