Gå til innhold

Anspent under kjøring

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! Jeg har hatt lappen i noen måneder nå, og det går egentlig veldig fint. Jeg føler jeg får det veldig fint til, MEN jeg blir så anspent når jeg kjører! Jeg spenner hele kroppen og holder superhardt på rattet, og blir så usikker på for eksempel om jeg ligger riktig på veien (for langt ut mot kanten, for langt inn mot midten).

Legger dog merke til at jeg slapper mer av hvis jeg har passasjer som prater med meg... Jeg kjører bortimot hver dag, så jeg har fått masse øving. Aner ikke hva jeg skal gjøre. Noen som har gode tips?

Anonymous poster hash: f601b...c83
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Siden det hjelper å snakke med passasjerer, kanskje det hjelper litt å ha på radioen? Eller høre på musikk du syns er fin og avslappende? Jeg har hatt lappen i et år og noen måneder, og var også anspent den første tiden. Jeg pleide å ha på radioen, men når jeg nærmet meg sentrum i Oslo, og trafikkbildet ble mer komplisert, måtte jeg skru ned lyden for å konsentrere meg, og jeg tror skuldrene var ganske nær ørene. For min del har det gått over, gradvis, men det tok mer enn noen måneder. I ukjente biler og/eller på ukjente steder, hender det fremdeles at skuldrene spretter opp. Jeg prøver å si til meg selv at jeg må slappe av, og at jeg ikke blir hverken mer konsentrert eller en bedre sjåfør av å være anspent, heller tvert imot. Det hjelper  nå, men jeg tror ikke det gjorde det da jeg var helt fersk sjåfør. Jeg har dessuten utrolig dårlig retningssans og lett for å kjøre feil, og det stresser meg. Dermed har det hjulpet på min anspenthet å sette på GPS, selv når jeg tror jeg kan (burde kunne) veien.

Anonymous poster hash: 93a50...d6e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du en formening om hva det er som stresser deg? Plassering i veien betyr at du er redd for andre trafikanter? Føler du at du behersker bilen?

Med litt erfaring er det mest andres idiotiske påfunn som er bekymringsverdige. Bilen kjører du nærmest med ryggmargen, mye på refleks.

Bare husk på det du har lært i kjøreskolen, kjør forutsigbar, tilpasset forholdene, og vær på vakt etter folk som kkke gjør det. Så går det nok bra! :)

Anonymous poster hash: a9d91...5aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hei! Jeg har hatt lappen i noen måneder nå, og det går egentlig veldig fint. Jeg føler jeg får det veldig fint til, MEN jeg blir så anspent når jeg kjører! Jeg spenner hele kroppen og holder superhardt på rattet, og blir så usikker på for eksempel om jeg ligger riktig på veien (for langt ut mot kanten, for langt inn mot midten).

Legger dog merke til at jeg slapper mer av hvis jeg har passasjer som prater med meg... Jeg kjører bortimot hver dag, så jeg har fått masse øving. Aner ikke hva jeg skal gjøre. Noen som har gode tips?

Anonymous poster hash: f601b...c83

Du sier at du kjører omtrent hver dag, men hvor mange km utgjør det i uka?

Anonymous poster hash: 0f21b...3cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...