AnonymBruker Skrevet 4. juni 2015 #1 Skrevet 4. juni 2015 Søsteren min og jeg sitter her og prater om løst og fast og kommer da innpå dette med KID-nummere og lurer på om noen kan svare på følgende: Hvorfor er noen korte og greie, mens andre er lange som et vondt år? Hvis jeg betaler søsterens regning med KID-nr fra min konto, er det hennes eller mitt navn som kommer opp som betaler da? Hvor fort/og hvordan ser betalingsmottaker at beløpet er innbetalt? Foregår det manuelt eller automatisk Får jeg inn penger på min konto så ser jeg jo ikke før etter en virkedag, hvem pengene kommer fra. Gjelder det ved bruk av KID også? Takk for svar hvis noen vet dette .Anonymous poster hash: bef43...dba
Gjest Margit Spat Skrevet 4. juni 2015 #2 Skrevet 4. juni 2015 Det er bedriftene selv som bestemmer hvor lange kid-nummerne skal være (max 25 siffer) og hvordan de skal være oppbygd. Mange bedrifter, men ikke alle, har kid-nummer som er en kombinasjon av kundenummer og fakturanummer + et kontrollsiffer. Hvis du betaler en regning som er adressert til din søster, så ser mottaker at det er du som har betalt regningen. Det betyr ikke at det blir "feil", for regningen er jo betalt uansett hvilken konto pengene kommer fra. Som regel er det ikke så farlig for mottaker HVEM som har betalt, men AT det er betalt. Så lenge kid-nummeret er riktig, så blir det registrert. Kid-nummeret er ikke knyttet opp til ditt/søsteren din sitt kontonummer, men til kundenummer/fakturanummer etc. Pengene blir verken overført raskere eller tregere av at det er kid-nummer på regningen. Tidspunktet pengene overføres avhenger av når bankene har overføring. Den store fordelen med kid-nummer er at innbetalinger blir ført direkte i regnskapssystemet ved hjelp av kid-nummeret (det skjer en automatisk overføring av filer hver natt). Slik blir det enkelt å holde orden på innbetalinger, og man sparer tid (og får færre feilkilder) på regnskapsføringen. Dersom man betaler uten kid-nummer, må innbetalinger føres manuelt, og da tar det lenger tid før mottaker ser hvilke regninger som er blitt betalt. Var dette svar på det du lurte på?
MalloryK Skrevet 4. juni 2015 #3 Skrevet 4. juni 2015 Kid nr er som regel en kombinasjon av kundenummeret ditt + fakturanummer
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2015 #4 Skrevet 4. juni 2015 Det er bedriftene selv som bestemmer hvor lange kid-nummerne skal være (max 25 siffer) og hvordan de skal være oppbygd. Mange bedrifter, men ikke alle, har kid-nummer som er en kombinasjon av kundenummer og fakturanummer + et kontrollsiffer. Hvis du betaler en regning som er adressert til din søster, så ser mottaker at det er du som har betalt regningen. Det betyr ikke at det blir "feil", for regningen er jo betalt uansett hvilken konto pengene kommer fra. Som regel er det ikke så farlig for mottaker HVEM som har betalt, men AT det er betalt. Så lenge kid-nummeret er riktig, så blir det registrert. Kid-nummeret er ikke knyttet opp til ditt/søsteren din sitt kontonummer, men til kundenummer/fakturanummer etc. Pengene blir verken overført raskere eller tregere av at det er kid-nummer på regningen. Tidspunktet pengene overføres avhenger av når bankene har overføring. Den store fordelen med kid-nummer er at innbetalinger blir ført direkte i regnskapssystemet ved hjelp av kid-nummeret (det skjer en automatisk overføring av filer hver natt). Slik blir det enkelt å holde orden på innbetalinger, og man sparer tid (og får færre feilkilder) på regnskapsføringen. Dersom man betaler uten kid-nummer, må innbetalinger føres manuelt, og da tar det lenger tid før mottaker ser hvilke regninger som er blitt betalt. Var dette svar på det du lurte på? Ja nå fikk vi svar på det meste . Tusen takk for at du tok deg tid til å forklare så grundig Anonymous poster hash: bef43...dba
Høna79 Skrevet 4. juni 2015 #5 Skrevet 4. juni 2015 Det er bedriftene selv som bestemmer hvor lange kid-nummerne skal være (max 25 siffer) og hvordan de skal være oppbygd. Mange bedrifter, men ikke alle, har kid-nummer som er en kombinasjon av kundenummer og fakturanummer + et kontrollsiffer. Hvis du betaler en regning som er adressert til din søster, så ser mottaker at det er du som har betalt regningen. Det betyr ikke at det blir "feil", for regningen er jo betalt uansett hvilken konto pengene kommer fra. Som regel er det ikke så farlig for mottaker HVEM som har betalt, men AT det er betalt. Så lenge kid-nummeret er riktig, så blir det registrert. Kid-nummeret er ikke knyttet opp til ditt/søsteren din sitt kontonummer, men til kundenummer/fakturanummer etc. Pengene blir verken overført raskere eller tregere av at det er kid-nummer på regningen. Tidspunktet pengene overføres avhenger av når bankene har overføring. Den store fordelen med kid-nummer er at innbetalinger blir ført direkte i regnskapssystemet ved hjelp av kid-nummeret (det skjer en automatisk overføring av filer hver natt). Slik blir det enkelt å holde orden på innbetalinger, og man sparer tid (og får færre feilkilder) på regnskapsføringen. Dersom man betaler uten kid-nummer, må innbetalinger føres manuelt, og da tar det lenger tid før mottaker ser hvilke regninger som er blitt betalt. Var dette svar på det du lurte på? Svaret ditt er nesten riktig. Det første avsnittet ditt er riktig. Det andre avsnittet er ikke helt riktig. Hvis betalingsmottaker kun har OCR-avtale, mottar betalingsmottaker informasjon om betalingen i en ocr-fil. Denne inneholder IKKE navn på betaler, men KID'n betaler har angitt på betalingen. Når betalingsmottaker leser inn fila i økonomisystemet, kobler systemet KID'n mot riktig faktura. Betalingsmottaker kan altså eksempelvis ikke se at TS har betalt sin søsters faktura. Det tredje avsnittet er også nesten riktig, men igjen ikke helt. Betalingsmottaker velger selv hvor ofte han kan få OCR-fil (som da ved innlesning i økonomisystemet angir hvem som har betalt). Fil en gang pr dag er hyppig valgt, men man kan også velge andre faste intervaller, f eks hver fredag, hver 1. og 15. i mnd osv. Hvis man betaler uten KID tar det ikke lenger tid før betalingsmottaker ser at du har betalt, men betalingsmottakere som ikke har dette, har kanskje et lavere antall fakturaer ut, og derfor heller ikke like effektive rutiner for å oppdatere hvem som har innbetalt. Betalingsmottaker kan uansett ha en rutine hvor de sjekker alle innbetalinger manuelt daglig og oppdaterer dette hver dag, men det tar dem da lengre tid. Det er altså betalingsmottakers rutiner for å oppdatere innbetalinger som avgjør, ikke hvorvidt det er betalt med eller uten KID. For betalingsmottaker er det uansett fordelaktig å følge med på innbetalinger kontinuerlig, slik at man kan purre opp de som ikke har betalt så fort som mulig. Utestående kundefordringer er for bedriften bundet kapital, dvs penger de har låst opp i driften. Enhver bedrift med styring på egen likviditet og arbeidskapital bør enkelt sagt sørge for å få inn betalingene fra kunden eså fort som mulig
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå