Gå til innhold

Dere lærere som også er sensor i år..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette er førsteåret mitt som lærer på ungdomsskolen og vil kanskje få en gruppe med elever som skal opp i engelsk.

Jeg er like, om ikke mer, nervøs som det eventuelt elevene kommer til å bli; hva ser dere mest etter/vektlegger mest på eksamensdagen? Foretrekker dere å stille spørsmål til kandidatene eller at faglærer tar seg av utspørringen? Er det andre tips dere kan gi til meg som ny lærer?

Takker for alle innspill :)

Anonymous poster hash: 42858...355

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette gjelder altså muntlig eksamen.

Anonymous poster hash: 42858...355

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette synes jeg var litt spesielt å lese. Du er vel vant til å ha vurderinger, slik som prøveeksamen og andre muntlige vurderinger? Det vurderes jo på lik linje, bare at det nå omfatter en større del av pensum. Det man vektlegger er kompetansemålene. 

 

Når det gjelder spørsmål er nok elevene mer komfortable med at du stiller spørsmål. Hva sensor foretrekker er varierende. Det må du nesten se litt an. 

 

Jeg skjønner at du er nervøs, men du er nok ikke mer nervøs enn elevene dine. Det er de som skal eksamineres og bli vurdert, ikke du. Det er heller ikke du som har en avgjørende del i å sette karakter. Det er sensor. Jeg tror du er litt mer nervøs enn det du trenger å være. Uerfaren er du, men du har da vurdert muntlige vurderinger tidligere. Stol på deg selv! :) Hvis du er usikker lar du sensor ta styringen. Det er sensor som uansett har siste ordet selv om karakteren blir diskutert dere imellom. Dette får du til bra! 

 



Anonymous poster hash: 0cdbc...2d4
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil absolutt anbefale at du stiller spørsmål. Eksamen er en stressende situasjon, og det er ekstra ille om sensor ikke ordlegger seg likt som det eleven er vant til, bruker litt andre begreper etc.



Anonymous poster hash: f8a2c...922
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette synes jeg var litt spesielt å lese. Du er vel vant til å ha vurderinger, slik som prøveeksamen og andre muntlige vurderinger? Det vurderes jo på lik linje, bare at det nå omfatter en større del av pensum. Det man vektlegger er kompetansemålene.

Når det gjelder spørsmål er nok elevene mer komfortable med at du stiller spørsmål. Hva sensor foretrekker er varierende. Det må du nesten se litt an.

Jeg skjønner at du er nervøs, men du er nok ikke mer nervøs enn elevene dine. Det er de som skal eksamineres og bli vurdert, ikke du. Det er heller ikke du som har en avgjørende del i å sette karakter. Det er sensor. Jeg tror du er litt mer nervøs enn det du trenger å være. Uerfaren er du, men du har da vurdert muntlige vurderinger tidligere. Stol på deg selv! :) Hvis du er usikker lar du sensor ta styringen. Det er sensor som uansett har siste ordet selv om karakteren blir diskutert dere imellom. Dette får du til bra!

Anonymous poster hash: 0cdbc...2d4

Jeg er nervøs siden jeg aldri har vært med på det tidligere, og da jeg gikk på ungdomsskole så var hele opplegget totalt annerledes enn det er nå. Jeg har hatt mange muntlige vurderinger med de i løpet av året, men nå er det en fremmed som kommer inn og det jeg er også litt nervøs for er om sensor og jeg blir uenige om karakter. Kanskje jeg bare overtenker.

Jeg får prøve å slappe av og puste ut litt og tenke at det sikkert går helt fint!

Anonymous poster hash: 42858...355

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nervøs siden jeg aldri har vært med på det tidligere, og da jeg gikk på ungdomsskole så var hele opplegget totalt annerledes enn det er nå. Jeg har hatt mange muntlige vurderinger med de i løpet av året, men nå er det en fremmed som kommer inn og det jeg er også litt nervøs for er om sensor og jeg blir uenige om karakter. Kanskje jeg bare overtenker.

Jeg får prøve å slappe av og puste ut litt og tenke at det sikkert går helt fint!

Anonymous poster hash: 42858...355

Det gjør nok det. :) Sensorer er jo lærere de også, og de aller fleste er jo veldig hyggelige. De har jo vært der selv en gang i tiden. Det er nok forståelig for sensor at du er litt nervøs og ikke føler deg helt trygg. Jeg tror at du bekymrer deg litt for mye og at du bør senke skuldrene litt. 

 

Når det gjelder elevene er det nok litt greit å gi dem bekreftende nikk eller halvsmil under eksaminasjonen (når de er på rett vei selvsagt). Det hjelper nok dem til å slappe av litt også. :) Dette er jo den første muntlige eksamenen deres, så de fleste er nok temmelig nervøse.  

Anonymous poster hash: 0cdbc...2d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ville det ikke være naturlig at du IKKE er muntlig sensor før di selv har hatt opp minst en gruppe som faglærer? Høres uforsvarlig ut at du, med null erfaring, skal holde og sensurere muntlig eksamen...



Anonymous poster hash: f5e89...727
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ville det ikke være naturlig at du IKKE er muntlig sensor før di selv har hatt opp minst en gruppe som faglærer? Høres uforsvarlig ut at du, med null erfaring, skal holde og sensurere muntlig eksamen...

Anonymous poster hash: f5e89...727

 

 

Les innlegget om igjen. TS skal ikke være sensor, hun har elever som mulig kommer opp engelsk muntlig, og skal dermed kanskje være tilstede som faglærer.

Anonymous poster hash: b67a7...27d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Les innlegget om igjen. TS skal ikke være sensor, hun har elever som mulig kommer opp engelsk muntlig, og skal dermed kanskje være tilstede som faglærer.

Anonymous poster hash: b67a7...27d

 

Jo, nå ser jeg det. Men det var ikke veldig lett å lese ut av hovedinnlegget.

Anonymous poster hash: f5e89...727

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jo, nå ser jeg det. Men det var ikke veldig lett å lese ut av hovedinnlegget.

Anonymous poster hash: f5e89...727

 

 

Jo, det det var det:

 

Dette er førsteåret mitt som lærer på ungdomsskolen og vil kanskje få en gruppe med elever som skal opp i engelsk.

 

 

Anonymous poster hash: f02c1...1c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er førsteåret mitt som lærer på ungdomsskolen og vil kanskje få en gruppe med elever som skal opp i engelsk.

Jeg er like, om ikke mer, nervøs som det eventuelt elevene kommer til å bli; hva ser dere mest etter/vektlegger mest på eksamensdagen? Foretrekker dere å stille spørsmål til kandidatene eller at faglærer tar seg av utspørringen? Er det andre tips dere kan gi til meg som ny lærer?

Takker for alle innspill :)

Anonymous poster hash: 42858...355

 

Skjønner godt at du er nervøs, men dette kommer til å gå bra! Jeg sensurerer i fremmedspråk på vgs., og jeg tar utgangspunkt i fylkets vurderingsskjema med kjennetegn på måloppnåelse. Dessverre er kjennetegnene veldig vage. Ved stå/stryk legger jeg vekt på at eleven kommuniserer godt nok til at en morsmålsbruker ville forstått ham/henne. 

 

Ellers legger jeg vekt på:

Språk: uttale, orddforråd, (grunnleggende) grammatikk (syntaks og morfologi), retter seg selv ved feil,  stort sett fullstendige setninger, at eleven bidrar til å holde samtalen i gang/føre samtalen videre, viser strategier for å holde samtalen i gang selv om han/hun må tenke litt, at eleven forstår spørsmålene o.l.

Innhold: At eleven svarer godt og utfyllende på oppgaven, viser kunnskap om temaet for eksamen, bredde, kulturkunnskap, kulturforståelse o.l. 

 

Det er vanlig at faglærer stiller spørsmålene og i det hele tatt leder eksaminasjonen. Etter hver del (eksamen består av to deler) pleier eksaminator å åpne for at sensor kan stille spørsmål. Noen ganger stiller sensor spørsmål, mens andre ganger stiller ikke sensor spørsmål. Før selve eksamen er det vanlig at eksaminator (faglærer) og sensor snakker sammen om temaene og hvilke spørsmål som det er naturlig at man stiller.

 

 
I det store og hele er eksamen ikke ulik muntlige vurderingssituasjoner du har holdt tidligere i skoleåret, men jeg skjønner godt at du er nervøs/spent. Som faglærer føler man også at det er litt testing av det arbeidet og de vurderingene man har gjort gjennom skoleåret, selv om det ikke er det, og man vil jo også det beste for sine egne elever.
 
Anbefaler deg å lese godt gjennom sensorveiledningen (spør din leder/kolleger om hvor du kan finne den). Der får du forklar hvilke roller du og sensor skal ha under eksamen. Sett deg også godt inn i eksamensreglementet slik at du unngår situasjoner som elevene kan klage på i etterkant. Elevene kan ikke klage på karakteren, men de kan klage på formelle feil. Skulle du oppleve at sensor spør om noe dere ikke har arbeidet med, så sier du bare det (der og da under eksamen). Det er helt normalt. Det finnes noen få sensorer som leter etter feil hos elevene, og som prøver å "ta" elevene.  Opplever du en sensor som skaper ugreie situasjoner, så protokollfører du det. 
 
Anbefaler deg å snakke med fagleder og kolleger om eksamen. Det er helt naturlig, og alle har vært i dine sko. De kan gi tips og råd, og de kan fortelle hva de ser etter og legger vekt på når de sensurerer ved andre skoler. Det er ikke flaut å spørre, og det er bedre å spørre en gang for mye enn en gang for lite.
 
Lykke til!

Anonymous poster hash: f02c1...1c6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...